Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:25

Ik zou niet snel voor een zadelmaker kiezen die maar 1 merk verkoopt, tenzij ik al zeker weet door ervaring dat ik dat merk wil.

Daarbij vind ik het een verschil of iemand al een goede reputatie heeft als Zadelpasser en daarna een eigen merk start, zoals Brandt of Tribal, vergeleken met iemand die bekend is als ruiter, en ineens vanuit het niets met een eigen merk op de markt komt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:27

ingvdh schreef:
Zelf heb ik ook een Graziozo en gelukkig geen problemen, ik ben juist bij ze uitgekomen nadat mijn vorige, toch erg goed bekend staande zadelmaker mij liet zitten met een niet passend zadel. Dat zadel schoof alle kanten op en men was niet eens meer bereid er naar te kijken.

Het merk bestond toen al een aantal jaar, ik was echt niet de eerste met dit zadel en de berichten waren vrijwel allemaal positief.
Waarom bij iemand die maar een merk verkoopt? De dealers van Daaleman, Sella, KM, Schutte, Brandt en noem er nog maar een hele hoop verkopen alleen maar hun eigen merk. Dus zo vreemd is dat niet. Het is veel lastiger iemand te vinden met verschilde merken in het assortiment.

De meest zadelpassers bij ons in de buurt met andere merken verkopen met name wintec, bates etc en daar had ik geen belangstelling voor.
Daarnaast vind ik het fijn niet maanden te hoeven wachten op een zadelmaker tot deze een keer in de buurt komt. Graziozo werkt met routes en komt zeker twee keer in de maand mijn kant op.
En ik had geluk, mijn zadel was er met 4 weken.

Mijn ervaring met maatwerk is dat dit eigenlijk een standaard zadel is met verschillende opties, het raamwerk blijft gelijk, maar je kan een ander zweetblad krijgen, verschillende wrongen en natuurlijk de zit die in 17” tot 18” verkrijgbaar is. Naast nog wat dingen zoals kleur, stiksels etc.
Als je dus proefrijd is er niet zo heel veel verschil met het uiteindelijke zadel. Zo’n sprong in het diepe is het niet. Die van mij had alleen een andere kleur en was een half inch groter.

Wat mij wel opvalt, ik weet niet of het hier ook te geval is, dat zadelmerken populair worden en ten onder gaan aan hun eigen succes. Omdat er zoveel aanvragen, verzoeken en klanten zijn wordt het teveel voor de eenpitter en dat gaat soms ten koste van de kwaliteit.

Nogmaals, ik heb geen problemen met mijn zadel en ze is altijd netjes gekomen voor onderhoud etc.
Toen het zadel afgeleverd werd was er ook iets fout gegaan en dat werd binnen twee weken opgelost.

Ik hoop alleen voor jullie dat het opgelost wordt want ik weet er alles van als een zadelmaker het niet op wenst te lossen.

Mooi dat jij tevreden bent, maar s je ts haar foto’s ziet, wat vind jij dan?

oji

Re: Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:47

De zadelmakers die ik ken die meerdere merken verkopen, hebben juist merken in de gehele range. Idd Wintec/Bates maar ook Prestige, Albion, Erreplus en alles ertussenin zoals Anatomica, Kentaur etc.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:03

Sorry... de redenering dat een nieuw merk eerst maar jaren bekende ruiters moet sponsoren om naamsbekendheid te krijgen vind ik een beetje onzin. Dat is voor een bedrijf financieel niet te doen. Als ondernemer moet je gewoon spullen verkopen. En als een product goed is hoeft het helemaal geen probleem te zijn dat je bij een nieuw merk uitkomt. Zonder innovatie geen vooruitgang.
Je moet alleen wel super kritisch zijn of dat nieuwe dan ook goed is en persoonlijk zou ik dan liever een nieuw merk hebben dat wordt verkocht door zadelmakers met meerdere opties en die dus niet afhankelijk is van dit merk. Nu is het een gevalletje "wij van WC-eend" en dat is nooit een objectief advies.

Helaas kan ik bij alle bekende "ouderwetse" merken echt niet slagen voor mijn paard dus moet ook echt verder zoeken dan dat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:11

Als je een goed product hebt als nieuw merk en je hebt een goede klantenservice en ook nog eens verstand van wat je verkoopt is het gewoon prima om daar te kopen.

