mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:32

Dat zal het wel zijn dan idd. (leest nog een keer over). Ja, lijkt me wel. Hihi, ik had het letterlijk opgevat. Blond

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:03

Ik las zo over een paar dagen nog: "Zou ik nu wel een bontje kopen, mijn zadel past perfect...maar toch ze zeggen dat het geen kwaad kan." Van zo'n dingen kan ik gewoon uit mijn dak gaan; aub de gezondheid van je paard gaat toch zeker wel voor de nieuwst rage!! Voor mij hoeft het allemaal niet, ik concentreer me helemaal niet op zo'n trends, zolang het met rijden en met het paard zelf maar goed gaat he Haha! . Tja dit moest ik even kwijt, ik wil hiermee echt geen aanval doen op mensen die met bontjes rijden of die alle trends volgen op gebied van uitrusting, dit is gewoon mijn mening over mensen die bontjes ofzo gebruiken als het niet nodig is... Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:06

Tieneke schreef:
Maar omdat haar dochter het veilig ervaart en aanvoelt? Ach ja, was ook maar een gokje Haha!

En dat bedoelde ik dus..., mijn dochter heeft het idee dat het beter gaat/veiliger is met martingaal.
En omdat ik een 'gewone' martingaal gevaarlijk vind, gebruiken we of voortuig of jachttuig icm martingaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:57

Ronnie25 schreef:
merrieveulen : Ja daar heb je gelijk in, maar ik praat niet alleen over mezelf hoor Tong uitsteken , gewoon beetje in het algemeen.

Schattig dekje trounes! Jammer dat snatje nog zo jong is.

hihi voor het dekje wel... hij heeft het één keer los op zijn rug gehad om de maat te nemen, maar verder ligt het netjes op mijn kamer. tot hij een jaar of drie/ vier is en de training kan beginnen, haha!

@ lauraketje, inderdaad. ik erger me kapot eraan! zadel goed, een bontje voor de mooi, zadel niet meer goed. en dan roepen sommigen nog: éérst je zadel inrijden, dan pas het bontje! nee, eerst je zadel inrijden, dan na laten kijken door de zadelmaker, en in de open haard met dat bontje! de uitzonderlijke gevallen waarbij écht een bontje nodig is, zijn op één hand te tellen. en voor de rest gaat het uiteindelijk ten koste van het paard... mensen denken daar niet aan 'tja ze loopt wel wat kort, maar we oefenen!' en meer van zulke dingen... maar altijd wél met mooi setje, nou dat is toch het halve werk!?!?!?!?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:02

En als je geen open haard hebt Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:06

de barbecue! of iets dergelijks... nee die bontjes... tenzij geadviseerd door een GOEDE zadelmaker en fysio of osteo... begin er niet aan!

een ander naar voorbeeld vind ik mexicaanse neusriemen, en nog erger: 'stoere bitten'.
'ik rij mijn paardje sinds kort western op een snaffle, maar ik vind die shanks (scharen) zó mooi staan! wie weet waar ik deze kan kopen?'.

nou ja, heel bijzonder vind ik het, en ik zal het wel nooit begrijpen. laatst nog een topic over bitten, meisje kreeg speciaal les om met een ijslands scharenbit te leren rijden. wáárom in Gods naam zou je dit speciaal willen leren? problemen waren er niet, en een reden hebben we nooit gekregen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:11

vreselijk... de bitten om het 'mooie' kan ik al helemaal niet begrijpen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:13

nee ik ook niet. ik ben er juist trots op als ik met superweinig toe kan. mijn paard loopt zonder bit net zo goed (beter zelfs) als met, en mijn jaarling loopt vaak los mee, of aan een halslijntje. minder = meer zeg ik altijd maar!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:26

tsja, bij osn zit er ook een die haar paard met een scherp spaans bit rijd omdat ze op een spaans paard zit... Afbeelding

En het paard lekker in de krul trekken met een vastgezette rug Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:33

daarom, dat begrijp je toch niet? omdat het mooi staat, of zo hoort... nou dat is nou écht 'mooie tuigage ten koste van het paard!'

