Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:28

Moragh schreef:
Da's niet heel anders dan de Mailibaud Randonnee (qua minimalisme dan he...)

Maar verder een Engelse boom met zit en hoorntje op gebouwd? Beetje vreemde constructie, maar zoals hierboven al gezegd, in endurancezadels zie je dat wel eens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:31

Als je echt minimaal wil gaan kan je ook gewoon die westernboom niet inbouwen in een zadel, die op een dekentje op je paard leggen, je hoofdkussen er op leggen en de singel rond het geheel spannen. Qua beugels doe je je halsertouw in een lus en je steekt er je voeten in, is nog multifunctioneel ook! :j ;)
(volledig voorzien op een middagdutje onderweg)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:33

Bandida schreef:
Moragh schreef:
Da's niet heel anders dan de Mailibaud Randonnee (qua minimalisme dan he...)

Maar verder een Engelse boom met zit en hoorntje op gebouwd? Beetje vreemde constructie, maar zoals hierboven al gezegd, in endurancezadels zie je dat wel eens.

Ik vraag me erg af of er een engelse boom is zit hoor...
Die hebben meestal toch veel langere takken....
Voor Western is het te klein, dus de boom zal misschien iets vergelijkbaars als GM zijn misschien... (al is het idee van dit zadel wel meer western...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:05

tamary schreef:
Cambiar schreef:
Zo iets zou ik graag ook eens maken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UJ3DQ3VJ
Je ziet zo iets echter niet veel...ik vraag me af of dit stabiel ligt op het paard, omdat er zo weinig rond hangt...ik vermoed van wel, maar wou eens jullie mening hierover horen als dat kan...

Podium heeft van dit soort "boom met overtrekje" zadels. En zaldi heeft er ook een paar voor de endurance. Ze liggen stevig en je hebt veel contact met je paard, maar je wil er wel een lang genoeg dekje op of flink brede fenders, anders raken je benen doorweekt van het zweet (wrijving).

Maar in de podium en zaldi zitten wel compleet andere bomen :) . Daaruit voortvloeiend ook een andere rijstijl. Bovenstaand zadel lijkt mij gewoon op bars gebouwd. Dat was ook een beetje mijn idee met het strippen van een oud westernzadel en opnieuw opbouwen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:23

Bandida schreef:
Als je echt minimaal wil gaan kan je ook gewoon die westernboom niet inbouwen in een zadel, die op een dekentje op je paard leggen, je hoofdkussen er op leggen en de singel rond het geheel spannen. Qua beugels doe je je halsertouw in een lus en je steekt er je voeten in, is nog multifunctioneel ook! :j ;)
(volledig voorzien op een middagdutje onderweg)

Loooooooooooooool, ik zie me echt al zitten, kan ik nog met de gepaste outfit, m'n pyama (dat zit toch wel lekker) rijden ook....
Meen je dat dat daar een Engelse boom in zit? Ik zou echt denken dat dat een westernachtige boom is (maar inderdaad schijn bedriegt soms).

Ik heb dat al dikwijls afgevraagd, neem nu, je legt gewoon een boom op het paard, maakt er iets van beugel- en singelbevestiging aan en legt er een schaapvel over, is dat dan goed voor het paard? Is niet echt een mooi zicht, maar dan kan je toch altijd blijven controleren of de zadelboom past, vooral als je nog jonge paarden hebt die nog voortdurend veranderen? Als ik hoor van Moragh (en ook wat ik lees op sites van mensen die westernzadels maken), dan verandert een paard nog gigantisch veel in z'n jonge jaren (rechtrichten/training, groeien, enz....) en is het link om een zadel te kopen, want het kan zijn dat die na een maand of twee goed doortrainen al niet meer past...

@Juliette, je moet eens kijken naar die Ralide bomen, echt een lachertje qua prijs, heb je daar nog niet aan gedacht voor een eerste project? http://www.ralide.com/store/home.php?cat=7 Deze bomen zitten ook in veel westernzadels (Pool's) en ook de zadels van Guichard sellier, long distance zou een Ralide boom zitten....
Ergens, als die bomen toch zo goedkoop zijn, was mijn idee, zou het wel leuk zijn mocht je een zadel hebben waar je telkens de boom van kan veranderen, het zadel is dan een soort omhulsel waarbij de boom er kan uitgenomen worden zonder veel herstelwerk. Zo kunnen jonge paarden toch met de gepaste boom bereden worden, zonder dat de eigenaar van zadel moet veranderen, enkel de boom wordt aangepast of ingewisseld worden of iets dergelijks. Boomloos is niet goed voor een paard en verstelbare zadels kosten een rib van je lijf, dus dit zou een tussenoplossing kunnen zijn...

