Op het moment heb ik een Henri de Rivel en die heb ik van mijn zus overgenomen en is 7 jaar oud en ziet er nog goed uit. Hij koste toendertijd 1295 gulden.
Volgend jaar wil ik voor mijn nu nog 3jarige een maatwerkzadel laten maken en dat wordt een Daaleman, al is deze niet erg goedkoop.
Ook ik heb een Wintec 2000 pro Cair. Echt geweldig. Was eerst nogal sceptisch omdat het kunstof is maar zit als een huis, niet te hard en door het cair systeem vormd het helemaal naar de rug van je paard.
Doe het zadel ook nooit meer weg want ivm de verstelbare boom kan je het bijna op elk paard goed passend maken.
Mijn vriendin heeft een Kieffer Lech en die zit ook heerlijk.
Ik rij met een Wintec Bates Isabell Werth zadel, het is derdehands, maar nog zo goed als nieuw, de nieuwprijs is rond de 835 euro, ik heb het 200 euro betaald. Het zit heerlijk,heb eerder wel al eens op een Kieffer gehobbeld, en die vind ik vrij hard , Wintec is omwille van het kunstof heel zacht en je schuift er niet op, wat ik bij lederen zadels wel heb..
En ze zijn ook handig omwille van hun verwisselbare bomen en kniewrongen. De kniewrongen die er standaard inzitten zijn niet te groot/hoog, en de zweetbladen zijn niet zo heel lang waardoor er ook gemakkelijk een sprongetje mee kan gemaakt worden.
Een zadel dat ik ook heel tof vind, is de Wintec 500, het is een oud model, en ik weet niet zeker of die ook al met het cair-systeem zijn uitgerust, maar ik denk het niet. Deze hebben ook niet te lange zweetbladen en de kniewrongen en boom kunnen ook vervangen worden. Het kunststof is bij deze niet overtrokken waardoor het niet opvalt dat het geen lederen zadel is, wat sommige mensen er ook leuk aan vinden.. Ik geloof dat deze rond de 300-400 euro nieuwprijs kosten..
Een Höpfner Ahlerich, nu 20 jaar oud, maar nog steeds in nieuwstaat! Koste toendertijd erg veel geld, maar zeker waar voor je geld. Zit heerlijk en een hele goede kwaliteit.
Een Stuebben.... model weet ik zo even niet. Heb ik al jaren, dat zie je ook wel aan de gebruikssporen, maar zit nog steeds super, ook voor mijn paardje!