[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:09

hommetje schreef:
[ [url=m/5XRps8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb vandaag gereden met een Kifrapad met katoenen onderkant. Het dekje is heel mooi en stevig.
Ik heb er geen standaard inlages bij gekocht. Ik heb de inlages van mijn oude pad er in gedaan. Die zijn niet zo heel dik. Het is makkelijk te verwisselen. De vakken kun je openen over de gehele lengte. Dus geen gedoe met een smalle opening en de inlages er in wurmen.
Het dekje bleef prima liggen. Het schoof niet. Wat ik met wol dus wel heb. De ultieme test was eigenlijk het opstappen halverwege de rit. Wel de singel even een gaatje strakker gedaan. Nu ben ik niet de lenigste, dus er komt aardig wat gewicht op 1 kant. Gelukkig is mijn pony niet zo hoog. Maar het zadel bleef liggen als een huis. Ik ben erg blij met dit dekje. Heb er lekker twee aangeschaft. Ik kan voorlopig weer vooruit.

Ah leuk, jij was die enthousiasteling :D

Buitenzinnig

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:13

Fijn hommetje!

hommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:17

Ja. Zijn echt mooie pads. :)

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:45

Wie-o-wie kun mij vertellen over leren zadelboom ? Wie heeft er een zadel met leren boom? Op wat voor type rug?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:52

Het type rug en een leren boom hebben niets met elkaar te maken. Het moet gewoon nog steeds goed passen.

Ik heb ooit een Deuber gehad met een leren boom en dat was een behoorlijk stug zadel, ook de Silverado's zijn behoorlijk stug, maar dankzij de kussens veelzijdig aanpasbaar.

Er zal in een leren boom iets meer beweging zitten vergeleken met een houten boom, maar stel je niet teveel voor van die flexibiliteit. Al heeft dat wel te maken met de dikte en het soort leer wat gebruikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:07

Ik heb de Heather Moffett gepast, werkt met kopijzer en flexibele boom...

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:18

Flexibiliteit wil ik niet te veel, paard is al erg soepel en meer bewegen denk niet dat het juist is.
Het gaat mij meer over het adaptatie van het boom. Ze zeggen dat na 20keer te hebben gereden, boom past zich op het rug. Waar of niet ?

Sinds deze week ik heb weer probleem met mijn paard die zwelling krijgt net achter zijn 'garrot' (fr) wither (eng) (en de Nederlandse woord ben ik kwijt, grrr ! Pffff)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:23

Skogan schreef:
Sinds deze week ik heb weer probleem met mijn paard die zwelling krijgt net achter zijn 'garrot' (fr) wither (eng) (en de Nederlandse woord ben ik kwijt, grrr ! Pffff)

Zijn schoft ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:30

Het aanpassingsvermogen van een leren boom is erg afhankelijk van de totale constructie van het zadel (zoek je engels of western ??), maar ook de kwaliteit speelt een rol.
Er kan dus niet zomaar een kant-en-klaar antwoord gegeven worden op je vraag.

Bij een zwelling achter de schoft heb je dus een zadel wat niet flexibel genoeg is of niet goed gebouwd is, iig niet geschikt voor jouw paard.
Wat voor merk/model heb je nu ??

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:41

ik heb 2 zadels met een ‘leren boom” Een Hidalgo spaans model en een heather moffett veelzijdigheids zadel. De hidalgo is veeel steviger en meer vormingstijd nodig dan de heather moffett. De heather moffet is flexibeler dan de Hidalgo. Verschilt dus echt per type zadel.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:52

Skippy01 schreef:
Skogan schreef:

Zijn schoft ;)

Exact, merci!

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:56

DubbelDun schreef:
Het aanpassingsvermogen van een leren boom is erg afhankelijk van de totale constructie van het zadel (zoek je engels of western ??), maar ook de kwaliteit speelt een rol.
Er kan dus niet zomaar een kant-en-klaar antwoord gegeven worden op je vraag.

Bij een zwelling achter de schoft heb je dus een zadel wat niet flexibel genoeg is of niet goed gebouwd is, iig niet geschikt voor jouw paard.
Wat voor merk/model heb je nu ??

Ik heb op maat gemaakt dressuur zadel. En het was enige zadel die geen zwelling maakte. Tot deze week. Het is tweede jaar dat ik mijn zadel heb en wat is veranderd, paard is fitter met minder speklaagje.
Ik heb met onderlegger gereden om wat extra schuim te proberen, maar het werkt niet. (Misschien moet ik schuim wat bijknippen om meer plaats te hebben voor wervelkolom?) Ik zal wel natuurlijk mijn zadel opsturen voor correctie, maar misschien een boomzadel is geen oplossing voor mijn paard ? Toen hij 6jaar werd, begon zadelellende. Ik was 2jaar lang bezig met proetsen tot ik deze op maat gemaakte zadel kocht. Maar nu weer probleem, zucht.. :(

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:44

Nou, vandaag zadels gepast! :)
Begonnen met Ghost en daarna nog de Barefoot Barrydale geprobeerd. De Barefoot vond ik echt helemaal niet lekker zitten. De Ghost Roma zat erg lekker voor mij en Ami liep echt heerlijk! (voor een paard dat al maanden niets heeft gedaan).
De Roma heb ik nu dan ook om te testen, ik heb zaterdag les dus dat is wel fijn. Mocht ik voor Ghost gaan, dan twijfel ik nog tussen Roma en Quilty. Heb een ander zadel zonder zweetblad geprobeerd (Quevis?) maar die wrongen zaten helaas niet lekker.

