Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

harnessmaker

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:23

Bitch schreef:
Alle drie ? Haha!
Mocht je 'slopers' nodig hebben, bied ik mij aan! Haha! Haha!

Samen slopen met beleid?
Bel me anders even....

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:49

Ik word een beetje moe van deze beweringen...

Ik heb zelf een Ascot zadel van ZM. Waarom? Omdat ik voor mijn jonge, nog niet ingereden paard een zadel nodig had, en nog helemaal niet wist of het allemaal wel zou lukken en of ik zoiezo mijn paard wel zou houden. Daarom heb ik er geen 1000 euro aan uit gegeven.
Het is nu inmiddels al zo'n 4,5 jaar terug dat ik mijn zadel gekocht heb, waarvan het nu 1,5/2 jaar intensief (zo goed als dagelijks) gebruikt wordt.

Het zadel ligt prima op mijn paard, en zit ook erg lekker en zacht. Als dit niet het geval was had ik zeker wel een ander zadel gekocht.
De kwaliteit van het leer is zeer goed. Hij is al 4.5 jaar oud maar hij ziet er echt nog uit als nieuw.

Ik weet natuurlijk niet hoe hij er van binnen uit ziet, maar het zadel op de foto vind ik er niet zo schokkend uit zien. Zeker niet als je het "voor het slopen" plaatje ziet. Het was gewoon een oud zadel.. moet de binnenkant er dan nog wel als nieuw uit zien?? Een beetje roest is niet per definitie onveilig... en ik denk dat het idd in een kieffer zadel er qua roest hetzelfde uit ziet.

Het enige nadeel van mijn Ascot zadel is dat de kniewrongen niet zo dik zijn, wat mijn zit niet echt ten goede komt. Maar dat zag ik natuurlijk al bij de aankoop. Wist alleen toen nog niet dat dat voor mij zo belangrijk was omdat het mijn eerste zadel was Knipoog
Daarom denk ik dat mijn volgende zadel een Rossner wordt, omdat ik denk dat ik daar wat netter op zit. Maar zeker niet omdat dit zadel slecht is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:54

Je zegt het net zelf, je zadel komt je zit niet ten goede. Was dat niet ook wat er de TS als conclusie aantrof? Overigens heb ik zo het vermoeden dat je de foto's van het slopen van het westernzadel nog niet hebt bekeken, ook dat is ZM kwaliteit. Als een leek naar een dergelijke winkel gaat, zal hij de ene keer een Ascot aantreffen, de volgende keer een afgekeurde Billy Cook, en de derde keer dat westernzadel waar zelfs de boom scheef van is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:05

leuk leuk Haha!
ziet er niet echt "goed" uit nee!

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:12

Die foto's heb ik bekeken. Dat ziet er idd niet erg goed uit.. maar ik zeg ook niet dat elk zadel van zadelmarkt goed is. Dat weet ik namelijk helemaal niet. Net zoals velen van jullie ook niet weten of ze allemaal slecht zijn Knipoog
En hoezo ZM kwaliteit.. ze maken die zadels toch niet zelf? Tja ze verkopen het.. maar de maker is net zo schuldig of misschien wel schuldiger dat er zat paarden lopen met zo'n slecht zadel.
Ze verkopen daar meerdere 'merken', dus van verschillende leveranciers. Waarom alles over 1 kam scheren omdat er 1 zadel in (zeer) slechte staat is?

En wat betreft mijn zit: ik denk niet eens dat dat zo zeer aan het zadel ligt. Ik heb denk ik gewoon een wat dikkere kniewrong nodig voor mijn zit, maar er hebben meerdere mensen met mijn zadel gereden en die heb ik er niet over horen klagen.

De verkoopster heeft me trouwens nog verteld dat de kniewrongen eventueel nog dikker gemaakt konden worden. Dat heb ik alleen niet laten doen.

