Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 07:12

Kneif schreef:
Hoi, ik sta te twijfelen of ik al dan niet een rambo micklem koop. Ik hoor verschillende meningen over de maat dat deze kleiner uitvalt. Mijn paardje past op deze moment net goed in een full. Zou dan een xfull te groot zijn?

Mijn paard past normaal prima een full. Soms zelfs cob, maar meestal is de neusriem te klein. Rambo maat full betekent neusriem echt aantrekken om hem op laatste gaatje dicht te krijgen, frontriem is en lelijk en te klein. Kopstuk zit in het midden. De xfull is gewoon beter passend, maar de frontriem nog steeds te kort.

NienkeV1994

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:52

De frontriem van de Micklem is voor de meeste paarden inderdaad te klein :j Ik heb aan mijn Micklem ook altijd een andere frontriem gehad

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:15

Ja had ik inderdaad al vaak gehoord. Ik ben van plan om mijn huidige frontriem te gebruiken. Maar valt de rest van neusriem dan veel kleiner of is het echt alleen de frontriem?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:44

Kneif schreef:
Ja had ik inderdaad al vaak gehoord. Ik ben van plan om mijn huidige frontriem te gebruiken. Maar valt de rest van neusriem dan veel kleiner of is het echt alleen de frontriem?

Ik heb de Micklem X-full op mijn Shire, dat past prima. Ik heb altijd gewoon full gehad voor mijn grote bijrijpaarden en dan de frontriem gewisseld

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:21

ik meld me hier ook :)
had het nieuwe nika hoofdsteld besteld vandaag binnen gekregen

https://www.nikahorseproducts.nl/index. ... stock.html

en kwaliteit is voor de prijs erg mooi.
helaas is de neusriem echt veel te ruim :( mijn paard heeft altijd maat cob en valt nooit ergens tussen in kwa maat dus baal er wel goed van ben nu aan het kijken of het mogelijk is hem te laten inkorten.

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:04

De riempjes achter kan je makkelijk laten inkorten door een goede schoenmaker of zadel/hoofdstelmaker. Wat wel even belangrijk is of de voorkant van de neusriem ook niet veel te groot is. Dus als je hem strak aan zou doen, of de bakstukken dan nog mooi in lijn met het bit liggen, of juist er achter vallen.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:39

siskeh schreef:
De riempjes achter kan je makkelijk laten inkorten door een goede schoenmaker of zadel/hoofdstelmaker. Wat wel even belangrijk is of de voorkant van de neusriem ook niet veel te groot is. Dus als je hem strak aan zou doen, of de bakstukken dan nog mooi in lijn met het bit liggen, of juist er achter vallen.

ja vanmiddag even langs een schoenmaker in de hoop dat die hem kan verkorten :)
heb hem dicht gemaakt zoals het hoort en dan sluit hij nog erg mooi aan het is alleen dat stukje neusriem
de sperriem die is wel goed op lengte

voor de liefhebbers nog een foto hoe het hoofdstel eruit ziet
Afbeelding

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:06

ik ga hem helaas toch terug sturen net nog even goed gekeken en gepast maar er zou aan beide kanten van de neusriem zn groot stuk af moeten dat ik denk dat ie toch niet mooi aan gaat sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:48

Hele model past niet netjes bij je paard. Neusriem ligt met de ronding nu al op het jukbeen van je paard, ondanks dat de rest van hoofdstel ‘te groot’ is voor je paard.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:41

Klopt wat Daphneej zegt.
Hier foto van mijn lingus, ondanks dat de keelriem niet op een "juiste" plek zit voor dit paard(kan hem nooit recht krijgen) valt de neusriem wel mooi.Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:43

siskeh schreef:
Klopt wat Daphneej zegt.
Hier foto van mijn lingus, ondanks dat de keelriem niet op een "juiste" plek zit voor dit paard(kan hem nooit recht krijgen) valt de neusriem wel mooi.[ [url=m/YS3yTP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kaakriem zit juist wel goed zo. Ie zelfde type kaakriem als bij de Micklem. Die wil je naar onder hebben vallen onder de kaak en niet over de kaak heen. Vind het hoofdstel heel mooi bin jou paard passen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:02

Daphneeeej schreef:
siskeh schreef:
Klopt wat Daphneej zegt.
Hier foto van mijn lingus, ondanks dat de keelriem niet op een "juiste" plek zit voor dit paard(kan hem nooit recht krijgen) valt de neusriem wel mooi.[ [url=m/YS3yTP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kaakriem zit juist wel goed zo. Ie zelfde type kaakriem als bij de Micklem. Die wil je naar onder hebben vallen onder de kaak en niet over de kaak heen. Vind het hoofdstel heel mooi bin jou paard passen.

