WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:24

knollentuin schreef:
het lijkt mij ook dat de boel op een gegeven moment wel verzadigd is ,en daarnaast je moet er maar de tijd voor hebben zeg...ik heb er een iets te druk bestaan voor..poetsen wordt hier ingepland

Duurt toch niet zo lang?
Na het rijden hang je het hoofdstel aan de poetshaak, sponsje er overheen en klaar is kees.

knollentuin

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:27

tja als jij dat zo ziet, prima maar dat werkt hier eenmaal niet zo..ga me er ook niet om verdedigen ,de tijd is er gewoon niet,punt.

mellamoshan

Aimee schreef:
:=

Lekker voor het paard, zo'n hard stug hoofdstel :o

heb hem nog nooit horen klagen :+
hij heeft een heel gevoelig huidje, nog nooit ook maar 1 plekje van gezien dus zal wel loslopen :P

Zinn

wij deden het ook op de juiste manier :j wou ik er nog achteraan zeggen :) bv geen zadelzeep met een droge doek ofzo hé :)

als je het vaak doet, gaat poetsen heel snel hoor :D maar je moet niet altijd alles uit elkaar halen natuurlijk
en idd aan een poetshaak hangen, heel gemakkelijk :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:38

mellamoshan schreef:
hij heeft een heel gevoelig huidje, nog nooit ook maar 1 plekje van gezien dus zal wel loslopen :P

Paarden klagen ook niet, daarom is het zo belangrijk dat hun eigenaren zo zorgvuldig en oplettend zijn.
Heeft verder niets met eventuele schuurplekken te maken.
Jij vindt een paar nieuwe leren schoenen toch ook niet prettig?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:40

Aimee schreef:
mellamoshan schreef:

Paarden klagen ook niet, daarom is het zo belangrijk dat hun eigenaren zo zorgvuldig en oplettend zijn.
Heeft verder niets met eventuele schuurplekken te maken.
Jij vindt een paar nieuwe leren schoenen toch ook niet prettig?

Nee ik loop ze op totdat ze echt uit elkaar vallen. En zoals ik al zeg, hij heeft een erg gevoelig huidje. Alles wat er om z'n lichaam zit en niet keurig gladgestreken zit oid geeft plekken. Zit het niet goed, valt het dus op.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:54

mellamoshan schreef:
Nee ik loop ze op totdat ze echt uit elkaar vallen. En zoals ik al zeg, hij heeft een erg gevoelig huidje. Alles wat er om z'n lichaam zit en niet keurig gladgestreken zit oid geeft plekken. Zit het niet goed, valt het dus op.

Volgens mij geef ik behoorlijk duidelijk aan dat het daar niet om gaat.
Als jij nieuwe stugge leren schoenen niet prettig vindt en een nieuw paar daarom zo lang mogelijk uitstelt, kun je je allicht voorstellen dat zo'n stug hoofdstel ook niet prettig is voor een paard. Die nieuwe schoenen hoeven ook geen blaren te geven om onprettig te zitten.
Die twee minuten werk per dag mogen het probleem toch niet zijn.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:57

Ik heb ook nooit gezegd dat ik stugge schoenen niet lekker vind zitten. Ik draag alleen m'n oude helemaal af. Dat doet m'n paard dus ook. Zegt ook niet dat dát niet lekker zit. Het is immers optimaal gevormd naar hem, dat is duidelijk want anders zou ik het terug zien aan hem in wondjes, kale plekjes, bultjes enz. Dat is dus niet het geval. Het is geen probleem om het te onderhouden, maar dit werkt prima zo voor mij en blijkbaar ook m'n paard.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:04

Om mijn zadel te verzorgen kreeg ik van Kerry het advies het schoon te maken met Passier Lederbalsem. Mocht ik een ander produkt willen gebruiken dan is het belangrijk om in ieder geval een lederonderhoudsprodukt te gebruiken dat het leer niet afsluit/sealed.

Ook kreeg ik het advies om écht iedere keer wanneer ik gereden had, het zadel af te nemen met een babydoekje.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 01:08

Ik poets mijn tuig heel regelmatig. Sowieso haal ik er na het rijden een vochtig doekje over om stof en zweetresten weg te nemen. Eens in de zoveel tijd smeer ik het in met lederbalsem (Effax). Eén keer per jaar maak ik mijn tuig schoon met zadelzeep (van Effax). Laat ik dat nu net vandaag gedaan hebben :) en nu lees ik op een andere forum dat zadelzeep met glycerine helemaal niet goed is omdat het de porieën zou afsluiten...?! Als dat waar is, waarom wordt er dan altijd aangeraden om na het gebruik van zadelzeep je zadel te voeden met balsem of vet? En niet onbelangrijk: hoe krijg je de porieën van het leer weer open?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:19

Daarom gebruik ik ook bij voorkeur de vloerbare variant van Stübben, daar merk je duidelijk aan dat ie veel minder afsluit.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:35

Van wow naar tuig poetsen naar stugge leren schoenen. :')

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:18

volgens mij is het met die echte vette lederbalsems (zoals de passier en effax potten) gewoon belangrijk dat je er niet teveel op doet en echt goed uitsmeert, inmasseert zeg maar. En achteraf (ik doe het altijd een dag later) ook opwrijven met een droge doek. Daar gaat het ook van blinken, maar dan haal je alle overbodige resten weer weg. En met zadelzeep zelf zorgen dat je genoeg water gebruikt, liefst dat het schuimt op je hoofdstel/zadel. Niet met droge zadelzeep gaan werken, dan zit alles zo dicht, de vloeibare van stubben is daar idd gemakkelijker mee. Wat ik met die vettige hoofdstellen op mijn werk toen gedaan heb, gewoon in water afwassen...dan was het meeste er weer af, maar daarna moet je het uiteraard weer verzorgen, want water droogt uit.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:28

Ik poets mijn wowtje en hoofdstel elke keer na het rijden :o
Heb geen last van vet tuig oid :n

Word wel vaak voor gek verklaard, dat dan weer wel :+

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:28

kay27 schreef:
Van wow naar tuig poetsen naar stugge leren schoenen. :')

Hm ja sorry hihi :+
Lekker offtopic :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:35

Heb je dan na 1 keer rijden ook echt wat te poetsen aan je zadel ??

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:35

ik eens per week en met wedstrijd, haal wel het zweet van het hoofdstel dagelijks :j met een doekje

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:37

Maris schreef:

Oh ja, ik vind altijd wel een zandkorrel of beetje huidvet :D

*\o/*

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:38

ik ga op mijn wow ook wel netter zijn dan met mijn huidige zadel...anders voel ik me schuldig omdat het zoveel geld kost en ik draag er niet genoeg zorg voor :Y)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:25

Maris schreef:

Absoluut.
Huidvet eraf, van het hoofdstel sowieso het zweet en het schuim van de sperriem.
Stof van het zadel bij droogte, maar als ik in de regen gereden heb, is een poetsbeurtje sowieso nodig.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:28

euhh heb het zadel als sinds november en nog niet 1 keer gepoetst. :oo Ik doe het maar eens per jaar. Heb dus nog een paar maanden de tijd. :D
Heb mijn ander zadels ook altijd zo behandeld en die zagen er bij verkoop nog tip top uit.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:44

De eerste week toen ik dit nieuwe zadel had heb ik heb 2 x goed schoongemaakt en behandeld met hamanol, nu doen ik om de dag of elke dag als t zadel echt vies is geworden wat leder combi dr over heen :)) 1 x per week een dun laagje hamanol goed uit poetsen en in laten trekken.

Met het bruine zadel ben ik wel secuurder kwa poetsen beetje jammer als er grote vlekken op komen.

Hoofstel doe ik ook inderdaad elke keek met dik zweten, wel hebben mijn paarden kinbeschermers van badstof die was ik ook elke week :))

ben gewoon heel zuinig op mn paarden en zadel :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:23

Ik ben nieuw hier, ik ben aan het overwegen om een WOW aan te schaffen voor mijn 6-jarige merrie.

Even wat achtergrondinformatie:
Mijn 6-jarige merrie heeft door een slecht passend zadel, wat ik op haar heb laten aanmeten!, een geblokkeerde lendenpartij opgelopen. Inmiddels staat ze onder behandeling van een chiropractor (die ook dierenarts is). Gelukkig lijken de behandelingen aan te slaan en gaat het weer een stuk beter met mijn paard.

Maar wat nu: haar huidige zadel komt er niet meer op, dat is duidelijk. Nu lijkt mij een WOW wel wat voor haar.

Mijn paard is vrij breed bij de schouders en heeft een vrij korte rug, doordat een WOW zo veel aan te passen is lijkt mij dat het misschien wel geschikt is voor haar. Zelf heb ik geen ervaring met een WOW of met flair. Ik heb 1 keer met een Bates Innova gereden op een ander paard, vond het ook best een prettig zadel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:45

bates kun je niet vergelijken met een wow :))

mijn ruin zat ook vast in de rug en had spier verlies op de rug en bij de schoft door een slecht passend zadel, doordat de wow en de luchtkussens de ruimte geven om te groeien is mijn ruin in 4 maand trainen 3 boommaten gegroeid.

Ook een voordeel van de wow mocht jij bijv een 18 inch nodig hebben maar je paard een 17 inch kan dit gecombineerd worden bij wow.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:52

is het erg wennen aan het rijden met een wow?
En is het waar dat je dekjes makkelijk schuiven onder een wow?