Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Absolem schreef:Ik heb liefst een hoge Engelse brede aansnoer neusriem die heel zacht onderlegd is. Die kan je als je 'm gewoon dichtdoet bijna niet te strak doen.. Alleen als je m echt heel hard gaat aantrekken.
Anoniem schreef:Ik ben juist helemaal geen fan van boomloze zadel, een goed op maat gemaakt zadel doet in mijn ogen meer bij "probleempaarden"
Babootje schreef:Bamii schreef:Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn zadel vinden. Krijg heel vaak te horen dat mijn zadel veel te ver naar achteren ligt, maar mijn paard heeft een lang doorlopende schoft met een enorme schouder en een wat weke rug waardoor het zadel naar deze positie schuift als ik hem meer naar voren leg. Maar dan ligt hij net niet/net wel op de schouders, op de foto's ligt hij enkele vingers achter de schouder
[ [url=m/I9S7Bu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/K9lRpP.jpg]Afbeelding[/url] ]
(nog met de oude, rechte, singel)
Het zadel ligt wat ver op de rug inderdaad. Maar zolang de lengte van het zadel niet verder dan de laatste rib ligt lijkt het me niet zo'n probleem. Is dat wel het geval zul je denk ik beter een ander zadel zoeken.
Ik denk dat je dan beter kunt kijken naar een zadel met een "open" boom.
Ragdollcat schreef:LadyMadonna schreef:Wat mij meer opvalt zijn de enorme stootbumpers op de zweetbaden... alsof men niet meer onafhankelijk kan zitten maar vast gezet moet worden....
Mij viel dat ook op en vind het echt maar niks.
_Natasja_ schreef:Ik denk dat we ondertussen kunnen concluderen dat zadels vanaf een foto onvoldoende beoordeeld kunnen worden.
_Dreamer schreef:_Natasja_ schreef:Ik denk dat we ondertussen kunnen concluderen dat zadels vanaf een foto onvoldoende beoordeeld kunnen worden.
Ik postte inderdaad hier een zadel die er vanaf de zijkant prima uit zag, maar als je van voren kijkt zit hij te veel tegen de schoft. Ik was al van mening dat je dat in ieder geval niet vanaf één foto vanaf de zijkant kan behoordelen, of hij echt goed licht heb je beeld van veel meer kanten nodig
Daar heb ik eventueel ook foto's van? Als men dat interessant vind
_Natasja_ schreef:Ik denk dat we ondertussen kunnen concluderen dat zadels vanaf een foto onvoldoende beoordeeld kunnen worden.
Bij twijfel: ga op zoek naar een kundige zadelpasser /zadelmaker en laat diegene in beweging het zadel op het paard controleren.
Twijfel je nog steeds: ga voor een second opinion bij een andere zadelpasser.
Pipodipo schreef:_Natasja_ schreef:Ik denk dat we ondertussen kunnen concluderen dat zadels vanaf een foto onvoldoende beoordeeld kunnen worden.
Bij twijfel: ga op zoek naar een kundige zadelpasser /zadelmaker en laat diegene in beweging het zadel op het paard controleren.
Twijfel je nog steeds: ga voor een second opinion bij een andere zadelpasser.
Het gaat er ook niet om om in dit topic een volledige beoordeling te geven van hoe en zadel past. De vraag in de opening ging specifiek om zadels die te ver naar voren gelegd worden en daardoor niet optimaal liggen. Het helpt dan vaak wel heel goed om het zadel beter op het paard te leggen. Soms los het daar al mee op en hoeft er geen zadelpasser meer bij te komen. Als het zadel op het paard ligt, dan kun je op de foto niet niet hoe de schoft is en of die nog wel genoeg ruimte heeft, maar je mag toch wel een beetje erop vertrouwen dat de plaatsers van de foto niet van alles achter houden? Behalve jij dan, want jij was die fopperd die ons in het ootje wilde nemen.
Pipodipo schreef:Deze gaat over balans in het zadel en is ook interssant: https://paardenplein.nl/blog/blog-het-d ... om-balans/
Het is natuurlijk niet de volledige waarheid, want over zitten kun je ook boeken vol schrijven.
Babootje schreef:Waarom heb jij ronde (franse) kussens Pien?. Jouw pony lijkt dat zo op t oog niet nodig te hebben.
Pipodipo schreef:Deze gaat over balans in het zadel en is ook interssant: https://paardenplein.nl/blog/blog-het-d ... om-balans/
Het is natuurlijk niet de volledige waarheid, want over zitten kun je ook boeken vol schrijven.