Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:43

Niet iedereen en ieder paard beleeft het op de zelfde manier Cambiar en DC - kijk maar naar enkele van de andere hier in het topic, die juist merken dat hun paarden er heel goed mee uit de voeten kunnen. En zij zelf ook... en vergeet niet alle prehistorische ruiters, die er heel Eurasia mee rond zwerfden.

Zo - nu ga ik lekker buiten spelen :wave:

pmarena

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:55

Ik denk dat het verschil hem vooral in wel / geen beugels zit, en de bouw van het paard :)

Ik vind het als echt zadel om alles mee te doen met beugels er aan, ook te weinig.

Maar met de Heavy Duty inlages er in heb ik er wel vertrouwen in :j

Beetje hetzelfde idee als Cambiar met de CorrecTOR denk ik, dat je toch nog een extra laagje zoekt dat er wat meer stevigheid aan geeft, en in mijn geval wat stevigheid en vooral ook de schokdemping van de HD-inlages, dat vind ik echt super :)

Maar het kan ook de schokdemping zijn van nog een extra laagje schaap want ik gebruik dus een westernpad van Christ er onder, met daarin de HD inlages, en daarop dan de Butterfly (zonder inlages).

En dat voelt echt zalig en Rena loopt er ook heel vrolijk onder, i.t.t. het rotgevoel dat we beiden hadden in de originele staat :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:05

Ik ben wel heel erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die de christ al wat langer hebben en dus ook met beugels rijden..Ik rij een van mijn paardjes altijd met de christ met extra pad,maar rij in de bak zonder beugels en buiten met..Die van mij vind het volgens mij niet leuk als ik altijd met beugels rij,maar het is lastig in te schatten gezien mevrouw als er maar iets is al spant en dat kan van alles zijn..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:07

Misschien inderdaad toch verstandig te rijden met heavy duty inlages als je hem echt als zadel gebruikt..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:09

pleiada schreef:
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die de christ al wat langer hebben en dus ook met beugels rijden..Ik rij een van mijn paardjes altijd met de christ met extra pad,maar rij in de bak zonder beugels en buiten met..Die van mij vind het volgens mij niet leuk als ik altijd met beugels rij,maar het is lastig in te schatten gezien mevrouw als er maar iets is al spant en dat kan van alles zijn..

Ik, maar ik denk niet dat mijn oordeel als onbevooroordeeld wordt gezien :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:11

Ging jij niet buiten spelen ;)

Dat is waar maar ook jou ervaring telt mee :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:13

Rijd jij eigenlijk met de orginele inlages Don?
Want hoor dit namelijk toch wel steeds meer, dat die het toch net niet helemaal zijn.
Maar inderdaad ligt ook wel aan het paard en ruiter.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:34

Ik rij wel met beugels op mijn jongere oudje kan wel zonder.
Controleer de rug steeds voor en na het rijden.
Rij licht zonder druk op mijn beugels en ze zitten ook zo laag dat als ik ze uit doe ze langer hangen dan mijn voeten.
Heb kunststof beugels eraan die super licht zijn. heb ze echt puur voor het feit als mijn pony weer eens een rechtsomkeert maakt zonder dat met mij te overleggen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:00

ik heb al een tijdje een Iberica en ik gebruik hem zoals hij is, geen aparte inlages erin, met beugels en ik ben tevreden.

Mijn paard niet, maar dat is hij nooit en nooit geweest ook, hij is zo flegmatiek dat ie iedere vorm van werken HAAT en het liefst in de wei staat.

Het is al bijzonder dat dit zadel niet schuift op mijn ronde, schoftloze paard. Ik zou zelfs vanaf de grond op kunnen stappen, maar dat levert mij weken rugpijn op, dus dat doe ik nooit

Zowel Pmarena als BZ weten dat ik al wel 10 jaar met zadels aan het rotzooien ben met dit paard en hoe moeilijk het is om een zadel te vinden dat boven blijft, ook bij een zijsprongetje of plots omdraaien en dit blijft dus gewoon op z'n plek liggen.

Ik ga wellicht nog wel eens voor een exemplaar met minder vel aan de zijkanten, want dat sjabrakding eronder wordt erg snel smerig (zweet) en wassen is toch geen simpel iets, nou ja, wassen wel, maar dat schaap drogen niet

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:17

Morrie schreef:
ik heb al een tijdje een Iberica en ik gebruik hem zoals hij is, geen aparte inlages erin, met beugels en ik ben tevreden.

