Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:18

Nou , ik denk niet zozeer dat men zich wijsmaakt dat het paard het bit FIJN zal vinden , maar dat het dier er geen last van heeft.

Ik kan die gedachtegang best begrijpen. Er lopen immers duizenden paarden met een bit rond die keurig braaf en vrolijk hun werk doen , zelf het bit in de mond happen , enz. Mensen die echt wel gek met hun paard zijn en het dier alles geven waar die behoefte aan heeft , maar die gewoon merken dat het bit het paard niet stoort.

Ik ben van mening dat die paarden het bit gewoon geaccepteerd hebben , het inhappen is ook wel zo verstandig want anders duwen ze het tegen je tanden aan of gebruiken andere manieren om je mond open te dwingen , als je meewerkt dan heb je de minste last ervan , en als je mazzel hebt met een fijne ruiter dan kun je je best schikken in dat bit. Maar dat neemt niet weg dat zonder toch een stuk fijner is.

Ze hoeven er niet in alle gevallen GROTE last van te hebben , maar een kleine last is het natuurlijk op z'n minst. En als dat niet nodig is , waarom dan je paard ermee pesten ? Ook al vind je het maar een klein ongemak , elk ongemak dat je weg kunt nemen is mooi meegenomen toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:40

pmarena schreef:
Ze hoeven er niet in alle gevallen GROTE last van te hebben , maar een kleine last is het natuurlijk op z'n minst. En als dat niet nodig is , waarom dan je paard ermee pesten ? Ook al vind je het maar een klein ongemak , elk ongemak dat je weg kunt nemen is mooi meegenomen toch.

Precies.

De meeste paarden laten alles maar over zich heen komen. Vergeet ook niet dat je met vluchtdieren te maken hebt, pijn aangeven is een risico (want de kans is dan groot dat een roofdier merkt dat je zwakker bent), dus het ongemak of zelfs de pijn die een bit veroorzaakt zal een paard niet snel laten blijken.

(en als ze dat dan wel doen zien mensen het 9 van de 10 keer als verzet, dus gewoon een scherper bit in en een aansnoerneusriem er aan )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:06

Ik heb Wino 1 maal op bitloos gereden. De einige reden dat hij het accepeteerde was omdat ik hem vrij redelijk goed op zit kan sturen. Voor de rest onderhals erop en oren naar achteren. Hij vondt het niet leuk. Volgende dag gewoon het bitje in gehangen. Hij kauwde er erg dankbaar en tevreden op het bit.

Misschien dat het komt omdat hij dat gewend is, maar over het algemeen als ik goed let op mijn rijden en op mijn zit rijdt en zacht in de hand, dan kauwt hij tevreden. Teken van ontspanning. Aan de andere kant, als hij miner of bijna niet kaiwt weet ik dat ik meer mijn best moet doen.

Luisteren en kijken naar je paard is wat je moet doen. Ik weet dat het makkelijke is om het niet te doen, omdat je dan moet nadenken, maar zolang ik achteraf denk: Mhhh mischien had ik beter iets minder of meer dit of dat kunnen doen, is voor mij een teken dat ik nog beter moet luisteren en kijken.

Terwijl ik ook dagen heb dat alles heel goed ga. Dan denk ik zo moet het dus! 1 van redenen dat ik niet rijdt als ik mijn kop er niet bij heb. Dan ga ik maar wat doen. Wat paard ook niet vrolijker van. Dan rijdt ik maar een keer of desnoods 3 keer minder. Als ik mijn kop er niet bij heb, vertik het om op het paard te stappen. Eerst leren om me daar overheen te zetten en me wel kan focussen op het paard. Ik ga hem dan wel lekker poetsen. Probeer dan mijn concertratie te vinden. Soms lukt dat en soms niet. Nou dan maar niet. Als het paard maar niet de dupe wordt.

daarbij zijn er genoeg kleine dingen waaraan een paard laat merken dat het niet prettig is. Staart aan de kont, oren naar achteren, onderhals erop, niet fijn aan het been, niet makkelijk laten sturen. Dan kan je denken: Goh hij doet het niet, dus maar harder trekken of meer been. Beter kan je denken: Mhhh mischien moet ik hem wat meer loslaten, ligt het dekje wel goed, heb ik hem niet fijn aangesingeld.

