Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 16:47

@ Babootje die heb ik niet. Maar wat ik je wel kan vertellen is dat ie dus van voren gaat zakken als ik er op zit..en hij nu al meer gevormd is. Het is flexibel dus het kp ijzer zoekt naar wanneer het goed ligt zeg maar. Het is een easytrek zadel, zoek maar eens op bij interesse. Kifrahorse verkoopt ze.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 16:50

Afbeelding

toch wel. De eerste keer dat ik er in zat...was met testen en passen. Ik zit hier nog wel te ver naar achteren..nu zit ik verder naar voren in het zadel :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:01

Absolem schreef:
Ik heb liefst een hoge Engelse brede aansnoer neusriem die heel zacht onderlegd is. Die kan je als je 'm gewoon dichtdoet bijna niet te strak doen.. Alleen als je m echt heel hard gaat aantrekken.

Alleen de naam al...

Anoniem schreef:
Ik ben juist helemaal geen fan van boomloze zadel, een goed op maat gemaakt zadel doet in mijn ogen meer bij "probleempaarden" :)

Boomzadels zijn naar mijn weten alleen "beter" als ze 100% passen - en je paard dus nooit zal veranderen van vorm.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:02

Babootje schreef:
Bamii schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn zadel vinden. Krijg heel vaak te horen dat mijn zadel veel te ver naar achteren ligt, maar mijn paard heeft een lang doorlopende schoft met een enorme schouder en een wat weke rug waardoor het zadel naar deze positie schuift als ik hem meer naar voren leg. Maar dan ligt hij net niet/net wel op de schouders, op de foto's ligt hij enkele vingers achter de schouder
[ [url=m/I9S7Bu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/K9lRpP.jpg]Afbeelding[/url] ]
(nog met de oude, rechte, singel)

Het zadel ligt wat ver op de rug inderdaad. Maar zolang de lengte van het zadel niet verder dan de laatste rib ligt lijkt het me niet zo'n probleem. Is dat wel het geval zul je denk ik beter een ander zadel zoeken.
Ik denk dat je dan beter kunt kijken naar een zadel met een "open" boom.

In mijn mening niet ver, maar verder dan bij een gemiddeld paard. Als ik zo kijk, zou het zadel inderdaad niet verder naar voren mogen vanwege de grote schouders. Het is dan inderdaad wel zaak om niet over de 18e rib heen te gaan (en schouder zijn al moeilijk te beoordelen van een foto aan de 18e rib ga ik me helemaal niet wagen), maar zolang dat niet gebeurt, is het een goed zadel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:22

Leuk topic !

Afbeelding

Ik heb voor nu alleen even deze foto.
Nog met de oude singel die het zadel iets naar voren trok .
Sinds gisteren een prolite singel gekocht

Ik vind dit zadel goed passen
Het diepste punt ligt mooi in het midden .
De beugela hangen recht naar beneden net als de singelstoten
Plus hij ligt niet op de schoft of prikt in de rug

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:38

LadyMadonna schreef:
Wat mij meer opvalt zijn de enorme stootbumpers op de zweetbaden... alsof men niet meer onafhankelijk kan zitten maar vast gezet moet worden....

Mij viel dat ook op en vind het echt maar niks.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:41

Ragdollcat schreef:
LadyMadonna schreef:
Wat mij meer opvalt zijn de enorme stootbumpers op de zweetbaden... alsof men niet meer onafhankelijk kan zitten maar vast gezet moet worden....

Mij viel dat ook op en vind het echt maar niks.

Dan neem jij een zadel zonder wrong. Ik heb graag een beetje wrong, een smalle twist en een diepe zit :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:09

Ik denk dat we ondertussen kunnen concluderen dat zadels vanaf een foto onvoldoende beoordeeld kunnen worden.

Bij twijfel: ga op zoek naar een kundige zadelpasser /zadelmaker en laat diegene in beweging het zadel op het paard controleren.

Twijfel je nog steeds: ga voor een second opinion bij een andere zadelpasser.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:38

Nee hoor, denk dat sommige mensen dat wel redelijk kunnen, en anderen vooral denken dat ze het kunnen.

Persoonlijk ga ik liever naar een fitter, anderzijds: als er heel veel mensen roepen dat een zadel te ver naar voren ligt, zal er gerust een kern van waarheid in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:51

_Natasja_ schreef:
Ik denk dat we ondertussen kunnen concluderen dat zadels vanaf een foto onvoldoende beoordeeld kunnen worden.

