Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:24

Ik zou vooral op jezelf afgaan en niet op wat Jan, Piet en Klaas vinden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:38

Zijn dochter is kampioen geweest, en daarom weet hij iets van zadels af? Meid, kijk eens goed naar die zin, lees de ervaringen in het topic en koop je een iberica :D

Ik heb al aardig wat zadels gehad, heb een paardje met een hele moeilijke rug, ze is gruwelijk breed, veeel en veeeel breder als mijn trekpaard, en die is al heeeel breed, en ondanks dat ik de iberica's nog niet eens in het echt gezien heb, heb ik er vertrouwen in. Ik heb ook boomloze zadels gehad, en ik heb altijd vertrouwen in (eventueel dikkere) inlages gehad. Komt goed joh, laat die beste man zich maar met zijn dochter bezig houden in plaats van met jou.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:10

Buitenzinnig schreef:
Niet iedereen en ieder paard beleeft het op de zelfde manier Cambiar en DC - kijk maar naar enkele van de andere hier in het topic, die juist merken dat hun paarden er heel goed mee uit de voeten kunnen. En zij zelf ook... en vergeet niet alle prehistorische ruiters, die er heel Eurasia mee rond zwerfden.

Zo - nu ga ik lekker buiten spelen :wave:

Ik heb wel de kans gehad om de Iberica op vier verschillende ruggen te proberen van m'n 4 paarden, zo kan ik me wel een heel helder beeld vormen denk ik toch.
Jij rijdt op een Fjord, of Haflinger, dat is een heel verschil met een fijner warmbloedpaard bvb. In die zin ben jij misschien minder objectief (en je verkoopt ze ook...)
Ik vind het ook gevaarlijk en niet correct to de paarden, om dit pad een zadel te noemen. Het is en blijft een pad en paarden met minder bespiering moet je er voorzichtiger mee omgaan... vooral met beugels.
Deze merrie:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YJ8FTYMI.jpg
Geeft een heel ander gevoel dan bvb deze merrie
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WHGKY43H.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SEFHN4I3.jpg
Ik hoef daar verder niets over te zeggen, foto's zeggen genoeg denk ik.

Citaat:
en vergeet niet alle prehistorische ruiters, die er heel Eurasia mee rond zwerfden.

Aan die prehistorische ruiters wil ik vooral geen voorbeeld nemen, als je ziet tot wat ze in staat zijn om in de mond te hangen van een paard....
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk ook niet dat daar nog meer woorden voor nodig zijn, de foto's zeggen meer dan woorden.... :D

Als barebackpad vind ik de christ geweldig, maar met alle respect, het is geen zadel!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:43

ik zal de laatste zin van je post uitprinten, in diverse talen vertalen en op de deur van mijn stal hangen, voor de zadeldieven :)* dan kunnen ze mijn stal overslaan en bij de buren de Engelse zadels weghalen 8-)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:46

_O-

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:47

^^

Trouwens buitenzinnig, heb al 240 euro bij elkaar :D
Stijgbeuels en singels hoeven waarschijnlijk niet, dus nog een maandje (misschien zelfs minder) en ik kan een bestelling doen.
Welke kleur is de middelste iberica op je site bij "te koop". de linkse is een naturel, de rechtse zwart, maar de middelste....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:48

Morrie schreef:
ik zal de laatste zin van je post uitprinten, in diverse talen vertalen en op de deur van mijn stal hangen, voor de zadeldieven :)* dan kunnen ze mijn stal overslaan en bij de buren de Engelse zadels weghalen 8-)

:D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:52

ik heb een Poolse collega, dat is heel handig, heb al járen een papiertje op m'n staldeur dat er geen zadels liggen...... de Iberica hangt nu wel op stal, aan een haak aan het plafond, lang leve de lus

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:42

Van wanneer / waar zijn die bitten, Cambiar? :=

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:12

DeSprinkhaan schreef:
^^

Trouwens buitenzinnig, heb al 240 euro bij elkaar :D
Stijgbeuels en singels hoeven waarschijnlijk niet, dus nog een maandje (misschien zelfs minder) en ik kan een bestelling doen.
Welke kleur is de middelste iberica op je site bij "te koop". de linkse is een naturel, de rechtse zwart, maar de middelste....