Natuurlijk is een ZM zadel geen Kieffer of Stubben of iets dergelijks. Maar dat wéét je als je een zadel van die prijs koopt! Ik wist nog niet hoe fanatiek ik zou worden met rijden, anders had ik wel een ander zadel gekocht.. dat geef ik eerlijk toe. Maar ik gebruikte het zadel in de eerste 2 jaar misschien 2x in de week, en voor mij was zo'n zadel toen gewoon een uitkomst omdat ik nog niet wist hoe het verder zou lopen met mijn paard enzo.
Nu gebruik ik het wel dagelijks, en met de tijd wil ik dan wel een Rossner kopen.. maar ik heb er geen haast mee omdat ik totaal niet merk dat mijn paard last heeft van dit zadel.
Ik zou ook niet weten waarom ik me schuldig zou moeten voelen omdat ik mijn paard nu een ZM zadel op zn rug leg.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:20

Rossner is ook gewoon een huismerk van Divoza geloof ik (correct me if i'm wrong) Bloos

Op zoiets belangrijks als een zadel hoor je gewoon niet te beknibbelen, da's mijn mening. Een zadel van mindere kwaliteit zal eerder beschadigingen vertonen (en dan heb ik het niet over het leer) Bloos
Alles van zo'n zadel is van inferieure kwaliteit, daarom is de prijs zo gunstig.

Anyway. Er zijn een hoop fabrieken die plakken elk gewenst merkje op zo'n zadel, dus van 'die verschillende' leveranciers... I dunno Lachen
Wel weet ik dat Huppa ook Kentaur in NL levert. Dat is wel een degelijk merk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:56

wat me opvalt is dat mensen met een zadelmarkt zadel zeggen dat het perfekt past, dat het prima zadels zijn, bla bla .. Slapen
kijk je dan in iemands profiel zie je een paard met een zadel op zijn rug, die voor geen meter ligt Koe
zeg je dan dat het zadel niet goed ligt, beweren ze weer dat je dat niet vanaf een foto kan zien (zij misschien niet maar andere wel Tong uitsteken )
het zegt naar mijn idee meer over de mensen die ze kopen, dan over de zadels zelf

volgens mij is een zadelmarktzadel voor sommige mensen een way of life Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:06

Ik heb niet alles gelezen, maar zou iemand ter vergelijking eens foto's van een duur merkzadel kunnen plaatsen?
(misschien dat iemand een zadel met een gebroken boom heeft ofzo, je weet maar nooit)

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:29

Die komen er dus binnenkort dankzij Harnessmaker!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:35

Je kunt idd beter een goed 2dehands zadel kopen dan een goedkope nieuwe, ik weet ook veel mensen die problemen hebben gehad met zadels van ZM en zou er zelf niet aan beginnen. Vind mn paard zn rug toch wel veel belangrijker dan het geld. Niet dat dat op mn rug groeit ofzo hoor, zoals ik al zei, liever een 2dehands kwaliteitszadel dan een nieuwe ZM

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:43

Ik heb nooit begrepen waarom zadelmarkt gangers niet voor een (2e hands) Wintec gaan. Boom kun je naar alle kanten aanpassen.
Nieuw kosten ze helemaal niet zo duur, 2e hands nog minder, ze zijn multi-aanpasbaar, licht in gewicht, makkelijk door te verkopen kortom; ideaal, ook voor jonge paarden.
Je ziet wel is 2e hands Isabelle Werths staan voor 200, 300€, maar dan heb je wel echte kwaliteit voor zowel jezelf als je paard.

Wat zou je dan op een Uncle Tom gaan zitten?

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:04

unamie schreef:
wat me opvalt is dat mensen met een zadelmarkt zadel zeggen dat het perfekt past, dat het prima zadels zijn, bla bla .. Slapen
kijk je dan in iemands profiel zie je een paard met een zadel op zijn rug, die voor geen meter ligt Koe
zeg je dan dat het zadel niet goed ligt, beweren ze weer dat je dat niet vanaf een foto kan zien (zij misschien niet maar andere wel Tong uitsteken )
het zegt naar mijn idee meer over de mensen die ze kopen, dan over de zadels zelf

volgens mij is een zadelmarktzadel voor sommige mensen een way of life Haha!

Wat is je doel? Mensen zichzelf schuldig laten voelen omdat ze een ZM zadel op de rug van hun paard hebben liggen?