Ik vind hem ook erg mooi <3 heb de frontriem er nu wel af, mijn gevoel was hij toch iets te strak.
Je hebt gelijk dat de Micklem inderdaad vergelijkbaar valt. Maar eigenlijk is hij compleet nutteloos, of op zijn minst voor mijn gevoel. Omdat de Micklem wel een riem onder het bit nog heeft is dat een goede balans. Maar dit mist de balans.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:50

siskeh schreef:
Ik vind hem ook erg mooi <3 heb de frontriem er nu wel af, mijn gevoel was hij toch iets te strak.
Je hebt gelijk dat de Micklem inderdaad vergelijkbaar valt. Maar eigenlijk is hij compleet nutteloos, of op zijn minst voor mijn gevoel. Omdat de Micklem wel een riem onder het bit nog heeft is dat een goede balans. Maar dit mist de balans.

De kaakriem is er voor om hoofdstel op de plek te houden, bakstukken bij het oog weg te houden en de ronding rond het jeukbeen op de plek te houden en tegen draaien. Dus best nog wel functie, zelfde functie als bij de micklem, kaptooms etc.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:06

Ik weet voor 99% zeker dat wanneer ik het er af zou halen het hoofdstel precies zo blijft zitten.
maar misschien bij andere paarden niet, bij haar zie je dat het bakstuk een direct rechte lijn met het bit heeft, deze zorgt er dus ook voor dat het hoofdstel op zijn plek blijft. Ik kan de kaakriem ook niet "strak" doen, ja, behalve door de bakstukken in een onnatuurlijke hoek te trekken, maar zelfs dan zou je nog je nog een volle hand onder de neusriem kunnen leggen.
Bij de Micklem heeft de kaakriem een ondersteunende functie aan de neusriem(samen met het riempje wat onder het bit zit)
En bij een kaptoom heeft de neusriem een "basis" aan stabiliteit, maar zorgt de kaakriem voor wat extra ondersteuning wbt schuiven, en soms uit het oog houden(maar als dat het geval is moet je eigenlijk een grotere neusriem hebben zodat het sowieso al uit het oog blijft)

Edit: ik vond dat Nika hoofdstel trouwens wel super gaaf, maar wil sowieso bruin, en als ik deze maatvoering zie weet ik ook al dat het helaas niet gaat passen -O-

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:52

Is er iemand die de Hooks Chester heeft voor een haflinger met een brede kaak maar kort hoofd?
Twijfel tussen full en cob, heeft van halsters maat full en mijn bitloze hoofdstel(FRA) is full op zijn kortst (met gaatje bijgeprikt).
Ben bang dat met cob sommige riempjes niet dicht kunnen, maar wil met full ook niet zo strak moeten dat ik nog gaatjes moet bijprikken (wat ik zonde vind) :')

Zag wel een fjord in dit topic met dit hoofdstel :wow:

Edit: foto van Silver met zijn bitloze hoofdstel (moet eigenlijk hoger maar kan geen gaatje meer bijprikken dus het kan net)

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 07:55

xMarizka schreef:
Is er iemand die de Hooks Chester heeft voor een haflinger met een brede kaak maar kort hoofd?
Twijfel tussen full en cob, heeft van halsters maat full en mijn bitloze hoofdstel(FRA) is full op zijn kortst (met gaatje bijgeprikt).
Ben bang dat met cob sommige riempjes niet dicht kunnen, maar wil met full ook niet zo strak moeten dat ik nog gaatjes moet bijprikken (wat ik zonde vind) :')

Edit: foto van Silver met zijn bitloze hoofdstel (moet eigenlijk hoger maar kan geen gaatje meer bijprikken dus het kan net)

[ [url=m/0xTmke.png]Afbeelding[/url] ]

Jazeker! Mijn dame heeft een grote Cob / kleine full normaal: haar Horze hoofdstel was full, haar FRA kaptoom en hoofdstel Cob.
Ze heeft de Chester in maat full. Past netjes ( op de foto's zit hij een beetje scheef, maar had m toen nog niet netjes afgesteld ook, past echt super netjes).
Mijn schoonzusje heeft maat Cob op haar (grote) arabier, maar als ik dat zie, denk ik niet dat dat qua frontriem, kopstuk en kaakriem netjes had gepast op mijn dame.

Afbeelding

Afbeelding

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:24

Skippy01 schreef:
xMarizka schreef:

[ [url=m/0xTmke.png]Afbeelding[/url] ]

Jazeker! Mijn dame heeft een grote Cob / kleine full normaal: haar Horze hoofdstel was full, haar FRA kaptoom en hoofdstel Cob.
Ze heeft de Chester in maat full. Past netjes ( op de foto's zit hij een beetje scheef, maar had m toen nog niet netjes afgesteld ook, past echt super netjes).
Mijn schoonzusje heeft maat Cob op haar (grote) arabier, maar als ik dat zie, denk ik niet dat dat qua frontriem, kopstuk en kaakriem netjes had gepast op mijn dame.