Ik ga ook beginnen met sparen voor de Christ Iberica. Lijkt me heerlijk om voor erbij te hebben.
Maar nu is eerst bijna al mijn spaargeld aan een goed Engels zadel opgegaan, dus nog even geduld..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:38

Isegrim schreef:

Ik denk...nog van voor de ''rollkur'' -periode :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:44

Cambiar schreef:
Isegrim schreef:

Ik denk...nog van voor de ''rollkur'' -periode :D

Ik had ze al gevonden: http://www.sportingcollection.com/ - staan wel meer 'leuke' bitten op.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:49

Cambiar, het bit is door de chinezen uitgevonden, daarvoor werd ook veel bitloos gereden

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:58

ah zie je wel, het is de schuld van de Chinezen,ik heb het altijd al vermoed..... :roll:

Zelfs Morrie kan rollkür met zijn korte dikke hals: als er een daas op z'n borst zit :+

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:03

Cascade kan dan ook een hele nette rolkur maken ^^ Of als hij zich weer eens lostrekt en met zijn achterbeen op zijn halstertouw gaat staan...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:15

DeSprinkhaan schreef:
Cambiar, het bit is door de chinezen uitgevonden, daarvoor werd ook veel bitloos gereden

Ik weet het niet hoor, wie dit tuig uitgevonden heeft, ik baseer me enkel op de beschrijving:
http://www.sportingcollection.com/bits/bit372/bit372.html
Citaat:
This jointed snaffle bit is made of bronze, which has a certain amount of verdigris. It is a four ring snaffle, also known as a Wilson snaffle and, in some 19th Century texts (The Loriner, Benjamin Latchford), a Persian snaffle. The rings are all small. The mouthpiece is covered in spikes - these appear to have been applied after the bit was cast. One spike has broken off.

As for origin - I bought it with some 19th Century Indian bits, but they were all steel. The bit rings seem small for the bit to be Indian, more like examples from further east - I've never seen a spiked Chinese bit, possibly Persian?

Dimensions : Total length 6½" (16.7cm), Rings 1½" (3.8cm) diameter

Ref : Bit372

Wie dit uitgevonden heeft zal me worst wezen, zie dat er nog andere plezante bitjes opstaan ook en elk volk zal wel zo iets gruwelijks gebruikt hebben om de hevigste paarden te temmen. Tijden veranderen zoveel niet, blijkbaar waren er toen ook al bit en bitloze fans, maar ipv elkaar te bestoken op internet, deden ze er misschien eerder een veldslagje over Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:21

Ik heb kennelijk al een poosje geen bericht meer gekregen van Bokt dat er in dit topic gepost was :o

@ Sprinkhaan, er is antraciet (zwart) naturel en bruin, dus die ene is dan bruin. Ik vind ook dat je de mening van je zgn. deskundige buurman naast je neer moet leggen. Hoe ziet het paard van je buurmeisjes er uit? En verder; waar bemoeit hij zich mee???? 8)7

