Is dit zadel te lang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:38

wow...kwam dit topic vanochtend tegen en tussen de bedrijven door het hele topic gelezen. Normaal lees ik topics over zadels niet helemaal door, maar door de foto op pagina 2 ( en het feit dat dit maanden terug was gepost) doorgelezen, omdat ik benieuwd was of het je gelukt was om hem weer aan te laten komen.

Maar wow die foto van de sarcoid sloeg er wel in zeg. Ik had net als de rest een bult van een paar cm verwacht, omdat je al aangaf dat hij groot was......understatement of the century. Dat ding was gigantisch. Ook ik snap nu wel waarom hij zo mager was. Ook snap ik heel goed dat je aan inslapen hebt gedacht tijdens het traject.

Maar wauw, wat is hij mooi opgeknapt zeg. Hij is weer een paard nu. Super gedaan...en dan nog helemaal zelf ook met wat kruidenondersteuning. _/-\o_

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 14:21

xxCYNNxx schreef:
wow...kwam dit topic vanochtend tegen en tussen de bedrijven door het hele topic gelezen. Normaal lees ik topics over zadels niet helemaal door, maar door de foto op pagina 2 ( en het feit dat dit maanden terug was gepost) doorgelezen, omdat ik benieuwd was of het je gelukt was om hem weer aan te laten komen.

Maar wow die foto van de sarcoid sloeg er wel in zeg. Ik had net als de rest een bult van een paar cm verwacht, omdat je al aangaf dat hij groot was......understatement of the century. Dat ding was gigantisch. Ook ik snap nu wel waarom hij zo mager was. Ook snap ik heel goed dat je aan inslapen hebt gedacht tijdens het traject.

Maar wauw, wat is hij mooi opgeknapt zeg. Hij is weer een paard nu. Super gedaan...en dan nog helemaal zelf ook met wat kruidenondersteuning. _/-\o_

Inderdaad ben ik erachter gekomen dat mensen heel wat anders verwachten als ik zeg een grote sarcoid :') Dit topic zat vol wendingen dus hopelijk een leuk leedvermaak voor wat Bokkers :p
En hij ziet er inderdaad echt uit als een ander dier! Ik moet zelfs op gaan letten dat ik hem niet het mest uit mijn kleine trauma die ik hieruit heb gekregen :j

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 18:22

Zijn sarcoid is officieel helemaal weg! Net ook bevestigd door de da, dik feest hier in huis. Zoals je kan zien is die mooie roze streep het enige wat over is (met wat gebrek aan haar XD)
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:31

Fantastisch!! En gefeliciteerd!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:11

Ongelooflijk, echt ongelooflijk!

Maar proficiat, zal jullie beiden heel blij maken denk ik

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:21

Gefeliciteerd!!!!

En hoe ligt je zadel nu?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 20:09

Daphara schreef:
Gefeliciteerd!!!!

En hoe ligt je zadel nu?

Stukken beter, hij ligt veel verder naar beneden bij de schoft dan eerst. Ik zal proberen om een foto te maken maar dit vergeet ik constant :) De kniewrongen liggen trouwens wel ietsje verder naar voren dan bij de fotos van een andere bokker maar met mijn zadelmaker gecheckt en een klein beetje schuiner hoort aangezien dit de cupped versie was, natuurlijk niet zoveel als eerst.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 18:22

Daphara schreef:
CapeS schreef:
Bedankt voor het advies! Dat zal ik zeker in gedachten houden Fairfax is inderdaad goed aan te passen en als het mogelijk is heeft dat natuurlijk de voorkeur aangezien een compleet nieuw zadel weer even sparen wordt :)

Edit: zou het trouwens ook aan mij kunnen liggen? Misschien dat ik zelf het zadel te ver naar voren leg? Ik probeer altijd te zorgen dat het middel horizontaal is maar misschien leg ik hem niet goed neer.

Is het de Fairfax classic?

Ik heb hem ook voor mijn jonge merrie, heb geen goede standfoto, maar als die goed op je paard ligt, hoort het zweetblad recht naar beneden te liggen.

[ [url=m/O8tIWP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TgLFty.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zie je de extra singelstoot die ik bedoel, ik heb het er aan laten zitten omdat mijn merrie drachtig is en het mogelijk is dat ik de voorste singelstoot moet gaan gebruiken.