Ja, zelfs minimalistische zadeltjes kosten nog veel voor wat het eigenlijk maar is, zoals deze hier:[url]Norton: [url]http://www.depaerdeshop.nl/popup_image.php/pID/3322?osCsid=0f22cdbe5fa1e542d42feae173ca0f83[/url]
Ik vind dit zelfs nog veel geld voor wat het maar is als je dan ziet hoe belachelijk weinig zo'n kunststoffen bomen kosten...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-10-11 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 17:26

Cambiar schreef:
Ik heb dat al dikwijls afgevraagd, neem nu, je legt gewoon een boom op het paard, maakt er iets van beugel- en singelbevestiging aan en legt er een schaapvel over, is dat dan goed voor het paard?

Een beetje denmping (matje, dekje) is voor het paard even aangenaam als voor ons, dus ik zou er wel nog iets onder leggen, maar verder, ja waarom niet..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:34

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Ik heb dat al dikwijls afgevraagd, neem nu, je legt gewoon een boom op het paard, maakt er iets van beugel- en singelbevestiging aan en legt er een schaapvel over, is dat dan goed voor het paard?

Een beetje denmping (matje, dekje) is voor het paard even aangenaam als voor ons, dus ik zou er wel nog iets onder leggen, maar verder, ja waarom niet..

Ja tuurlijk, ik vergat te zeggen, met een corrector eronder dan tenminste. Als je paard verandert hoef je die niet weg te gooien, dus daar kan je dan toch tenminste in investeren.
Van dat portugees zadel heb ik me te sterk uitgedrukt...is geen lelijk zadel, maar die dame zit precies zo hoog boven haar paard.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:51

Cambiar schreef:
Ergens, als die bomen toch zo goedkoop zijn, was mijn idee, zou het wel leuk zijn mocht je een zadel hebben waar je telkens de boom van kan veranderen, het zadel is dan een soort omhulsel waarbij de boom er kan uitgenomen worden zonder veel herstelwerk. Zo kunnen jonge paarden toch met de gepaste boom bereden worden, zonder dat de eigenaar van zadel moet veranderen, enkel de boom wordt aangepast of ingewisseld worden of iets dergelijks. Boomloos is niet goed voor een paard en verstelbare zadels kosten een rib van je lijf, dus dit zou een tussenoplossing kunnen zijn...

...of gewoon de bomen te huur stellen, zodat mensen een tijd de boom kunnen gebruiken en dan terug inwisselen. Dit is dan enkel toepasselijk voor niet-Engelse zadel :D

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:58

Hmm, in wezen is een echte McClellan ook niet meer dan een leer overtrokken boom en hoewel geen hout, een Recado is ook niet veel meer. Schaap d'r bovenop en klaar... En zo zijn er meer voorbeelden. Even terug naar de eerste pagina's van dit topic, op pagina 1 staan al voorbeelden.
Ja, uiteraard kán het... Veel van het leer aan een zadel is versiering en/of comfort voor de ruiter. Als je dat laatste weg streept blijft er voor het paard 'demping en gewichtsverdeling' over, de pad en de boom dus.
Ook een leuk projectje, een zo minimalistisch mogelijk boomzadel. Ik heb laatst es gegoogelt voor een van m'n vorige posts, ging over pasvorm en toen kwam ik op een forum waar iemand met zoiets bezig was. fork en cantle van de boom waren van heel mooi hout, mooi gepolijst en gelakt, daar kwam geen leer overeen.
Es kijken of ik 't terug kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:05

@Francis; dat klint apart, fork en cantle niet inpakken. Maar mooi gelakt zal vast wat hebben. Stond daar een paar pagina's geleden ook geen voorbeeld van? Van een heel prijzig zadel? Of was dat in het topic met een oproepje voor kale bomen.......

@Cambair; bedankt voor de link! die kosten inderdaad geen drol (verzenden en import nog even niet meegeteld). Vraag me alleen af hoe je erachter komt welke boom en maat je nodig hebt. Het idee van een oudje strippen en opknappen was ook een beetje om het kunstje af te kijken van hoe zo'n zadel in elkaar zit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:09

En nog gevonden ook... http://esiforum.mywowbb.com/forum1/540-6.html Even niet naar de pasvorm en fouten in de boom kijken (DrDeb. haalt er een paar aan in de post onder de laatste foto dat 'ie los op het paard ligt), het ging even om het idee van zichtbaar hout. Ik vond het wel wat hebben... (veel interessante info in dit topic ook trouwens)
Laatst bijgewerkt door Francis op 27-10-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:13

Francis schreef:
Hmm, in wezen is een echte McClellan ook niet meer dan een leer overtrokken boom en hoewel geen hout, een Recado is ook niet veel meer. Schaap d'r bovenop en klaar... En zo zijn er meer voorbeelden. Even terug naar de eerste pagina's van dit topic, op pagina 1 staan al voorbeelden.
Ja, uiteraard kán het... Veel van het leer aan een zadel is versiering en/of comfort voor de ruiter. Als je dat laatste weg streept blijft er voor het paard 'demping en gewichtsverdeling' over, de pad en de boom dus.
Ook een leuk projectje, een zo minimalistisch mogelijk boomzadel. Ik heb laatst es gegoogelt voor een van m'n vorige posts, ging over pasvorm en toen kwam ik op een forum waar iemand met zoiets bezig was. fork en cantle van de boom waren van heel mooi hout, mooi gepolijst en gelakt, daar kwam geen leer overeen.
Es kijken of ik 't terug kan vinden.

