Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:03

@Juliette: hoe komen ze er in die advertentie bij dat dat een dameszadel is? Lijkt me meer een oud cavaleriezadel, daar zitten houten panelen onder, vaak met vilt o.i.d. er tegenaan en ze kunnen een beetje kantelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:00

Tja die link met dameszadel ontgaat mij ook even }:0 . Jammer dat het ver weg is voor mij, anders was ik graag even gaan kijken. Denk dat die ook niet al te veel zou kosten.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:08

wilma84 schreef:
@lusitano: ik heb een aantal jaren geleden de leverancier van Bentaiga op het erf gehad met Omega-zadels en meerdere CampoFlex-zadels. Die laatste vallen toch nog wel lang en bieden weinig pasvorm (die rij je er in in de loop van de tijd) en verbazend weinig zitcomfort gezien al dat schapenbont. Ik was niet echt enthousiast. De Omega-zadels zijn korter en zullen qua boomvorm eerder bij jouw type paard passen. Ik heb er serieus over gedacht om er één aan te schaffen, maar na de persoonlijke kennismaking met de leverancier én wat gegoogle heb ik er vanaf gezien...
Ik heb nog wel een aantal foto's van de passessie en als ik je binnenkort eens bij jullie op stal tref, kan ik je als je wilt meer vertellen.

P.S. Ik ben nu in het bezit van een Syd Hill (ja ja al 15 jaar) en een Guichard Montsegur Classic 2 (extra korte ijslanderversie met flexboom)

Hey Wilma, da's ook leuk!
Jij hebt dus ervaring met de campo flex en bent niet enthousiast? Ik hoor er graag meer over!

Er vroeg ook nog iemand waarom ik weer een ander zadel wil? Ik wil de strada graag houden en ben er erg tevreden over. Wil er een zadel bij om af te wisselen omdat Sam ook met dit zadel moeite heeft met ondertreden. Hij loopt dan als het ware tegen het zadel aan. (echt inbuigen doet de rug natuurlijk niet) Ik wil hem wat kunnen afwisselen om zijn rug nog meer te sparen. Daarom een zadel zonder boom of met een zeer flexibele/alternatieve/leren boom. Voornamenlijk voor buitenritten, om door te zitten.
Voor het dressuurwerk wil ik de Strada wel aanhouden.

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:15

Hmm, ik weet niet hoe lang jouw buitenritten zijn maar daar zou ik nou juist een boomzadel voor kiezen zodat je op lange ritten een goede gewichtsverdeling hebt. Ook in spannende situaties heb je buiten meer aan een boom en vind ik boomloos toch altijd een risico... springt je paard een keer flink of gebeurt er iets anders 'geks' dan moet je met een boomloos zadel wel van goede huize komen om boven te blijven. Heb daar nu toch al te vaak dingen mis zien gaan die met een boomzadel waarschijnlijk wel goed waren gegaan...
Persoonlijk zou ik dus juist andersom kiezen, boomloos voor 't dressuurwerk zodat 'ie daarbij vrij kan bewegen en boomzadel voor in het terrein voor verdeling van gewicht en extra zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:56

(ik lees dit topic al tijden mee post alleen weinig)
Hoezo bedoel jij, Francis, dat je met een boomloos zadel van goede huize moet komen om boven te blijven?
Doel je dan op het "blijven zitten", en dus de zitting?
Of dat het gaat schuiven oid?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:06

@lusitano: buiten mijn beide buitenrij-zadels heb ik ook nog een Heather Moffett Vogue dressuurzadel. (ik weet het: ik ben decadent).
Dit zadel is mooi kort, heeft een leren boom, dus is semi boomloos en geeft de beide lange rugspieren van het paard alle ruimte. Het voelt echt als een boomzadel. Alleen...ik heb er niet voor niets twee buitenzadels bij! Hoe goed de webbing in en over de zitting ook je gewicht verdeelt, het is naar mijn mening minder geschikt voor urenlange 'statische' (slow) ritten. Je mag hem weleens proberen op Sam hoor.