Het probleem met zadels is gewoon dat je hoopt dat de ander het weet.. en dat is in dit geval nou juist het grootste probleem.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:53

Plus: in de paardenbranche zitten een hoop fantasten die het allemaal zo goed weten.
Beetje paardenmensen eigen....

Maar als je niet erg sterk in je schoenen staat op het gebied van pasvorm en zadels... dan krijg je vrij snel een oor aangenaaid.
Die mensen zijn echt beter af bij verkopers met een jarenlange, goede reputatie. En niet bij nieuwkomers op de markt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:33

Ach, met het door jou geroemde Daaleman heb ik extreem slechte ervaring, dus garantie heb je nooit. Die zou ik nooit meer iemand aanraden.

Ik snap best dat iemand deze partij overweegt. Het verhaal klinkt goed, juiste opleiding, aangesloten bij organisatie, fysiotherapeut.... Tja. En er zijn ook wel mensen wél blij met deze zadels natuurlijk. Dus goede ervaringen zijn ook te vinden.

Ik hoop gewoon dat de service ook op orde is en dat dit snel wordt opgelost.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:42

manzano schreef:
Ach, met het door jou geroemde Daaleman heb ik extreem slechte ervaring, dus garantie heb je nooit. Die zou ik nooit meer iemand aanraden.

Ik snap best dat iemand deze partij overweegt. Het verhaal klinkt goed, juiste opleiding, aangesloten bij organisatie, fysiotherapeut.... Tja. En er zijn ook wel mensen wél blij met deze zadels natuurlijk. Dus goede ervaringen zijn ook te vinden.

Ik weet niet... ik heb niet perse het gevoel bij je reactie dat je helemaal objectief / onafhankelijk bent :=

Foei dat jij een betrouwbare leverancier als Daaleman op dezelfde hoogte plaatst als dit Graziozo geklungel. Reken maar dat Daaleman zich de ogen uit zijn kop zou schamen mocht hij ooit zon slecht passend zadel afleveren als is gebeurd in dit topic door Graziozo.
Echt... totáál niet vergelijkbaar :n

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:03

Hmmmm, hier ook iemand die bepaald geen goede ervaring heeft met Daaleman (en Fryso). Helaas is het gewoon zo dat je met ieder merk pech kunt hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:17

Sentir schreef:
Dees schreef:
Omdat de bekende ruiter dat gesponsord gaat doen en de amateur moet ervoor betalen.
Maw: de leverancier investeert in zijn nieuwe product en investeert in de reputatie van zijn product en gaat samenwerken met bekende ruiters om het merk te bevestigen.
Dit geheel in tegenstelling tot snel-snel geld verdienen en maar zien wat voor brokken ervan komen, zoals deze Graziozo verkoopster.

Onbekende ruiters / amateurs die willens en wetens geld neerleggen om andermans proefkonijn te zijn, moeten dat helemaal zelf weten.
Maar vaker zie je dat mensen gewoon in een mooi verkooppraatje zijn getuind en dan met een niet passend, veel te duur zadel zitten. Zoals in dit topic is te lezen.

Om hier eventjes op terug te komen.

Mensen kopen ook nieuwe merken omdat er bv veel ambasadeurs zijn van dat merk. En als je dan om ervaringen vraagt je juist die ambasadeurs krijgt die dat merk aan je gaan aanraden. Dus je krijgt geen 100% eerlijk antwoord en komt dan in situaties zoals deze terecht. Want, heel leuk er staat niet altijd bij of iemand ambasadeur is. Of, ze zeggen het niet. Ambasadeur en sponsorruiters zijn bijna hetzelfde dacht ik. Maar als sponsor ga je toch ook nooit iets slechts zeggen over het merk dat je sponsort?

Precies. En de invloed kan tegenwoordig zelfs zo ver gaan dat een fabrikant betaalt om een voorpagina van een tijdschrift of boek te mogen voorzien van een foto met hun produkt.
Ik weet ook zeker dat er op bokt ook ambassadeurs zitten van bepaalde merken.

Een ruiter zal niet met een slecht passend zadel gaan rijden. Dus als een ruiter een ambassadeur is, dan past het zadel wel op het paard waar het voor gebruikt wordt. Of je ziet de ambassadeur er zelden tot nooit mee rijden. Dan hooguit voor een foto ofzo.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:19

Dees schreef:
manzano schreef:

Ik weet niet... ik heb niet perse het gevoel bij je reactie dat je helemaal objectief / onafhankelijk bent :=

Foei dat jij een betrouwbare leverancier als Daaleman op dezelfde hoogte plaatst als dit Graziozo geklungel. Reken maar dat Daaleman zich de ogen uit zijn kop zou schamen mocht hij ooit zon slecht passend zadel afleveren als is gebeurd in dit topic door Graziozo.

