Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:02

siskeh schreef:
Is die rossner comfort niet een banaan singel?

Nee, mijn Rossner Comfort is asymmetrisch. Een asymmetrische singel heeft de uiteinden met gespen recht tegenover elkaar liggen, met een bochtje in het midden.

Dit is de Rossner comfort:
Afbeelding

Een banaansingel is maanvormig, met één kant overduidelijk langer dan de andere kant en scheef staande gespen, de ene gesp ligt iets hoger dan de andere. Dit is een voorbeeld van een anatomische banaansingel(Crescent), een Wintec Cair singel:

Afbeelding

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:11

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:42

maitestar23 schreef:
Daphara schreef:

Oeh dat vraagt natuurlijk wel om een ervoor en erna foto!
Ik ben heel benieuwd!

Dit was na het rijden:

[ [url=m/ub6kjz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik bedoelde eigenlijk de vergelijking met je oude singel. Maar deze ziet er goed uit. De oksel ligt mooi vrij, de gespen op goede hoogte. Je wilde toch een andere singel opdat je zadel niet goed bleef liggen bij het opstappen, is dat nu opgelost?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:40

Daphara schreef:
Ik bedoelde eigenlijk de vergelijking met je oude singel. Maar deze ziet er goed uit. De oksel ligt mooi vrij, de gespen op goede hoogte. Je wilde toch een andere singel opdat je zadel niet goed bleef liggen bij het opstappen, is dat nu opgelost?

Oh ja natuurlijk :+
Hierbij nog de oude singel:

Afbeelding

Ik kan nu eindelijk opstappen zonder dat iemand het zadel tegen moet houden. Dus het is voor ons echt een geweldige oplossing *\o/*
Blij dat ik het toch hier gevraagd heb :D

Dispar_Vulgo

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:07

maitestar23, Wat een verschil zeg!

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:18

Foto van de horka na relatief intensieve training gisteren (ongeveer 3 kwartier denk ik), lag nog allemaal top! *\o/*

Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:56

V_Naomi schreef:
Foto van de horka na relatief intensieve training gisteren (ongeveer 3 kwartier denk ik), lag nog allemaal top! *\o/*

[ [url=m/eBYBrX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik lees al een tijd mee, heel interessant!
Maar nu bij deze foto valt me op dat jouw zadel wel heel hoog ligt aan de voorkant, bijna hoger dan de lepel.
Nu kan ik niet onder het zadel kijken naar de bouw van je paard, maar het lijkt me dat dit zadel echt te smal is en daardoor, met andere singel, heel makkelijk gaat schuiven.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:08

different1 schreef:
V_Naomi schreef:

[ [url=m/eBYBrX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik lees al een tijd mee, heel interessant!
Maar nu bij deze foto valt me op dat jouw zadel wel heel hoog ligt aan de voorkant, bijna hoger dan de lepel.
Nu kan ik niet onder het zadel kijken naar de bouw van je paard, maar het lijkt me dat dit zadel echt te smal is en daardoor, met andere singel, heel makkelijk gaat schuiven.

Hoger dan de lepel ligt het zeker niet, de foto vertekend iets, maar je hebt wel gelijk dat hij vooraan te smal is geworden. Paard is de afgelopen maand weer stevig uitgezet, de zadelpasser komt 20 augustus, door enorme drukte kon ze helaas niet vroeger..

*edit: misschien geeft deze foto een iets beter beeld?

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:04

Wat voor singel zouden jullie bij dit paard/zadel aanraden?
Dit is een FRA supersingel 70cm, zit aan deze kant 1 gaatje hoger dan aan de andere.

Wilde eigenlijk een FRA 80 cm zoeken maar ben gaan twijfelen.Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:06

Azmay schreef:
Wat voor singel zouden jullie bij dit paard/zadel aanraden?
Dit is een FRA supersingel 70cm, zit aan deze kant 1 gaatje hoger dan aan de andere.

Wilde eigenlijk een FRA 80 cm zoeken maar ben gaan twijfelen.[ [url=m/SoITv1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Qua lengte is deze singel in principe goed, de voorbenen/oksels kunnen de gespen niet raken tijdens de beweging, want die gespen zitten hoog genoeg.
Maar dat betekend niet dat de singel niet langer zou mogen als je dat zelf fijn en mooier vind. Hoe langer de singel (tussen de gespen) hoe meer oppervlakte voor de drukverdeling.

Die supersingels zijn gewoon recht en helemaal elastisch toch?

De huidige singel trekt iets naar voren in de oksel en dat zal je met een langere versie ook blijven houden.
Ik zou in jouw geval voor een asymetrische singel gaan. Zeker als een andere singel van (nep)leer is, mag je ook langer gaan dan je huidige elastische singel, omdat die dan niet zoveel mee rekken.
Een asymetrische singel zal je paard wat meer ruimte achter de oksel geven.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:08

V_Naomi schreef:
Drico schreef:
Hoe zit het precies qua maat met een Prolite gevormde singel oid? Kies je gewoon de normale maat van ook een rechte singel of een maat groter?

