Opgelicht met een zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:00

Waarom elke 3mnd een fysio? Ga je daar zelf ook elke 3mnd heen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:06

Polly schreef:

Nee. Sommige mensen zelfs elke 2 weken.
Maar mijn pony krijgt ook elke 3 maanden ondersteuning. Osteopaat afgewisseld met sportmasseur. Juist omdat ze het moeilijk vind haar lijf te gebruiken. Nog onwijs aan het ontwikkelen is in spier krijgt ze het soms moeilijk. Omdat ook haar dressurmatige africhting nog geen L niveau waard is en ik ook geen topruiter ben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:25

Als je gaat doen wat je in je laatste reacties schreef, dan complimenten aan jou.

In mijn ogen kijk je nu naar jhr paard en wat ze nodig heeft.

Heb je overigens ook je instructrice gesproken die vond dat de BR niet paste en de Wintec wel? Omdat je nu zelf een andere mening hebt dan zij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:33

Ja. Heb dr geappt dat ik het toch niet lekker vond liggen. En ons voorlopige plsn. En dat ik de komende 4 weken in ieder geval niet ga lessen.

Ze vond het een goed besluit. Vandaag ga ik in de rijbak oefenen voor de manegelessen beginnen. Longeerbak was vreselijk stoffig waardoor mn paard gaat hoesten. Dus waren na even stappen en een rondje draf gister gestopt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:35

Polly schreef:

Ik hoef geen belasting op mijn rug te dragen? En als mijn schoenen niet lekker zitten draag ik ze niet, ik hoef geen oefeningen te doen die ik lastig vind en ik kan zelf aangeven als ik ergens een pijntje heb? Zo kan ik nog wel even doorgaan, wat een vreemde vergelijking.
Ik doe dit om vroegtijdig eventuele probleempjes te voorkomen bij mijn paard, juist omdat ik nog niet heel lang zelf een paard heb. Ik laat mij daarom graag ondersteunen door mensen die er verstand van hebben, lijkt me niks mis mee en wel zo eerlijk naar je paard toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:36

Met vaak een fysio is niks mis toch? :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:49

Welnee als je het geld ervoor hebt is dat prima.
Blijkbaar heb ik een onverwoestbaar ras.
Maar no offence hoor, k vroeg het me gewoon af.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:56

Jij een onverwoestbaar ras, ik gewoon een ontzettend kromme knol -O-

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:51

Ik denk dat je een goede keus maakt ts! Fijn om te lezen +:)+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:00

Ik heb me zelf verdiept in zadels passen en drukpuntenmassage. Dat scheelt zo veel. Daarmee kun je problemen voor zijn.
Maar het gekke is ook dat er mensen zijn die tig paarden met kreupelheden hebben en anderen geen. Dan moet je toch naar jezelf kijken lijkt me. Natuurlijk is de 1 belastbaarder dan de ander, maar vaak ligt er ook onkunde aan ten grondslag. Ik ben geen topruiter, maar heb wel gevoel ontwikkeld. En met open staan naar dingen als zelf leren masseren e.d. herken ikdingen eerder en hoef ik geen hulp in te schakelen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:19

Anoniem schreef:
Met vaak een fysio is niks mis toch? :)

Nee helemaal niet. :)

Ik vind dat je nu goed bezig bent! Wellicht een idee om een goede fysio/osteo even bij je paard te laten komen. Die kan je al zo goed helpen met plekken in het lijf waar ze last van heeft, en helpen de boel los te krijgen. :j
Grote kans dat ze dan ook makkelijker kan buigen, en haar rug weer fijn kan gaan gebruiken.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:37

Beste TS.
Nu wordt je dus toch het slachtoffer van bokt.. Je krijgt allemaal goedbedoelde onzin voorgeschoteld van mensen die geen idee hebben....
Van juridische stappen tot de zoveelste charlatan die doktertje gaat spelen met jouw paard en op kosten van jouw ouders.
Gebruik je nuchtere verstand en bedenk:

1. Je hebt een prachtig zadel. Daar is hard voor gewerkt. Wees er heel erg zuinig op.
2. Jouw paard heeft gewoon een gevoelige huid en is arm bespierd.
3. Rijd nooit zonder gel-pad. Daarmee voorkom je drukplekjes. Mijn zoon is springruiter, rijdt veel verschillende paarden, allemaal met hetzelfde zadel, maar altijd met gel-pad
4. Een zadelleverancier hoeft alleen maar te controleren of het zadel jóuw past. Als jij goed in je zadel zit, dan belast jij je paard op de goede plek.
5. Een paard is in ontwikkeling als jij hem gaat trainen. Daar kun je onmogelijk je zadel elke keer op aanpassen. Vandaar die gel-pad
6. Je hebt een paard met een werkwillig karakter. Verveel hem niet met eindeloos longeren of weidegang. Het is geen koudbloed.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:43

tagger schreef:
Beste TS.
Nu wordt je dus toch het slachtoffer van bokt.. Je krijgt allemaal goedbedoelde onzin voorgeschoteld van mensen die geen idee hebben....
Van juridische stappen tot de zoveelste charlatan die doktertje gaat spelen met jouw paard en op kosten van jouw ouders.

