voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:16

@WesseLady, Als je de pommel uit het zadel haalt en hem dan op de plek waar hij normaal zit legt, en de vlakken sluiten goed aan, weet je dat hij goed past. Als hij dan niet helemaal goed aansluit heb je een L nodig, als hij helemaal niet aansluit heb je een XXL (harde of flexibele) pommel nodig.

Als je een flinke rit maakt, en jehaalt het zadel er dan af, zie je zweetplekken. Als de ruggengraat daarbij droog is, heb je een goede ruggengraatvrijheid :) Ook kun je eens het volgende proberen: In de ruimte voor de ruggengraat leg je een halstertouw, dan zadel je op, ga je erop zitten en in de beugels staan, en vervolgens probeer je het touw tussen het zadel weg te trekken. Als dat makkelijk gaat heb je een goede ruggengraatvrijheid :) Anders kan je eens dubbele inlages proberen.
Sommige paarden krijgen irritatie van het iets dikkere pak dat op hun rug ligt, en hoe minder hoe beter, niet?

magnum68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:19

ik rij zelf op mijn pony op een westernzadel en een veelzijdigheidszadel maar toen ik op het paard van fam moest kwam ik op een boomloos zadel terecht. In stap zit het lekker maar een draf ermee vond ik 3 keer niks

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:33

Pmarena, ik vind het heel goed dat je de waarschuwing opschrijft. Er zijn toch meer mensen die het lezen en misschien denken dat het een goede veilige oplossing is. Een gewaarschuwd mens geldt voor twee :D Dan weten ze gewoon waar ze aan beginnen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:01

@magnum68, dat komt dus meestal door de onstabiliteit omdat je opeens een eigen zit moet hebben, ipv in een houding gedwongen te worden :)

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:10

Ik ben eigenlijk wel benieuwd vanaf welke lengte je het beste een maat 2 kunt nemen. Ik heb een klein kontje maar wel vrij lange benen (ben 1,75). Zijn hier mensen met een grotere maat vanwege hun lange benen?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:06

Wat vinden jullie van die zelfgemaakte pads? Heb er een stel liggen maar durf ze niet zo goed te gebruiken...

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:05

Owow, pony is uit de pommel gegroeid..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:53

Woartel schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd vanaf welke lengte je het beste een maat 2 kunt nemen. Ik heb een klein kontje maar wel vrij lange benen (ben 1,75). Zijn hier mensen met een grotere maat vanwege hun lange benen?

Ik ben 1.70 en had eerst een maat 2, maar was voor Udo te lang en voor te groot, heb nu een maat 1 en heb zelfs daar nog ruimte zat in.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:05

Wat vinden jullie hier van? De pommel die er nu op ligt is een L.. Maar lijkt nu niet meer aan te sluiten...?

Afbeelding
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:08

Ik zou voor een XXL gaan, de harde. Wed dat die wel past :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:11

Duidelijk genoeg dat die maat L écht niet past!!!
Zo krijg je drukplekken,de XXL ligt echt stukken beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:15

Helaas past mijn pony ook de M pommel niet! ze is erg dik geworden heb heb nu dus een L nodig!
Ik had eerst een cheyenne drytex, maar nu heb ik een gewone cheyenne.Vind het echt heel stom dat ze de pommel niet past want als ik heb bij mn winkel bestel duurt het nog 2,5 week voor ik hem heb!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:23

Eigenlijk zouden alle maten pommels bij een zadel moeten zitten als je die nieuw aanschaft.
Dan heb je dat ge-emmer niet met past het wel of past het niet (meer).
Of....en dat zou helemaal GENIAAL zijn :P ......een traploos verstelbare pommel! :)* Dat zou toch echt super zijn,nietwaar? :j

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:23

Haha :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:30

Oei die pommel is echt wel heel duidelijk te klein !

Tja we willen gerust alle maten pommels er bij doen hoor , maar dan wordt het zadel zo duur :P

Ik zeur echt al jaren om een verstelbare pommel , Barefoot wil het ook wel graag maar ze hebben nog geen systeem gevonden waar ze echt echter staan ,
ik word daar een beetje mopperig van want als er IETS vervelend is dan is het wel om die *vloek* pommels van Barefoot te verwisselen :=

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:33

Aahhh nee arme Cur heb ik met een te kleine pommel gereden :( Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ga er meteen een bestellen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:35

ow een xl harde pommel!
Ja wat moet ik nou!? L of XL kopen?
uit die papiertje kom ik niet uit!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:59

pmarena schreef:
Oei die pommel is echt wel heel duidelijk te klein !

Tja we willen gerust alle maten pommels er bij doen hoor , maar dan wordt het zadel zo duur :P

Ik zeur echt al jaren om een verstelbare pommel , Barefoot wil het ook wel graag maar ze hebben nog geen systeem gevonden waar ze echt echter staan ,
ik word daar een beetje mopperig van want als er IETS vervelend is dan is het wel om die *vloek* pommels van Barefoot te verwisselen :=

Zal ik met je mee zeuren?Ik ben hééél goed in zeuren :') hahahaa
Dat zou toch echt top zijn als die bij BArefoot kwamen.....verstelbare pommels <3
Ik zit net te denken om een oude pommel door te zagen(test pommel),er een schroefsysteem tussen zetten die dan in de breedte versteld kan worden hahaha is dat geen goed idee? :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:04

Nee :P

Want de hoek van het raakvlak van de uiteindes blijft dan hetzelfde :P

Maar leuke suggestie :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:07

Hoe gaat dat dan bij die star trekker zadels?Die hebben toch ook een traploos verstelbare pommel?
Kunnen we daar niks vanaf kijken?(gni }> )

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:32

Zo, die L ligt inderdaad wel erg beroerd. :o Zo lag die bij mij niet. Idd XXL proberen +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:25

funnyhorses schreef:
Hoe gaat dat dan bij die star trekker zadels?Die hebben toch ook een traploos verstelbare pommel?
Kunnen we daar niks vanaf kijken?(gni }> )

Van mij hadden ze er ook zó zoiets als bij de Trekker op mogen knallen , maar dat vinden ze een lelijk iel boogje :P

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:34

Dat boogje opzich is dat toch nog wel wat breder te maken? Dat het systeem gewoon hetzelfde blijft?
Ik ben erg blij met de traploze verstelbaarheid van de Trekker! Ook vind ik het super fijn dat die echt mega breed kan, mijn Haf was (voor de tijd van de XL pommel) echt ruim uit de L-pommel gegroeid. De Trekker staat bij hem nog niet eens op het breedst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:38

Hoe bedoel je die eerste zin ? :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:53

Je kan toch gewoon meer "opvulling" om het boogje doen? Dus b.v. wat schuimrubber/foam erom en dan leer erom zodat het wat masiever oogt. Dat beinvloed de werking toch niet?