Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:15

Wel erg leuk idee met die magneet ja :j

Alleen ik krijg flash-backs naar mijn Freestyle beugels, kan je wel makkelijk afstijgen, dat je je voet makkelijk uit de beugel krijgt....?

Het is wel een super gaaf idee als je je beugel kwijtraakt tijdens het rijden en ik denk dat je hem makkelijker van je voet af kan smeren als het ware, dan die stomme ski bindingen van Freestyle destijds waarbij je eigenlijk echt je stijgbeugel met 1 hand vast moest houden om je voet er uit te kunnen klikken...

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:19

pmarena schreef:
Wel erg leuk idee met die magneet ja :j

Alleen ik krijg flash-backs naar mijn Freestyle beugels, kan je wel makkelijk afstijgen, dat je je voet makkelijk uit de beugel krijgt....?

Het is wel een super gaaf idee als je je beugel kwijtraakt tijdens het rijden en ik denk dat je hem makkelijker van je voet af kan smeren als het ware, dan die stomme ski bindingen van Freestyle destijds waarbij je eigenlijk echt je stijgbeugel met 1 hand vast moest houden om je voet er uit te kunnen klikken...

blijkbaar zou je door gewoon je voet te kantelen ze makkelijk los kunnen maken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:22

Ja dat zeiden ze bij de Freejump ook, maar met een bewegende stijgbeugel aan een bewegende riem en dan ook nog op een pony..... dat was geen doen. Ik heb heel wat geoefend en soms lukte het meteen, soms voor geen meter. Je moet precies de juiste hoek van schoen tov beugel hebben.... en die beugel kantelt gewoon mee natuurlijk, als je er niet ondersteboven aan hangt zoals tijdens / na een val :=

Stel je komt in een situatie dat je er snel af wilt kunnen springen dan is het fijn als je snel je voet uit je beugels kan halen.

Ik vermoed dat dat bij deze met magneetje wel een stuk makkelijker gaat :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-03-25 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:23

wendy scholten had er eens een video op gemaakt en daar leek het makkelijk te gaan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:28

DuoPenotti schreef:
pmarena schreef:
Ja dat vind ik ook een veel beter alternatief :j

Maar dan moet die flexibele zijkant natuurlijk wel flexibel genoeg zijn, en ook ver genoeg naar onderen nog flexibel zijn zodat niet de onderkant nog stevig is en je daar nog vastgeklemd kan raken terwijl de bovenkant wel open wil......

Met je eens :j

Die zou ik dan echt eerst in de hand willen hebben.
Eens voelen hoe makkelijk en hoe ver naar onder het nog flexibel is.

Ik vind dan ook die van BR wel een fijne in prijs.
Als ik die eens tegen kom ga ik voelen. Kom alleen niet zoveel in de ruitersportzaak, niet goed voor de knip :D

Ik heb ze dus allemaal gevoeld in de winkel en dus niet voor de horka of br gekozen. Sommige hoe ze openklappen, of hoe stroef het gaat, hoe de beugel eruit ziet opengeklapt en ook nog hoe het voetbed aanvoelde. Oh en het mocht qua ophanging niet flexibel zijn. Ik ben heel blij met de acavello juist, die voelde veel beter als de andere varianten. Heb er net zoveel voor betaald als de 'b' merken kosten haha

Die magneet beugels vind ik heel geschikt voor de para ruiters die het dus niet meer zelf kunnen trainen lichamelijk. Verder is het stukje beugels aan kunnen houden juist een houding en zit kwestie en moet je er dus aan werken. Want zelfs als je de beugels niet meer kan verliezen, je houdt wel de fout in de houding en dat werkt altijd door in hele houding en in paard. Dus die beugels zijn dure investering voor iets waar je alsnog aan moet blijven werken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:42

MyWishMax schreef:
Die magneet beugels vind ik heel geschikt voor de para ruiters die het dus niet meer zelf kunnen trainen lichamelijk. Verder is het stukje beugels aan kunnen houden juist een houding en zit kwestie en moet je er dus aan werken. Want zelfs als je de beugels niet meer kan verliezen, je houdt wel de fout in de houding en dat werkt altijd door in hele houding en in paard. Dus die beugels zijn dure investering voor iets waar je alsnog aan moet blijven werken.