Ik postte inderdaad hier een zadel die er vanaf de zijkant prima uit zag, maar als je van voren kijkt zit hij te veel tegen de schoft. Ik was al van mening dat je dat in ieder geval niet vanaf één foto vanaf de zijkant kan behoordelen, of hij echt goed licht heb je beeld van veel meer kanten nodig :j
Daar heb ik eventueel ook foto's van? Als men dat interessant vind :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:30

_Dreamer schreef:
_Natasja_ schreef:

Ik postte inderdaad hier een zadel die er vanaf de zijkant prima uit zag, maar als je van voren kijkt zit hij te veel tegen de schoft. Ik was al van mening dat je dat in ieder geval niet vanaf één foto vanaf de zijkant kan behoordelen, of hij echt goed licht heb je beeld van veel meer kanten nodig :j
Daar heb ik eventueel ook foto's van? Als men dat interessant vind :)

Het maakt ook nog uit of er wel of niet iemand in het zadel zit. Zadel kan zo op het oog (zonder ruiter) ruim genoeg lijken maar dat belast toch niet zijn. Daarvoor moet je toch met je neus erboven op staan, je hand ertussen kunnen steken (ook om te beoordelen of een zadel knelt of niet) etc. Dus ja een foto is onvoldoende om te beoordelen of het goed ligt. Je kunt hooguit iets zeggen over de plaats waar het moet liggen of dat het voor- of achterover helt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:31

Klopt haha, dit zadel lag "op het oog" ook goed. Maar zodra op op stapte toch te dicht op de schoft :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:00

Veel zadelfitters kijken niet eens als je erop zit hoe het zadel dan ligt, laatst bij een vriendin een bekende zadelfitter kijkt even en zegt ja ligt goed en ze vroeg nog moet ik niet rijden, euh nee hoor ligt goed, week later ligt hij toch niet helemaal goed, je belt zegt ie stuur maar op dan pas ik het aan :o? :o? hoe weet hij wat hij moet aanpassen dan.
En ja dit type zadelfitters zijn er nog genoeg en vooral als je een niet te duur zadel koopt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:30

_Natasja_ schreef:

Bij twijfel: ga op zoek naar een kundige zadelpasser /zadelmaker en laat diegene in beweging het zadel op het paard controleren.

Het gaat er ook niet om om in dit topic een volledige beoordeling te geven van hoe en zadel past. De vraag in de opening ging specifiek om zadels die te ver naar voren gelegd worden en daardoor niet optimaal liggen. Het helpt dan vaak wel heel goed om het zadel beter op het paard te leggen. Soms los het daar al mee op en hoeft er geen zadelpasser meer bij te komen. Als het zadel op het paard ligt, dan kun je op de foto niet niet hoe de schoft is en of die nog wel genoeg ruimte heeft, maar je mag toch wel een beetje erop vertrouwen dat de plaatsers van de foto niet van alles achter houden? Behalve jij dan, want jij was die fopperd die ons in het ootje wilde nemen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:31

Pipodipo helemaal met je eens

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:37

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:43

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 13:45

Pipodipo schreef:
_Natasja_ schreef:

Het gaat er ook niet om om in dit topic een volledige beoordeling te geven van hoe en zadel past. De vraag in de opening ging specifiek om zadels die te ver naar voren gelegd worden en daardoor niet optimaal liggen. Het helpt dan vaak wel heel goed om het zadel beter op het paard te leggen. Soms los het daar al mee op en hoeft er geen zadelpasser meer bij te komen. Als het zadel op het paard ligt, dan kun je op de foto niet niet hoe de schoft is en of die nog wel genoeg ruimte heeft, maar je mag toch wel een beetje erop vertrouwen dat de plaatsers van de foto niet van alles achter houden? Behalve jij dan, want jij was die fopperd die ons in het ootje wilde nemen.

]klopt helemaal

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:48

Pipodipo schreef:
Deze gaat over balans in het zadel en is ook interssant: https://paardenplein.nl/blog/blog-het-d ... om-balans/
Het is natuurlijk niet de volledige waarheid, want over zitten kun je ook boeken vol schrijven.

Dat is ook een aspect.
Veel willen een zadel dat veell steun geeft, dus een meer "gedwongen" zit. Maar daarbij moet je wel bedenken dat als je zelf veel steun nodig hebt dat niet zo'n goede keuze is. Want zo'n zadel versterkt jouw beweging in het zadel, waardoor het zadel ook eerder gaat schuiven. Er zijn maar weinig zadelpassers die je dat vertellen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:54

Ook ik ben op m’n vingers getikt door de zadelmaakster dat ik te ver naar voren opzadelde. Ze heeft het me voor gedaan en laten voelen. Maar soms als ik foto’s terugkijk, zie ik m’n zadel toch weer te ver naar voren liggen.

Komt bij mij denk ik door hoe we het vroeger op de manege leerden. Als de singel vlak achter de voorbenen ligt, dan ligt ie goed dacht ik altijd. Vele jaren later dus pas geleerd hoe het écht zou moeten.

Overigens zit mijn zadel tussen plat en van die enorme wrongen in. Bij die grote wrongen kan ik m’n benen niet fijn kwijt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:17

Ook ik heb de neiging om het zadel te ver naar voren te leggen. Dit heeft ook te maken met korte rug paardje waardoor ze dit speciale zadel heeft bedoeld voor rondgeribte paardjes met korte rug (Dabs jaguar uitvoering ).
Als ik echter de foto zie en filmpje zou ik denken dat het nog meer naar achteren moet. Toen ik er op zat was er duidelijke schouder vrijheid en ze liep echt superen had ik dat gevoel helemaal niet.

