Hannanas schreef:
Ja idd.
Hier kantelt je zadel wel nog te ver naar achterover.
Inderdaad, op dat bericht was mijn initiële reactie ook.
[ [url=m/nkAVq0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op die foto was het gewoon duidelijk dat ze veel te ver achter in het zadel zit, zonder dat haar beugels te kort zijn (geen stoelzit) ook is ze absoluut niet te groot/dik voor het zadel, ze heeft aan de voorkant nog meer dan genoeg ruimte over.
Dus het was voor mij duidelijk dat het zwaartepunt in het zadel te ver naar achteren lag, daarna ben ik eerdere foto’s van het zadel gaan bekijken zonder ruiter en daar zag ik het ook.
[ [url=m/9Hcz3G.jpg]Afbeelding[/url] ]
Groen is waar het zwaartepunt ongeveer hoort te liggen (ook wel wat afhankelijk van de zit van de ruiter, dat kan nog iets naar achteren zijn) en rood is waar het ligt (ofwel destijds lag).
Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe het zadel nu ligt na de aanpassing door de zadelmaker. De zweetbladen zijn daarbij minder interessant, als het zwaartepunt nu maar goed is.
TS, hoe het zadel op een bok ligt zegt op zich ook niet zoveel, een paarden rug is niet recht of precies gevormd zoals een (voorgevormde) bok. Maar op alle foto’s op de bok zie wel je dat de lepel echt behoorlijk hoger is dan het kopijzer gedeelte hoort te zijn, of er nu classic “cupped” bij staat of niet, op de foto’s op je paard zat daar amper verschil tussen.
Hoe het zadel op de rug ligt is het belangrijkste en dan is het belangrijk om te kijken waar het diepste punt in de zitting zit, die hoort ongeveer halverwege de het dragende gedeelte van je zadel te liggen en niet achterin de zitting vlak voordat de lepel omhoog loopt. Zoals bijvoorbeeld bij mijn zadel dat toevallig dezelfde is.
[ [url=m/X4n96d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als het zwaartepunt goed is, dan zit de ruiter ook mooi in het midden van het zadel.
[ [url=m/dWNPYD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn zweetblad loopt trouwens ook ietswat schuin naar voren als het op een rechte stang ligt, maar dat valt niet zo op, omdat er een op één na breedste kopijzer bij mij in zit, maar ik zal er binnenkort eens een foto van maken.