WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:16

Dat is dan zeker excl voorrijkosten? Mag je conform de nieuwe regelgeving in het topic wel zeggen welke fitter je hebt? (en of je tevreden bent, maar daar ga ik wel vanuit)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:19

Nee incl. voorrijkosten. Ik heb Eleonora die rijdt vanuit Essen en Leiden en mijn paard staat in Noordwijk dus maar weinig voorrijkosten. En ja ben super tevreden over haar.. :))

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:51

Ik betaal €75 ex reiskosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:54

Hoi, kom even binnenvallen: Ik heb een aantal vragen over de WoW.

1 in hoeverre is een wow aanpasbaar?
omdat juist met lucht paarden er snel onder schijnen te veranderen. Dat de kussens enorm aanpasbaar zijn, begrijp ik, maar hoe zit het met de boom?

2 is hij ook aanpasbaar voor de ruiter? stel ik wil bv eerst wel wrongen en later niet meer; zou dat kunnen?

3 Waar ik bang voor ben: hoe stevig zit je in een wow? Ik begrijp dat je zelf moet leren zitten uiteraard, maar waar ik een beetje bang voor ben, is dat ik er door al die lucht afstuiter :o
Ik kan een stuk beter zitten dan vroeger, maar ik ben er nog altijd niet goed in om op stuiterballen te zitten....... :o

4 Ik heb begrepen dat paarden onder lucht nog groter en ruimer gaan bewegen...... imo maakt dat de kans dat ik er af stuiter nog veel groter :o tegelijk wil ik geen zit waarin ik vast zit en me niet meer kan bewegen, enorme wrongen en een badkuip-zit zijn aan mij niet besteed, ik wil alleen steun hebben als ik eraf dreig te stuiteren, is dit mogelijk?

5 stel ik koop een tweedehands wow, is hij dan nog steeds helemaal aan te passen aan paard en mij? ofwel, móet ik echt een nieuwe kopen? Want dat vind ik wel echt enorm duur :o

6 wat betekent headplate en tab en stitchline?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:04

1. De boom is in breedte te veranderen. Je hebt twee typen headplates, een u (veel maten) en een v (minder maten). De lengte van de boom is niet te veranderen. Je hebt of een flat tree of een curved.

2. Als je totaal andere wrongen wilt moet je een ander zweetblad nemen. Je hebt ook een zweetblad waarin je met klitteband wrongen kunt vastmaken. De zitting zou je kunnen veranderen, maar dat is heel duur (is namelijk ook meteen je boom vervangen).

3. Ik zat er vrij goed in, maar ik kan op heel veel zadels zitten. Wel is mijn houding op een gewoon wolzadel beter en kan ik daarmee beter hulpen doorgeven. Mijn wow is nooit helemaal passend geweest, dat kan misschien ook meegespeeld hebben.

4. Ik vind de deepseat van wow ook wel echt een deepseat haha. Je kan bij wow wel de optie nemen om heel kleine wrongen te nemen, dat vond ik heel fijn! Maar ik denk dat je aan dat type wrongen weinig hebt als je er af stuitert, misschien hebben anderen hier meer ervaringen mee.

5. Het belangrijkste is dat je de zitting en de boom (is een onderdeel) goed hebt. Dat is het allerduurste onderdeel van je zadel.

6. Headplate: voorboom (zoals de verwisselbare bomen bij Wintec). Tab: je kussens beginnen dan iets lager, waardoor de schoft meer ruimte krijgt. Stitchline: maakt het kussens voor iets kleiner, de meeste paarden hebben een stitchline.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:08

Yamcha schreef:
1 in hoeverre is een wow aanpasbaar?
omdat juist met lucht paarden er snel onder schijnen te veranderen. Dat de kussens enorm aanpasbaar zijn, begrijp ik, maar hoe zit het met de boom?

Een Wow is in zoverre aanpasbaar dat je de keus hebt tussen een 'platte' (flat tree) en 'gebogen' boom (curved tree), dat is waar je zitting op gebouwd wordt (in verschillende inchmaten). Voor je zitting maakt het niet uit maar de boom moet de juiste welving (of afwezigheid daarvan ;) ) van de rug van je paard volgen. Daaronder komen kussens (in verschillende inchmaten, hoeft niet persé overeen te komen met je zitting), die je ook in allerlei varianten hebt. Erín komt de juiste maat headplate, in 2 vormen en verschillende maten (kopijzer). De ruiter kan al naar gelang de wensen de zitting en de zweetbladen uitzoeken.

