Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:38

Juliette86 schreef:
De braziliaanse zadels zijn inderdaad meestal wat breder maar niet zo breed dat ze op maatje tank passen. Opbouw is volgens mij vergelijkbaar met cavalerie zadels. Bars met een 'zwevende' zitting. Kwaliteit van dit zadel is trouwens niet zo fantastisch, heb mooiere gezien en ook altijd opletten met scheve bomen. Ze nemen het daar iets minder nauw dan hier.

Mijn leraar die ook McClellans en gaucho zadels maakt heeft me veel verteld over zadels. Die zwevende zitting (zoals ook bij sommige soorten cavaleriezadels) zou volgens hem dienen om het paard meer comfort te bieden, omdat niet alle soldaten in de cavalerie even goeie ruiters waren. Klopt dit?
Dit is ook nog een leuke link:
http://cavaliers.xooit.com/t593-les-selles-dans-l-histoire.htm?start=15
http://cavaliers.xooit.com/t593-les-selles-dans-l-histoire.htm?start=30
http://cavaliers.xooit.com/t276-Selle.htm
http://cavaliers.xooit.com/t184-Etude-selle-hongroise-aupr%C3%A8s-de-l%27%C3%A9benuisier.htm?start=30

Deze foto vind ik hilarisch:
http://img61.xooimage.com/files/b/d/5/852_001-249c8f4.jpg

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:49

heeft iemand hier misschien interesse in een Mailibaud Randonnee zadel? De mijne van een jaar oud mag weg.
Mocht iemand interesse hebben dan moet deze maar een pb sturen.

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:36

interesse altijd maar ik ben bang dat mijn nieuwe pony geen Malibaud-rug heeft helaas.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:04

Welke afmetingen heeft hij Araber?

watnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:57

was ook wel benieuwd naar de afmetingen (A)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:25

Laatst heb ik op een Marjoman Riano gereden. Mijn billen waren er erg blij mee, lekker zacht.
Beetje jammer dat mijn laarzen precies bij de zweetbladen eindigden, bij iedere galop naar boven bleef ik hangen :P

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:26

Mag ik me hier ook even melden? (stille meelezer)

Ik heb namelijk altijd al interesse gehad in niet-engelse zadels dus ben ik hier volgens mij wel goed :D . Ik heb zelf twee braziliaanse zadels (heb ook braziliaanse paarden vandaar) maar voor één van mijn paarden ben ik van mening dat ik toch tzt een ander zadel nodig heb. Ik vond zelf de zadels van Gaston mercier en Deuber wel erg mooi maar vraag me af of dat ook voor mijn paard geschikt zou zijn. Ze is nl erg rond en heeft geen/amper schoft. Ik had al eens een boomloos zadel geprobeerd maar dat was niet echt een succes (ik kon er niet echt op blijven zitten en het zakte enorm scheef als ik wilde opstappen en ik stap echt niet zwaar op)

Verder ben ik wel benieuwd wat er bedoeld wordt met de opmerking van Francis dat haar pony geen Malibaud rug heeft.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:46

Malibauds zijn niet geschikt voor de erg ronde paarden (en dat is mijn pony dus wel). De maat 'breed' is bij een Malibaud betrekkelijk. Als je vooraan in dit topic begint met lezen (zou er even een paar avondjes voor uit trekken ;) ) kom je ook wel tegen waarom en hoezo...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:44

Ashkerlon schreef:
Ik kwam net deze tegen op kapaza, misschien interessant voor iemand? lijkt me goedkoop?
http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/zad ... 525048.htm

Ik ben onlangs naar zo'n zadel gaan kijken. Volgens mij ook nog eens van dezelfde makalaardij zo te zien aan de details. Ding was zo krom als een hoepel :(:) .

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:50

oei... dan zou het wel de prijs kunnen verklaren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:05

Henkje schreef:
Laatst heb ik op een Marjoman Riano gereden. Mijn billen waren er erg blij mee, lekker zacht.
Beetje jammer dat mijn laarzen precies bij de zweetbladen eindigden, bij iedere galop naar boven bleef ik hangen :P

Ik ga morgenvroeg een Riano zadel gaan ophalen en als het past op mijn paardje dan hou ik hem. Heb het altijd al een schitterend zadel gevonden. Het zadel kost echt twee keer niets. Als de buitenkant niet ok is dan kan ik nog altijd de boom gebruiken voor m'n project....
Ik heb iets kortere Spaanse rijlaarsjes. Ik hoop dat ik daarmee niet blijf hangen aan de zweetbladen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:19

noivadapaz schreef:
Mag ik me hier ook even melden? (stille meelezer)

Ik heb namelijk altijd al interesse gehad in niet-engelse zadels dus ben ik hier volgens mij wel goed :D . Ik heb zelf twee braziliaanse zadels (heb ook braziliaanse paarden vandaar) maar voor één van mijn paarden ben ik van mening dat ik toch tzt een ander zadel nodig heb. Ik vond zelf de zadels van Gaston mercier en Deuber wel erg mooi maar vraag me af of dat ook voor mijn paard geschikt zou zijn. Ze is nl erg rond en heeft geen/amper schoft. Ik had al eens een boomloos zadel geprobeerd maar dat was niet echt een succes (ik kon er niet echt op blijven zitten en het zakte enorm scheef als ik wilde opstappen en ik stap echt niet zwaar op)

Verder ben ik wel benieuwd wat er bedoeld wordt met de opmerking van Francis dat haar pony geen Malibaud rug heeft.

In mijn poging om mijn Gaston Mercier zadel te verkopen, heeft het zadel ook een keer op een braziliaanse paard gelegen. Op het eerste gezicht lag het zadel heel mooi op het paard (paard met een korte rug). Ruiter zat er ook heerlijk op. Het leek te passen. Daarna nog even getest met zo'n kleipad en toen kon je zien dat het gewicht niet goed verdeeld werd. Teveel gewicht op de achterkant.
Moraal van het verhaal is toch gewoon passen.
Mocht je interesse hebben in een 2de hands GM? De mijne staat op Marktplaats.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:03

Ik zal eens op MP kijken. :~ ohh dat is een mooi zadel zeg! (er stond tenminste maar één GM zadel op MP dus dat zal hem wel zijn toch, dat zwart met bruin??) Jammer dat je niet echt naast mijn deur woont. Ik moet toch sowiezo even kijken want ik was eigenlijk niet van plan om nu al een zadel aan te schaffen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:31

Vind het zelf ook een prachtig zadel. Zadel ligt in Nijkerk, maar dat is nog steeds een enorm roteind voor je.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:28

Ergens in een poepchique Lusitano stal in Brussel, deze Riano van Marjoman gaan ophalen. Als het niet past mag ik het terug brengen, maar dit gloednieuwe zadel (heeft twee keren op een paard gelegen) met prachtige stijgbeugels erbij, voor maar 300 euro ga ik zelf houden. Het heeft een zeer goede pasvorm, ook voor mijn paarden van wie ik dacht dat het niet zou passen (ligt super op hun korte, ronde rugjes).
Ik heb er in Brussel even op gezeten en het zadel zat heel comfortabel, maar ga dit komende weken wat grondiger uittesten.
De voor-en achterpommel zijn flexibel, waardoor je kan wennen aan het rijden met zo'n zadel. Het echte Portugese zadel heeft vaste kammen, dat moet je echt gewoon zijn om daarmee te rijden, zei de verkoper .
Nu nog een Camargue dekje aanschaffen...
http://www.mijnalbum.nl/Album=OILZQOM4

Voor wie nog interesse zou hebben, de eigenaar van de stal verkoopt nog twee Ludomars, Deze (zelfde kleur): http://www.ludomar.com/44.jpg en een soort relvas zadel (bruin met beige zitting), beide kosten 500 euro.
Je kan contact opnemen met deze persoon:
http://www.quefaire.be/annonces/selle-riano-1229627_210.shtml

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:19

Het is echt een heel zacht zadel die Riano :) Ik vond het echt fijn, vooral omdat 'ie zo kort is voor Pols rug.
Die van mij is alleen donkerbruin met een lichte zitting.
Het is alleen even wennen dat 'ie zo 'hoog' op de rug ligt. En dat ik weer een Engelse singel moet vastmaken :P
Ik heb er gewoon een grandeur pad onder liggen (wel een hele mooie donkerblauw met zilveren randje)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:24

