Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:51

Ziet er uit als een fijn zadel hierboven! De wrong is wel heel mooi minimaal. Vraag me wel af waarom er toen al een point billet op zat. Ben benieuwd waar de keuze destijds vandaan is gekomen!

Avalanche

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 12:52

Ik ook. Sowieso snap ik het punt ervan niet helemaal. Misschien weet iemand het?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:54

Dat is denk ik niet ontopic?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:56

Maar tot welke hoogte mag een zadel volgens jou de zit dan wel beïnvloeden? Ieder zadel is gemaakt om de ruiter te helpen (beter) op een paard te blijven zitten. Waar iemand baad bij heeft is van heel veel dingen afhankelijk. Doel waarmee iemand te paard zit, lichaamsbouw van de ruiter, lichaamsbouw van het paard etc.

Met mijn oude Passier zat ik er ook anders op dan zonder zadel. Dat zadel helpt een ruiter dus ooo anders zitten. De drukverdeling was ongetwijfeld ook anders met, dan zonder zadel. Is dat per definitie verkeerd? De drukverdeling verschilt ook met types zadels onderling. Is dat verkeerd? Of is het juist mooi dat we tegenwoordig meer keuze hebben en voor iedere ruiter/paard geschikte zadels beschikbaar zijn?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 12:57

Elisa2 schreef:
Dat is denk ik niet ontopic?

Klopt, is het ook niet. Maar ik zou het wel willen weten :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:01

Maar das wel erg krom , ontopic moeten wanneer gezegd word dat je zadel wel wrong heeft en geen 45 jaar oud is, off topic als jij het interessant vind.

Een topic loopt altijd met zijstraatjes, nooit precies volgens de OP vraag.
En ja dat maakt het interessant. Maar dan niet gaan roepen is of topic nadat je zelf wat dingen hebt geschreven die niet helemaal kloppen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 13:02

996981 schreef:
Maar tot welke hoogte mag een zadel volgens jou de zit dan wel beïnvloeden? Ieder zadel is gemaakt om de ruiter te helpen (beter) op een paard te blijven zitten. Waar iemand baad bij heeft is van heel veel dingen afhankelijk. Doel waarmee iemand te paard zit, lichaamsbouw van de ruiter, lichaamsbouw van het paard etc.

Met mijn oude Passier zat ik er ook anders op dan zonder zadel. Dat zadel helpt een ruiter dus ooo anders zitten. De drukverdeling was ongetwijfeld ook anders met, dan zonder zadel. Is dat per definitie verkeerd? De drukverdeling verschilt ook met types zadels onderling. Is dat verkeerd? Of is het juist mooi dat we tegenwoordig meer keuze hebben en voor iedere ruiter/paard geschikte zadels beschikbaar zijn?

Anders is niet perse verkeerd. Verkeerd wordt het op het moment dat paard en ruiter belemmerd worden in de beweging, want altijd ten koste gaat van optimaal lichaamsgebruik. Imo, als de ruiter vastgezet wordt in een bepaalde positie, en het lichaam moet gaan compenseren omdat die positie suboptimaal is, is dat een probleem ja.

DuoPenotti schreef:
Maar das wel erg krom , ontopic moeten wanneer gezegd word dat je zadel wel wrong heeft en geen 45 jaar oud is, off topic als jij het interessant vind.

Volgens mij zeg ik dat beide offtopic is. Maar je hebt gelijk, dan moeten we dat er ook uit laten :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:04

Om even helemaal op de eerste vraag van het topic in te gaan; ja, ik ben van mening dat de badkuipzadels slecht zijn voor een goede onafhankelijke zit. Het ontwikkelen van een onafhankelijke zit vergt een zadel wat ruimte biedt dat te kunnen doen. En niet dat je ingeklemd zit, maar je eigen balans en spieren ontwikkeld ongeacht op welk zadel je zit. Vroeger (waar ik les had iig) waren er geen diepe zadels en dikke wrongen. Sommige zadels hadden een bescheiden wrong, de meeste waren niet meer dan een paar cm dik, en de lepels waren vrij plat. Niet altijd even makkelijk, want sommige paarden gooiden hoog op en dan was het werken; goed voor de conditie. ;)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:25

De point billet, oftewel ingebouwde voorsingel, is voor paarden als die van mij. Die wat ronder zijn met geen extreme schouders en een singelgroeve die voorin ligt waardoor alles naar voren schuift. Zoals in een ander topic is gezegd wil je dat de singelstoot recht naar beneden loopt naar de singelgroeve en dan heb je een point billet nodig wil je het zadel niet op de schouders hoeven te leggen. Bij mijn KN zit de voorste singelstoot zo dat ik zelf kan aanpassen of hij als point billet fungeert of niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:56

Avalanche schreef:
996981 schreef:

Anders is niet perse verkeerd. Verkeerd wordt het op het moment dat paard en ruiter belemmerd worden in de beweging, want altijd ten koste gaat van optimaal lichaamsgebruik. Imo, als de ruiter vastgezet wordt in een bepaalde positie, en het lichaam moet gaan compenseren omdat die positie suboptimaal is, is dat een probleem ja.