[ [url=m/993eEt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hem dubbelgevouwen en terug in de opening gestoken.

Het is al een tijdje later maar om verwarring te voorkomen voor andere mensen met eenzelfde zadel: na consult met de zadelmaker en wat andere mensen ben ik erachter gekomen dat de normale en de cupped variant echt een achteren ligging hebben qua zweetblad, hij hoort zo naar voren te liggen dit was te zien aan de beugelhaak en hoe scheef het zadel zou liggen als deze wel loodrecht op de grond zou staan. Hopelijk wat opheldering voor andere Fairfax eigenaren. ^_^

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:08

Ik heb toch echt precies hetzelfde zadel en die ligt recht, niet achterover gekanteld.
Mijn zadel is aangemeten door mijn zadelmaker, die de opleiden “master saddler” in groot Brittannië heeft gedaan en ook een stage heeft gelopen bij het bedrijf dat de Thorrowgood/K&M/Fairfax zadels maakt.

Afbeelding

Afbeelding

Maar misschien is jouw zadel na de laatste aanpassing ook beter gaan liggen t.o.v. hoe die eerder lag, je hebt nog geen nieuwe foto’s geplaatst, dus het is lastig beoordelen vanaf de tekst.

Hoe gaat het met jouw paard, zit er nog steeds een stijgende lijn in?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 20:38

Daphara schreef:
Ik heb toch echt precies hetzelfde zadel en die ligt recht, niet achterover gekanteld.
Mijn zadel is aangemeten door mijn zadelmaker, die de opleiden “master saddler” in groot Brittannië heeft gedaan en ook een stage heeft gelopen bij het bedrijf dat de Thorrowgood/K&M/Fairfax zadels maakt.

[ [url=m/fQO0EH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/phtJAc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar misschien is jouw zadel na de laatste aanpassing ook beter gaan liggen t.o.v. hoe die eerder lag, je hebt nog geen nieuwe foto’s geplaatst, dus het is lastig beoordelen vanaf de tekst.

Deze ligt inderdaad heel anders dan die van mij? Ik heb hier twee fotos van het internet toegevoegd die voor mij toch wel anders lijken qua vorm van het zadel, beide de classic dressage.
Cupped :

Afbeelding

En normaal:

Afbeelding

Ik kan overigens compleet fout zitten maar dit is mij verteld en ziet er Logisch uit, ook lag het eerst wel wat overdreven schuin nu minder maar nogsteeds niet loodrecht op de grond, maar de stijgbeugel ophanging staat wel loodrecht op de grond bij mij..
Pfoe echt verwarrend als niet zadelmaker dit zadelpas gedoe :') misschien dat ik nog een tweede zadelmaker laat komen voor een mening? Er is vorige keer namelijk alleen wat extra wol in gedaan

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 20:46

Weer even niet mij eigen foto, maar als ik op een houten ezel mijn zadel met het zweetblad loodrecht leg krijg ik zon beeld, dat kan toch ook niet kloppen?
Afbeelding

Verder gaat het trouwens goed! Foto heb ik inderdaad niet omdat ik de laatste tijd met vzh zadel het bos in ga want ik heb geen binnenbak tot mijn beschikking behalve als ik er soms een afhuur

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:16

[code][/code]
Daphara schreef:

[ [url=m/fQO0EH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/phtJAc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat de zadelmaker die opleiding heeft gevolgd en al die ervaring heeft, zegt helaas weinig. Dat had mijn vorige zadelmaker ook (zou heel goed kunnen dat het dezelfde is, want zie dat je in Overijssel woont). Mijn k&m bleek te lang voor mijn paard en had hetzelfde probleem: zadel kantelde naar achter, ook al was dat volgens haar niet het geval. Zadel schoof altijd wat naar voren, ging kantelen en ik vond hem strak op de schouders liggen. Zadelmaker vond het allemaal meevallen. Paard bleef echter elke keer weer klachten in haar onderrug hebben, waardoor ik er een andere zadelmaker bij heb gehaald. Bleek dat het zadel gewoon veel te lang was waar alle problemen vandaan kwamen.
Andere “master saddler” bij m’n vriendin, lette dan wel weer beter op de lengte, maar zette de ruiter in een 17 inch zadel wat totaal niet paste. Werkte natuurlijk ook niet.
Jouw zadel vind ik overigens wel heel netjes liggen zo op het oog hoor Daphara.