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:23

Ik krijg ook regelmatig tips van mensen over mijn bit, ik heb een gewone simpele enkelgebroken bus (of water)trens (die met vaste ringen). Mijn paard kan nog wel eens sterk zijn, dus krijg ik dan vaak als tip dat ik maar een scherper bit moet gaan gebruiken. Meestal zeg ik dan ook dat ik eerst met mezelf aan de gang moet voordat ik haar vol ga hangen met dingen die onnodig zijn. Dat is ook de reden dat ik nooit peesbeschermers omdoe, het meisje van wie ik haar heb overgekocht vertelde dat dat nodig was (is ook setjesmiep)...maar dat is helemaal niet het geval.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:43

merrieveulen schreef:
een ander naar voorbeeld vind ik mexicaanse neusriemen,

Wat is er mis met een mexicaanse neusriem?
behalve de onwetende vooroordelen weten weinig tot bijna geen mensen de exacte werking van die neusriem. Eigenlijk is de mexicaanse neusriem een mooie spiegel van je rijkunsten en dan met name hoe sterk werk je in met je handen...
een goed aangebrachte mexicaanse neusriem ( dat goed aangebrachte geld voor ieder item) zorgt er juist voor dat je de maximale inwerking krijgt van je bit en dus ook van je handen.
Niets meer, niets minder.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:13

dat weet ik, dat weet jij. hoeveel mensen kopen er zo'n ding omdat 'het mooi staat'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:20

Veel. Maar er zijn maar weinig mensen die überhaupt de werking van bepaalde neusriemen begrijpen. Hoe vaak mensen wel niet denken dat een aansnoerneusriem ook werkelijk superstrak aangesnoerd moet worden... pfff dan moet die neusriem weer zacht onderlegd omdat er wondjes op paard z'n neus komen, maar wel die neusriem strak aansnoeren...
Of die geldingen onder een kinketting, omdat de kinketting te strak zit... niet passende hoofdstellen en bitten...
En idd, mensen die beginnen met allerlei bitten "omdat het zo leuk staat" begrijp ik helemaal niet. Hoe rijd je je paard naar de klote...
Of bepaalde hulpteugels die opeens helemaal in zijn, terwijl het gros geen flauw idee heeft, waar ze voor zijn...
Echt waar, mensen zouden eerst eens moeten leren begrijpen wat het spul is, en wat het doet, vóór dat ze het paard optuigen met van alles.
Ik ben zelf ook wel setjes-fan, maar als paard geen bandages/peesbeschermers/strijklappen e.d. nodig heeft, gaan ze er niet op. Rijbroek in de kleur van het dekje is ook leuk.
Bandageren is wel goed als je dressuur gaat rijden, vooral de zijgangen, maar het nut van peesbeschermers zie ik bij dressuur niet zo in. En aangezien ik nooit hoger spring dan 40 cm, vind ik ze niet nodig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:31

hihi ik heb ook één dekje + rijbroek die matchen, hihi! toch wel leuk hoor, maar ja ik had toen wat centjes te besteden, en een nieuwe rijbroek nodig. mooie gevonden, niet duur, dus nog wat budget voor bijpassend dekje, hihi!

ik vind het stiekum wel belangrijk dat spullen er 'netjes' uitzien, een slecht onderhouden zadel met enorme schuurplekken enzo vind ik geen gezicht. maar ja, als dat het enige zadel is wat goed past... dan maar lelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:39

Halster en bijpassende deken vind ik ook gaaf. En ja, tuurlijk moet het er wel netjes uitzien, maar dat kan ook als in "goed onderhouden". Belangrijkste is imo dat alles gewoon goed past. En dat het goed is voor het paard. Daarna komt het mooie wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:50

precies... halsters met dekens heb ik niks mee, ik gebruik zo min mogelijk dekens eigenlijk...

wél belangrijk is dat een halster altijd een bijpassend touw heeft. dat MOET gewoon. kijk voor even is het niet zo erg, maar voor wandelingen oid moet het kloppen. voordeel is dat touwen niet zo duur zijn, dus je moet het wel heel bont maken wil het paard eronder lijden, hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:03

Dat heb ik ook idd, het touw moet absoluut bij het halster passen. En lelijke, oude halsters heb ik niets mee, die gaan weg. Maar ik ben er geen fan van om halster op stal of op de wei op te laten, dus bij mij wordt een halster niet snel lelijk. Halster moet er netjes uitzien, en het touw ook. Ik ben trouwens wel gek op leren halsters, heb jij dat ook?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:07

hihi ja! mijn jaarling heeft een leren Welsh halster, wat ze op de keuringen horen te dragen zeg maar, echt heel gaaf. en een bruinleren, helemaal mijn ding, zacht onderlegd, écht mooi leer. die past hij nog niet, maar ik kon hem niet laten hangen. er moet alleen nog een donkerbruin leren lijn bij, waarschijnlijk wordt dat een hondenriem want een ketting is niks voor deze pony, en leren lijnen zijn voor paarden moeilijk te krijgen. Faram en Flicka hebben allebei hetzelfde leren halster, met koper gespwerk en naamplaatje op het bakstuk. allebei met bijpassende lijn natuurlijk!
verder heeft Faram nog een oude bruine leren, die is niet écht mooi meer maar past wel mooi bij zijn westernlook, dus ik gebruik het halster veel.

in de wei omlaten doe ik ook niet. met wandelen oid zorg ik voor een mooi halster, en als ze vaststaan neem ik een oudere, ze willen nog weleens met het neusje langs de muur wrijven oid en dan wil ik geen krassen en halen aan mijn mooie halsters, hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:15

Wat leuk!!! Moet je eens bij intratuin kijken, of bij tuinland (een dierenspeciaalzaak kan natuurlijk ook, daar hebben ze van die mooie smalle bruin leren hondenriem. (mijn hond heeft trouwens ook een riem die bij zijn halsband past, dat is dan weer een teugel (op maat gemaakt natuurlijk, compleet met musketons, zodat de riem langer en korter kan)).
Vastzetten doe ik eigenlijk nooit, ik zadel meestal op in de stal, is wel zo rustig. Paard wordt nl druk als er steeds mensen langslopen en moeten aaien enzo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:25

hihi het moet een brede lijn zijn, het halster is ook wat grover (brede platte riem), met zilverkleurig beslag. maar goed, ik moet even neuzen tussen de hondenriemen denk ik...

mijn hond heeft ook een riem die bijde band past trouwens, hihi!

ik zet mijn dieren wel vast, wij zijn de enige pensionklanten en in de stalgang is altijd lekker veel ruimte. of als het mooi weer is, lekker buiten poetsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:33

Ja, ik denk echt dat je bij de hondenriemen wel wat kunt vinden. Die 'pitbullriemen' Haha! Haha! (zo noem ik ze altijd) zijn dan volgens mij best leuk.
Helaas praat ik wb vastzetten in het verleden hoor, mijn vz paard is verhuisd, en ik heb nog geen nieuwe. Ook geen behoefte aan trouwens, ik wil een eigen. Ben het een beetje zat, dat gezeik iedere keer, met vz paarden... (maar ik ga off-topic) Ik rijd nu op het paard van mijn vriendin. Is ook leuk. Maar die zet ik ook niet vast.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:38

Ik heb alleen maar leren halsters voor mijn paarden, geen bijzondere rede ik vind het gewoon mooi en het past overal bij.Ik heb leren lijnen maar die vind ik niet zo fijn, dus gebruik ik gewoon fris gekleurde nylon touwen.
Dat matchen met halsters en dekens doe ik dus niet, maar ik match deken en touw.
Ik ben niet zo heel erg met setjes, of laat ik het anders zeggen, ik ben niet zo met de nieuwste mode kleuren. Als ik ga rijden let ik er echt wel op dat ik geen rare kleur combi's heb, maar echt setjes.....niet mijn ding denk ik.

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:47

vind dat je helemaal gelijk heb..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:22

Bij onze sport wordt het soms helemaal een clownsfestival Haha! .

Twilight met blauwe kap, rood bontje onder tuig:
Afbeelding
Shot with NIKON D2H at 2007-07-03

Groene combinatie met can't see backs
Afbeelding
Shot with Canon EOS 10D at 2007-07-03

Roze kap Haha!
Afbeelding

En dan mijn favo: petjes voor onder het hoofdstel( niet zo goed te zien, kan geen betere vinden, maar die zit over de oren heen) :

Afbeelding

En dan vinden jullie dat je het erg hebt Haha!