Scum schreef:Een dunner bit is over het algemeen scherper. Toch kan een scherper bit soms ook juist vriendelijker zijn. Zo reed ik ooit een volbloed op een normaal dubbelgebroken bit. Zij was heel fijn gebouwd.
Toen het bit kapot was moest ik even naar een tijdelijk ander bit grijpen. Dat werd een dubbelgebroken, maar wel veel dunner. En daar liep ze veeeeeeeel fijner op.
Reden daarvoor was dat het dikke bit de hulpen niet goed doorliet in haar fijne mondje. Met het dunnere en dus ook scherpere bit lukte dat wel. Met als eindresultaat dat ik veel fijnere hulpen kon geven, dus veel vriendelijker.
Dan mbt het pessoabit. In principe wil je natuurlijk niet met zo'n bit rijden. Ik ken ook veel mensen die onterecht met zo'n bit rijden. Maar als je echt een heel drammerig paard hebt kan het wel voor je veiligheid. Daar komt nog eens het volgende bij. Een paard dat constant in de teugels hangt krijgt daardoor ook meer druk bij zijn kaken en in de nekwervels (net achter de oren). Dat is niet zo goed voor die gewrichten.
Met een pessoa kun je je paard iets meer tegengas bieden zonder eraan te gaan hangen. En dat is dus ook beter voor de gewrichten in de nek.
Het is een illusie dat elk paard fijn kan lopen op een normale gebroken trens als je fantastisch rijdt. Liefst wil je zo min mogelijk in die mond doen, maar soms zijn er wel meerdere wegen die naar Rome leiden.
hier ben ik het zeker mee eens.
Ik rij buiten ook met pessoa bit. wel met 2 teugels en de onderste hangt slap tot mijn pony het nodig vind om niet meer te luisteren. heb ik hem dan weer waar ik hem hebben wil dan gooi ik de teugel weer weg. Het liefste zou ik hem gewoon op zijn dubbelgebroken bitje rijden bijten maar daar dondert hij dwars doorheen. Hij vind het zo super leuk buiten, moet ik hem dat dan ontnemen alleen om die pessoa te vermijden? Ik vind van niet..
Laatst bijgewerkt door woeliej op 29-11-07 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt