Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:02

Welke fitter is dat?

Bij Sibyl, die een kundig persoon is, is bijvoorbeeld het wisselen van boom al gratis. Je betaalt enkel consult en voorrijkosten. Ik heb mijn Wow ook bij haar vandaan en in korte tijd de boom moeten wisselen omdat mijn paard ook serieus in bouw veranderd was (zij had ook lang stilgestaan). Het is absoluut zeer handig bij de Wow dat die zo aanpasbaar is, had daarvoor al diverse keren een tweedehandszadel gekocht maar ze veranderd zoveel in bouw dat het niet bij te houden is en elke keer zadel verkopen is ook een serieus verlies...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:43

Eleonora van Westebring woont in Essen Belgie en kan ik je zeker aanraden.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:20

Killed schreef:
Ik kom even wat horen naar informatie,

Ik sukkel al met zadels sinds ik mijn paard gekocht heb, 5.5jaar intussen.
Mijn vorig zadel was een wintec pro endurance maar helaas heeft ze hierdoor spieratrofie gekregen waar de kussens achteraan op der rug kwamen, intussen heeft ze ook een peesscheur gekregen maar mogen we stilaan terug opbouwen en ben ik naar een nieuw zadel aan het uitkijken.

Ik ben al een tijd geinteresseerd in het concept van een wow zadel, luchtgevuld en alle delen zijn vervangbaar. aangezien mijn paard al wat problemen heeft gehad met haar rug lijkt me dat wel wat.

Echter weet ik helemaal niet waar ik moet beginnen, Ik heb ook al contact met een belgische fitter maar dat contact verloopt zeer moeizaam, ze is helaas niet zo goed bereikbaar. Wel had ze gezegt dat ze voor mij een zadel had liggen die ze voor €2000 passend kon maken voor ons.

Maar omdat ik dus een echte Wow-leek ben , en die fitters me alles kan wijsmaken, had ik graag gehoord of jullie wat tips hadden waar je op moet letten.
Ik heb ook al heel wat andere 2ehandsen gezien die rond de €1000 liggen, wat me momenteel beter zou uitkomen, maar dan moet je wel weten wat voor iets op je paard zou kunnen passen. Uiteraard gaat die ook nog gepast worden door een fitter.

Iemand die weet wat voor zadel op een erg breed en rond maar korte rug zou gaan, of wat al helemaal niet? ik heb begrepen dat er verschillende soorten kussens zijn die geschikt zijn voor verschillende types paarden.

Ook vroeg ik me af of het een groot probleem is dat mijn paard door het lange stilstaan erg verdikt is, haar rug is een model tafel geworden, en het vet hangt nogal op der schouders.
We zijn nu al 3 weekjes aan het stappen met 20a30minuutjes per dag, binnenkort mogen we wat opbouwen met draven.

Ik snap dat als ik nu een zadel laat aanpassen, het wellicht over een aantal maanden niet helemaal meer goed ligt, maarja ik heb wel een zadel nodig om der terug in vorm te krijgen.

Iemand die wat wijsheid kan brengen?
Alvast bedankt

Ik heb na een hoop tobben met verschillende (nieuwe) zadels en heel wat euro's later een Wow zadel aan laten meten, geen sec spijt, mijn paard liep als een zonnetje, zijn lijf leek onmogelijk voor een "normaal" zadel : )) Rondgeribt, stevige schouders wat een crime is als daar een zadel op drukt. De Wow is volledig op hem aangemeten enerzijds en anderzijds met de zitting en zweetbladen naar mijn keuze. Toen mijn paard werd verkocht voelde ik me verplicht het zadel mee te verkopen, ik kon het een nieuw baasje en mijn paard niet aandoen te moeten kloten met zadels. Vervolgens kreeg ik een Haf, ook per definitie niet een maatje waar je alles op kon gooien : / Ik heb contact gezocht met Marion van Checkmate saddelery, zij kwam en nam ruim de tijd om verschillende onderdelen op mijn merrie te passen, vervolgens heeft zij de zoekopdracht op zich genomen om uit te kijken naar de nodige onderdelen 2e hands, zij heeft zelf al veel en natuurlijk ook connecties, ze heeft ook een prachtige bus met het nieuwste van het nieuwste kwa Wow maar daar had ik de € eventjes niet voor helaas. Kort daarna kreeg ik een tel dat ze het compleet had, spannend !!! Er werd goed de tijd genomen om hem te fitten en mij en mijn paardje rustig in alle gangen te laten wennen, ik vond m in ieder geval prachtig. Afgesproken lekker te gaan rijden en na aantal weken evt even kijken samen waar ik tegen aanliep en hem desnoods verder te fine-tunen. Je hebt met een Wow makkelijker de kans om onderdelen te veranderen, ik heb zweetbladen omgewisselt, andere singel en nu 2 jaar later nog steeds super blij, zo ook de osteo, ze voelt fijn en de rug heeft de kans om bespierd te raken omdat een luchtgevuld zadel daar de ruimte toe geeft. Inmiddels ook weer een plate (boom) maatje verder, ook kwestie van omruilen. Kortom ik ben met 2 verschillende paarden op en top fan !!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:03

xLes schreef:
Ik heb net een brrr-ervaring gehad met mijn WOW.

Tijdens het rijden schoot de stijgbeugelriem er gewoon zomaar af :O.
Daarna even gelongeerd met het zadel nog op, ging die er opnieuw af. Jezus, dit moet toch niet kunnen?

Ik ben sowieso al een angsthaas, nu net verhuisd waardoor we beide wat stressy zijn in de nieuwe piste en dan kan ik dit soort dingen echt niet gebruiken. Vertrouwen in het zadel is naar de tuut.

Beetje late reactie maar ik en mijn instructrice toentertijd hebben door die beugelophanging flinke vallen gemaakt... Paard was niet zo lief en steigerde/bokte. Beide zijn we, doordat de beugels ervanaf vielen, hard vanaf gevallen. Ik een hersenschudding en instructrice stopte ermee (was ook nog eens zwanger). Uiteindelijk aan uiteinde zo'n stopper wat je op de deken gesp hebt gedaan. Maar mijn vertrouwen Was helemaal weg... Zadel (maar paard ook haha) was al snel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:42

Misschien een bijzondere vraag, maar is er ook ergens de mogelijkheid om een wow-zadel te testen? Ik wil graag weten of het wat voor zowel mijzelf, als mijn paardje is. Nieuw gaat het helaas boven mijn budget, 2e hands gaat het net binnen budget lukken (ook om er dan nog een fitter bij te halen uiteraard). Bij voorkeur regio [plaatsnaam]/ overijssel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:01

Misschien als je iemand in de omgeving kent met een wow zadel die ongeveer het zadel heeft dat ook bij jou en je paard past ? Maar dan nog is het moeilijk omdat de lucht precies wordt aangepast aan jou ruitergewicht.
Een fitter wil best komen en kan je laten rijden op een wow zadel om uit te proberen. Geen idee of je dat dan langer dan alleen die dag zou mogen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:09

Helaas ken ik dus geen wow-rijders.. Zijn er toevallig wow-rijders in mijn omgeving? :D
Fitters zou ik op moeten googlen, zijn hier aanraders voor?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:35

Ik weet niet of je uit mijn buurt bent?
Ik heb sinds kort dus toch een wow zadel, tweedehands via een bokker.

Fingers crossed dat dit nu eindelijk de uitkomst is voor ons, het zit alvast zalig!
Ik zal eens een foto'tje zoeken

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:43

Dit is mijn nieuwe aanwinst!
Nu kunnen we goed beginnen aan het herstel van mijn paard, ze had in augustus een peesscheur opgelopen waardoor ze lang heeft moeten stilstaan en dus helaas 50kg verdikt is.