@schimmelig: dat zou best eens kunnen hoor, weet ik eigenlijk niet. Iemand bij ons op de manege heeft zo'n zadel nieuw gekocht en die zit prima voor mij, en is precies wat ik zoek.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:36

eszy schreef:
Wat is je doel? Mensen zichzelf schuldig laten voelen omdat ze een ZM zadel op de rug van hun paard hebben liggen?

mijn doel is dat alle paarden een recht en goedpassend zadel op krijgen
met een goedkoop zadel wordt dat heel moeilijk..
mensen zeggen al snel: het zadel ligt prima, terwijl dat helemaal niet zo is....
bij zadelmarkt zelf hebben ze geen verstand van zadels, (vraag je naar de boom-maat zeggen ze 18 inch Koe ) en de mensen die er kopen ook niet, anders zouden ze daar geen zadel kopen
veel van die zadels zijn scheefgevuld of hebben een scheve boom!!!
en een scheef zadel is funest voor de paardenrug
omdat te constateren moet het zadel uit elkaar...maar wie doet dat?

ik ga dan wel uit van zadels in de prijsklasse van 125/200 euro voor dat geld heb je gewoon geen goed zadel

voor een paar honderd euro staan op marktplaats regelmatig 2e hands A merk zadels kopen zoals bv stubben
of idd een 2ehands wintec, dat zijn ook prima zadels
die zijn iig niet chronisch scheef
maar men gaat liever voor nieuw mooi glimmend zwart van slechte kwaliteit
dan een ouder zadel van goede kwaliteit

goedkopere zadels zijn 2e hands ook bijna niets meer waard
hoe zou dat toch komen???

Manon86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:50

Mijn ervaring: Duivel
Ik heb een paar dagen geleden een westernzadel gekocht bij zadelmarkt. Zadel ziet er wel mooi uit en zit goed. Echter had ik de toppics nog niet gelezen(helaas). Huilen
Het zadel zit voor geen meter! Overal gaapt het aan alle kanten. Op zich niet erg maar nu kwam ik er dus achter dat ze geen geld terug geven! Lekker dan! Nu zit ik met een zadel opgescheept die ik niet hoef en een lege spaarrekening Boos! Ruilen mag maar daar heb ik niks aan omdat dat het enige zadel was waar ik lekker in zat. Iets anders heb ik er niet nodig dus ik kan fluiten naar mn centen! Als ik geweten had dat ik mn geld niet terug zou krijgen had ik het zadel nooit gekocht! Het is ook een stuk rijden dus elke x daar na toe rijden om zadels op te halen en te passen zou niet gaan.
Wil iemand nog een westernzadel kopen ? Knipoog Knipoog Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:10

Ik he er een aantal jaar geleden ook een zadel gekocht voor mijn e pony en mijn vriendin voor haar paard.. IK heb helemaal GEEN problemen met dit zadel en het ligt ook gewoon goed..
Zijn er ook mensen die een duur zadel uit elkaar halen.. en het zadel op de foto zag er wel HEEELL OUD uit.. Tegen woordig hebben ze niet meer zulke zadels en de kwaliteit word natuurlijk ook steeds beter.. Ik heb met mijn zadel al op diverse paarden en pony's gereden maar nog nooit problemen gehad.. Het is niet alleen negatief wat je hoort over dat zadel maar ook een hoop positieve dingen .. Maar het positieve word altijd snel vergeten door de mens.. Negatief is veel intressanter.. Elke product wat maar te koop is zal altijd wel iemand negatief over kunnen zijn en dat negatieve word ook eerder onthouden..
Ook heb ik een nieuwe Wintec 500 dressuur met verstelbare boom dus ik heb gerust vergelijking materiaal maar ik ben over beide zadels te spreken.. Ik ben geen leek op het paardengebied heb 3 paarden en al 10 jaar eigen paarden..Dus zeg ook niet zomaar wat.. Ik ben tevreden over het zadel en het ligt niet slecht op mijn paards rug..
Kwa kwaliteit van het leer zit er natuurlijk wel wat verschil in maar voor dat geld.. zeker een goed zadel

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:29

Ik lach me dood. Hihi sommige reactie's. Bij de zadelmarkt heb je gewoon geen Kieffer of een Hulsebos. Maar ook in deze zadels zitten spijkers. Ík spreek uit ervaring, want bij mij kwam er eens een spijker aan de onderkant eruit. Dit is allemaal netjes gerepareerd door de zadlmaker. Maar het is een zadel van een gerenomeerd zadelmaker. Ben er verder erg tevreden over. Binnen een jaar waren mijn singelstoten al uitgerekt!!! Ook hier heb ik weer keurig nieuwe aan gekregen.
En als ik dan deze foto's zie valt dat allemaal best wel mee.
Je kan best in zo'n zadel rijden, maar laat wel controleren door een zadelmaker of het zadel goed ligt. Maar dit geldt net zo goed voor een 2e hands kieffer zadel. Want niet elke Kieffer ligt op elk paard goed. (wat jullie blijkbaar wel denken)
Als je echt verwacht oor 200 euro een kwaliteit's zadel te hebben vindt ik je dom. Maar ik vindt je nog dommer als je gelijk denkt dat het niks is. daarbij geldt voor ELK zadel. Laat hem jaarlijks controleren, want verborgen gebreken weet je maar nooit!

Dus het is heel kort door de bocht om te zeggen dat een goedkoop nooit goed ligt en een duur zadel wel. Dat is gewoon niet waar! Altijd Kijken en laten controleren door een zadel. alleen dan heb je zekerheid of je zadel goed ligt! Ongeacht het merk

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:31

unamie schreef:
eszy schreef:

voor een paar honderd euro staan op marktplaats regelmatig 2e hands A merk zadels kopen zoals bv stubben

En wie zegt dat zo'n zadel goed ligt op mijn paard van 1.65 en een lage schoft. Of op het paard van buurvrouw met een paard van 1.75 en een hoge schoft??

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:12

@ eszy: Ascot is geen ZM-zadel, die kun je ook gewoon bij Divoza halen.

@ Schimmelig: Rossner is idd het huismerk van Divoza.

@ Marije1984: Vanaf een foto zoals op MP is het altijd gokken, dat kun je niet weten. Maar ik vind dat als je een goede verkoper bent, je een 'niet goed, geld terug' garantie moet aanbieden. Een kwestie van goede afspraken maken. En als je een beetje weet wat voor boommaat je paard nodig heeft, dan kun je daar sowieso op selecteren.
Het voordeel van een A-merk-zadel zoals bv. Stübben is dat je 'm makkelijk kunt laten aanpassen en/of opvullen. Da's bij een merkloos zadel 9 van de 10 keer niet het geval.

Ik spreek uit eigen ervaring. Aangezien ik thuis nooit zoveel spring, wilde ik bij ZM een springzadel kopen. Ik had een mooie op de site gezien. Daar aangekomen viel het me vies tegen, het was een heel ondiep zadel, en hij was alleen in het bruin verkrijgbaar terwijl ik 'm graag in het zwart had gehad. Uiteindelijk heb ik me toch zo'n zadel aan laten praten (eigen fout!!) en thuis ging het totaal mis. Al met de eerste les die ik met 't zadel sprong (tweede keer dat met het zadel reed), klonk er aan het einde van de les een harde knal uit de boom. Thuis heb ik 'm goed nagekeken, maar er zat naar mijn idee geen beweging in de boom, dus die was nog heel, dacht ik.
Jammer genoeg kon ik totaal niet blijven zitten op het zadel, waardoor ik meer met het blijven zitten bezig was dan met het springen. Daardoor gebruikte ik 'm ook alleen op springles. Ik heb 'm nog proberen in te ruilen bij Divoza, tegen een tweedehands zadel. Maar aangezien er al exact zo'n zelfde zadel hing, kon ik 25 euro voor de mijne krijgen. Omdat me dat te weinig was heb ik 'm op MP gezet en binnen een week was ie verkocht. Bij Divoza heb ik een tweedehands Stübben Siegfried gehaald voor 95 euro. Het zadel was toen 15 jaar oud (nu 17 of 18 jaar oud) en is nog in een hele nette staat. Ik kan heel fijn met dit zadel rijden.
Moraal van mijn verhaal: voor nog geen 100 euro heb ik een tweedehands springzadel van een A-merk.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:25

Het valt me op dat sommige mensen met een ZM zadel aankomen met "Het zit goed", "Ik vind het mooi" en tot slot nog een keer "Het ligt goed op mijn paard". Wie heeft dan beoordeeld of zo'n zadel goed ligt op het paard? Een erkende zadelmaker of iemand van stal/manege enz. Bij mij is de eerste vereiste van een zadel dat het goed ligt op mijn paard, beoordeeld door iemand met verstand van zaken, desnoods gevolgd door een second opinion van iemand anders als ik niet 100% overtuigd ben. De "mooiheid" en 't zitcomfort voor mij komen pas later aan bod.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:29

een zadelmarkt zadel kan ook echt wel gewoon goed liggen op een paard hoor!!!

dattie wat minder lang meegaat als een Hulsebos staat buiten kijf....... maar goed liggen kunnen ze best

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:32

Dat zeg ik niet, KiWiKo. Ik kan me alleen niet voorstellen dat mensen die zo'n zadel kopen het laten checken door iemand met "verstand van zaken" omdat daar meestal wat geld voor moet worden betaald.

