Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:19

Mijn zadel is 5x nagekeken en aangepast door een hier in de buurt goed bekende zadelmaker die dit al tiental jaren doet.. En toch lag hij nog steeds niet goed op mijn paard.
Sindsdien ben ik wat terughoudender t.o.v. zulke uitspraken Knipoog

Enige voordeel bij deze ellende is dat ik er veel van heb geleerd en nu ook vrij redelijk kan beoordelen of zadel goed ligt op mijn paard en waar ik op moet letten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:07

@Skip, Arie komt woesdag mijn zadel brengen. Heb jij al gehoord of jouw zadel bijd eze lading zit??

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:09

Ik heb nog niets gehoord, dus ik ben bang van niet!

Wel super dat hij van jou er is!

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:31

Ik ben een tevreden gebruiker van twee WOW zadels.

Ik zal ingaan op wat vragen die hiervoor werden gesteld: Op een scheef paard: altijd doen, wel belangrijk dat je ook in je rijden gaat werken in het rechtmaken van je paard. Maar met een zadel op lucht heeft je paard wel de mogelijkheid om recht te worden.

Verschil in gewicht. De oude WOW zadels (ik heb er 1 van 41/2 jaar oud) waren lichter dan de nieuwe (mijn nieuwe is nu een half jaar oud). Ik heb niet gemerkt dat ze veel zwaarder zijn dan conventionele zadels.

Lucht wat eruit zou lopen. Ik gebruik mijn eerste WOW zadel nu al 41/2 jaar intensief. Twee keer is hij bijgevuld/nagekeken. Absoluut in gebruik geen gevaar. Wol veranderd ook en moet je ook na laten kijken.

Ik krijg van mensen wel eens vragen over mijn 'vreemde' zadel. Het valt altijd wel op dat het zo stil op de rug van mijn paarden ligt. Ik ben er erg tevreden over en zal altijd blijven rijden op een zadel met luchtkussens. Ik hoef niet persee een WOW. Ik heb ook al eens een Passier met lucht gevuld gehad en een KN. Voldoet ook prima, als het zadel in basis bij je paard past. En dan vind ik luchtkussens echt een toegevoegde waarde!

Hier twee foto's van mijn 4 jarige paard met haar WOW zadel.
Afbeelding
Afbeelding

Als iemand vragen heeft voor een gebruiker van lucht/WOW zadels, kun je me ze altijd stellen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:37

Als een zadel iets aan de brede kant is, d.w.z. dat je de kussens echt vol moet stoppen. Past het zadel met flair dan nog wel? Drukt dat niet te veel in?
Met wol is het zadel dus wel passend te maken, maar er moet flink wat wol in de kussens. Het is niet zo dat de boom echt te breed is, maar een maatje smaller zou ook nog wel kunnen.
Zou je dan met Flair geen problemen krijgen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:51

ik ben van mening dat dat inderdaad zo wordt gedaan, maar dat het zadel dan gewoon niet past. De kussens zorgen wel dat het zadel goed op de rug ligt, maar kunnen volgens mij maar zeer beperkt gebruikt worden om een niet passend zadel passend te krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:09

Dus de conclusie is eigenlijk dat flair minder aanpasbaar is dan wol? Met wol kun je heel veel. Met een standaard boommaat kun je een zadel met de juiste vulling op heel wat paarden passend maken. Zelf heb ik dit door Kootstra laten doen (stubben, boommaat 31). Zadel heeft eerst op een vrij breed paard gelegen, later op een wat smallere. Beide kwpn-ers. Zou je dit met flair niet kunnen doen?
Ik heb dus ook nog een Zaldi New Kent liggen, boommat 32, breder dan Stubben. Het zadel ligt nu op zich goed, maar de wol moet eigenlijk bijgevuld worden (er zitten bobbels in). Aan de ene kant klinkt Flair goed, maar als het zo zacht is dat het zadel dan nooit meer past is het dus helemaal niets.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:12

deed hij dat dan met alleen de kussens? Hij zij tegen mij juist dat de kussens niet zoveel opgevuld moesten worden. De boom moet passen en die maakt hij passend..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:29

Ik heb dus een zadel bij Kootstra vandaan (of eigenlijk 2, een spring en een dressuur), geheel op maat gemaakt. Past perfect. Ik heb gezien dat Kootstra een zadel dat op het ene paard goed ligt later kan aanpassen zodat het ook weer op een ander paard past. Voor zover ik weet maakt hij het zadel passend met de kussens en past hij geen bomen aan.