Ik had altijd een mattes anatomical maat 70, die was echt te kort geworden

[ [url=m/FI0ysu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu de horka dressuur singel (zelfde vorm als prolite) in maat 80

[ [url=m/ot8GD8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had deze gisteren per ongeluk overgeslagen, maar wow wat een verbetering op de ligging van de singel!

Je ziet nu gewoon dat de singelstoten recht naar beneden hangen in plaats van naar voren getrokken worden richting de oksel. Ook een mooie lengte voor jouw paard.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:10

Afbeelding
Zadel ligt hier netjes een handbreedte achter het schouder en is aangesingeld op gelijke hoogte.
De maat moet zeker 10cm langer dat weet ik.
Maar ik vind dit al stukken beter dan mijn andere singel! Ligt al veel verder naar achteren.
Nu nog op zoek naar 10cm langer :j
Maar begin ook te twijfelen over de vorm, kan nog wel meer gebogen heb ik het idee

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:15

xMarizka schreef:
[ [url=m/KtHDAR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zadel ligt hier netjes een handbreedte achter het schouder en is aangesingeld op gelijke hoogte.
Maar ik vind dit al stukken beter dan mijn andere singel! Ligt al veel verder naar achteren.
Maar begin ook te twijfelen over de vorm, kan nog wel meer gebogen heb ik het idee

Zo ligt die in ieder geval een stuk beter dan andersom :+ en ook alweer meer vrijheid in de oksel dan met je oude singel.
Inderdaad mag die nog 10-15 cm langer. Met een langere singel heb je ook alweer meer bolling (even afhankelijk van het model).

Deze had je via marktplaats toch? Hoe lang is deze singel?

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:18

Daphara schreef:
V_Naomi schreef:

Ik had altijd een mattes anatomical maat 70, die was echt te kort geworden

[ [url=m/FI0ysu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu de horka dressuur singel (zelfde vorm als prolite) in maat 80

[ [url=m/ot8GD8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had deze gisteren per ongeluk overgeslagen, maar wow wat een verbetering op de ligging van de singel!

Je ziet nu gewoon dat de singelstoten recht naar beneden hangen in plaats van naar voren getrokken worden richting de oksel. Ook een mooie lengte voor jouw paard.

Idd stukken beter :j al zal de achterste singel stoot altijd schuin gaan, die staat nu eenmaal schuin aan het zadel :+

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:08

Daphara schreef:
xMarizka schreef:

Zo ligt die in ieder geval een stuk beter dan andersom :+ en ook alweer meer vrijheid in de oksel dan met je oude singel.
Inderdaad mag die nog 10-15 cm langer. Met een langere singel heb je ook alweer meer bolling (even afhankelijk van het model).

Deze had je via marktplaats toch? Hoe lang is deze singel?

Dit is een Kieffer van 60cm, had al iemand van bokt een berichtje gekregen dat die 65cm had liggen van deze singel maar dat is nog veel te kort!
Misschien als ik diezelfde niet weer kan vinden toch de QHP Bold proberen? Die zijn 65 of 75cm

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:11

xMarizka schreef:

Je kunt alles zeggen wat je wilt en je singel is idd stukken beter maar je zadel ligt echt niet achter de schouder. Welk punt voel jij eigenlijk? Ik heb het idee dat jij een ander punt gebruikt voor “achter de schouder” checken van een zadel. Het hele schouderblad moet vrij liggen en het zadel mag er niet tegenaan liggen incl als je het voorbeen naar voren strekt moet je vrij achter de schouder door kunnen met je hand.

Fotootje erbij:

Afbeelding

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:17

Aangezien er hier veel singel expertise schijnt te zijn, gooi ik mijn vraag hier even in het topic! Pony heeft nu een banaansingel, merk onbekend. Door mijn spierziekte mis ik echter de kracht om goed aan te singelen, waardoor het zadel een beetje naar links zakt tijdens het rijden... Zou 1 een singel met elastiek wat voor ons zijn, en 2, zo ja, heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde singel die we zouden kunnen proberen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:21

Maar als je zadel naar links zakt en nooit naar rechts, is het dan wel omdat je niet strak genoeg hebt gesingeld of zit je zelf meer op links of gooit je paard daar naartoe omdat hij niet recht is?

Met een elastische singel kun je inderdaad beter aansingelen, maar je moet dan wel opletten dat je het niet te strak gaat doen.