Met alle respect, al kreeg ik gratis zo'n zadel dan nog wilde ik het niet op mijn paard hebben. Ik draag zelf ook geen "Bristol" schoenen omdat ik de pasvorm daarvan prut vind, ook al zou ik ze alleen in de tuin aanhebben Clown

Klinkt een beetje snobistisch, maar zo bedoel ik het niet. Ik stel gewoon heel veel eisen aan goede schoenen en zadels Clown
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-09-06 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:32

Je hebt helemaal gelijk, daarom vindt ik het zaak dat als je een nieuw zadel koopt of 2e hands dat je die altijd laat nakijken of het zadel idd wel goed ligt.
Iedereen koopt liever een goeie 2e hands dan een slechte nieuw. Maar goedkoop is niet altijd duurkoop, als je maar je verstand gebruikt en de boel laat controleren.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:37

Een ZM- of merkloos zadel kan idd wel goed liggen op een paard, míts je paard er goed onder past. Want vaak hebben ze maar een boommaat. En daar knelt de schoen... euh, kamer Haha! vaak... vanwege de prijs wordt zo'n zadel overal op gegooit met 2 dekjes én een onderlegger eronder om het maar passend te maken.

Valt me trouwens op... hoeveel Merano-zadels er wel niet op MP worden aangeboden wegens niet passen...

Maar of je nu een merkloos zadel of een Gucci-zadel hebt: als ie maar past. En daar ligt het grootste probleem.
Eigenlijk zou er een cursus ofzo moeten komen die je kunt doen en dat je daarna kun zien of een zadel past of niet.

[Edit]Nog even een reactie op jouw een na laatste post, Ann.
Ann schreef:
Het valt me op dat sommige mensen met een ZM zadel aankomen met "Het zit goed", "Ik vind het mooi" en tot slot nog een keer "Het ligt goed op mijn paard". [...]

Het valt mij juist vaak op dat er het woordje 'best' nog bij staat. Dus: "Het zit best goed maar wel hard. Maar met een bontje er overheen is dat weer opgelost". Dan denk ik: ik wil goed kunnen zitten én het zadel moet goed passen... wat is nu je hoofddoel? Een goedkoop zadel of eentje die goed past én goed zit. Verward
Laatst bijgewerkt door Puera op 04-09-06 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:39

Ann schreef:
Dat zeg ik niet, KiWiKo. Ik kan me alleen niet voorstellen dat mensen die zo'n zadel kopen het laten checken door iemand met "verstand van zaken" omdat daar meestal wat geld voor moet worden betaald.

Met alle respect, al kreeg ik gratis zo'n zadel dan nog wilde ik het niet op mijn paard hebben. Ik draag zelf ook geen "Bristol" schoenen omdat ik de pasvorm daarvan prut vind, ook al zou ik ze alleen in de tuin aanhebben Clown

Klinkt een beetje snobistisch, maar zo bedoel ik het niet. Ik stel gewoon heel veel eisen aan goede schoenen en zadels Clown

je hebt ook wel gelijk hoor Haha! Haha!

ik verkoop zadels in de lagere prijsklasse, maar heb toch een kieffer op de grote meneer liggen Haha! : D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:41

porscherider schreef:
Een ZM- of merkloos zadel kan idd wel goed liggen op een paard, míts je paard er goed onder past. Want vaak hebben ze maar een boommaat. En daar knelt de schoen... euh, kamer Haha! vaak... vanwege de prijs wordt zo'n zadel overal op gegooit met 2 dekjes én een onderlegger eronder om het maar passend te maken.

Valt me trouwens op... hoeveel Merano-zadels er wel niet op MP worden aangeboden wegens niet passen...

Maar of je nu een merkloos zadel of een Gucci-zadel hebt: als ie maar past. En daar ligt het grootste probleem.
Eigenlijk zou er een cursus ofzo moeten komen die je kunt doen en dat je daarna kun zien of een zadel past of niet.

Daar hebben we de zadelmaker voor!