Mijn paard niet, maar dat is hij nooit en nooit geweest ook, hij is zo flegmatiek dat ie iedere vorm van werken HAAT en het liefst in de wei staat.

LOL _O-

Ik gebruik 'm met beugels nu (voor buitenritten). Ik let erg goed op mijn paard daarbij; rugspieren, oren etc. Hij lijkt er geen enkele hinder van te ondervinden als ik lichtrij, loopt gewoon te stofzuigen en maakt zijn rug niet hard. Ik probeer wel om zo weinig mogelijk gewicht op de beugels te hebben. Ik overweeg wel om de HD-inlages te bestellen, heb nu alleen de originele inlages erin.

Wat ik erg prettig vind aan de Christ is dat ik elke beweging van mijn paard kan voelen. Ik voel dat hij gespannen of angstig is voordat ik dat kan zien.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:23

Er is trouwens gewoon geen gewichtsverdeling. Hang het ding eens over een balk o.i.d. en vraag een ander om druk op de beugels te zetten.

En die oermensen, die hadden natuurlijk geen beugels. :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:25

dat stofzuigen vind ik heel vervelend, de mijne stofzuigt omdat je nooit weet wat voor eetbaars je tegenkomt,ik zou die kop wel eens omhoog willen hebben.
Grappig is dat ik wel eens een ander paard tegenkom onderweg, die kijkt dan sterren en degene die erop zit doet er een moord voor om die kop naar beneden te krijgen _O- ikk rijg het er gratis en voor niks bij

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:29

Haha, dat kan die van mij ook, maar dat probeer ik voor te zijn. Lukt meestal. :P Offtopic, maar wat erg grappig is, is dat hij minder vreterig is als hij die dag in het land heeft gestaan. Hij heeft kennelijk een bepaalde basisbehoefte aan grazen en als die vervuld is, heeft hij op buitenrit niet de neiging om te gaan lopen vreten. :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:34

ik heb wel land,maar geen gras meer, bovendien staan ze 's nachts met hooi in de zandbak en rijd ik altijd 's morgens heel vroeg, dan heeft ie al zeker een uur hooi kunnen eten, dus honger zal ie niet hebben.

Dit gedrag is precies de reden dat zijn vorige baas hem verkocht: zu flegmatisch... zei hij..... helaas kon hij vroeger vreselijk schrikken en spoken en op hol slaan en dat hield hij verrassend lang vol, maar *klopt af* dat doet hij niet meer nu hij ouder is (en dood-geparelliet volgens sommige mensen)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:40

Het gaat echt om gras bij Fin. Als hij net hooi heeft gegeten, wil hij alsnog grazen, als hij uit het land komt hoeft dat niet.

Vind je je paard wel leuk? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:46

Bij een Morrie en wellicht ook bij de van BZ, kan ik me voorstellen dat de originele inlages ook gewoon volstaan , een beetje koudbloed heeft natuurlijk eerder "geen schoft" en een gootje dan een opliggende ruggengraat :P

Rena zal nu rond de 18 zijn en wordt nauwelijks gereden dus heeft weinig rugbespiering waardoor de schoft en ruggengraat er echt een beetje uit komen, dat is toch wat anders :)

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:53

Isegrim schreef:
Ik gebruik 'm met beugels nu (voor buitenritten). Ik let erg goed op mijn paard daarbij; rugspieren, oren etc. Hij lijkt er geen enkele hinder van te ondervinden als ik lichtrij, loopt gewoon te stofzuigen en maakt zijn rug niet hard. Ik probeer wel om zo weinig mogelijk gewicht op de beugels te hebben. Ik overweeg wel om de HD-inlages te bestellen, heb nu alleen de originele inlages erin.

Wat ik erg prettig vind aan de Christ is dat ik elke beweging van mijn paard kan voelen. Ik voel dat hij gespannen of angstig is voordat ik dat kan zien.

Ik heb wat dat betreft dezelfde ervaring als jij en twijfel nog steeds over het wel of niet aanschaffen van HD-inlagen.

Heb daarbij een paard wat heel gevoelig reageerd op een niet goed liggend zadel en onprettige druk. Met de Iberica hebben we daar geen last van en loopt hij ook lekker te stofzuigen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:18

ik vind mijn paard geweldig, na veel parellien is hij precies zoals ik het graag wilde, ik heb mijn wilde jaren gehad: slipjachten bij Soestdijk met een Engels volbloed.
Ik ben nu op leeftijd en stappen (soms een drafje) door het bos is voor mij meer dan genoeg.