Dmv lucht afvullen en heaplates wisselen kun je als je de juist basis bij je paard hebt (boomvorm en kussenvorm) prima vooruit!

Citaat:
2 is hij ook aanpasbaar voor de ruiter? stel ik wil bv eerst wel wrongen en later niet meer; zou dat kunnen?

Ja dat kan, je hebt zweetbladen met wrongen waar je wat aan kunt veranderen maar je kunt ook zweetbladen wisselen (bijv. ook spring en dressuur). Ze zijn niet goedkoop, dus zou zeggen zoek wel wat goeds uit :+

Citaat:
3 Waar ik bang voor ben: hoe stevig zit je in een wow? Ik begrijp dat je zelf moet leren zitten uiteraard, maar waar ik een beetje bang voor ben, is dat ik er door al die lucht afstuiter :o
Ik kan een stuk beter zitten dan vroeger, maar ik ben er nog altijd niet goed in om op stuiterballen te zitten....... :o

Een Wow wordt afgevuld met lucht als je erop zit, je hebt dus veel te zeggen over je eigen balans in het zadel. De kussens blijven erg zacht, dus geen 'stuiterbal/skippybal' effect hoor ;) . Wel kan het zo zijn dat je doordat je meer beweging voelt even (flink) moet wennen en met het enkel zweetblad heb je ook meer contact.

Citaat:
4 Ik heb begrepen dat paarden onder lucht nog groter en ruimer gaan bewegen...... imo maakt dat de kans dat ik er af stuiter nog veel groter :o tegelijk wil ik geen zit waarin ik vast zit en me niet meer kan bewegen, enorme wrongen en een badkuip-zit zijn aan mij niet besteed, ik wil alleen steun hebben als ik eraf dreig te stuiteren, is dit mogelijk?

Er is vast wel een combinatie zitting en zweetblad te vinden waarin jij te thuis voelt.

Citaat:
5 stel ik koop een tweedehands wow, is hij dan nog steeds helemaal aan te passen aan paard en mij? ofwel, móet ik echt een nieuwe kopen? Want dat vind ik wel echt enorm duur :o

Zie je eerste vraag, de Wow wordt opgebouwd uit boom met zitting, kussens, zweetbladen, headplate. Als je toevallig een zadel kan vinden dat precies de juiste onderdelen heeft voor jou en je paard is het lucht afstellen op de combinatie en gaan. Als je onderdelen moet gaan vervangen (bijv. curved tree door flat tree) moet je toch rekenen op flinke kosten. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, als je bijv. erg wijde kussens hebt kunt je dat misschien ook wel oplossen met een smallere headplate ofzo, maar dat is dan niet ideaal. Dus ik zou altijd éérst een fitter langs laten komen zodat je gericht kunt gaan zoeken!

Citaat:
6 wat betekent headplate en tab en stitchline?

Headplate is het kopijzer dat voorin je boom gaat en de breedte bij de schoft regelt. Tab is een extra stukje op de kussens waardoor de kussens iets lager langs de schoft tot dragen komen (vooral gebruikt bij brede paarden/weinig schoft volgens mij) en de stitchtline is ook een variant op de kussens.

Op de website van Wow kun je alle losse onderdelen vinden en kun je wellicht een beetje oriënteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:16

Pfff, jullie hebben me een stuk gerustgesteld :o dank.

Ik lees al een tijdje met jullie mee, en omdat het enorm lastig bleek mijn ouwe Kieffer met lucht te vullen, zit ik toch aan een wow te denken, maar ik wil me eerst echt goed informeren. Alvast erg bedankt :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:19

je kan hier altijd even voelen op de wows he yamcha? volgens mij heb je laatst niet op de merrie op de wow gezeten of heb je niet op haar gezeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:22

Ik heb op de zwarte draak op de wow gezeten, maar ik wil nog eens een keer bij jou lessen op Vante..... mét wow.......

Ik twijfel vreselijk tussen Ninon Schutte (maar die maakt wolzadels) en Wow. Qua prijs maakt het niet onwijs veel uit, ga het hoe dan ook wel voelen zeker :o maar wat is beter, lucht of wol? Ik weet het niet goed. Lucht vormt zich meer naar je paard, lijkt me.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:25

ja je zit wel goed, ninon is ook een hele goede zadelmaakster, lucht is weer heel anders, met niks te vergelijken...is persoonlijk. wat je zelf prettig vind

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:56

Een wow nieuw of een van ninon schutte nieuw, scheelt een factor 2 zo ongeveer ten gunste van de wolgevulde. In euro's wow ca €3000 en die van ninon ca €1600

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:20

Ja, ik weet, maar tweedehands is 't denk ik gelijk.