Boomloos lijkt me juist bij het dressuren beter voor het paard. In de biomechanica-atlas op Dingo'sbreakfastclub staat een leuke onderbouwing hiervoor.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:24

Wie kan mij helpen? Via een kennis gekregen, een westernzadel, maar wat voor een...Het is geen Divoza westernzadel kwaliteit, want die zitten niet en de leer kwaliteit is bagger... Een Crates kwaliteit is het ook niet wat das top....Maar echt super slecht is het ook niet, de beugels passen niet helemaal in het plaatje van een "echt" maar de rest wel dus wat het nou wel is... Mexicaans volgens mij ook niet...Hij zit wel erg lekker! Weet niet hoe ik een foto in een link moet plaatsen..
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:33

Darkchrystal, Ik bedoel idd dat je 'bovenop je paard blijft' en dan met name omdat bij zijwaardse druk (dus wanneer er iets 'geks' gebeurd) het gemiddelde boomloze zadel gewoon niet (goed) blijft liggen. En dan kan van ietsje scheef trekken, tot aan 'richting buik draaien' zijn met alle gevolgen van dien... Profondervindelijk ervaren toen ik Ben met een boomloos zadel (wat op een mega ronde fjord toch écht als een húis lag en Ben had zelfs nog aardig wat schoft) zadel mak ging maken en hij er met een vaartje van zo'n 60 km per uur (da's de maximum snelheid van een paard toch zo'n beetje?) van door kletterde in een bakje van 15 bij 15. Daar was in de bocht echt geen houden meer aan en ik ging met zadel en al richting buik, werd daardoor keihard tegen de (stenen) muur gekwakt en kwam daarna onder zijn achterbenen terecht. Ben stond even later middenin de bak met het zadel onder z'n buik...
Ik zal niet zeggen dat hij er met een boomzadel niet van door was gegaan, maar de kans dat het zadel was blijven liggen en daarmee ik ook had kunnen blijven zitten, was véle malen groter geweest, omdat je met een boom gewoon veel meer 'weerstand' hebt bij dit soort zijwaardse krachten.
Mijn Paintmerrie heb ik met een boomloze Bob Marshall zadelmak gemaakt en dat ging super, maar dat was een 'opstappen en wegrijden'-paard. Dat zadel ging wel aan't glijden toen ze een keer een flinke sprong zijwaards maakte voor een kudde koeien die in galop aan kwamen rennen. Dat was een paard wat ik vrij makkelijk weer terug kon pakken als ze even spatte dus daar gebeurde weinig, moest er wel af om 't zadel recht te leggen maar ze ging er niet echt vandoor. Heb je op dat moment een paard wat ook maar íets minder cool is, dan ben je weg... letterlijk.
Overigens ben ik niet de enige met een dergelijke ervaring. In mijn kennissenkring zijn veel mensen die boomloos rijden of gereden hebben en er zijn er meerderen die in een noodsituatie hebben ervaren dat je dan niet van een boomloos zadel op aan kunt, ookal is je zit nog zo goed.
En laten die noodsituaties zich nou juist op een buitenrit vaker voordoen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:37

Alle plekken waar een merk plaatje of stempel kan staan al onderzocht?

Francis schreef:
Zo vanaf een foto kun je niet ziet wat voor merk het is, als je dat bedoelt.
Check even de cinchholder (dat leertje met de gleuf waar je 't uiteinde van je cinch strap doorheen haal), daar staat vaak een maker-stempel in en als ik de bovenste foto zo bekijk zit daar bij jou een concho op, dat kan ook een concho met merknaam zijn. Op de horn kan een plate met merknaam zitten of vooraan op de seat, daar kan een zgn. 'maker-plate' zitten.
Onder de skirt (dat stukje leer onder je bovenbeen) kan een stempel in de fender staan of onder de fender in het leer van de onderste skirt. Achterop, tegen de achterkant van de cantle kan een plate zitten of bovenop, in het midden op de skirts, een plate of carving o.i.d.
Kortom, heel veel plekker waar op een westernzadel een maker-stempel of -plate kan zitten...

Kan het slecht zien vanaf de foto maar 't zadel lijkt van degelijke makelij, alleen horen die beugelriemen en beugels er gewoon niet bij. Er horen fenders aan dat zadel. Lijkt me wel een leuk zadeltje, zou leuk zijn als je iemand kunt vinden die bijpassende fenders voor je kan maken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:58

Cambiar schreef:
Waauw, toffe link!!!
Wat ik me zo sterk afvraag, die fiberglass bomen (waaruit ook deze bomen vervaardigd zijn), sommige beweren dat die sterk zijn, maar is dat zo? Fiberglas is toch polyester en na een tijd verliest dat toch z'n sterkte (ik heb dan de polyster kuipen van motoren in mijn hoofd, ik weet dus niet of dat ook zo is voor zadelbomen)waardoor de boom kan gaan breken als hij ouder wordt?

Ik weet dat fiberglass/polyester broos kan worden door de invloeden van het weer. Dus direct zonlicht enzo. Dat heb je niet als de boom bekleed is met leder of met rawhide. Vergis je ook niet in de sterkte van rawhide. Bij het maken van een mentuig worden soms op cruciale punten stukken rawhide meegenaaid omdat dit zo stevig en slijtvast is. Dus ik kan me inbeelden dat dit ook wat extra stevigheid aan je boom geeft. Zeker aangezien het nat wordt opgenaaid en krimpt bij opdrogen.
Wat "de tijd" doet met polyster weet ik niet... ik weet alleen dat we in een wegwerpmaatschappij leven en niets nog gemaakt wordt om decenia lang mee te gaan, in tegenstelling tot vroeger.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:40

Ashkerlon schreef:
Cambiar schreef:
Waauw, toffe link!!!
Wat ik me zo sterk afvraag, die fiberglass bomen (waaruit ook deze bomen vervaardigd zijn), sommige beweren dat die sterk zijn, maar is dat zo? Fiberglas is toch polyester en na een tijd verliest dat toch z'n sterkte (ik heb dan de polyster kuipen van motoren in mijn hoofd, ik weet dus niet of dat ook zo is voor zadelbomen)waardoor de boom kan gaan breken als hij ouder wordt?

Ik weet dat fiberglass/polyester broos kan worden door de invloeden van het weer. Dus direct zonlicht enzo. Dat heb je niet als de boom bekleed is met leder of met rawhide. Vergis je ook niet in de sterkte van rawhide. Bij het maken van een mentuig worden soms op cruciale punten stukken rawhide meegenaaid omdat dit zo stevig en slijtvast is. Dus ik kan me inbeelden dat dit ook wat extra stevigheid aan je boom geeft. Zeker aangezien het nat wordt opgenaaid en krimpt bij opdrogen.
Wat "de tijd" doet met polyster weet ik niet... ik weet alleen dat we in een wegwerpmaatschappij leven en niets nog gemaakt wordt om decenia lang mee te gaan, in tegenstelling tot vroeger.

Ik heb het ondertussen even heel wat opgezocht, leve internet _/-\o_ .
Ja, vroeger werd alles duurzamer gemaakt, maar alles heeft zo zijn voor-en nadelen. Logisch eigenlijk, maar bij die endurance bomen primeert lichtheid en hout met rawhide is wel zwaarder.
Ik heb een leuk filmpje van toen ik een Roemeense garelenmaker bezocht die garelen maakt. Die waren idd met rawhide versterkt op bepaalde plaatsen, wat een authentieke look gaf. Ik vind rawhide persoonlijk heel decoratief en gebruik het ook bij m'n hoofdstellen als versiering.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:15

Ik heb (helaas) dezelfde ervaring als Francis met de boomloze zadels (verschillende merken). Plus dat paardlief véél beter loopt onder de Strada (met boom dus). Al denk ik wel dat voor bepaalde combinaties boomloos een (tijdelijke?) oplossing kan zijn. Probeer het dus gerust als je denkt dat het iets kan zijn voor jullie, maar blijf wel kritisch en zo veilig mogelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:35