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:08

Henkje schreef:
Het is echt een heel zacht zadel die Riano :) Ik vond het echt fijn, vooral omdat 'ie zo kort is voor Pols rug.
Die van mij is alleen donkerbruin met een lichte zitting.
Het is alleen even wennen dat 'ie zo 'hoog' op de rug ligt. En dat ik weer een Engelse singel moet vastmaken :P
Ik heb er gewoon een grandeur pad onder liggen (wel een hele mooie donkerblauw met zilveren randje)

Enorm zacht inderdaad. Het leder is enorm soepel en zacht vond ik. De pasvorm was echt ongelofelijk voor mijn type paarden, zeer kort en de kussens zijn mooi plat zodat het zadel heel mooi aansluit overal.
Hoog? Heeft die van jouw een linnen of lederen kussens? Ik vond dat het zadel relatief laag lag, toch voor een portugees type zadel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:15

Henkje schreef:

Waauw, dat is echt heel erg mooi op dat paardje. Ik wou je mening eens vragen over de korte zweetbladen, zet het je benen verder weg van de buik van het paard? Daar zat ik een beetje mee in. Het zadel is qua lengte van het zweetblad bijna gelijk met mijn voormalige doma vaquero campo flex zadel en die was eigenlijk absoluut niet leuk om dressuur te rijden (ik bedoel daarmee gymnastiserend werk), omdat je geen goed contact had je benen door de overgang zadel-paarde-buik.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:28

Ik ben de Malibaud gewend, dus ook korte zweetbladen. Ik vind dat ik mijn benen nu beter kan aanleggen, ze vallen wat natuurlijker ofzo. Bij de Malibaud stak ik ze meer af.

Eigenlijk rijd ik alleen buiten, vanaf december wil ik wel een beetje dressuur gaan rijden. Maar volgens mij moet dat prima gaan.
Ik voel trouwens de kam aan de voorkant alleen bij steile stukken omhoog en omlaag.

En de kussen zijn van leer. Ik vond het gewicht van het zadel ook meevallen :)

Zal volgend weekend vriendlief eens vragen om een normale foto te maken.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:39

Cambiar schreef:
Deze (zelfde kleur): http://www.ludomar.com/44.jpg

Ziet eruit als engelse boom met Spaanse look?
Die Riano ziet er leuk uit, 't prijsje ook ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:11

Moragh schreef:
Ziet eruit als engelse boom met Spaanse look?
Die Riano ziet er leuk uit, 't prijsje ook ;)

Ik zou dit niet 'zomaar' een engelse boom noemen ;) , volgens mij niet hetzelfde als de klassieke Engelse boom. http://www.fichier-pdf.fr/2010/10/30/elva-fenix-ou-gaitan-dec-2010/
Een kennis heeft dit zadel ook, zij is er heel tevreden over, maar heeft er wel aanpassingen aan de kussens laten doen en de singelbevestiging laten aanpassen voor een V-vormige singelbevestiging (kan ik ook doen met de Riano, het zadel ligt daarmee stabieler).
Les selles relvas sont normalement faites avec un arçon de selle anglaise, mais pas la selle Elva Gaetan, qui est faite sur un arçon identique à celui de la Alta Escuela (chez Ludomar) Dus...geen Engelse boom, maar een aanpassing van de boom van de Ronda (ludomar).
Ik vind dit zadel er geweldig comfortabel uitzien en ideaal om temperamentvolle jonge paarden mee op te leren (ik denk dan aan m'n ADHD-er Andalusiër :D , voor wie ik toch wel een zadel met héél stevige veiligheidsgordels nodig zal hebben), ik denk dat ik toch maar eens ga bieden op het zadel, je weet maar nooit dat hij hem aan dezelfde prijs als de riano laat...
Dat is ook frappant, de Riano lag dus heel goed zowel op de brede Lusitano's als op de fijnere Andalusiër, ik vraag me af of dit klopt, maar het zadel lag als gegoten op beide types van ruggen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:49

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:30

Laatst bijgewerkt door Cambiar op 10-11-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt