Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wilma84 schreef:@lusitano: ik heb een aantal jaren geleden de leverancier van Bentaiga op het erf gehad met Omega-zadels en meerdere CampoFlex-zadels. Die laatste vallen toch nog wel lang en bieden weinig pasvorm (die rij je er in in de loop van de tijd) en verbazend weinig zitcomfort gezien al dat schapenbont. Ik was niet echt enthousiast. De Omega-zadels zijn korter en zullen qua boomvorm eerder bij jouw type paard passen. Ik heb er serieus over gedacht om er één aan te schaffen, maar na de persoonlijke kennismaking met de leverancier én wat gegoogle heb ik er vanaf gezien...
Ik heb nog wel een aantal foto's van de passessie en als ik je binnenkort eens bij jullie op stal tref, kan ik je als je wilt meer vertellen.
P.S. Ik ben nu in het bezit van een Syd Hill (ja ja al 15 jaar) en een Guichard Montsegur Classic 2 (extra korte ijslanderversie met flexboom)
Francis schreef:Zo vanaf een foto kun je niet ziet wat voor merk het is, als je dat bedoelt.
Check even de cinchholder (dat leertje met de gleuf waar je 't uiteinde van je cinch strap doorheen haal), daar staat vaak een maker-stempel in en als ik de bovenste foto zo bekijk zit daar bij jou een concho op, dat kan ook een concho met merknaam zijn. Op de horn kan een plate met merknaam zitten of vooraan op de seat, daar kan een zgn. 'maker-plate' zitten.
Onder de skirt (dat stukje leer onder je bovenbeen) kan een stempel in de fender staan of onder de fender in het leer van de onderste skirt. Achterop, tegen de achterkant van de cantle kan een plate zitten of bovenop, in het midden op de skirts, een plate of carving o.i.d.
Kortom, heel veel plekker waar op een westernzadel een maker-stempel of -plate kan zitten...
Cambiar schreef:Waauw, toffe link!!!
Wat ik me zo sterk afvraag, die fiberglass bomen (waaruit ook deze bomen vervaardigd zijn), sommige beweren dat die sterk zijn, maar is dat zo? Fiberglas is toch polyester en na een tijd verliest dat toch z'n sterkte (ik heb dan de polyster kuipen van motoren in mijn hoofd, ik weet dus niet of dat ook zo is voor zadelbomen)waardoor de boom kan gaan breken als hij ouder wordt?
Ashkerlon schreef:Cambiar schreef:Waauw, toffe link!!!
Wat ik me zo sterk afvraag, die fiberglass bomen (waaruit ook deze bomen vervaardigd zijn), sommige beweren dat die sterk zijn, maar is dat zo? Fiberglas is toch polyester en na een tijd verliest dat toch z'n sterkte (ik heb dan de polyster kuipen van motoren in mijn hoofd, ik weet dus niet of dat ook zo is voor zadelbomen)waardoor de boom kan gaan breken als hij ouder wordt?
Ik weet dat fiberglass/polyester broos kan worden door de invloeden van het weer. Dus direct zonlicht enzo. Dat heb je niet als de boom bekleed is met leder of met rawhide. Vergis je ook niet in de sterkte van rawhide. Bij het maken van een mentuig worden soms op cruciale punten stukken rawhide meegenaaid omdat dit zo stevig en slijtvast is. Dus ik kan me inbeelden dat dit ook wat extra stevigheid aan je boom geeft. Zeker aangezien het nat wordt opgenaaid en krimpt bij opdrogen.
Wat "de tijd" doet met polyster weet ik niet... ik weet alleen dat we in een wegwerpmaatschappij leven en niets nog gemaakt wordt om decenia lang mee te gaan, in tegenstelling tot vroeger.
Bandida schreef:http://www.2dehands.be/paardensport/tui ... &start=123
Interessant.. (niet om te gebruiken weliswaar)
http://www.2dehands.be/paardensport/tui ... &start=246
Nu we toch zoekertjes aan het gooien zijn
Cambiar schreef:Zo iets zou ik graag ook eens maken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UJ3DQ3VJ
Je ziet zo iets echter niet veel...ik vraag me af of dit stabiel ligt op het paard, omdat er zo weinig rond hangt...ik vermoed van wel, maar wou eens jullie mening hierover horen als dat kan...
Cambiar schreef:Zo iets zou ik graag ook eens maken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UJ3DQ3VJ
Je ziet zo iets echter niet veel...ik vraag me af of dit stabiel ligt op het paard, omdat er zo weinig rond hangt...ik vermoed van wel, maar wou eens jullie mening hierover horen als dat kan...