Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:24

Wow wat ziet die eruit zeg! Echt schandalig voor dat geld! Die van mij echt 0,0 problemen mee gelukkig, blijft echt in prima staat, maar de kwaliteit zou echt veeeeeel consistenter moeten zijn. Het moet, zeker voor dat geld, niet een soort lotto worden of je er net eentje hebt uit een goede partij :n

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:35

-O- -O- -O-

Jeetje wat ziet die singel er uit. Enorm slecht opgelost door Fairfax, door zo'n banketstaaf op te hangen :n

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:37

Echt hè..... dit mag echt niet voor zo'n product! Bij mij zijn de scheurtjes in heel korte tijd ontstaan; zes weken voor ik contact opnam met (ook) Pas-De-Deux, om het ontstane probleem te melden, was er aan de singel nog niets te zien. Wel was hij stugger dan de mensen omschreven die "goede, probleemloze en fijne zachte singels" hadden.

Pantykous: ik heb nog geen antwoord hè, van Fairfax..... De mijne wordt momenteel nog getest (Hoewel ik het kan raden, gezien de eerdere reacties)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:38

Nee dat snap ik maar ook bij de andere dames vind ik dat echt heel erg beroerd gedaan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:40

Ik ook...... Dikke onzin. Zoals eerder gezegd, schaf je een dergelijke singel aan opdat ie minstens 10-15jaar meegaat. Mijn trainingshoofdstel van €25,- ziet er na tien jaar nog vele malen beter uit dan deze singel..... Zweet het paard dan anders aan zijn hoofd? :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:45

ik heb gelukkig geen problemen, maar in jullie geval, samen sta je sterker!

misschien samen iets op poten zetten richting fairfax? Voor dat geld mag je meer verwachten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:46

Volgens mij ben ik klant bij de ruitersportzaak waar ik hem gekocht heb, volgens de Nederlandse wet moeten zij het oplossen, niet de leverancier.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:50

Dat klopt Starbreeze; en in NL gekocht, onder NL voorwaarden, mag je bij een dergelijk product uitgaan van twee jaar consumenten-garantie. Vandaar dat ik er nu -voor de 2 jaar verstreken zijn- werk van maak door melding te maken bij de verkoper en het hier plaats. Precies om ervaringen te delen. De ruitersportzaak die het product heeft verkocht, moet idd met een oplossing komen. Prima dat ze advies inwinnen bij de fabriek, maar in mijn mailcontact met de verkoper heb ik deze tweejarige termijn reeds genoemd. Ik hou jullie op de hoogte!
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 18-03-15 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:51

. Dubbelpost

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:55

Dat klopt niet helemaal, dat is voorgeschreven aan de EU lidstaten maar de NL wet heeft dit niet opgenomen. Je hebt wel recht op een deugdelijk product. Dus dat je mag verwachten dat een product langer dan 2 jaar meegaat. De verkoper dient het product dan kostenloos te repareren of om te ruilen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:01

Precies.... kosteloos :) Daar gaan we voor!
Aangezien ik de singel an sich voor het paard zeer prettig vind!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:12

Ben erg benieuwd Irma_Maandag!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:13

Ik schrik ervan hoe dat ding eruit ziet! :oo

Dat mag zelfs niet gebeuren als je er bijna niets aan onderhoud aan zou plegen...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:44

Irma_Maandag schreef:
Dat klopt Starbreeze; en in NL gekocht, onder NL voorwaarden, mag je bij een dergelijk product uitgaan van twee jaar consumenten-garantie. Vandaar dat ik er nu -voor de 2 jaar verstreken zijn- werk van maak door melding te maken bij de verkoper en het hier plaats. Precies om ervaringen te delen. De ruitersportzaak die het product heeft verkocht, moet idd met een oplossing komen. Prima dat ze advies inwinnen bij de fabriek, maar in mijn mailcontact met de verkoper heb ik deze tweejarige termijn reeds genoemd. Ik hou jullie op de hoogte!

Even uit interesse, hoe kom jij aan de 2 jaar? Ik dacht dat dit 6 maanden was?
Ik ben het trouwens volledig met je eens. De koopovereenkomst is met de winkel afgesloten, niet met fairfax zelf.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:58

meiske1577 schreef:
Irma_Maandag schreef:

Even uit interesse, hoe kom jij aan de 2 jaar? Ik dacht dat dit 6 maanden was?
Ik ben het trouwens volledig met je eens. De koopovereenkomst is met de winkel afgesloten, niet met fairfax zelf.

Twee jaar garantie is wettelijk bepaald. Google maar eens op consumentenkooprecht.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 01:02

Meiske, dit blijkt dus niet te kloppen..... Ik ging uit van de europese richtlijnen. Nederland blijkt deze niet te hebben overgenomen.
-------------------------
De consumentenwijzer (https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa) zegt hierover:

De wettelijke garantieperiode in Europa:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld:
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
-------------------------------
Ik vermoed, doordat Fairfax nu van allerlei singels aan het "testen" is, dat zij hiermee willen aantonen zelf niet schuldig te zijn aan het leveren van een "ondeugdelijk product".