Als een paard anders is dan anders, is er altijd wat aan de hand. Aan de ruiter de taak om te kijken wat er aan de hand is.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:24

Ik heb mijn pony een half jaartje met bit gereden, nu is het wel een tijdje geleden dat ik gereden heb ivm tijdgebrek en slecht weer, maar m'n bit is inmiddels de deur uit.
Ik heb een Dr Cook hoofdstel gekocht en eens het weer wat beter wordt, gaan we deze eens uitproberen.
Een bit wil ik sowieso nooit meer en m'n andere veulens zullen het ook nooit leren kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:38

Een goed stuk, moet eigenlijk iedereen lezen!

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:43

Brr kreeg letterlijk rillingen van die foto's Verdrietig
Het is zeker iets om over na te denken...

Liefs, Broekie

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:14

Olympia96 schreef:
Pfffff. Heb het 'vertaalde' artikel gelezen. Of eerlijker, ik heb het gescand. Een (vertaald) artikel dat bol staat van de spelfouten en waarin continu vanuit de 'ik-vorm' wordt gepraat, daar word ik niet warm of koud van.
Sterker: de hele wetenschappelijke relevantie/betrouwbaarheid staat hierdoor voor mij op de helling.

In mijn ogen is het artikel niet vertaald. Ten dele wel (onderzoeksdetails en overgenomen afbeeldingen) ga ik vanuit. Echter, een vertaler vertaalt letterlijk en geeft niet een eigen mening! Komt nog bij dat dat jullie van http://www.bitloos.nl nou niet bepaald onbevooroordeeld zijn.

Kortom: Beeeeeeeeeeeeetje jammer van een artikel/onderzoek wat op het eerste oog zeer interessant leek.

elanor schreef:
Ik vind het niet een erg duidelijk artikel. Lachen
Niet qua methoden, resultaten en exacte meetwaardes en wat dat dan betekent. Ik wacht de officiele publicatie nog even af. Het is wel een interessant onderzoek, maar de titel zegt dat dit stukje een 'persoonlijk verslag' is. Dat heeft niet zo'n wetenschappelijke waarde, omdat nu niet duidelijk is hoe objectief of selectief dit stukje is. Lachen

Het begint nog enigszins objectief: "Hoewel u het met ons oneens kunt zijn over de mate van pijn die door het paard gevoeld kan worden, moeten we ons wel bewust zijn van de verbazingwekkende hoeveelheid druk die gemeten werd in deze test over de druk van het bit." Daar kan ik nog mee uit de voeten.

Maar de conclusie die vervolgens wordt getrokken spreekt van: "De verrichte proeven/testen bevatten cijfers die gemakkelijk om te zetten zijn in fysiologische gewaarwordingen. Deze verschaffen een ondubbelzinnig bewijs dat de pijn in de mond intenser, scherper, meer "hypnotisch" is dan zelfs de pijn van de wegrottende oorspeekselklier en de afbrokkelende wervels. Daarom "gehoorzaamt" het paard." Dat is wel even wat anders! Hoe worden die 'cijfers' omgezet naar 'gevoelde pijn' als eerst wordt gezegd dat daarover getwist kan worden?

Wordt dat onderzoek ook nog gepubliceerd op deze site? Of moet ik dan een MenSport ergens vandaar gaan halen (welk nummer)?

Ben het met bovenstaande eens! (En Nevzorov is nou ook niet bepaald objectief he? Knipoog )

edit: zie nu pas dat het topic al wat langer is! Clown
Anyway; ik rij zowel met,- als zonder bit. Afhankelijk van t paard, wat ik er op dat moment mee ga doen enz.
Zowel mét als zonder kun je natuurlijk schade aanrichten of het juist prettiger maken, voor t paard.
Ik zie t niet allemaal zo zwart-wit hoor.
Vind zolangzamerhand een aantal bokkers e.a. wel een beetje extremistisch over komen. Vind mezelf best een 'natural' op veel gebieden maar als ik dan de posts van een aantal bokkers leest, begin ik het wel een beetje eng te vinden, af en toe.
Denk dat ik mezelf maar 'gezond-boerelullen-verstand' -er noem. Clown Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:40

wat ik mij afvraag,dat onderzoek hebben ze op dode paarden gedaan,zijn die net voor hun dood dan nog bereden ofzo?
Normaal als een paard er aan toe is om het af te maken was hij al niet zo gezond meer,dat je er nog op kon rijden,of zie ik dit nu verkeerd?
het lijkt mij dat blauwe plekken enzo toch niet eeuwig blijven zitten..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:46

geerke schreef:
wat ik mij afvraag,dat onderzoek hebben ze op dode paarden gedaan,zijn die net voor hun dood dan nog bereden ofzo?
Normaal als een paard er aan toe is om het af te maken was hij al niet zo gezond meer,dat je er nog op kon rijden,of zie ik dit nu verkeerd?
het lijkt mij dat blauwe plekken enzo toch niet eeuwig blijven zitten..

