Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
996981 schreef:Maar tot welke hoogte mag een zadel volgens jou de zit dan wel beïnvloeden? Ieder zadel is gemaakt om de ruiter te helpen (beter) op een paard te blijven zitten. Waar iemand baad bij heeft is van heel veel dingen afhankelijk. Doel waarmee iemand te paard zit, lichaamsbouw van de ruiter, lichaamsbouw van het paard etc.
Met mijn oude Passier zat ik er ook anders op dan zonder zadel. Dat zadel helpt een ruiter dus ooo anders zitten. De drukverdeling was ongetwijfeld ook anders met, dan zonder zadel. Is dat per definitie verkeerd? De drukverdeling verschilt ook met types zadels onderling. Is dat verkeerd? Of is het juist mooi dat we tegenwoordig meer keuze hebben en voor iedere ruiter/paard geschikte zadels beschikbaar zijn?
DuoPenotti schreef:Maar das wel erg krom , ontopic moeten wanneer gezegd word dat je zadel wel wrong heeft en geen 45 jaar oud is, off topic als jij het interessant vind.
Avalanche schreef:996981 schreef:Maar tot welke hoogte mag een zadel volgens jou de zit dan wel beïnvloeden? Ieder zadel is gemaakt om de ruiter te helpen (beter) op een paard te blijven zitten. Waar iemand baad bij heeft is van heel veel dingen afhankelijk. Doel waarmee iemand te paard zit, lichaamsbouw van de ruiter, lichaamsbouw van het paard etc.
Met mijn oude Passier zat ik er ook anders op dan zonder zadel. Dat zadel helpt een ruiter dus ooo anders zitten. De drukverdeling was ongetwijfeld ook anders met, dan zonder zadel. Is dat per definitie verkeerd? De drukverdeling verschilt ook met types zadels onderling. Is dat verkeerd? Of is het juist mooi dat we tegenwoordig meer keuze hebben en voor iedere ruiter/paard geschikte zadels beschikbaar zijn?
Anders is niet perse verkeerd. Verkeerd wordt het op het moment dat paard en ruiter belemmerd worden in de beweging, want altijd ten koste gaat van optimaal lichaamsgebruik. Imo, als de ruiter vastgezet wordt in een bepaalde positie, en het lichaam moet gaan compenseren omdat die positie suboptimaal is, is dat een probleem ja.DuoPenotti schreef:Maar das wel erg krom , ontopic moeten wanneer gezegd word dat je zadel wel wrong heeft en geen 45 jaar oud is, off topic als jij het interessant vind.
Volgens mij zeg ik dat beide offtopic is. Maar je hebt gelijk, dan moeten we dat er ook uit laten
996981 schreef:Avalanche schreef:Anders is niet perse verkeerd. Verkeerd wordt het op het moment dat paard en ruiter belemmerd worden in de beweging, want altijd ten koste gaat van optimaal lichaamsgebruik. Imo, als de ruiter vastgezet wordt in een bepaalde positie, en het lichaam moet gaan compenseren omdat die positie suboptimaal is, is dat een probleem ja.
Een zadel belemmerd altijd
Avalanche schreef:Dan heb je geen passend zadel. Imo mag een zadel je absoluut niet belemmeren, laat staan in een houding duwen.
Avalanche schreef:Maar imo is belemmering niet hetzelfde als steun. Een stoel geeft steun, maar dwingt je benen en rug niet in een bepaalde houding. Je kunt erin zitten zo je wilt.
Een zadel als steun is imo prima. Maar als de blokken zo groot zijn dat je kont tegen de lepel geduwd wordt, en die lepel dwingt je vervolgens je bekken te kantelen, hebben we wel een probleem.
Lalidan schreef:Avalanche schreef:Je maat zegt wel iets over hoeveel centimeters van je lijf in je zadel moeten. Dus uiteraard zegt je maat iets over hoe je zit en hoe je in het zadel past
Maar de maat heeft toch niks met het model te maken? Of hebben we het nu ineens over simpelweg te kleine zadels?????