Al met al ben ik tot nu toe echt mega tevreden en Ami volgens mij ook, als ik op de filmpjes terug zie hoe hij liep!
Nog eventjes mijn les afwachten en als dat allemaal soepel verloopt ga ik er denk maar 1 bestellen :D

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:35

Vraagje...kan ik een BM zadel herkennen aan het hoefkrabberzakje op het zadel? Of zijn er meer look-a-likes die dat hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:00

Niet alle BM's hebben een hpp (hoofpickpocket) :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:09

Deze wel, is het dan een echte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:12

Een BM herken je aan het naamplaatje. Dat zit aan de voorkant op de pommel of aan de keeper. Bij de Circle Y variant van BM zit het achterop de cantle

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:15

En zo ziet het naamplaatje er uit
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:00

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:31

viola schreef:
Mooi kifrapads nu ook met katoenen onderzijde. Nu nog in een maatje kleiner voor kleine zadels op kleine pony's en dan kan ik los met kleurtjes :D

Ja dit dus! Als het square model 10 cm korter was en de westernversie ook dan zijn daar een hoop pony liefhebbers blij mee :) en kifra een hoop klanten rijker

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:05

Iselda schreef:
Begonnen met Ghost en daarna nog de Barefoot Barrydale geprobeerd. De Barefoot vond ik echt helemaal niet lekker zitten. De Ghost Roma zat erg lekker voor mij en Ami liep echt heerlijk! (voor een paard dat al maanden niets heeft gedaan).
De Roma heb ik nu dan ook om te testen, ik heb zaterdag les dus dat is wel fijn. Mocht ik voor Ghost gaan, dan twijfel ik nog tussen Roma en Quilty. Heb een ander zadel zonder zweetblad geprobeerd (Quevis?) maar die wrongen zaten helaas niet lekker.

Al met al ben ik tot nu toe echt mega tevreden en Ami volgens mij ook, als ik op de filmpjes terug zie hoe hij liep!
Nog eventjes mijn les afwachten en als dat allemaal soepel verloopt ga ik er denk maar 1 bestellen :D

Belangrijkste is voor jezelf nagaan of je ooit dressuur/springwedstrijden wil starten: mag wel met de roma en niet met de quilty bij de knhs (niet engels gelijkend, zo'n kort zweetblad).
Maar voor endurance, trec of recreatief rijden gewoon doen wat je zelf prettig vindt!

_ENGEL_ schreef:
Ja dit dus! Als het square model 10 cm korter was en de westernversie ook dan zijn daar een hoop pony liefhebbers blij mee :) en kifra een hoop klanten rijker

én én dan, niet óf óf :')

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:21

Skippy01 schreef:
Iselda schreef:

Belangrijkste is voor jezelf nagaan of je ooit dressuur/springwedstrijden wil starten: mag wel met de roma en niet met de quilty bij de knhs (niet engels gelijkend, zo'n kort zweetblad).
Maar voor endurance, trec of recreatief rijden gewoon doen wat je zelf prettig vindt

Op dit moment heb ik geen wedstrijd ambities en ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren met mijn huidige paard, maar dat is idd wel iets waar ik rekening mee houdt. Ik ga gewoon nog even lekker verder dubben :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:24

[quote="Iselda"
Op dit moment heb ik geen wedstrijd ambities en ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren met mijn huidige paard, maar dat is idd wel iets waar ik rekening mee houdt. Ik ga gewoon nog even lekker verder dubben :D[/quote]

Ik heb met beide gereden, eerst met de quilty, toen met de roma van een vriendin in afwachting van mijn eigen nieuwe zadel en nu met een barocco met roma wrongen.

Qua gebruik en zitten merk ik geen verschil. Je hebt natuurlijk wat meer vrije beweging van je been op een quilty. Moet wel zeggen dat die vrijheid op de roma ook groter was dan op mijn barocco - niet vanwege het model, maar omdat ik gekozen heb voor vetleer met suede zitting en suede tussenstuk op het zweetblad bij mijn barocco. dat is wat stroever dan het gladleer van de roma die ik te leen had natuurlijk. Beperkt in het geheel niet - tenzij ik een rijbroek aan heb die óók suede heeft ;)
Ik heb uiteindelijk gekozen voor wat ik het mooist vond; de barocco dus in mijn geval. (Hoewel een florac met fenders en knop óók wel echt stoer is... ;) )

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:35

Zo ligt het zadel op mijn verzorgpaardje.
Is dit de goede positie?

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:53

_ENGEL_ schreef:
viola schreef:
Mooi kifrapads nu ook met katoenen onderzijde. Nu nog in een maatje kleiner voor kleine zadels op kleine pony's en dan kan ik los met kleurtjes :D

JAAAAA!!! Nou, dat is precies mijn issue, ik heb een pownie, en een startrekk espaniola maat 1, vind de kifra-pads geweldig, maar véél te groot, en dat vind ik zonde.
Eigenlijk is de enige optie die ik heb grandeur op maat gemaakt(en oké dat ziet er dan ook écht prachtig uit)
Ik wou nog een berichtje plaatsen of iemand idee's had voor korte pads met goede kwaliteit, ik stel voor dat Kifra die gewoon gaat maken :+