Hoe dan ook, even met een wow fitter gebeld (die ook bij mij kan komen *\o/* ) en wat ik hoor klinkt wel echt heel heel goed........ zooooo aanpasbaar.......

en ze kan een wow maken uit tweedehands onderdelen met een passende headplate en alles passend.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:54

Citaat:
Tab is een extra stukje op de kussens waardoor de kussens iets lager langs de schoft tot dragen komen (vooral gebruikt bij brede paarden/weinig schoft volgens mij)
Wordt ook gebruikt bij smallere paarden, voor mijn paard zit er een headplate 3 in, en heb tabs aan m'n kussens, dit geeft bij mijn zadel meer ruimte voor haar brede hoge schoftwervels.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:43

Weer even een kort berichtje van mijn kant. Wij hebben overleg gehad en vanaf hier is het delen van ervaringen ook toegestaan.
Hou wel in de gaten dat de ervaringen uit de eerste hand moeten zijn en ook neutraal en onderbouwd.
Veel plezier verder in dit topic namens de moderators van VMR. :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:08

Top!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:59

Wat fijn Marga, dank voor je inzet!

Dan gelijk mijn brandende vraag, welke fitter raden jullie wel of niet aan?

Ik heb een zeer rondgeribte merrie met schouder die redelijk ver naar achter loopt waardoor het zadel heel snel over de schouder schuift. Ze heeft een jaar stilgestaan vanwege een blessure en ik ben sinds de zomer weer aan het rijden. Héél erg rustig opgebouwd en nu ben ik weer redelijk aan de gang met haar en wil ik dus het zadel laten checken omdat het steeds toch wat naar voren schuift en ik denk dat de kussens achter wat te zacht zijn.

Ik heb voorheen Kerry Sharp gehad. Ik ben zeker tevreden over hem maar ik vind het echt een nadeel dat hij geen Nederlands spreekt. Ik heb altijd redelijk wat vragen en wil graag veel duidelijkheid over hoe, wat waarom. Daarom vind ik alles in Engels bespreken (zeker omdat het niet over het mooie weer gaat) dan toch wel enigszins lastig. Daarnaast vond ik het ook altijd vrij moeilijk hem te pakken te krijgen / met hem af te spreken. Ik twijfel dus of ik hem zal bellen of iemand anders. Is in omgeving Gouda, Zuid Holland.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:15

Hij verstaat redelijk wat Nederlands.
Mar het is idd lastig m een afspraak te maken. In ieder geval op korte termijn.
Daarom had ik toen ik m'n nieuwe merrie kreeg zadelhulp laten komen. Die kon gelijk die week.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:38

Weet iemand van jullie of er een overzicht is van welke headplates van Wow overeenkomen met welke boommaat in cm bij wolkussens?
Bijv. boommaat 1, is dat al een mediumboom zeg maar, of nog een smalle?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:39

Zoveel fitters, zoveel smaken. Het is hetzelfde als met dierenartsen, hoefsmeden, fysio's etc... Sommige mensen lopen met iemand weg en andere mensen vinden iemand vreselijk. Mijn oud-stalgenootje had Kerry als fitter en is daar heel tevreden over. Ik ben positiever over Eleonora, dus zou haar aanraden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:52

Ik vind Kerry nog steeds een van de beste. :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:00

In zuid holland zit Iris Smalbeek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:01

Wat vinden jullie van Iris Smalbeek? Die heb ik gisteren aan de lijn gehad.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:03

Kerry heb ik nooit bij mijn zadel gehad maar wel veel gesproken in de stand op Horse Event. Aardige kerel en volgens mij prima verstand van zaken :j

Eleonora doet bij ons de zadels naar álle tevredenheid en behandeld de paarden ook (chiropractie).

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:35

Urielle schreef:
Weet iemand van jullie of er een overzicht is van welke headplates van Wow overeenkomen met welke boommaat in cm bij wolkussens?
Bijv. boommaat 1, is dat al een mediumboom zeg maar, of nog een smalle?

Ik heb zo'n overzicht nog nergens gespot, maar een boommaat 1 is een vrij smalle boom, denk vergelijkbaar met ongeveer 29/30 bij een wolzadel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:48

Elk merk zadel hanteert volgens mij ook een beetje zijn eigen maten.
Maar weet dat boommaat 3 van Wow overeen komt met een extra wijde (witte) boom van Wintec.