Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:43

floor01 schreef:
En we heten niet allemaal anky toch??!

Dan maak ik trouwens liever een ophouding met een scherper bit dan dat ik tig ophoudingen moet maken om mijn paard terug te krijgen en mezelf daarbij in een gevaarlijke situatie plaats.

Ik maak liever helemaal geen ophouding en heb daar ook geen bit voor nodig.
Wanneer het bij mij zover zou komen dat ik mijn paard niet meer terugkrijg op basis van mijn zit, houding en communicatie met haar, zou ik absoluut weer een stapje terug doen door even niet te rijden en terug te gaan naar de basis: grondwerk.
Ieder z'n ding. Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:44

enkelgebroken bitje met rolletjes, omdat amore nogal graag haar bit vastneemt om er vandoor te rennen.
Een dubbelgebroken trensje met bol middenstukje omdat esquna daar gewoon fijner mee loopt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:46

JoviBan, daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen werkt dat in de cross echt niet altijd zo, het is gelukkig nog steeds geen automaat maar een paard dat heel goed weet waarvoor hij daar is en de hindernissen het liefst opvreet. En als ruiter weet je dan dat die in/uit nu eenmaal niet in crosstempo gesprongen kan worden Pling en dan kan een stevige ophouding echt wel eens nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-11-07 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:46

Scum schreef:
Een dunner bit is over het algemeen scherper. Toch kan een scherper bit soms ook juist vriendelijker zijn. Zo reed ik ooit een volbloed op een normaal dubbelgebroken bit. Zij was heel fijn gebouwd.
Toen het bit kapot was moest ik even naar een tijdelijk ander bit grijpen. Dat werd een dubbelgebroken, maar wel veel dunner. En daar liep ze veeeeeeeel fijner op.

Reden daarvoor was dat het dikke bit de hulpen niet goed doorliet in haar fijne mondje. Met het dunnere en dus ook scherpere bit lukte dat wel. Met als eindresultaat dat ik veel fijnere hulpen kon geven, dus veel vriendelijker.

Dan mbt het pessoabit. In principe wil je natuurlijk niet met zo'n bit rijden. Ik ken ook veel mensen die onterecht met zo'n bit rijden. Maar als je echt een heel drammerig paard hebt kan het wel voor je veiligheid. Daar komt nog eens het volgende bij. Een paard dat constant in de teugels hangt krijgt daardoor ook meer druk bij zijn kaken en in de nekwervels (net achter de oren). Dat is niet zo goed voor die gewrichten.
Met een pessoa kun je je paard iets meer tegengas bieden zonder eraan te gaan hangen. En dat is dus ook beter voor de gewrichten in de nek.

Het is een illusie dat elk paard fijn kan lopen op een normale gebroken trens als je fantastisch rijdt. Liefst wil je zo min mogelijk in die mond doen, maar soms zijn er wel meerdere wegen die naar Rome leiden.

hier ben ik het zeker mee eens.

Ik rij buiten ook met pessoa bit. wel met 2 teugels en de onderste hangt slap tot mijn pony het nodig vind om niet meer te luisteren. heb ik hem dan weer waar ik hem hebben wil dan gooi ik de teugel weer weg. Het liefste zou ik hem gewoon op zijn dubbelgebroken bitje rijden bijten maar daar dondert hij dwars doorheen. Hij vind het zo super leuk buiten, moet ik hem dat dan ontnemen alleen om die pessoa te vermijden? Ik vind van niet..
Laatst bijgewerkt door woeliej op 29-11-07 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:48

Ik zou me dan alleen wel gaan afvragen waarom hij ineens niet meer wil luisteren Pling

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:48

Lielle: je haalt me de woorden uit de mond!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:50

Lielle schreef:
Ik zou me dan alleen wel gaan afvragen waarom hij ineens niet meer wil luisteren Pling

omdat crossen veel leuker is als op een 'normaal' tempo lopen. Maar dat kan nou eenmaal niet altijd en overal. Is ook alleen tijdens gallop dat hij soms niet meer luistert.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:54

Ik heb echt allerlei bitten geprobeerd bij mn paard... en ben nu uitgekomen op een enkel gebroken appel trensje... het lieft wil ik een dubbelgebroken die ik had besteld maar waren afgekeurd Bloos dus hou het even bij deze Knipoog ik vind het een licht vriendelijk bitje Knipoog

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:55

Ik rij mijn paard nu met dubbelgebroken bit en loopt niet zo heel goed naar benebden. Zouden jullie denken dat het help als ik haar met enkelgebroken bit ga rijden?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:58

Ik rij Anouar nu met een myler bit. Dit past hij nog het beste.
Hij heeft eigelijk helemaal geen mond voor een bit. Geen enkel bit zit echt goed, hij heeft een heel klein gevoelig mondje waarin nauwelijks ruimte is voor een bit. Met z'n tanden is niets mis. Een myler bit gaat nog het beste, die is heel dun en goed van vorm waardoor hij zo min mogelijk in de weg zit.
Maar het liefst rij ik hem zonder bit, mits verantwoord

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:58

Ik moet zeggen dat ik dan daar toch wel tijd in zou gaan steken om te zorgen dat het op een gewoon bitje ook kan. Dat doe ik ook met mijn crosspaarden, die zijn nu ook op een gewone trens wel door de cross te rijden.