Een vergaande theorie maar eigenlijk niet zo gek nu je dit zegt, livor mortis is eigenlijk best een mogelijkheid maar ben niet zo gekend met de forensische dierkunde

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:26

pmarena schreef:
Mja , wat dat betreft vind ik zo'n onderzoek weinig toegevoegde waarde hebben puur voor de vraag als je netjes rijdt , wat dan het meest comfortabel is , wel of geen stuk staal op je tong en tussen je lippen. Daar hoef je geen IQ-wonder voor te zijn om te kunnen begrijpen wat fijner is.

Wat voor ons fijner is, hoeft voor een paard niet hetzelfde te zijn. JIJ vindt het fijner, nou prima. Maar dat zegt toch helemaal niks over de beleving die een paard heeft bij een bit of een neusriem?

Lusitana schreef:
En dat mensen nu eenmaal zo truttig over hun mond doen, wil niet zeggen dat dieren dezelfde beleving hebben. Paarden eten ook gewoon braamstruik scheuten en ander zeer stekelig gewas....

Precies Ja Paarden beleven dingen anders dan wij.

JoviBan schreef:
pmarena schreef:
Tja , als je denkt dat een paard met bit in zijn mond rondlopen net zo fijn vindt als zonder bit , dan is dat gewoon een verschil van mening. Ik vind het nogal voor de hand liggend...

Tja, ik ook. Knipoog

Ik vraag me overigens af of mensen ècht denken dat een paard een bit fijn vindt en graag een bit in wil, of dat ze dit zichzelf wijsmaken.

Ik zeg niet dat een paard het bit fijner vind, ik zeg dat ik niet kan inschatten hoe de beleving van een paard is bij een bit en bij een neusriem. Jullie beweren steeds dat het zoveel fijner is, maar waar is dat dan op gebaseerd? Dat jullie goede ervaringen hebben met bitloos wil toch niet zeggen dat er geen goede ervaringen kunnen zijn met rijden met bit? En ik heb al eerder gezegt, dit onderzoek toont aan dat het rijden met bit slecht is. Maar dat maakt bitloos rijden niet meteen goed. Daar zou dan eerst vergelijkend onderzoek naar gedaan moeten worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:36

Het onderzoek geeft aan wat een blessures er kunnen ontstaan, heus niet elk paard heeft bloeduitstortingen die zwart zijn bij de oren. Maar weet iedereen over die zenuwbanen daar waar het bit ligt?

Natuurlijk ervaren ze dingen anders, volgens mij is pijn ook anders bij dieren dan bij mensen. Maar het onderzoek laat wel dingen zien die volstrekt ontoelaatbaar zijn. Alleen al de hoeveelheid kracht die een ophouding met zich mee brengt.

Maar volgens mij zijn het altijd juist niet die mensen die het zouden moeten lezen die het lezen, die lezen sowieso niet dit soort dingen. Die zijn eigen-wijs, en hun wijsheid zal nooit veranderen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:42

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar een zelfde soort onderzoek bij paarden die altijd bitloos gereden zijn! Knipoog
Ik weet zeker dat er daarbij wel een aantal te vinden zijn met blijvende schade aan delen van het hoofd door onjuist gebruik van bitloze hoofdstellen!
Hoe denk je dat t voelt, of hoe de inwerking en gevolgen is/zijn van een stevige ophouding aan een touwhalstertje? Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:47

Precies, daar ben ik nou ook benieuwd naar. Knipoog Op de neus en achter de oren lopen ook zenuwbanen, het zou dus kunnen dat je daar net zo goed (blijvende) schade mee kan veroorzaken. Maar dat zullen we niet weten als er geen onderzoek naar wordt gedaan...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:48

Als er schade is aan de zenuwbanen zou een paard dan toch zeker niets moeten voelen en verlamming dan toch zichtbaar zijn?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:49

russel schreef:
Het onderzoek geeft aan wat een blessures er kunnen ontstaan, heus niet elk paard heeft bloeduitstortingen die zwart zijn bij de oren. Maar weet iedereen over die zenuwbanen daar waar het bit ligt?

Natuurlijk ervaren ze dingen anders, volgens mij is pijn ook anders bij dieren dan bij mensen. Maar het onderzoek laat wel dingen zien die volstrekt ontoelaatbaar zijn. Alleen al de hoeveelheid kracht die een ophouding met zich mee brengt.