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:45

Francis,
die is geweldig!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:42

Mooi hoor!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:08

waw!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:24

Prachtig hoor, maar is wellicht eerder een smalle maat aan de lange kant...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:48

Hoe breed of smal de bars zijn kun je aan deze foto's niet zien. Dat het een A-fork is wil niet zeggen dat het zadel bij de bars ook smal is. De fork is de opbouw op de bars en die kun je zo A-vormig maken als bij dit zadel, of ronder, zoals bij een swell-fork of zelfs uitstekend zoals de undercut swell.

Afbeelding

Hier een plaatje... je ziet dat ongeacht hoe de fork er uit ziet, de bars blijven op dezelfde plek.
Om te kunnen zien of het zadel van MP een smal of breed zadel is zou je een foto van voren moeten hebben om de wijdte en hoek van de bars te kunnen beoordelen. Vanaf deze hoek valt daar weinig over te zeggen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:55

Ik heb ook een paard met een korte rug, steile schouder en dan is ze ook nog rondgeribd.
Heel veel moeite gehad een zadel te vinden dat haar lekker zit.
Nu heb ik een Ludomar Alta Escuela, dat is al een kort zadel maar als je de Ronda uitvoering neemt is hij nog 2 cm korter.
Dat is wel een maat voor iemand met een klein kontje ;)
Omdat mijn paard vrij breed is, was de grootste maat te klein voor haar.
Toen heeft Patricia Bliek van Hipica alle maten genomen en het zadel bij Ludomar op maat laten maken.
Vervolgens heeft ze het zelf opgevuld.
Resultaat: Topzadel!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:16

Klinkt goed! Alta Escuela was ook een zadel wat ik voor Ben in't visier had. M'n nieuwe pony (sorry jongens, wil d'r naam veranderen dus 't blijft even wat stom klinken zo, wil d'r huidige naam niet te veel gebruiken anders zit die er alsnog ingebakken) ga ik eerst kijken of een wat meer randonnee-type zadel haalbaar is maar anders ga ik denk ik ook die hoek in.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:21

Francis, de meeste van die oudere zadels zijn voor smallere paarden ;-) (die moesten vroeger wellicht meer werken, lol). Ik heb foto's gezien van de voorkant en het zadel is eerder smal.
Mocht ik zo'n oudje vinden als deze hier op mijn vorig paard, dan koop ik het DIRECT:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FNIOAFDJ.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 18:26

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:38

Bandida schreef:
http://www.2dehands.be/paardensport/tui ... &start=123

Interessant.. (niet om te gebruiken weliswaar :P )

http://www.2dehands.be/paardensport/tui ... &start=246

Nu we toch zoekertjes aan het gooien zijn ;)

Die eerste link is heel leuk! prachtig zadel! Die tweede link vind ik een afschuwelijk zadel en die persoon zit precies heel ver weg van het paard. Deze Portugese zadels lijken me echt geen leuke zadels en het lijkt alsof je heel erg weinig voeling hebt met de rug.

Zo iets zou ik graag ook eens maken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UJ3DQ3VJ
Je ziet zo iets echter niet veel...ik vraag me af of dit stabiel ligt op het paard, omdat er zo weinig rond hangt...ik vermoed van wel, maar wou eens jullie mening hierover horen als dat kan...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:50

Cambiar schreef:
Je ziet zo iets echter niet veel...ik vraag me af of dit stabiel ligt op het paard, omdat er zo weinig rond hangt...ik vermoed van wel, maar wou eens jullie mening hierover horen als dat kan...

Da's niet heel anders dan de Mailibaud Randonnee (qua minimalisme dan he...)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:25

Cambiar schreef:

Podium heeft van dit soort "boom met overtrekje" zadels. En zaldi heeft er ook een paar voor de endurance. Ze liggen stevig en je hebt veel contact met je paard, maar je wil er wel een lang genoeg dekje op of flink brede fenders, anders raken je benen doorweekt van het zweet (wrijving).