Als je even had terug gelezen had je geweten dat ik Graziozo helemaal niet hoog heb zitten. Ik heb ze gesproken op een beurs en was er toen al klaar mee :+
Maar met Daaleman heb ik mega slechte ervaring. Scheve boom, kussens scheef eronder. En enorm gezeik om het goed te krijgen. Dus nee ze schaamden zich niet de ogen uit de kop en het is enorm gedoe geweest om ons recht te halen. Dat heeft niks met objectiviteit te maken, maar wel met een eigen ervaring.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:25

Dorien66 schreef:
Hmmmm, hier ook iemand die bepaald geen goede ervaring heeft met Daaleman (en Fryso). Helaas is het gewoon zo dat je met ieder merk pech kunt hebben.

Hier juist weer erg tevreden met een Fryso zadel, overigens tweedehands en zonder zadelpasser gekocht. Dus het zadel an sich is niet slecht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:28

Ach overal kan een keer wat scheef zijn. Als ze het maar oplossen zonder gezeik..

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:30

MarjanB schreef:
Als je een goed product hebt als nieuw merk en je hebt een goede klantenservice en ook nog eens verstand van wat je verkoopt is het gewoon prima om daar te kopen.

Het probleem met zadels is gewoon dat je hoopt dat de ander het weet.. en dat is in dit geval nou juist het grootste probleem.

Nou dat idd. En dat geld voor meer dingen dan zadels. Ik dacht vroeger altijd dat zoiets mij niet zou overkomen. Daar kom ik nu wat op terug.

Je haalt er een professional bij omdat je erkend dat je zelf niet overal een expert in kan zijn. Vaak selecteer je iemand met goede reviews zodat je al begint met vertrouwen in iemands expertise. En al heb je jezelf verdiept in het onderwerp, als je een beetje voor het blok gezet wordt dan ga je er toch vanuit dan een expert het beter weet dan jijzelf en ga toch eerder aan je eigen kennis twijfelen dan aan die van de expert. Pas als je dan even tijd hebt gehad om het te laten zakken besef je dat t niet goed zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:39

Dees schreef:
manzano schreef:

manzano schreef:
Als je even had terug gelezen had je geweten dat ik Graziozo helemaal niet hoog heb zitten. Ik heb ze gesproken op een beurs en was er toen al klaar mee :+
Maar met Daaleman heb ik mega slechte ervaring. Scheve boom, kussens scheef eronder. En enorm gezeik om het goed te krijgen. Dus nee ze schaamden zich niet de ogen uit de kop en het is enorm gedoe geweest om ons recht te halen. Dat heeft niks met objectiviteit te maken, maar wel met een eigen ervaring.

Is al jaren geleden, maar same here.
Bij ons had Daaleman besloten dat het paard een diepe rug had en dus een "rond" gevormd kussen eronder moest. Gevolg was dat ik zat te wipwappen op het zadel. Het paard had een korte rug en forse billen, maar waar het zadel moest liggen was gewoon recht. Dat kon je ook goed zien als je hem longeerde. Dus had gewoon een kort maar keilkussen nodig. Heb ook echt een hele heisa gehad om ze het zadel te laten terugnemen. Uiteindelijk wel gelukt.

Ik zie dat overigens ook een beetje bij dit paard terug. Geen idee waarom ze dit kussen hebben aangemeten bij dit paard.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:40

oji schreef:
Wat is eigenlijk de beweegreden van mensen om naar een zadelmaker te gaan die slechts 1 merk verkoopt? Dan beperk je je toch bij voorbaat enorm in de pasvorm voor je paard en jezelf.

Ik zou zelf nooit snel kiezen voor een op maat gemaakt zadel (of je moet echt een paard met een heel bijzonder moeilijke rug kopen, maar eigenlijk laat ik dat paard dan daarop al staan). Liever een zadelmaker met een heel arsenaal aan verschillende merken en type productie zadels, zodat je kan proefrijden met het zadel of dat het ook daadwerkelijk wordt. Of je paard daar fijn onder loopt en of jijzelf ook daadwerkelijk lekker in zit.