Maar ik heb dus ook nog een Zaldi liggen. Deze ligt niet perfect. Ik ben nu aan het kijken of ik het laat opvullen/aanpassen, danwel ga verkopen. Zadel wordt momenteel niet gebruikt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:39

toe maar weer gelijk 2 Knipoog . Wij zijn ook bij Kootstra geweest, maar ik zit nog aan Hulsebos vast. Hij zei tegen mij dat hij de boom aanpast aan het paard en bij een ander paard de boom weer smaller of breder maakt als dat nodig is. Misschien was dat bij jou paard niet nodig.
Kan kootstra hem dan niet helemaal passend krijgen op je nieuwe paard?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:46

Kootstra doet geen Zaldi, alleen zadels die bij hem gekocht zijn. En omdat ik er dus 2 heb en slechts 1 paard zit ik niet zo om die Zaldi te springen. Het stubben dressuurzadel ligt op mijn eigen paard, het springzadel op een paard van een ander die ik rij. Maar straks wil ik het springzadel ook op mijn eigen paard hebben. Kootstra past het zadel dan weer aan.
Daarom ben ik aan het dubben wat ik met die Zaldi doe. Laten aanpassen (door wie weet ik niet) aan het paard dat ik nu rij zodat ik straks het springzadel op mijn eigen paard kan leggen? Of Flair erin en zelf een pompje erbij (dan heb ik een handig zadel voor inrijden o.i.d.)? Of gewoon verkopen, want het is straks toch overbodig. Het zadel past in ieder geval nu niet op mijn eigen paard of op het andere paard dat ik rij (met bontje zou evt. nog gaan). Mijn gevoel zegt eigenlijk dat verkopen misschien wel de beste oplossing is (wat zou je voor een 1.5 jaar oude zaldi new kent kunnen krijgen? 859 euro nieuw, zadel is in perfecte staat en maar weinig gebruikt).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:35

germie schreef:
Dus de conclusie is eigenlijk dat flair minder aanpasbaar is dan wol? Met wol kun je heel veel.

met wol kun je hooguit een 1/2 maat versmallen
anders moet het zadel te vol gepropt worden en dan worden de (voor) kussens te hard
dat is knoeiwerk...
verbreden van een zadel met vulling dat kan dus echt niet!
iets wat te smal is kun je niet breder maken met wol

germie schreef:
Met een standaard boommaat kun je een zadel met de juiste vulling op heel wat paarden passend maken.

een paard heeft een bepaalde boom-maat en alles wat daar vanaf wijkt past niet!!
een te krappe boom kun je nooit passend krijgen,
welke vulling je ook gebruikt, nergens wordt je zadel er breder door

germie schreef:
Zelf heb ik dit door Kootstra laten doen (stubben, boommaat 31). Zadel heeft eerst op een vrij breed paard gelegen, later op een wat smallere. Beide kwpn-ers.

een gemiddelde warmbloed paard heeft boom-maat 33
heb je een wat breder paard dan spreek je toch al snel over boom-maat 34/35

hoe in vredesnaam kan op een breed paard boom-maat 31 passen Verward

de medium boom is maat 30/31
eigenlijk past zo boom alleen op vrij smalle paarden en daar zijn er weinig van
of op paarden met weggevallen schoftspieren (kuilen naast de schoft)
maar met een te kleine boom kunnen die spieren zich nooit meer herstellen
wat jammer toch, dat veel (zelfs goede) zadelmakers dit niet zien Scheve mond

voor weggevallen schoftspieren is flair juist ideaal
mits in combinatie mét de juiste boom-maat
als de boom te klein is komen de spieren nooit meer terug, zelfs niet met flair.....

weggevallen schoftspieren kun je laten verdwijnen, door een zadel met de juiste boom-maat te nemen én flair
in combinatie met een goede training natuurlijk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:52

Nou, wat is breed? Het zijn kwpn-ers, en dus geen haflingers die pas breed zijn. Het zadel lag eerst op een kwpn-er van over de 1.80, ik had een singel van 1.50m nodig. Dit paard had een vrij brede schoft voor mijn gevoel. Zadel paste perfect hoor. Kootstra is een echte vakman. Later is het zadel aangepast op een wat kleiner paard. Het was in beide gevallen dus geen haflinger ofzo. Daar zou het zadel ook echt niet op passen, zelfs met aanpassingen niet.
Mijn eigen paard is volgens Kootstra ook vrij breed op de rug. Hij heeft van het dressuurzadel de kussens zelfs veranderd zodat er een bredere ruimte voor de ruggewervels kwam. Standaard was dit te smal. De boommaat is ook hier weer 31, en volgens mij is dit wel de juiste maat. Weggevallen spieren hebben de paarden niet. Ik heb prima vertrouwen in Kootstra.

Ik zou best eens zo'n zadel met Flair willen proberen. Maar dat is dan niet omdat een paard weggevallen spieren heeft en ik laat zeker geen Stubben ombouwen (daar ben ik dus zeer tevreden mee), hooguit die Zaldi. Ik ben in Flair geinteresseerd omdat het wat anders is dan wol, het schijnt beter te zijn. Ik heb veel prutswerk met wol gezien van diverse 'zadelprutsers'.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-08-06 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:59

Ik heb ook Kwpn'er en die heeft van Wow extra wijde kussens nodig. Hij is extreem breed en rondgeribt. Gaat richting maatje Fries, dus het kan wel.