Afbeelding

En geprobeerd filmpje te maken terwijl ik er naast liep. Niet echt handig dus. Polie is al veel afgevallen maar zal zeker nu ze weer beweegt en het kouder wordt meer af gaan vallen, iets dat hard nodig is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:02

Waarom heb jij ronde (franse) kussens Pien?. Jouw pony lijkt dat zo op t oog niet nodig te hebben.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 17:03

Zo op het oog vind ik hem idd te ver naar voren liggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:11

Babootje schreef:
Waarom heb jij ronde (franse) kussens Pien?. Jouw pony lijkt dat zo op t oog niet nodig te hebben.

Dit zadel heb ik cadeau gehad en mogen uitkiezen uit een aantal zadels. Het paste gewoon het beste en beter als welk zadel ooit van te voren. En dat vond ik zo bijzonder want deze rug is niet gemakkelijk voor een zadel, want veel deskundigen zijn daar al mee bezig geweest en op deze rug hebben al heel veel zadels gelegen. Deze staat met stip bovenaan en ik ben er heel erg blij mee. Het paardje loopt er super onder en ik zit er super op. Dit zadel lag in een schuur en is ooit gemaakt voor een paard dat heel erg met de rug op Polie lijkt, en daarom zijn deze lieve bokkers dit zadel komen brengen, met een aantal andere, maar deze heb ik uitgekozen. Achteraf bleek het ook nog eens om een echt kwaliteitszadel te gaan die zelfs 2de hands erg duur zijn op dit moment en handgemaakt voor dit soort paardjes.
Dus de ronde kussens zijn geen keuze, maar die had dit zadel gewoon.

Cinnepin, de volgende keer ga ik het zadel nog iets meer naar achteren leggen. Kijken wat dat doet. Ze liep er vanochtend fijn onder. Dan maak ik ook weer foto's.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:58

Pipodipo schreef:
Deze gaat over balans in het zadel en is ook interssant: https://paardenplein.nl/blog/blog-het-d ... om-balans/
Het is natuurlijk niet de volledige waarheid, want over zitten kun je ook boeken vol schrijven.

Jouw laatste opmerking idd :j

Het is ook niet zo simpel als hier gesteld wordt. Vroeger werden eigenlijk alle zadels gemaakt voor mannen. Mannen hebben meer ruimte tussen de bovenbenen, en minder ruimte nodig voor het zitvlak. Het is smaller en langer.

Wat gebeurt er nu als er een vrouw in dat zadel gaat zitten? Als ze correct wil zitten, zal ze zitten zoals op foto 1. Vervolgens wordt er tegen haar geroepen dat ze naar achter moet gaan zitten. De enige oplossing daarvoor, voor een vrouwenbekken, is haar rug hol maken. Op de plek waar haar bovenbenen zouden moeten zitten, is eigenlijk geen plek, dus ze steekt haar knieën naar buiten en dus haar tenen op het op te lossen.

Als ze wel haar bekken zou kantelen, komt ze in een houding terecht zoals foto 3, en komt haar schaambeen tegen de twist aan, wat pijnlijk is, en dus gaat ze compenseren met een gespannen onderrug en een stoelzit.

Het loont serieus de moeite om bij zitproblemen eens te kijken of de ruiter wel in het zadel past. Een vrouw kan simpelweg niet in een mannenzadel correct zitten.

Als je een vrouwenzadel hebt (en ja, dat zijn vaak de zadels met een diepere zit en meer wrong) zul je idd merken dat je bovenbeen automatisch in een bepaalde positie ligt door de smallere twist, en dat je veel gemakkelijker rechtop kunt zitten. Dat kan voelen als een gedwongen zit als je een mannenzadel gewend bent. Toch is het dat niet helemaal.

Ik heb op zadels gereden die voor vrouwen waren gemaakt met ondiepe zit en een klein wrongetje. Toch zat ik nog steeds een stuk makkelijk, terwijl ik op een Wintec veel meer onbalans heb, om maar een voorbeeld te geven. De oudere zadels zijn gewoon niet voor vrouwen gemaakt.

En ik ben het er volkomen mee eens dat een zadel zonder meer op de juiste plek hoort te liggen, maar als het daar ligt, zou je moeiteloos rechtop moeten kunnen zitten. Ook zonder diepe zit of wrong, en dat heeft wel degelijk te maken met hoe je zadel gemaakt is.

Absoluut moeten ruiters leren zitten, en het is zonder meer waar dat daar soms weinig aandacht wordt besteed, al zie ik soms ook ruiters achterover hangen, waarvan ik denk: jij zou het toch correct geleerd moeten hebben, gezien je leeftijd. Je zit is je basis, maar daarin lijkt het mij zeer wijs redelijk te blijven, en niet van een vrouw te verwachten dat zij in een mannenzadel correct kan zitten.