Nou heb ik ook geen verstand dus van op maat gemaakte zadels, in hoeverre dat echt volledig op maat is gemaakt, of een "custom" set aan halffabricaten die aan elkaar gezet worden. Maar voor mij klinkt 4000 euro voor een op echt op maat gemaakt zadel ook wel als "to good to be true" Een kwalitatief goed productie zadel van een A-merk kost al dat of meer. Als het dan om unieke op maat gemaakte exemplaren gaat, kan dat nooit voor dezelfde kwaliteit voor die prijs.

Wat versta jij onder een maatzadel? Elk zadel wat naar de specifieke wensen van de ruiter besteld wordt is toch een maatzadel? Ook bij een maatzadel blijft de basis hetzelfde, maar type en formaat wrong, kleur, lengte zweetblad is al custom. Mijn eerste zadel was eigenlijk een mono blad. Ik vond dat niks dus die is uitgevoerd met een dubbel zweetblad. Dat kostte overigens niks extra maar het verlengde zweetblad en de aanpasbare beugelhaak wel. Ik heb nu een maatzadel maar heb die wel gekocht bij een zadelmaakster die allerlei merken en types zadels voert. Ik zou ook nooit een zadel kopen bij iemand die maar 1 merk voert. Ook vind ik het raar als iemand zegt; ik heb geen interesse in merk zus en zo, het paard is toch leidend? Of, dat zou imo zo moeten zijn. Ik wilde graag een kent&masters, ik vind ze mooi, zonder poespas, goede kwaliteit voor dat geld maar ja, het paste voor geen meter…jammer joh! :') We hebben eerst gekeken wat paste op m’n paard en toen proef gereden met 3 zadels, paard had een duidelijke voorkeur. Daar heb ik vervolgens een maand mee proef gereden en die is vervolgens besteld. Alles hetzelfde, behalve andere kleur.
En wat is een moeilijke rug? Ik kwam er met de zoektocht naar een goed zadel pas achter dat mijn paard blijkbaar een moeilijke rug heeft want ik kon niet uit veel types/merken kiezen. Veel zadels tegenwoordig zijn voor gewelfde ruggen gemaakt tegenwoordig en ik heb een Gelder met flinke schoft en rechte rug maar gewoon heel correct gebouwd en gespierd. Laat je een paard daar op staan? Dan wordt de spoeling dun als je een nieuwe zoekt :D ‘dit paard voldoet helemaal aan m’n wensen, maar ja, m’n zadel past er niet op dus ik koop m niet’?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 20:02

Ik heb ook een graziozo.
Ik moest echt aan een maatzadel want mijn paard heeft een hele korte rug.
Ik heb ook zulke korte kussens als de ts.
En volgens mij heeft haar paard geen korte rug en snap ik de korte kussens niet.
Snap ook niet waarom ze aanraad om zo.n pad er onder te doen.
Vind dat niks voor haar om dat aan te raden,zadel moet gewoon passen op een blote rug!
Is dit echt aangemeten door graziozo zelf?

Mijn zadel storte echt in, want het wol zakte als een gek,en daarom komt ze ook 2x terug.
Zadel is echt totaal niet dwingend,en ik gooide hem zelfs op mijn grote merrie,die liep er ook als kieviet onder.
Voorheen reed ik mijn oude kn zadeltje met een open zit.
Ik vind vast zitten in een zadel vreselijk.
Het oogt misschien opgesloten een graziozo maar is het verre van dat.
En de wrongen zijn ook subtiel geen olifanten oren

Hoop dat ze het oplossen hoor ts dit is niet oke!

Afbeelding

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 20:33

MarjanB schreef:
Ach overal kan een keer wat scheef zijn. Als ze het maar oplossen zonder gezeik..

Zeker. Maar als niet-expert heb je dus nergens garantie wil ik ermee zeggen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 20:59

germie schreef:
Dorien66 schreef:

Hier juist weer erg tevreden met een Fryso zadel, overigens tweedehands en zonder zadelpasser gekocht. Dus het zadel an sich is niet slecht.