Maar volgens mij zijn het altijd juist niet die mensen die het zouden moeten lezen die het lezen, die lezen sowieso niet dit soort dingen. Die zijn eigen-wijs, en hun wijsheid zal nooit veranderen.
Helaas toont het "onderzoek" ook die dingen niet aan, omdat de metingen meetmethoden, onvolledig, onjuist zijn uitgevoerd of niet duidelijk zijn weergegeven.

Als de ruwe meetgegevens ontbreken of niet kloppen, kan iedereen wel een persoonlijk gekleurde "conclusie" neerzetten, die dan "onderbouwd" zou zijn met "wetenschappelijk onderzoek".

Zo gauw er een échte publicatie van dit onderzoek komt die wél aangeeft hoe en wat er gemeten is, en welke conclusies op basis van die gegevens (dus niet de niet onderbouwde beschuldigingen en insinuaties jegens dierenartsen die er nu in het "verslag" staan) getrokken kunnen worden, laat het onderzoek pas écht dingen zien. Dan pas kun spreken van "ontoelaatbare" dingen die aangetoond worden door dit onderzoek.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:53

sflj schreef:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar een zelfde soort onderzoek bij paarden die altijd bitloos gereden zijn! Knipoog
Ik weet zeker dat er daarbij wel een aantal te vinden zijn met blijvende schade aan delen van het hoofd door onjuist gebruik van bitloze hoofdstellen!

Zoals bijvoorbeeld littekens op de neus door onjuist gebruik van een serreta?

Maakt dat uit in dit geval? Wordt een bit minder schadelijk/vervelend doordat sommige bitloze optomingen óók schadelijk/vervelend kunnen zijn? En omgekeerd?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:56

Net zoals velen ben ik wel benieuwd welke "schade" een bitloos hoofdstel opleverd. Ik wou het artikel nog gaan lezen maar volgens mij is het de moeite niet aangezien het aardig gekleurd is. Of vergis ik me hier?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:57

Nee.
Maar dat is wat ik bedoel; ík zie het allemaal niet zo zwart wit maar t valt me op dat sommige bokkers nogal extreem zijn in hun opvattingen hoe we om moeten gaan met paarden enz.

Ik fladder wat heen en weer enz. Knipoog

(edit: reactie op Oomens z'n post Knipoog )

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:58

oomens schreef:
Maakt dat uit in dit geval? Wordt een bit minder schadelijk/vervelend doordat sommige bitloze optomingen óók schadelijk/vervelend kunnen zijn? En omgekeerd?

Nee, maar bitloos wordt nu genoemd als oplossing, terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Je kan zeggen dat dit onderzoek (even terzijde dat de weergave van resultaten en de conclusies aan alle kanten rammelt) aantoont dat gebruik van bitten slecht is. Maar je kan imo nu niet zeggen dat bitloos beter is.

En idd, het uitvoeren van een onderzoek naar bitloos maakt de feiten dat bitten schade aanrichten niet minder erg. Het zou alleen duidelijkheid over (eventuele) diervriendelijke alternatieven kunnen bieden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:00

katiavl schreef:
Als er schade is aan de zenuwbanen zou een paard dan toch zeker niets moeten voelen en verlamming dan toch zichtbaar zijn?

Dat hoeft helemaal niet. Schade aan de sensorische zenuwuitlopers (die signalen naar de hersenen sturen) hoeft niet te betekenen dat er ook meteen schade aan de motorische zenuwuitlopers (verlamming/uitvalsverschijnselen) is.

Een gevoelszenuw kan als gevolg van sommige beschadigingen ook juist "extra" signalen gaan uitzenden, waardoor een paard gevoeliger in plaats van gevoelloos kan worden aan dat deel van het hoofd.

Dit is vergelijkbaar met de bekende "fantoompijnen" die gevoeld kunnen worden aan een geamputeerd lichaamsdeel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:01

ik denk dat dit onderzoek alleen aantoont dat hard trekken aan de teugels niet zo goed is.
Voor de volledigheid en als ze écht het verschil hadden willen aantonen, hadden ze dezelfde tests ook met bitloze hoofdstellen moeten doen.
Bovendien hebben ze de geestelijke schade niet gemeten / vermeld Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:01

Er is hier geen sprake van een onderzoek.
Een onderzoek heeft nl. als minimum eis dat het (dubbel) blind, at random, herhaalbaar en gecontroleerd is.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:06

in de bak rij ik bijna altijd zonder bit, met een stalhalster of de halsring.
buiten rondje stappen doe ik met mijn halster.

