[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jenn0dv

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:34

Helena, ik heb zelf een shire die ik van plan ben ook in te gaan rijden met de cheyenne die je net voorbij zag komen. Ook een grote vent dus, met een barefoot :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:47

Ik heb even jullie hulp nodig.
Gisteren is mijn barefoot cherokee maat 2 gekomen. Wat een prachtig zadel! <3 Ik stond wel even te kijken hoe reusachtig het zadel is, maar het staat heel mooi in verhouding op mijn tinker. Ook is het zadel tijdens het rijden maar een fractie naar voren geschoven, terwijl ik er eigenlijk een verkeerde singel aan had, veel te kort en gewoon recht. Hij lag dus wel iets te ver naar voren, maar ik denk dat dat met een goede c vormige singel helemaal over is. Tot zover nog helemaal positief :)

Alleen... Het zadel zit nogal breed. Ik schrok er eigenlijk van. Ik kon de beugels niet aankrijgen en mijn beenhouding was ook niet netjes. Mijn vriend met zijn korte pootjes zat er al helemaal vreemd op. Ik kan me niet herinneren dat ik dit met de barefoot arizona had die ik een aantal keer heb geprobeerd.

Verder zat het zadel (de zitting) heel erg fijn, ik ben ook heel blij dat ik een maat 2 heb gedaan voor net wat meer ruimte.
Maar help, is het wennen dat het zo breed is of komt het niet meer goed? ;(

Natuurlijk ga ik nog wel vaker met het zadel rijden, maar misschien zijn er mensen met ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:13

@Pippaa: Heb je je zadel nieuw gekocht? Dan is het waarschijnlijk gewoon een kwestie van inrijden :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:20

Ja, zo goed als nieuw. Dankje, dat neemt mijn zorgen een beetje weg ;)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:25

Ik heb een cherokee op mijn noorse koudbloed, die van zichzelf ook al breed is. Moet inderdaad zeggen dat ik begrijp wat je bedoeld met breed zitten. Je went er wel iets aan, zeker als je vaker rijdt. Toch heb ik dat gevoel met de Cheyenne veel minder. Maar dan zit de cherokee toch zo lekker dat ik hem niet weg doe ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:29

jenn0dv, is het wel minder geworden door het inrijden dan? Of ben je er meer aan gewend?

Mijn tinker is op zich nog niet eens extreem breed... Daarom schrok is er ook zo van ;)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:36

De mijne was al tweedehands en redelijk ingereden bij de aankoop. Maar ik kan niet zeggen dat het minder geworden is, meer dat je aan de houding went. De eerste paar dagen voelt het alsof je heupen uit de kom zijn, als dat zou kunnen... Maar hier wen je aan. Toch heb ik dus nu voor mijn shire (nog breder dan breed) wel een Cheyenne aangeschaft o.a. vanwege die extra brede zit in de Cherokee.
Ik zou zeggen probeer het een paar weken en kijk wat je er zelf van vind. Als je constant met pijn in je spieren rijdt kun je hem altijd nog verkopen. Dat zou natuurlijk heel jammer zijn want het is een supermooi zadel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:39

Ik denk toch dat dat persoonlijk is. Ik heb zelf ook zowel Cheyenne (leer) als Cherokee gehad, en ik vond juist de Cheyenne breder voelen. Op de Cheyenne (Drytex) van een vriendin zat ik dan wel weer goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:41

Ik merk regelmatig dat mensen soms de kniewrongen op de meest onhandige plaatsen hebben zitten waardoor de knie erg naar buiten gedraaid wordt en je heel breed komt te zitten, kan dat hier niet ook het geval zijn?

Ik ben zelf best anti-kniewrongen, je krijgt er zo'n spreidzit van -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:45

Nou....van kniewrongen op zich krijg je geen spreidzit vind ik. Ze moeten alleen wel op de goeie plek zitten voor de ruiter, en dat zitten ze vaak niet.
Ik heb op m'n Hidalgo ook best flinke wrongen zitten, maar die liggen waar ze horen, vóór mijn knie en niet onder mijn knie. Mijn knie/been ligt dus gewoon op het dunne stuk van het zweetblad, en niet breder dan wanneer ik de wrongen er af zou halen. Alleen als ik iets stoms doe (zoals mijn knieën optrekken) dan stoot ik tegen de wrong aan en word ik op die manier gecorrigeerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:47

Dat is ook hoe het hoort :j

Maar ik zie toch zeer regelmatig dat mensen echt de verdikking tussen knie en paard (willen) hebben en dat ze daardoor zo'n spreidzit krijgen of zelfs het hele been naar achteren geduwd wordt.

En dan zelf niet snappen waarom ze ze breed zitten of waarom de benen naar achteren gaan :P

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:49

De wrongen bij mijn cherokee zitten helemaal op het buitenste randje. Het minst in de weg dan neem ik aan? Kan ze er inderdaad wel eens afhalen om te voelen.