[ [url=m/jNVsSc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rDjFON.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor je berichtje!
Ik ga dan ook voor full als ik het zo zie.
Liever te groot dan te klein haha. Maar denk dat full dan beter past!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:09

Hmm ik twijfelde ook over de Chester maar mijn pony heeft juist een smal en lang hoofd (of ja, vooral een 'korte' mond dus het bit zit heel laag). Denk dat die hem niet gaat passen dan, jammer. De neusriem en het bit lijken bij jou nog wel een stuk lager te kunnen, maar ik denk dat full te massief wordt voor zijn hoofd en cob misschien weer niet lang genoeg

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:19

NienkeV1994 schreef:
Hmm ik twijfelde ook over de Chester maar mijn pony heeft juist een smal en lang hoofd (of ja, vooral een 'korte' mond dus het bit zit heel laag). Denk dat die hem niet gaat passen dan, jammer. De neusriem en het bit lijken bij jou nog wel een stuk lager te kunnen, maar ik denk dat full te massief wordt voor zijn hoofd en cob misschien weer niet lang genoeg

Klopt hoor, alles kan bij mij nog zakken, voor die van mij zou cob vooral niet goed passen ivm de breedte van haar hoofd. Voor de lengte kan een paard met een smaller en langer hoofd er ook prima mee uit de voeten denk ik.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:45

Ik heb even in je profiel gekeken, ik zou zelf gaan voor een Full, het grootste verschil zit hem in de lengte van de riempjes. Je paard heeft als ik het zo zie inderdaad vooral een lang hoofd, maar niet extreem smal.
(geen teacup snuitje zoals je bij arabiertjes wel ziet)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:16

Bedankt voor het meedenken! Ik heb al drie hoofdstellen voor hem waar ik niet 100% tevreden over ben dus als ik er nou nog een ga kopen wil ik wel dat ie meteen goed is

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:23

O jeetje, ja dat snap ik, wat is er "mis" met de hoofdstellen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:08

NienkeV1994 schreef:
Bedankt voor het meedenken! Ik heb al drie hoofdstellen voor hem waar ik niet 100% tevreden over ben dus als ik er nou nog een ga kopen wil ik wel dat ie meteen goed is

Misschien investeren in een Ps of sweden? Ik beb toen allemaal losse onderdelen in verschillende maten mogen lenen van de winkel en kunnen passen. Je kan elk onderdeel van hoofdstel in andere maat doe . Heb hier een Full kopstuk, en cob neusriem en bakstukken bijvoorbeeld..

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:19

Ik heb een Micklem die niet past met bit, een QHP Sedna waar hij schuurplekken van krijgt en die ik zelf een beetje verkloot heb met olie en een Kavalkade Ivy Lamswol, waar hij in ieder geval geen plekjes van krijgt, maar die is dan ook totaal niet anatomisch ofzo en ik vind de neusriem te strak zitten, dus ik hoop eigenlijk gewoon nog één perfect hoofdstel te kunnen vinden :') Ik heb er ook al wel eens over nagedacht om iemand van Bridle2Fit langs te laten komen, ik moet inderdaad iemand hebben die alles los van elkaar aan kan meten en wat anatomisch is

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:24

NienkeV1994 schreef:
Ik heb een Micklem die niet past met bit, een QHP Sedna waar hij schuurplekken van krijgt en die ik zelf een beetje verkloot heb met olie en een Kavalkade Ivy Lamswol, waar hij in ieder geval geen plekjes van krijgt, maar die is dan ook totaal niet anatomisch ofzo en ik vind de neusriem te strak zitten, dus ik hoop eigenlijk gewoon nog één perfect hoofdstel te kunnen vinden :') Ik heb er ook al wel eens over nagedacht om iemand van Bridle2Fit langs te laten komen, ik moet inderdaad iemand hebben die alles los van elkaar aan kan meten en wat anatomisch is

Herkenbaar!
Ik heb een BR hoofdstel dat na een aantal keer rijden net te ruim is.
Een Micklem, die te strak achter de oren was en een QHP die na gebruik ook wat te ruim werd.
De Waldhausen S-line. Die zit mooier, alleen wel neusriem altijd op laatste gaatje en dat is ook niet ideaal.

Ik ga de volgende keer naar een fitter.
Had nml ook nog eens 9 hoofdstellen retour gedaan ... dus t was een heel project.