maar als ik wat intensiever gaat rijden, gaat het hoofdstel in. zal je misschien zeggen, als je ermee kan stappen, waarom dan het intensieve rondje ook niet.
nou omdat ik het moet hebben van galopperen op de grasstrookjes langs de weg, en mijn pony dan nogal uitbundig wordt,wil ik hem graag voor de auto's en vrachtwagens gestopt hebben.
wat als een kind strontvervelend is, moet hij toch ook wel is vastgepakt worden of het krijgt n tik op de billen, als mijn pony eigenwijs is buiten, dan geef ik een ophouding, en dan moet hij stoppen. hij kan op die korte stukjes niet voluit, wat hij graag wilt. en dan kan ik oefenen op mn zit tot ik een ons weeg, maar dat werkt niet als een dier zo graag wil.
rijdt overigens met een ongebroken bit, niet dik. en volgens de tandarts was dit een van de zachtste bitjes voor een paard die er kunnen zijn.
ik kan niet met een enkelgebroken of dubbelgeroken rijden, want dan geeft hij echt aan dat hij het niet fijn vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:34

Ik kan je 1 ding zeggen... Kawa heeft een flink karakter.
Heerlijk vind ik dat, die geeft heel duidelijk aan wat hij prettig vind en wat niet.
Gelukkig zijn er zo een heleboel paarden.
En ik kan je zeggen, doe je teveel met je hand komt hij omhoog... leuke leermeester dus. (en veel is niet veel...veel mensen kunnen dus ook niet met hem rijden)
Maar dat doet hij ook op de neus.. doet hij ook als hij vaststaat...teveel druk dan gaat hij omhoog.... klaar, waar de druk ook is

Normale druk, niks aan de hand. dus je kunt zo zijn hoofd omlaag drukken, opzij drukken...zijn hele lichaam opzij drukken.

Dus nee ik maak me niks wijs..ik kijk naar mijn paard.
Zoals ik ook naar tig andere heb gekeken die ik reed... en ja, daardoor waren er veel gewoon te rijden waar een ander problemen mee had...

Ik weet dat er ook afgestompte staan... maar aan juist de karaktervolle kun je zien dat een bit niet naarder is dan een bitloos hoofdstel.

Sanne_Lieve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:44

WinBinChes schreef:
Ik heb Wino 1 maal op bitloos gereden. De einige reden dat hij het accepeteerde was omdat ik hem vrij redelijk goed op zit kan sturen. Voor de rest onderhals erop en oren naar achteren. Hij vondt het niet leuk. Volgende dag gewoon het bitje in gehangen. Hij kauwde er erg dankbaar en tevreden op het bit.

Misschien dat het komt omdat hij dat gewend is, maar over het algemeen als ik goed let op mijn rijden en op mijn zit rijdt en zacht in de hand, dan kauwt hij tevreden. Teken van ontspanning. Aan de andere kant, als hij miner of bijna niet kaiwt weet ik dat ik meer mijn best moet doen.

Luisteren en kijken naar je paard is wat je moet doen. Ik weet dat het makkelijke is om het niet te doen, omdat je dan moet nadenken, maar zolang ik achteraf denk: Mhhh mischien had ik beter iets minder of meer dit of dat kunnen doen, is voor mij een teken dat ik nog beter moet luisteren en kijken.

Terwijl ik ook dagen heb dat alles heel goed ga. Dan denk ik zo moet het dus! 1 van redenen dat ik niet rijdt als ik mijn kop er niet bij heb. Dan ga ik maar wat doen. Wat paard ook niet vrolijker van. Dan rijdt ik maar een keer of desnoods 3 keer minder. Als ik mijn kop er niet bij heb, vertik het om op het paard te stappen. Eerst leren om me daar overheen te zetten en me wel kan focussen op het paard. Ik ga hem dan wel lekker poetsen. Probeer dan mijn concertratie te vinden. Soms lukt dat en soms niet. Nou dan maar niet. Als het paard maar niet de dupe wordt.

daarbij zijn er genoeg kleine dingen waaraan een paard laat merken dat het niet prettig is. Staart aan de kont, oren naar achteren, onderhals erop, niet fijn aan het been, niet makkelijk laten sturen. Dan kan je denken: Goh hij doet het niet, dus maar harder trekken of meer been. Beter kan je denken: Mhhh mischien moet ik hem wat meer loslaten, ligt het dekje wel goed, heb ik hem niet fijn aangesingeld.

Als een paard anders is dan anders, is er altijd wat aan de hand. Aan de ruiter de taak om te kijken wat er aan de hand is.

Hier ben ik het gewoon volledig mee eens. Ja