Heeft iemand nog een tip voor ledervet voor mn lichte Cheyenne? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:51

Is sowieso altijd interessant om de wrongen er eens af te halen en dan het verschil te voelen :j

Die lichte Cheyenne heeft zo op de foto echt een hele aparte kleur...hij ziet er vrij droog uit ook.
Wat je ook gaat proberen, ik zou zeggen doe dat eerst even testen op een "onzichtbaar" plekje...

Als je deze kleur zo wilt houden dan kun je er wellicht beter helemaal niks aan doen denk ik :=

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:22

Pippa ik denk dat het gewoon wennen is mijn zadel zat ook een beetje vreemd in hrt begin maar na een flinke rit zat ik stukken beter en je benen moeten ook even wennen. Je kan ook eerst zonder de wrongen rijden. Al zit het voor mij net wat fijner met wrongen. Ik rij een Vlaams paard dus zit ook lekker breed. En hij is nog niet eens zo breed. Zou gewoon nog ff door rijden. Even wennen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:34

Ja inderdaad jenn0dv, mijn gedachte was ook niets er op om 'm zo te houden.

Denk dat je er nog het beste de nubuck-cream van barefoot op doet, maar gegarandeerd dat 'ie dan donkerder en meer glimmend wordt (je smeert dan toch de structuur een beetje dicht)

Er kwam hier wel eens voorbij de London Nussbraun zonder en met ledercream, misschien vind je die plaatjes terug, dan heb je een idee wat je te wachten staat :=

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:53

Ik heb de wrongen netjes in de doos gelaten, die heb ik niet eens op het zadel gedaan omdat ik zelf van zo minimalistisch mogelijk ben. Ik heb leren rijden op een zo goed als plat zadeltje, heerlijk!
Nou ja, ik ga het nog vaker proberen en dan zie ik wel verder. Ik hou jullie op de hoogte.

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties in ieder geval :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:05

Dat is top dat je zo hebt leren rijden, daar krijg je tenminste een goed ruitergevoel van +:)+

Hopelijk trekt het bij, soms komt het voor dat mensen niet kunnen wennen maar meestal is het even een kwestie van inrijden gelukkig :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:08

jeah mijn beugelriemen zijn binnen :D
klopt het dat de hoesjes er verkeerd om heen zaten pmarena?
en of ze kort genoeg kunnen? :') :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:19

De T-beugelriemen? Ja die passantjes heb ik expres in het lusje gehangen zodat ze niet kwijt zouden raken in de opruimings-doos zo zonder plasticje er omheen :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/T-beu ... evestigen/

Kort genoeg zal wel toch zeker? Zijn voor mij ook goed en voor mij is anders altijd alles te lang :P

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:55

pmarena schreef:
De T-beugelriemen? Ja die passantjes heb ik expres in het lusje gehangen zodat ze niet kwijt zouden raken in de opruimings-doos zo zonder plasticje er omheen :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/T-beu ... evestigen/

Kort genoeg zal wel toch zeker? Zijn voor mij ook goed en voor mij is anders altijd alles te lang :P

tja... moet ze nog ff passen hoor, wordt iig op het kortste gaatje :')

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:46

Ik heb vandaag de Barefoot london maat 1 getest, de kniewrongen zijn niet ideaal, ik kom er niet tegen aan.
Verder heb ik erge last van de voorrand van de seatsaver, die is erg hard en dik, en dat voel je aan de binnenkant van je been.

heeft iemand daar ook problemen mee, of een oplossing?? Misschien een maat groter? Een ander type zadel? Ik ben alleen bang dat een maat groter wel erg veel zadel is voor mijn paard.....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:48

Wat apart? Ik heb nooit last gehad van die rand bij de London. Ik vraag me ook af of je dat tegengaat met een maat groter eigenlijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:50

lotje5lotje schreef:
Ik heb vandaag de Barefoot london maat 1 getest, de kniewrongen zijn niet ideaal, ik kom er niet tegen aan.
Verder heb ik erge last van de voorrand van de seatsaver, die is erg hard en dik, en dat voel je aan de binnenkant van je been.

heeft iemand daar ook problemen mee, of een oplossing?? Misschien een maat groter? Een ander type zadel? Ik ben alleen bang dat een maat groter wel erg veel zadel is voor mijn paard.....

Voel je niet gewoon de gesp van je beugelriemen? Kan me niet voorstellen dat je zo'n last van de rand kan hebben.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:54

Misschien is het gewoon een kwestie van eventjes wennen! Rij er gewoon nog een 2 of 3 x mee :) misschien dat je het dan al niet meer voelt!

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:55

Nee echt gewoon aan de voorkant waar de seatsaver smaller wordt...ik kan wel gewoon lichtrijden en kom niet tegen de pommel aan.
@kirscha; ik dacht dat ik misschien iets teveel voor in het zadel zit, en dat ik dan die rand raak.
@ m hartje m; ik ga het morgen nog eens proberen, misschien iets vogelen met de beugelpositie en de seatsaver iets naar voren doen als dat kan.