Eh?
Ik vind die beugels juist interessant als veiligheidsbeugel. Omdat je daar echt niet in zou kunnen blijven hangen. Heeft niks te maken met je voet IN de beugel te willen houden. Alleen met UIT de beugel komen.

Maar zo'n geheel open beugel icm met springen, mis springen en weigeringen vind ik dan weer net te ver gaan. En daarmee dan weer onveilig. Vandaag dat de combo met magneet me dan wel wat lijkt. Maarja mag niet van de KNHS. Dan is het jammerdebammer.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:51

er zullen idd wel menig mensen zijn die ze kopen door een houding en zit fout. daarvoor zou ik ze dus ook niet aanraden, wel als veiligheidsbeugel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:54

Maar dan heb je de magneet niet nodig voor het rijden. Je ziet namelijk ook regelmatig mensen die die beugels willen omdat ze beugels kwijtraken met normaal rijden en springen al. En dat is gewoon probleem vermommen en vermijden, want die fout in houding blijft gewoon.

Met weigeringen enzovoorts is het wat anders inderdaad, maar ik snap heel goed dat het niet toegestaan is. Net als voet vastzetten net elastieken. Die beugels met elastiek aan de zijkant gaan zeker weer te makkelijk open? Of juist die rubberen die hier langskwamen? Voor het normale dressuur rijden zou ik gewoon een ander soort beugel kiezen, er zijn er meer zonder magneet juist waar je snel uitkomt. Of dus al zo'n korfje.

Hoewel hier iedereen dus springt en crosst met de acavello en echt nog nooit wat misgegaan is. Het is hier in de omgeving geloof ik ook de meest gebruikte beugel en je zou verwachten dat je dan wel wat gehoord zou hebben over vast blijven zitten als het echt zo vaak voor zou komen. Ja, het zijn verschrikkelijke voorbeelden, maar geen 'bewijs' dat het aan de beugel/het merk ligt of dat het het risico van het type beugels is. Of zelfs een productie fout, gebruikersfout en noem maar op. Ik heb over heel wat type beugels horror verhalen gehoord, zie je in deze diverse topics ook voorbij komen. Dus ben zelf gaan kijken, voelen en ermee rijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:57

Ik kan met rechts te weinig druk houden op mijn beugel en dan laat hij onbedoeld los.
Gaat overigens makkelijk los met afstijgen. Dat is geen enkel probleem.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:10

Ik heb dus de safestyles.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:14

Muze schreef:

Maar dat is die dus met die opening naar binnen?

Daar heb ik ze altijd om laten liggen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:28

DuoPenotti schreef:
Muze schreef:

Maar dat is die dus met die opening naar binnen?

Daar heb ik ze altijd om laten liggen

Waarom, zou je dat willen toelichten? Ik heb ze juist daarom gekocht, rij er al jaren mee en vind ze echt heel fijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:48

Als je valt gaat je voet toch sneller naar de buitenkant van de beugel? Daar waar de safestyle nu juist de dichte kant hebben.
Ik denk dat niet voor niets de meeste beugels de kant die open kan, op welke manier dan ook, dat aan de buitenkant hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:53

DuoPenotti schreef:
Als je valt gaat je voet toch sneller naar de buitenkant van de beugel? Daar waar de safestyle nu juist de dichte kant hebben.
Ik denk dat niet voor niets de meeste beugels de kant die open kan, op welke manier dan ook, dat aan de buitenkant hebben.