Mijn advies dus ook ts, haal er een keer een goede andere zadelmaker bij die met verschillende merken werkt en niet alleen de thorowgood/k&m/Fairfax lijn. Zadelmakers met alleen (of grotendeels) die lijn zullen niet snel zeggen dat die lijn niet past op een paard is mijn ervaring.

Dit is hoe mijn zadel lag, beetje vergelijkbaar met die van ts wel. De boom was goede maat, maar zadel was gewoon te lang.
Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:24

Dat zadel ligt te ver naar voren.

En ik denk dat je gewoon een ander type zadel hebt dan Daphara, met de zweetbladen wat meer naar voren gebouwd TS :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:39

Mijne? Dat is toch het hele verhaal :+ Zadel te lang > schuift naar voren (dusja ligt te ver naar voren want ligt met de achterkant al tegen de lendenen aan) > gaat kantelen want ligt op de schouder.
Ik leg mijn zadels altijd eerder te ver naar achter dan naar voren, maar met een te lang zadel gaat dat simpelweg niet.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 23:25

Avalanche schreef:
Dat zadel ligt te ver naar voren.

En ik denk dat je gewoon een ander type zadel hebt dan Daphara, met de zweetbladen wat meer naar voren gebouwd TS :)

Ik denk inderdaad dat er gewoon meerdere versies zijn, de cupped versie is fijn bv voor lange benen, iets meer ruimte vind ik zelf. Maar het is gewoon verwarrend allemaal

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:35

In dit geval kijk je het best naar het dieptepunt van de zit. Die ligt bij jouw zadel net een tikkie te ver naar achteren, maar als hij wel goed ligt dan staan je zweetbladen nog steeds naar voren.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 23:41

Hannanas schreef:
In dit geval kijk je het best naar het dieptepunt van de zit. Die ligt bij jouw zadel net een tikkie te ver naar achteren, maar als hij wel goed ligt dan staan je zweetbladen nog steeds naar voren.

Dit was inderdaad de discussie, Dat de zweetbladen recht moesten liggen waardoor ik een beetje verward raakte maar dat is inderdaad gelukkig duidelijkheid in gekomen nu :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:50

CapeS schreef:
Hier nog even een update, ik ben gisteren voor het eerst zonder borstbeschermer gaan rijden aangezien er nu alleen nog de laatste korstjes af moeten vallen,hij heeft wel een grote kale plek met een groot litteken maar dat is een 10000x betere situatie dan eerst ^_^

[ [url=m/i89PGh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/InxrT6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja idd.
Hier kantelt je zadel wel nog te ver naar achterover.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 01:21

Gefeliciteerd. Wat fijn dat de sarcoid genezen is.
Wat betreft het zadel: zoveel deskundigen, zoveel meningen. Het is geen absolute wetenschap.
Het belangrijkste is hoe het paard reageert op het zadel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 03:30

Hannanas schreef:
CapeS schreef:
Hier nog even een update, ik ben gisteren voor het eerst zonder borstbeschermer gaan rijden aangezien er nu alleen nog de laatste korstjes af moeten vallen,hij heeft wel een grote kale plek met een groot litteken maar dat is een 10000x betere situatie dan eerst ^_^

[ [url=m/i89PGh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/InxrT6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja idd.

Inderdaad, op dat bericht was mijn initiële reactie ook.

Afbeelding

Op die foto was het gewoon duidelijk dat ze veel te ver achter in het zadel zit, zonder dat haar beugels te kort zijn (geen stoelzit) ook is ze absoluut niet te groot/dik voor het zadel, ze heeft aan de voorkant nog meer dan genoeg ruimte over.
Dus het was voor mij duidelijk dat het zwaartepunt in het zadel te ver naar achteren lag, daarna ben ik eerdere foto’s van het zadel gaan bekijken zonder ruiter en daar zag ik het ook.

Afbeelding

Groen is waar het zwaartepunt ongeveer hoort te liggen (ook wel wat afhankelijk van de zit van de ruiter, dat kan nog iets naar achteren zijn) en rood is waar het ligt (ofwel destijds lag).

Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe het zadel nu ligt na de aanpassing door de zadelmaker. De zweetbladen zijn daarbij minder interessant, als het zwaartepunt nu maar goed is.

TS, hoe het zadel op een bok ligt zegt op zich ook niet zoveel, een paarden rug is niet recht of precies gevormd zoals een (voorgevormde) bok. Maar op alle foto’s op de bok zie wel je dat de lepel echt behoorlijk hoger is dan het kopijzer gedeelte hoort te zijn, of er nu classic “cupped” bij staat of niet, op de foto’s op je paard zat daar amper verschil tussen.

Hoe het zadel op de rug ligt is het belangrijkste en dan is het belangrijk om te kijken waar het diepste punt in de zitting zit, die hoort ongeveer halverwege de het dragende gedeelte van je zadel te liggen en niet achterin de zitting vlak voordat de lepel omhoog loopt. Zoals bijvoorbeeld bij mijn zadel dat toevallig dezelfde is.

Afbeelding

Als het zwaartepunt goed is, dan zit de ruiter ook mooi in het midden van het zadel.

Afbeelding

Mijn zweetblad loopt trouwens ook ietswat schuin naar voren als het op een rechte stang ligt, maar dat valt niet zo op, omdat er een op één na breedste kopijzer bij mij in zit, maar ik zal er binnenkort eens een foto van maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:27

Er zijn hier natuurlijk meer dingen aan de hand. De zweetbladen zijn verschillend, maar dan nog moet het zwaartepunt wel in het midden liggen als het zadel op je paard ligt.

En de ruiter moet op het zwaartepunt zitten. Dan maakt de vorm van de zweetbladen niet uit.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 17:39

Daphara schreef:
Hannanas schreef:

Ja idd.

Inderdaad, op dat bericht was mijn initiële reactie ook.

[ [url=m/nkAVq0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op die foto was het gewoon duidelijk dat ze veel te ver achter in het zadel zit, zonder dat haar beugels te kort zijn (geen stoelzit) ook is ze absoluut niet te groot/dik voor het zadel, ze heeft aan de voorkant nog meer dan genoeg ruimte over.
Dus het was voor mij duidelijk dat het zwaartepunt in het zadel te ver naar achteren lag, daarna ben ik eerdere foto’s van het zadel gaan bekijken zonder ruiter en daar zag ik het ook.

[ [url=m/9Hcz3G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groen is waar het zwaartepunt ongeveer hoort te liggen (ook wel wat afhankelijk van de zit van de ruiter, dat kan nog iets naar achteren zijn) en rood is waar het ligt (ofwel destijds lag).

Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe het zadel nu ligt na de aanpassing door de zadelmaker. De zweetbladen zijn daarbij minder interessant, als het zwaartepunt nu maar goed is.

TS, hoe het zadel op een bok ligt zegt op zich ook niet zoveel, een paarden rug is niet recht of precies gevormd zoals een (voorgevormde) bok. Maar op alle foto’s op de bok zie wel je dat de lepel echt behoorlijk hoger is dan het kopijzer gedeelte hoort te zijn, of er nu classic “cupped” bij staat of niet, op de foto’s op je paard zat daar amper verschil tussen.

Hoe het zadel op de rug ligt is het belangrijkste en dan is het belangrijk om te kijken waar het diepste punt in de zitting zit, die hoort ongeveer halverwege de het dragende gedeelte van je zadel te liggen en niet achterin de zitting vlak voordat de lepel omhoog loopt. Zoals bijvoorbeeld bij mijn zadel dat toevallig dezelfde is.

[ [url=m/X4n96d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het zwaartepunt goed is, dan zit de ruiter ook mooi in het midden van het zadel.

[ [url=m/dWNPYD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn zweetblad loopt trouwens ook ietswat schuin naar voren als het op een rechte stang ligt, maar dat valt niet zo op, omdat er een op één na breedste kopijzer bij mij in zit, maar ik zal er binnenkort eens een foto van maken.

Ik zal dit weekend fotos proberen te maken! En inderdaad toen lag het zadel flink achterover omdat hij voor zo veel was verbreed. Dankje voor de duidelijke uitleg.