We mogen nu stilletjes aan opbouwen, wat nu ook weer mogelijk is met zadel.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:53

Wauw, het zijn toch wel erg mooie zadels! Fijn ook om te zien dat het zadel ook op een breder paard/ ras past. Al had ik met de uu-bomen ook al wel verwacht dat dat voor mijn paard moet passen.
Ik kom bij [plaatsnaam] weg, helaas niet bij jou uit de buurt dus..

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:09

@shanna, er zijn idd bredere bomen maar je moet ook letten op het type kussens dat eronder ligt, zo zijn er kussens die meer geschikt zijn voor de bredere paardjes.

Veel succes in de zoektocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:26

Eerst maar eens kijken of ik kan proberen of het in de praktijk wat is voor mij en mn paard, dan komt daarna wel het maatwerk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:34

DXWG is voor paarden met een magere bespiering. Het middenstuk is breder, dus als je daar een headplate -1, 0 of 1 in plaatst, wordt het tussenkanaal niet te smal.
Een rond breed paard heeft genoeg ruimte met DWG, en sommige zelfs met D. Dan zit je wel in headplate 5 en hoger. ( bij D-kussens dan)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:59

Killed schreef:
Dit is mijn nieuwe aanwinst!
Nu kunnen we goed beginnen aan het herstel van mijn paard, ze had in augustus een peesscheur opgelopen waardoor ze lang heeft moeten stilstaan en dus helaas 50kg verdikt is.

We mogen nu stilletjes aan opbouwen, wat nu ook weer mogelijk is met zadel.

[ [url=m/hIhAaH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Blij dat mijn zadel goed terecht is gekomen.
Veel plezier ermee ;)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:54

Hoe liggen de prijzen van een tweedehands WOW eigenlijk? Krijg je er nog wat voor als je hem verkoopt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:55

Max iets van 1200 euro (tenminste een paar jaar geleden wel ), denk/geloof ik .....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:59

Volgens mij afhankelijk van de staat inderdaad zo tussen de €1000,- en €1500,-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:01

Net even op marktplaats gekeken omdat ik wel nieuwsgierig was naar de prijzen nu. Ik zie er zo al 4 staan van rond de 750 euro !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:07

Maar er stonden er laatst ook nog voor rond de €2000,- op...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:20

Nouvel schreef:
Maar er stonden er laatst ook nog voor rond de €2000,- op...

Dat kan en 2000 vragen kan altijd natuurlijk ;)
Maar dat kreeg ik een paar jaar geleden echt niet als biedingen voor mijn 1,5 jaar oude wow hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:27

Nee klopt hoor, dan moet je echt geluk hebben wil je dat er voor krijgen...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:29

Jawadde, en dat voor een zadel van 3500 nieuw... Ik heb hem paar maand geleden tweedehands via fitter 1600 betaald. Jammer!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:34

Hmm, via een fitter zijn ze altijd duurder ! Dus dan vind ik 1600 euro zo gek nog niet hoor. Dan heb je ook wel gelijk een zadel wat helemaal op maat is voor jou en je paard. Dat moet je op marktplaats maar net zo treffen. Plus dat je niet meer voor de fitter hoeft te betalen voor het oppompen etc, dat is ook al weer 100 euro ( of meer ).

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:45

Ik blijf nochtans bij die zadel het gevoel houden dat hij niet lekker ligt. Vind de voorboom erg hoog liggen ter vergelijking met mijn 2 vorige zadels, die ook door een ervaren iemand werden aangemeten (Bates en Ainsley). Ik wou het sowieso via een fitter doen zodat hij meteen helemaal goed lag.
Zelf heb ik er het probleem mee dat mijn onderbenen zeer ver naar achter worden geduwd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:47

Klinkt een beetje alsof de headplate niet goed is of misschien de kussens ?