Je teen draait echter meestal naar binnen, dus richting het paard, en duwt daarmee die opening open en je voet komt los.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:56

Maar kom je uit de opening die aan de binnenkant zit? Als je voet ook echt omhoog komt wellicht wel, maar ook daar zit onderaan zo'n ophoging. Laat staan als je er die rubberen opzet opzet omdat anders de beugel snel verloren word.
Het gewicht wat iets opent zit daar niet lijkt mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:10

Als je kijkt naar hoe mensen van het paard vallen, dan beweegt de voet vrijwel altijd met een draai richting het paard. Waarbij de hak van de voet naar buiten/beneden draait en de teen van de voet naar boven/binnen (dus richting het paard). Logica zou dan zeggen dat een opening aan de binnenkant van de stijgbeugel de minste kans op blijven haken geeft. Dus makkelijker vrijkomen van de voet.

Al denk ik dat je het nooit 100% veilig krijgt. Niet zo lang je je voet in een beugel doet.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:31

DuoPenotti schreef:

Maar dan is de safestyle toch de ultime veiligheidsbeugel? je voet zal er niet snel "per ongeluk" uit vallen want buitenkant is dicht, maar je kunt nooit vast blijven zitten in deze beugel. Hoe je het ook probeert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:34

Tenzij je (bij de eerste versie) aan die knop blijft haken. Maar die is wel vrij rond. Ik heb ze gehad maar (ja, zeikerd.....) vond die knop teveel als een spoortje uitkomen en daar zat ik bij Mareentje echt niet op te wachten :=

Verder waren ze wel fijn. Vrij zwaar maar daardoor blijven ze wel relatief rustig hangen, zeker in combinatie met de gedraaide ophanging +:)+

Hoe die nieuwere modellen precies zijn dat weet ik niet :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:54

Nee niets is veilig.

ja ik snapte je uitleg, maar vraag me af of het meestal zo is.
Met de helemaal open denk ik dat het wel kan klopen als je hoog genoeg in de beugel komt, maar met het rubberen gedeelte die ze ook hebben? Schiet je er dan aan de binnenkant wel uit.

Interessant hoor.

Tip google niet op falling of a horse...dat we ooit nog opstappen 8)7
Dit is niet om jou denkwijze in diskrediet te brengen, maar gewoon voor de discussie. Vind het echt wel een interessant onderwerp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier denk ik dat het klopt.
Al houd de paardenbuik ook de opening weer dicht.

Afbeelding

Maar hoe zou het hier een seconde verder gaan?
Zo'n zelfde foto zie ik ook van een shetlander die zijn kop ineens naar beneden doet en kindje er voorover af kukelt.

Afbeelding
Of als de beugel meegenomen word over het paard heen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:05

Ik denk dat je een seconde later in de val al hele andere beelden kunt maken. Maar goed, ieder moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt, ik geef alleen aan dat ik de logica van een opening aan de binnenkant goed kan volgen gezien het verloop van de meeste vallen. En zoals ik zei, geen enkele beugel zal 100% veilig zijn. Als je niet wil blijven haken moet je zonder beugels gaan rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:08

Ja ik vind ze je zienswijze ook een fijne aanvulling want zo had ik het nooit bekeken. :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:47

Het stukje rubber dat erop zit is enorm flexibel overigens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:20

En je hoopt toch ook nog dat de beugelriemen los komen bij sommige. Ik heb daar geen haak om dat dicht te doen en haal ze er elke dag al af. Gaat makkelijk, dus als er bij mij druk naar achteren op de beugel komt komt de riem eraf. Dat vind iknjuist heel fijn, deed vroeger die haken al nooit dicht. Ik vond het ook nooit prettig als dat onwijs stroef was

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:33

Dat heeft bij mij echt weinig nut. Die haken zelf gaan op zich wel makkelijk open maar de beugelriemen zitten zo strak dat ik echt moet vechten om ze eraan of eraf te doen. Denk niet dat die heel gauw loskomen. Al is mijn valkracht met mijn hele lichaam natuurlijk veel sterker dan alleen mijn hand die het probeert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:36

Ja bij mij gaan ze dus heel makkelijk en dat vind ik dus wel fijn idee ook. Naast de beugels.