Qualitylover, dat kan ik zo niet zeggen. Wsl moet er veel meer gebeuren dan alleen een ander bit.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:59

ik heb met mijn paard ervaren dat ze met enkelgebroken bit juist wat stugger wordt Bloos maar goed dat verscheeld natuurlijk per paard Knipoog proberen kan nooit kwaad Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:00

okay
dressuur rijd ik op een enkel gebroken watertrens
waarom loopt ie fijn op

springen/buitenritten en crossen rijd ik op een recht bit
waarom? omdat die dan erg vrolijk en sterk wordt, en ik hem dan niet kan houden op een enkel gebroken bit

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:02

Ok ik zal t eens proberen. maandag heb ik weer les en ik denk niet dat ik daar voor nog kan rijden, want de bak is een zwembad Scheve mond

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:08

K & K Aurigan dubbelgebroken watertrens, omdat mijn paard op aurigan fijn begint te schuimen en er fijner op los laat Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:54

Ik rijd dressuur en springen met een Myler bit (niveau 2) goed bit, dat drukt op de tong, werkt goed, maar voor mijn tinker soms nog niet goed genoeg.
In de cross bijv. is ze zowat niet te houden, zoveel druk geeft ze dan...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:56

je mag toch alleen met 1 rijden wedstrijden dan Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:02

dat klopt idd, dan heb je tot nu toe geluk Melanie.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:05

Ik rijdt zonder bit, heb gewoon geen bit nodig met rijden. Heb ooit met pessoa gereden, maar dat is het ergste wat ik ooit heb gedaan, het lag gewoon aan mijn communicatie tegenover mn paard waardoor hij niet zo raar deed.

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:22

Ik gebruik een K&K dubbel gebroken watertrens Ja Fijn bit, paard loopt er fijn op en neemt het bit makkelijker aan dan met een gewone gebroken watertrens Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:35

Lielle schreef:
dat klopt idd, dan heb je tot nu toe geluk Melanie.

O, ik had te horen gekregen dat ik wel met het bit mag rijden, maar niet als er gaten in de bit zitten waar de teugels doorheen kan. Ja

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:37

ik rij met een K&K dynamic rs bit.
Dubbel gebroken, net is mooier gevormd voor in de mond.
Moet zeggen dat die van mij er goed op loopt en alle displines mee kan rijden, zowel spring/cross als dressuur..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:55

Ik denk dat het in deze discussie heel belangrijk is om in te zien dat er meerder wegen zijn naar Rome. Ik denk dat iedereen het liefst met een zo vriendelijk mogelijk bitje rijdt en zo min mogelijk ophoudingen maken. Maar niet elk paard is hetzelfde en als ruiter hebben wij ook teveel tekortkomingen. Elk paard en elke ruiter voelt zich bij iets anders beter.
Dan heb je ook hele werkwillige paarden en ontzettende sch*tpaarden die gewoon niet mee willen werken.

Ik ben er wel van overtuigd dat sommige mensen te weinig aandacht aan een goed passend bit besteden en andere mensen te veel andere (scherpere) bitten proberen.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:17

Ik rij dressuur en springen op een gewoon dubbelgebroken bit, maar weet niet of ik dat blijf doen. Hij rommelt af en toe wel veel met zijn mond.in de cross met een kleine pessoa. Zelfde reden als Lielle, bij mij is het nu ook goed in de cross, maar ik vind het wel fijn als hij het een keer in zijn bol krijgt tijdens de cross heb ik het snel weer onder controle

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:00

Lielle schreef:

inderdaad, en dat is wat je (te) vaak hoort in welke discussie over bitten dan ook. natuurlijk staat veiligheid (van het paard, de ruiter kiest er nog altijd zelf voor maar een oncontroleerbaar rennend paard is imo een gevaar voor zichzelf) voorop, echter, de opmerking 'hij wordt te sterk, te vrolijk, wil niet meer luisteren etc' stoot mij voor de borst. ik zou zelf eerst uitzoeken waarom dat gebeurt, ipv naar een scherper bit te grijpen. een paard doet die dingen nl niet voor niets.

er is inderdaad niet één bit of hoofdstel waar ieder paard het goed op doet. het belangrijkste is dat het bit goed in de mond ligt, en dat het paard er geen last van heeft.

overigens is het bit imo ook niet bedoeld om pijnprikkels uit te delen aan te vlugge of eigenwijze paarden (zo noem ik het voor het gemak maar even), maar om hulpen te verfijnen, je paard dingen duidelijk te maken, etc. dit moet imo ook kunnen zonder pijnprikkel.