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 01:08

In de titel consumentenkoop in het BW staat een termijn van 6mnd. Daarom vroeg ik mij af waar de 2 jaar vandaan kwam :o

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 01:20

Op dezelfde site staat deze tekst ook, wellicht ook handig voor de mensen die hun recht willen halen. Voor degenen die hun singel nog niet hebben opgestuurd, vraag ik me af of je wat wel moet doen omdat het "bewijsmateriaal" dan niet meer in jouw handen is.... In ieder geval goede foto's maken.

Bewijslast: fabricagefout of oneigenlijk gebruik?
Het niet conform functioneren van een product kan het gevolg zijn van of een fabricagefout of een verkeerd gebruik aan uw zijde.

Eerste zes maanden na aankoop
Als het product binnen zes maanden na aflevering kapot gaat of een mankement vertoont, wordt op grond van de wet vermoed dat het product al bij aflevering niet aan het conformiteitsvereiste voldeed. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het product niet door een fabricagefout, maar door verkeerd, abnormaal of onkundig gebruik van uw kant kapot is gegaan (artikel 7:18 lid 2 Burgerlijk Wetboek).
De verkoper hoeft niet in alle gevallen aan te tonen dat het product deugdelijk was tijdens de levering. Wanneer u bijvoorbeeld na verstrijking van de houdbaarheidsdatum van bederfelijke levenswaren het gebrek aan de verkoper meldt, zal het voor de verkoper onmogelijk zijn om te bewijzen dat hij een deugdelijk product heeft geleverd. Ook in situaties waarin het overduidelijk is dat een product niet meer functioneert – omdat u het bijvoorbeeld hebt laten vallen – hoeft de verkoper niet aan te tonen dat hij aan u een deugdelijk product heeft geleverd. In beide genoemde voorbeelden is het dus aan u om te bewijzen dat er een ondeugdelijk product is geleverd.
Let wel. Om aanspraak te kunnen maken op de wettelijke garantie moet u zich wel houden aan onder meer uw wettelijke onderzoeks- en klachtplicht (zie Consumentenkoop III: De plichten en vorderingsrechten van de koper).

Langer dan zes maanden na aankoop
Zodra de termijn van zes maanden na aankoop is verstreken, draait de bewijslast om, en is het aan u om te bewijzen dat er sprake is van een fabricagefout.
Let wel. De omgedraaide bewijsplicht geldt uiteraard niet als de verkoper voor een langere periode dan zes maanden aan u garantie heeft gegeven op het product.

Aanspreekpunt: de verkoper of de fabrikant?
Als het product ondeugdelijk is dan is de verkoper altijd uw aanspreekpunt. U hebt immers met de verkoper een koopovereenkomst gesloten en volgens de wet is de verkoper verplicht om aan u een product te leveren dat conform de redelijke verwachtingen functioneert. De verkoper mag u dus niet naar de fabrikant van het product sturen. Ook mag de verkoper niet weigeren om uw klacht te onderzoeken als het defect door de fabrieksgarantie (of de verkopersgarantie) wordt uitgesloten of als de fabrieks(verkopers)garantietermijn is verstreken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:01

Ik wed dat het merendeel van de in 2013 verkochte singels zonder onderhoudsadvies verkocht is. Dan kunnen ze zeggen dat het onderhoud -volgens hen!- niet goed is, maar ze hebben nooit aantoonbaar iets voorgeschreven.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:32

Wellicht kunnen jullie een onafhankelijke deskundige de singels laten beoordelen.

Nu bekijkt fairfax het zelf en heb je een beetje het effect van de slager die zijn eigen vlees keurt... Ze zullen niet snel zeggen dat het aan de singel zelf ligt.

Maar wellicht als je kan bewijzen dat het niet aan het onderhoud ligt maar aan de singel kan je daar wat mee....

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:02

Er werd mij verteld dat de singel vanuit Fairfax getest zou zijn door een onafhankelijke partij.
Bij mijn eerste singel kreeg ik inderdaad ook geen onderhoudstips,bij de tweede wel. ik vraag me alleen af of dit het advies van Fairfax was of van Pas de Deux.
Een vriendin van mij heeft ook een Fairfax en onderhoudt deze bijster slecht, deze singel is nog steeds erg zacht... :?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:05

Het verschil in kwaliteit van de singels vind ik heel bijzonder.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:32

Starbreeze schreef:
Ik wed dat het merendeel van de in 2013 verkochte singels zonder onderhoudsadvies verkocht is. Dan kunnen ze zeggen dat het onderhoud -volgens hen!- niet goed is, maar ze hebben nooit aantoonbaar iets voorgeschreven.

Klopt! Heb de mijne mei 2013 aangeschaft en inderdaad nooit een onderhoudsadvies ontvangen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:36

Ik ben heel benieuwd wat uiteindelijk er voor zorgt dat het gaat scheuren. Doorgaans zijn ze in Engeland niet van het prutleer dus ik ben benieuwd of ze misschien een slechte batch lijm gebruikt hebben of zo. Prolite wordt ook best wel flink warm (raad daarom ook niet de beenbescherming aan), misschien dat dit een gekke reactie geeft. Maar dan zouden de zadelkussens dit probleem ook moeten hebben.
Hoe dan ook ben ik blij dat ik destijds geen singels ingekocht heb maar het even afgewacht heb.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:21

Starbreeze schreef:

Gedeelte van 2014 ook niet. Mijne is van februari 2014 en ik wist niet eens van het bestaan van rapid tot ik dat hier las.