@Cambiar; ik ga niet alleen af op mijn eigen ervaringen, maar ook op die van klanten, klanten van collega's etc. Ik heb nooit en te nimmer beweerd dat je met een velzadel de endurance in kunt en heb altijd gezegd dat indien iemand hem gaat gebruiken als zadel waarbij veel en zwaar in de beugels wordt gestaan, het dan slimmer is er een pad voor boomloos onder te leggen of extra/andere inlagen er in te gebruiken. Maar indien iemand in staat is zonder al te veel in de beugels te leunen lekker buiten te rijden of zijn balans te oefenen, dressuur te rijden etc. dan is de Christ Plus daar heel goed voor geschikt. Over gebruik in de prehistorie: er zijn opgravingen gedaan waarbij is geconstateerd dat er inderdaad al heel snel bitten zijn gebruikt en ook vaak van die nare prehistorische Juckertrens, zoals je laat zien (de riddertijd is helemaal spectaculair, want daar hebben ze iets van prikkeldraad met scharen er aan -:(- ) Deze gruwelijke bitten hadden sporen nagelaten op de kaakbeenderen van de opgegraven paarden. Aan de ruggen is nooit iets bijzonders gevonden... op 1x na waarbij vermoed werd dat de betreffende romeinse ruiter zo vet was dat hij op de houten cantle kwam te zitten van zijn Torsion-achtige zadel en daarmee een wervel had beschadigd >;) En tot slot, mijn Haflinger is inderdaad een tank met een geul in het midden, maar mijn Fjord is een stuk slanker met de rug van een WB paard, alleen 10cm korter. De Chinezen hebben ook de stijgbeugel bedacht en de houten boom in een zadel, omdat de Chineesjes van het zadel af vielen als ze achterstevoren moesten schieten op de vijand (pijl en boog) Dat was zo rond het jaar 0. De zadelboom kwam in Europa pas in zwang tijdens de riddertijd (dus 800 jaar later) en dan vooral voor de strijdrossen, de rest werd nog steeds boomloos bereden. De koeienhoeders in Zuid Amerika rijden nog steeds met een opgevouwen deken met daarover een singel met beugels (voor zover ze inmiddels niet zijn overgegaan op een terrein auto of helikopter)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:28

buitenzinnig, ik had gehoord dat het de Hunnen waren die de stijgbeugels hadden uitgevonden.
Zelf lijkt bruin me het mooist op Cascade, Naturel wordt te snel vies, en zwart is te zwart

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:40

Nope, Attilla had geen beugels (voor zover mijn kennis gaat dan) :o De Perzen hadden een lus waar ze hun teen in staken (ieks!) de Chinezen de eerste boom omdat het "kleedje" ging rollen bij gebruik van beugels... Vanwege de vluchtige constructie van de prehistorische zadels (nou ja, dierenvellen, stro gevulde kussens met sierkleed er over etc.) is daar weinig van terug te vinden, alleen stevige materialen zoals ijzer en hout, zijn nog terug te vinden, maar de rest is al lang vergaan en moeten we het doen met afbeeldingen en 1 sierkleed van de Scythen

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:49

Ik heb juist gehoord dat Attilla heeft kunnen winnen van de romeinen omdat zij stijgbeugels hadden en dus goed in het zadel konden blijven zitten tijdens het gevecht

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:02

Was Attilla er niet voor de Romeinen??? Eerder Attila tegen Griekenland :+

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:09

Buitenzinnig schreef:
Nope, Attilla had geen beugels (voor zover mijn kennis gaat dan) :o De Perzen hadden een lus waar ze hun teen in staken (ieks!)

Alléén hun teen? :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:11

Atilla ging toch met olifanten de Alpen over?......

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:12

Buitenzinnig schreef:
Was Attilla er niet voor de Romeinen??? Eerder Attila tegen Griekenland :+

Dan vergis ik me van naam, excuses daarvoor

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:19

Was dat niet Hannibal, Morrie???
Attilla de Hun zat op een paard en reed door "Eurasia" - tijd voor Christus weet ik even niet meer, maar ik dacht dat de Romeinen hun gloriedagen zo rond het begin van de jaartelling hadden, de Grieken daar voor. (en daar voor weer de Egyptenaren) De Grieken gebruikten geen zadel, geen dierenvel en geen opgevouwen deken, die Grieken hadden niet eens een rijbroek aan, dat was voor watjes. :P

En inderdaad Isegrim, alleen hun teen in een lus, niet de hele voet. (of welk ander onderdeel van hun anatomie dan ook :+ )