Als dat zo was geweest, had ik niet gezegd dat ik een slechte ervaring had met het merk. Mijn nieuw aangeschafte Fryso had na een jaar of twee een aan een kant een uitlubberend kussen. Dat lag toch echt aan het zadel (aan het gebruikte leer). Dat er slecht op gereageerd werd door het Tweespan maakte het wel erger. Voor mij nooit meer een Fryso en al helemaal nooit meer Tweespan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 01:26

Ik had ooit een zeer paardonvriendelijk Fryso zadel. Was een superslecht zadel. Paard er bijna mee kapot gereden. Door Van Triest in Meppel de productiefouten eruit laten halen en toen was die wel goed. Maar het vertrouwen was weg, dus zadel daarna verkocht.

Nu jaren later rijd ik weer op een Fryso. Ding tweedehands gekocht en passend laten maken door mijn vaste zadelmaker, een protégé van Van Triest. Dat doe ik met al mijn zadels. Die zadelmaker kan alles. Zo heeft hij voor onze zeer korte Schwarzwalder een andere Fryso keurig ingekort.

Ze zijn er nog wel, die echte vakmensen. Maar je moet ze zoeken met een lantaarntje. En als je ze dan gevonden hebt, nooit weer loslaten :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:29

De Fryso Legacy wordt bij een bekende Engelse zadelmaker gemaakt. Natuurlijk kan er met de kwaliteit wat mis zijn, maar normaal gesproken ligt niet passend dan aan de verkoper hier, of gewoon omdat het zadel niet bij je paard past.

Andere modellen van Fryso worden soms weer bij andere makers gemaakt.

Het ligt heel vaak aan de passer of verkoper hier.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:12

Over elk zadel merk en zadelfitters zijn goede en slechte ervaringen. Aan het einde van de rit wil iedereen geld verdienen om rond te komen, en zijn sommige combinaties ook erg moeilijk om een zadel voor te vinden op een smal paard met korte rug iemand zetten met een stevige bibs ga maar eens zoeken naar het juiste zadel. Neemt niet weg dat er ook gwn slechte zadels verkocht worden.

Ik wil diegene die een nieuwe afspraak hebben om het zadel aan te passen echt adviseren om instructie of iemand met kennis mee te nemen naar de afspraak, het klopt idd dat het merk de kans moet krijgen om het zadel aan te passen als voor het terug te nemen. Maar als ik dit zo zie is het zadel niet passend te krijgen op deze paarden.

Laat je niet weer afschepen met een mooi L*L verhaal neem iemand mee met kennis en een goed oog!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:50

Ik vind het met zadelpassers net een beetje hetzelfde als met hoefsmeden. Je moet er zelf ook verstand van hebben om het beste eruit te halen. En er zit veel kaf onder het koren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:57

Elk merk / zadel is afhankelijk van de fitter.
Ik heb een wow en ben al jaren super tevreden, evenals n heel stel mensen in mijn omgeving. Andere mensen hebben er n bak ellende mee gehad.

Heb wel een paar jaar aangekeken of en hoe mensen tevreden waren over dit merk en deze fitter.

Ik zie wel of t echt beroerd ligt. Maar ga er toch echt vanuit dat de fitter degene is met verstand.

Wat dus helaas niet altijd zo is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:12

Nee en de eerste zadelmaker die ik had laten komen was er eentje die heel bekend is, veel zadels ook aanmeet voor bekende ruiters. En ik had gevraagd voor een consult omdat de halve stal dat hij hem liet doen. Maar toen hij kwam had mijn stalgenootje haar oude zadel voor me en ze zei dan laten we die even door hem passen dan hoef je misschien geen duur zadel. Was een vzh zadeltje van een heel ander merk. De beste man gooide hem op zijn rug en vertelde me dat het echt een perfect fit was en ik deze zeker kon kopen. Hij hoefde er niets aan te doen. Buitenkansje.. Bleek achteraf veel te wijd te zijn voor hem en het paste van geen kant. Was ook veel te lang en voor mij veel te groot. Toen dus een zadelpasser met meerdere merken laten komen die me door meerdere mensen niet van die stal werd aangeraden maar die had me dus uiteindelijk weer een te lang zadel aangesmeerd met dit keer een veel te kleine boommaat. Die laatste bleek achteraf niet bij die vakbond aangemeld te zijn en daar baalde ik echt van. Maar die eerste was een oudere hele bekende zadelmaker van een bepaald merk. Daar had ik toch wel meer van verwacht. Oud stalgenootje kwam er later ook achter dat haar peperdure maat zadel eigenlijk totaal niet paste bij de rug van haar paard maar daar had ze toch een jaar of 2 mee gereden..