DuoPenotti schreef:

Volgens mij zeg ik dat beide offtopic is. Maar je hebt gelijk, dan moeten we dat er ook uit laten :)

Een zadel belemmerd altijd

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 14:07

Dan heb je geen passend zadel. Imo mag een zadel je absoluut niet belemmeren, laat staan in een houding duwen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:08

996981 schreef:
Avalanche schreef:

Een zadel belemmerd altijd

Belemmerd hoe? Wie, wat, waar? Onderbouw je stelling eens.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:19

Avalanche schreef:
Dan heb je geen passend zadel. Imo mag een zadel je absoluut niet belemmeren, laat staan in een houding duwen.

Mijn zadels passen prima. Echter hebben ze allemaal een zitting en wrongen, net als alle andere zadels op de markt. Dat zorgt per definitie voor belemmering. Hoe ondiep de zitting en klein de wrongen ook zijn. Een belemmering is echter niet altijd fout. Sterker nog, het kan heel helpvol zijn. Je wil immers niet dat je achter de lepel schuift bij een onverwachte sprong en je wil ook niet dat je benen over je zadel op de hals komen. Het zadel belemmert die bewegingen en helpt je heel basaal dus te blijven zitten.

Hoeveel belemmering/hulp iemand fijn vindt is persoonlijk. Meer hulp vind ik niet per definitie fout. Sommige mensen vinden hulp om effectief op hun paard te blijven zitten genoeg, anderen vinden het fijn als het zadel ook helpt richting de juiste positie van de ruiter.

Veel zadels helpen de ruiter tegenwoordig richting de juiste positie. Goed zitten moet je echter nog steeds zelf doen. Daar gaat een zadel niet mee helpen. Goed zitten is echter heel moeilijk

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 14:29

Maar imo is belemmering niet hetzelfde als steun. Een stoel geeft steun, maar dwingt je benen en rug niet in een bepaalde houding. Je kunt erin zitten zo je wilt.

Een zadel als steun is imo prima. Maar als de blokken zo groot zijn dat je kont tegen de lepel geduwd wordt, en die lepel dwingt je vervolgens je bekken te kantelen, hebben we wel een probleem.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:34

Avalanche schreef:
Maar imo is belemmering niet hetzelfde als steun. Een stoel geeft steun, maar dwingt je benen en rug niet in een bepaalde houding. Je kunt erin zitten zo je wilt.

Een zadel als steun is imo prima. Maar als de blokken zo groot zijn dat je kont tegen de lepel geduwd wordt, en die lepel dwingt je vervolgens je bekken te kantelen, hebben we wel een probleem.

Waarom we dan een probleem hebben snap ik niet. Volgens mij is het aan de individu of het als een probleem ervaren wordt of niet. Wat voor jou teveel steun kan zijn, kan voor een ander wel prima werken. Mensen zijn immers verschillend. Qua bouw, maar ook qua wensen. Evenals paarden overigens….

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 15:03

Het probleem is hier dat het voor de meeste mensen NIET prima werkt. Zoals al eerder benoemd heeft de gemiddelde persoon in Nederland geen maat 32.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:08

Avalanche schreef:
Het probleem is hier dat het voor de meeste mensen NIET prima werkt. Zoals al eerder benoemd heeft de gemiddelde persoon in Nederland geen maat 32.

Ik met mijn 1,63 en 55 kg heb zelfs maat 36/38 :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:19

Avalanche schreef:

Maar sinds wanneer zegt maat dan iets over hoe je zit? :?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 15:32

Je maat zegt wel iets over hoeveel centimeters van je lijf in je zadel moeten. Dus uiteraard zegt je maat iets over hoe je zit en hoe je in het zadel past :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:42

Daar heb je toch ook verschillende inchmaten voor? Ik met mijn 1,66 en maat 36 zit gewoon goed in mijn 17 inch zadel. Vriendin van mij past ook nog wel in dat zadel maar heeft het met haar 1,86 en maat 40/42 toch een stuk lastiger. In een 17,5 inch van dit merk zit zij perfect.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:45

Avalanche schreef:

Ah. Je bent er nog steeds van overtuigd dat alle zadels met veel wrong exact zo zijn als het zadel uit je op?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:52

Als het zadel in balans op het paard ligt dan kiept het niet voor of achterover. Als er dan voldoende ruimte is voor de billen van de ruiter om in het zadel te kunnen zitten en onbelemmerd het bekken naar voren of achteren te kantelen met een wrong die dit niet belemmert dan maakt het mij niet uit hoe dik de wrong is.
(En welk merk, welke inchmaat of boommaat het is om het even. Elk merk meet het toch op zijn eigen manier)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:52

Avalanche schreef:
Je maat zegt wel iets over hoeveel centimeters van je lijf in je zadel moeten. Dus uiteraard zegt je maat iets over hoe je zit en hoe je in het zadel past :)

Maar de maat heeft toch niks met het model te maken? Of hebben we het nu ineens over simpelweg te kleine zadels?????

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 16:07

996981 schreef:
Avalanche schreef:

Ah. Je bent er nog steeds van overtuigd dat alle zadels met veel wrong exact zo zijn als het zadel uit je op?

Nee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 16:08

Lalidan schreef:
Avalanche schreef:

Maar de maat heeft toch niks met het model te maken? Of hebben we het nu ineens over simpelweg te kleine zadels?????

Denk je niet dat met een diepe zit en een block dat de helft van het zweetblad in beslag neemt, de ruimte om te zitten minder wordt?