Mijn buurman van in de 60 jaagt nog steeds, maar die heeft jonge meiden om z'n paard te trainen, want hij durft niet meer zonder z'n jachtmaatjes in z'n uppie het bos in en dat werk heb ik zelf ook jarenlang gedaan voor bejaarde jachtruiters, vroeger, toen ik nog jong (en gezond) was :+

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:03

Morrie schreef:
ik vind mijn paard geweldig, na veel parellien is hij precies zoals ik het graag wilde, ik heb mijn wilde jaren gehad: slipjachten bij Soestdijk met een Engels volbloed.
Ik ben nu op leeftijd en stappen (soms een drafje) door het bos is voor mij meer dan genoeg.

Mijn buurman van in de 60 jaagt nog steeds, maar die heeft jonge meiden om z'n paard te trainen, want hij durft niet meer zonder z'n jachtmaatjes in z'n uppie het bos in en dat werk heb ik zelf ook jarenlang gedaan voor bejaarde jachtruiters, vroeger, toen ik nog jong (en gezond) was :+

Leuk. :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:41

pmarena schreef:
Bij een Morrie en wellicht ook bij de van BZ, kan ik me voorstellen dat de originele inlages ook gewoon volstaan , een beetje koudbloed heeft natuurlijk eerder "geen schoft" en een gootje dan een opliggende ruggengraat :P

Rena zal nu rond de 18 zijn en wordt nauwelijks gereden dus heeft weinig rugbespiering waardoor de schoft en ruggengraat er echt een beetje uit komen, dat is toch wat anders :)

Haha, ja daar zit wat in Ik heb een Morrie in de vorm van die van Don haha, dus een fjord met Morrie maat[ ongeveer hihi]. Maar fimke waar straks de iberica uiteindelijk voor is, lijkt een slanker fjordje te worden, een luxer type. Maar zie wel hoe het tegen die tijd is.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:02

Ik denk dat ik sowieso wel HD inlages er bij aanschaf, simpelweg omdat het me aanspreekt :) Met barefoot reed ik altijd met dubbele (?) inlages, tenminste ik geloof dat ik er 2 paar in had.. In ieder geval meer als er origineel in de grandeur zaten, en dat beviel me toen prima. Mijn, voor mijn idee logische, gedachte is dus dat HD inlages vast goed bevallen bij ons, en dan hoef ik me ook niet zo druk te maken als ik wel eens wat meer druk op de beugels zet.

Ach, ik denk dat de iberica me wel bevalt. Had ook geen zin om eerst te testen, ik vind het een leuk ding, dus hup, aanschaffen :D

Zit er trouwens een ring aan voor de beugels, of een haak? Ik heb nog fenders liggen, maar die moeten perse aan een haak..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:05

er zit een ring voor de beugels,dus je hebt pech met je fenders :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:06

Er zit een ring aan..

Ik heb er hoe dan ook geen spijt van of ik nou met beugels kan rijden of niet..Ik reed eerder altijd met bbp maar dit is toch wel 10x fijner zowel voor mij als het paard :j

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:10

jakkes.. nou, dan moet ik echt op zoek naar andere fenders.. Alleen, die worden blijkbaar niet los verkocht ofzo, want kan ze nergens vinden. Misschien kopen westernruiters nooit nieuwe fenders, maar alleen nieuwe beugels.. En ik wil ook niet van die super brede.. Het zal wel weer op engelse beugels uitdraaien :')

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:19

zucht, zo ongeveer zeker dat ik een iberica wil, komt de buurman van mijn pa een discussie met me maken. Zijn dochter is namelijk landelijk pony dressuur kampioen geweest, en dus weet hij iets van zadels af. En hij zegt dus dat ik een zadel moet laten passen door een ervaren zadelmaker. Maar hoe doe ik dat dan met een iberica? Die worden niet in frankrijk verkocht. Even zitten discusseren en heb alles over de iberica verteld, en toen ging hij met de sarcastische opmerking: "je doet maar wat je wilt, het is jou paard weg".
Hij is er gewoon zeker van dat ik de rug van mijn paardje ga verpesten door een zadelmaker niet de drukplekken te laten sjekken, en zonder er met speciale sjabrak onder te rijden, en zo ie zo door met een niet western/veelzijdigheid/dressuur/springzadel ga rijden.

En dus daar zijn de tweifels meer.