Van Aafke brouwer? Deze dame maakt prachtige dingen!
http://www.aafkebrouwer.com/work-in-progress

Of nog minimalistisch: http://www.stuartliliesaddles.com/images/saddles/texas/texas2_rigging_big.jpg

Ik heb enkele jonge, in te rijden paarden en dan ga je toch wel eens over zo'n dingen gaan nadenken...anders wordt het gruwelijk duur als je om de vijf stappen een ander passend zadel moet zoeken...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-10-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:16

Oh ja, Aafke d'r Extreme is ook zo'n zadel idd... die heeft 't als es gedaan, kale boom met zo min mogelijk d'r aan. Die was ik idd vergeten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:17

De stijl is niet echt m'n ding, maar het idee heeft wel iets...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:18

Francis schreef:
En nog gevonden ook... http://esiforum.mywowbb.com/forum1/540-6.html Even niet naar de pasvorm en fouten in de boom kijken (DrDeb. haalt er een paar aan in de post onder de laatste foto dat 'ie los op het paard ligt), het ging even om het idee van zichtbaar hout. Ik vond het wel wat hebben... (veel interessante info in dit topic ook trouwens)

Hé, da's leuk Francis! Amai super wijs!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:30

Juliette86 schreef:
@Francis; dat klint apart, fork en cantle niet inpakken. Maar mooi gelakt zal vast wat hebben. Stond daar een paar pagina's geleden ook geen voorbeeld van? Van een heel prijzig zadel? Of was dat in het topic met een oproepje voor kale bomen.......

@Cambair; bedankt voor de link! die kosten inderdaad geen drol (verzenden en import nog even niet meegeteld). Vraag me alleen af hoe je erachter komt welke boom en maat je nodig hebt. Het idee van een oudje strippen en opknappen was ook een beetje om het kunstje af te kijken van hoe zo'n zadel in elkaar zit.

Dat vroeg ik me ook af hoe je dan kan weten welke boom je nodig hebt, ik heb het gevraagd, maar nog geen antwoord terug gekregen...
Steele doet het aan de hand van een pas-malletje, maar als je de maten van je paard doormailt, weet hij ongeveer al welke mal je nodig hebt:
http://www.equi-flex.com/FTTH.html
Misschien heeft Ralide ook een dergelijk systeem, daar ben ik nog niet aan uit.
Inderessant artikel over verschillende westernbomen:
http://prairie.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=7970

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:51

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:31

Zo'n zadel heb ik laatst nog op de Duitse ebay zien staan! Alleen dan meer versierd

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:41

Ik zal het eens in't oog houden ;-)
Jij hebt wel fantastische foto's staan in je profiel!
Dat Iberisch type zadel (bruin) in je profiel, is dat een boomloze? Rij je daarmee of is het enkel om te gebruiken bij shows?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:46

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:56

Cambiar schreef:
Ik zal het eens in't oog houden ;-)
Jij hebt wel fantastische foto's staan in je profiel!
Dat Iberisch type zadel (bruin) in je profiel, is dat een boomloze? Rij je daarmee of is het enkel om te gebruiken bij shows?

Ja die bruine is boomloos. Ik heb 'm helaas moeten verkopen omdat paardlief wat meer schoft kreeg.
Ik ben nu een beetje aan het kijken voor een ander (kort) zadel. De Malibaud ligt ook niet meer helemaal lekker. Echt irritant, jonge paarden :P

Word wel een beetje kwijlerig van al die zadels die langskomen! Ik heb wel een zwak voor barokke zadels :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:09

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:21

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:50

Francis schreef:

Dat eerste zadel is wel leuk (dat Braziliaans trekking-achtig zadel), het lijkt ook een iets bredere boom, of vergis ik me?
Ik heb toevallig ook nog wat zadeltjes zitten bekijken, er zaten zelfs Portugese bij die ik wel leuk vond:
http://www.leboncoin.fr/sports_hobbies/237423122.htm?ca=18_s
http://www.leboncoin.fr/sports_hobbies/249242009.htm?ca=18_s
http://www.leboncoin.fr/sports_hobbies/247606798.htm?ca=18_s
http://www.leboncoin.fr/sports_hobbies/128570222.htm?ca=18_s

Het zadel in de laatste link zou heel goed passen bij mijn eerste zelfgemaakte kaptoom/sidepull hoofdstelletje (pas op, copyright, geen copie maken!)
http://www.mijnalbum.nl/Album=IS3XM8NP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:16

De braziliaanse zadels zijn inderdaad meestal wat breder maar niet zo breed dat ze op maatje tank passen. Opbouw is volgens mij vergelijkbaar met cavalerie zadels. Bars met een 'zwevende' zitting. Kwaliteit van dit zadel is trouwens niet zo fantastisch, heb mooiere gezien en ook altijd opletten met scheve bomen. Ze nemen het daar iets minder nauw dan hier.