Ik heb zelf een kentaur singel met aan 2 zijdes elastiek en die bevalt me goed (en ik heb die in hetzelfde gaatje als die zonder elastiek met dezelfde lengte)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:21

Britt_xxx schreef:
Aangezien er hier veel singel expertise schijnt te zijn, gooi ik mijn vraag hier even in het topic! Pony heeft nu een banaansingel, merk onbekend. Door mijn spierziekte mis ik echter de kracht om goed aan te singelen, waardoor het zadel een beetje naar links zakt tijdens het rijden... Zou 1 een singel met elastiek wat voor ons zijn, en 2, zo ja, heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde singel die we zouden kunnen proberen?

Wat helpt is een foto van je paard met zadel en singel.
De lengte van je huidige singel (tussen de gespen) en eventueel een foto van de singel als die niet op het paard ligt.

Dat een zadel naar 1 kant zakt kan verschillende oorzaken hebben, aanslingeren zou niet direct een probleem moeten zijn wanneer het zadel goed ligt en je het juiste model en maat singel voor je paard gebruikt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:25

Hannanas schreef:
xMarizka schreef:

Je kunt alles zeggen wat je wilt en je singel is idd stukken beter maar je zadel ligt echt niet achter de schouder. Welk punt voel jij eigenlijk? Ik heb het idee dat jij een ander punt gebruikt voor “achter de schouder” checken van een zadel. Het hele schouderblad moet vrij liggen en het zadel mag er niet tegenaan liggen incl als je het voorbeen naar voren strekt moet je vrij achter de schouder door kunnen met je hand.

Fotootje erbij:

[ [url=m/a65C9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt een duidelijk punt Hannanas, ik ben het er mee eens dat het zadel niet achter de schouder ligt, maar er op. Toch, iets vriendelijker dat vertellen zou wel mogen hoor. :o Het komt wat aanvallend over, terwijl je het misschien helemaal niet zo beroerd bedoeld.

Laten we elkaar a.u.b. op een leuke constructieve manier blijven helpen, dan blijft het leuk voor iedereen om hier mee te doen en leren we er allemaal wat van.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:31

Bedankt! Ik zit meer op mijn linkerbil, dus weet bijna zeker dat dat de oorzaak voor het schuiven is. :) Maar zodra iemand anders de singel 1 gaatje strakker heeft gedaan, doet het probleem zich niet meer voor. En hij wordt dan niet extreem strak aangesingeld.

Ik zal morgen even de gevraagde foto’s maken!

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:11

Vraagje:
Ik gebruik nu een Harry's horse singel 60 cm, ik denk dat hij wel 10 cm langer kan? Helaas is die maat er niet meer...
Gaat 75 cm te groot zijn?
Als andere optie had ik naar een anatomische singel van horka gekeken, welke er nog wel in 70cm is :)

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:18

Die hierboven, gebruik je die normaal met een zadel ook? of enkel met BBP, als je de singel langer doet moet je wsl een ander dekje onder je BBP doen. Wat ook wel belangrijk is, zorg ervoor dat de uitsparing goed zit qua "hoogte" die lijkt nu mooi op de hoogte van de oksel te zitten, maar als je hem 10/15 cm langer doet, dan komt die uitsparing mogelijk ook niet mooi te liggen.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:56

Daphara schreef:
Hannanas schreef:

Fotootje erbij:

[ [url=m/a65C9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt een duidelijk punt Hannanas, ik ben het er mee eens dat het zadel niet achter de schouder ligt, maar er op. Toch, iets vriendelijker dat vertellen zou wel mogen hoor. :o Het komt wat aanvallend over, terwijl je het misschien helemaal niet zo beroerd bedoeld.

Laten we elkaar a.u.b. op een leuke constructieve manier blijven helpen, dan blijft het leuk voor iedereen om hier mee te doen en leren we er allemaal wat van.

Bedankt, maar ik weet zelf prima hoe mijn zadel ligt en hoort te liggen. Ik kan dat zelf prima voelen! Ik heb het er met opzet bij gezet dat het zadel een handbreedte achter de schouder ligt. Ik ga hier niet weer verder op in, gezien ik meermaals heb gezegt dat mijn zadel goed ligt en dat bevestigt mijn zadelpasser ook. Toch bedankt voor jullie hulp met de singel :))

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:53

siskeh schreef:
Die hierboven, gebruik je die normaal met een zadel ook? of enkel met BBP, als je de singel langer doet moet je wsl een ander dekje onder je BBP doen. Wat ook wel belangrijk is, zorg ervoor dat de uitsparing goed zit qua "hoogte" die lijkt nu mooi op de hoogte van de oksel te zitten, maar als je hem 10/15 cm langer doet, dan komt die uitsparing mogelijk ook niet mooi te liggen.

Dankje, met zadel vind ik hem minder mooi liggen.. ze staat hier ook een beetje vreemd :+

Afbeelding

De singel die ik nu heb:
De bolling aan de voorkant is hier inderdaad wel heel breed.
Afbeelding

De singel op mijn verlanglijstje:
Minder brede bolling, dus ik gok dat het dan ook bij een maatje groter niet in de weg gaat zitten?
Afbeelding