(even tussendoor Bloos )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:09

germie schreef:
Ik zou best eens zo'n zadel met Flair willen proberen. Maar dat is dan niet omdat een paard weggevallen spieren heeft en ik laat zeker geen Stubben ombouwen (daar ben ik dus zeer tevreden mee), hooguit die Zaldi. Ik ben in Flair geinteresseerd omdat het wat anders is dan wol, het schijnt beter te zijn. Ik heb veel prutswerk met wol gezien van diverse 'zadelprutsers'.

een flair zadel is altijd handig om erbij te hebben
ik had flair destijds in een wintec laten maken
zowel de boom als het lucht is dan aanpasbaar
dat vind ik handig bij jonge paarden omdat de rug nog zo veranderd
zodra ze de definieve boommaat hebben krijgen ze een maat zadel
die zadelprutsers kan ik over mee praten, daar zijn genoeg van.... Sigaar

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:11

Skipper schreef:
Ik heb ook Kwpn'er en die heeft van Wow extra wijde kussens nodig. Hij is extreem breed en rondgeribt. Gaat richting maatje Fries, dus het kan wel.

de kwpners die ik had hadden allemaal maat 33 en 1 zelfs 34
dat lijkt behoorlijk breed, maar de meeste kwpners zitten toch al snel aan die maat

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:09

31 is niet bepaald breed nee. Mijn paard van 1.60 heeft maat 34 en ook de kwpn'ers op stal zitten zo rond 32/33 en die zijn ook nog groeiende door training etc.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:06

Mrijn schreef:
@Skip, Arie komt woesdag mijn zadel brengen. Heb jij al gehoord of jouw zadel bijd eze lading zit??

@Mrijn: mijn zadel komt 2e week van september jammer genoeg maar had ik al opgerekend!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:09

Oef, dat is nog lang wachten.....

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:18

Dik zes weken zoals hij vooraf al had verteld dat het zolang ging duren.
Ze staan ook in Aken en dat levert schijnbaar ook wat vertraging op.

Maar ik wacht met spanning jou eravringen af Knipoog

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:22

Hihi, ik laat het je wel weten. Ik wist eigenlijk wel dat Wow zelf ook in Aken staat. ik ga daar zelf ook naar toe, dus dan kan ik die mensen meteen eens even in het echt bewonderen...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:25

Arie staat er eerste twee weken ook vertelde hij.

Ik heb nog geen kaartjes maar zit nog wel in planning om te gaan, dan ga ik ook zeker even langs.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:25

Go jij! Go jij! mijn zadel is er in het begin van de week van 4 september Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Ik heb trouwens vandaag ook in Aken het nieuwe model van het Wow zadel gezien, lijkt veel meer op een conventioneel zadel. Het heeft een diepere zit en een zweetblad van normaal grained leer. Het lijkt hierdoor op de normale zadels maar ik vind het niks

De diepe zit is eigenlijk extra strip van achter op de boom, aan boom zelf is niets veranderd. Het is meer de illusie en het zicht dan dat het ook daadwerkelijk anders is omdat je niet achterop die lepel zit en rest gewoon hetzelfde is.

Maar ik ga aftellen Clown

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:41

Skipper schreef:
Go jij! Go jij! mijn zadel is er in het begin van de week van 4 september *\o/* Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Ik heb trouwens vandaag ook in Aken het nieuwe model van het Wow zadel gezien, lijkt veel meer op een conventioneel zadel. Het heeft een diepere zit en een zweetblad van normaal grained leer. Het lijkt hierdoor op de normale zadels maar ik vind het niks

De diepe zit is eigenlijk extra strip van achter op de boom, aan boom zelf is niets veranderd. Het is meer de illusie en het zicht dan dat het ook daadwerkelijk anders is omdat je niet achterop die lepel zit en rest gewoon hetzelfde is.

Maar ik ga aftellen Clown

Joepie!! Nog maar heeeel eventjes wachten!

Het voordeel van een optische aanpassing op het zadel is is dat het commercieler wordt (denk ik) en dus beter verkoopt. Prima toch? Hoe meer paarden zo'n fijn zadel op hun rug krijgen hoe beter. Een hoop mensen zijn bang voor nieuw en anders. Als de 'looks' van de WOW zo worden dat deze mensen sneller over de streep getrokken worden is dat alleen maar mooi toch?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:53

Klopt inderdaad , alleen maar beter voor de paarden Lachen
Alleen jammer dat zo'n aanpassing nodig is om mensen over de streep te trekken dat ze puur huiverig zijn omdat de looks wat anders zijn!