1. Je hebt een prachtig zadel. Daar is hard voor gewerkt. Wees er heel erg zuinig op.
3. Rijd nooit zonder gel-pad. Daarmee voorkom je drukplekjes. Mijn zoon is springruiter, rijdt veel verschillende paarden, allemaal met hetzelfde zadel, maar altijd met gel-pad
4. Een zadelleverancier hoeft alleen maar te controleren of het zadel jóuw past. Als jij goed in je zadel zit, dan belast jij je paard op de goede plek.
5. Een paard is in ontwikkeling als jij hem gaat trainen. Daar kun je onmogelijk je zadel elke keer op aanpassen. Vandaar die gel-pad
6. Je hebt een paard met een werkwillig karakter. Verveel hem niet met eindeloos longeren of weidegang. Het is geen koudbloed.

En jij ben niet 'van Bokt' en hebt de wijsheid in pacht? Zelden zo'n opsomming van onzin gelezen. Wat heb je aan een prachtig zadel wat niet de juiste pasvorm heeft? Bijna alle zadelmakers raden gelpads juist af?!! Want juist waar het drukt/ knelt wordt de gel weggedrukt. In principe hoort een zadel gewoon zonder poespas goed te liggen. Bij deze rug en ontwikkeling van spieren kan ik me voorstellen dat het misschien wel nodig is, maar dat moet een goede zadelmaker uitmaken.En het zadel hoeft alleen de ruiter maar niet het paard te passen, serieus??
Een werkwillig paard, is nog steeds geen gezond, correct gebouwd, goed paard helaas. Was het maar zo'n feest.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 20-03-18 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:53

Ik heb niet de wijsheid in pacht, maar ik heb wel veel ervaring.
Ik heb dit al heel vaak gezien.
Het begint met de "zadelpasser" en het loopt via de fysio, kraker, helderziende handoplegger, en iemand die het paard wel even zal corrigeren naar een grote teleurstelling en verkoop van het paard.
Dan zijn er inmiddels grote bedragen uitgegeven en veel teleurstellingen verwerkt.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:57

tagger schreef:
Beste TS.

Whut?? :')

Een gelpad heeft totaal geen zin zoals al genoemd is.
En een zadel moet ruiter EN paard passen. Je kan geen smalle boommaat op een breed paard leggen. Dit zal knellen met alle gevolgen vandien. En vice versa, geen brede boommaat op een smal paard. Een gel padje zal hier niet bij helpen!

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:58

DatBenIkNou schreef:
tagger schreef:
Beste TS.

En jij ben niet 'van Bokt' en hebt de wijsheid in pacht? Zelden zo'n opsomming van onzin gelezen. Wat heb je aan een prachtig zadel wat niet de juiste pasvorm heeft? Bijna alle zadelmakers raden gelpads juist af?!! Want juist waar het drukt/ knelt wordt de gel weggedrukt. In principe hoort een zadel gewoon zonder poespas goed te liggen. Bij deze rug en ontwikkeling van spieren kan ik me voorstellen dat het misschien wel nodig is, maar dat moet een goede zadelmaker uitmaken.En het zadel hoeft alleen de ruiter maar niet het paard te passen, serieus??
Een werkwillig paard, is nog steeds geen gezond, correct gebouwd, goed paard helaas. Was het maar zo'n feest.

Amen, dit is echt de grootste onzin ooit... echt schandalige opsomming dat ten kosten gaat van je paard in dit geval.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:09

Het is geen onzin. Het is de waarheid.
Maar het is makkelijker om te geloven in iemand die het voor je zal oplossen

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:16

Dus tagger, jij wil eigenlijk zeggen als ik op een welsh pony ga rijden met een zadel voor een Belgisch Trekpaard dat dat perfect zal liggen, zolang ik maar goed in dat zadel pas?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:18

theadora99 schreef:
Dus tagger, jij wil eigenlijk zeggen als ik op een welsh pony ga rijden met een zadel voor een Belgisch Trekpaard dat dat perfect zal liggen, zolang ik maar goed in dat zadel pas?

Ja zolang jij er maar goed opzit... pech voor je pony toch.... _/-\o_ :') :j

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:19

Natuurlijk niet. Maar TS heeft geen zadel voor een Belgisch trekpaard maar een goed, normaal, merkzadel.
Ze heeft ook geen welsh pony.
Ik denk dan ook niet dat ze is opgelicht. Ik denk dat ze haar paard kan helpen en een hoop geld en teleurstelling kan besparen door een gelpad te gebruiken

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:22

tagger schreef:
Natuurlijk niet. Maar TS heeft geen zadel voor een Belgisch trekpaard maar een goed, normaal, merkzadel.
Ik denk dan ook niet dat ze is opgelicht. Ik denk dat ze haar paard kan helpen en een hoop geld en teleurstelling kan besparen door een gelpad te gebruiken

uiteindelijk zal je op deze manier veel meer geld kwijt zijn aan de 'genezing' van je paard

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:25

Sorry, wat een bullshit tagger.. bullshit van de bovenste plank :x

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:30

tagger schreef:

Maar het is wel precies wat jij zegt ;)
En waarom kunnen koudbloeden geen werkwillig karakter hebben? Ik ben even in de war

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:31

Voor sommige mensen is een simpele oplossing niet bevredigend. Daar kan ik niks aan doen.
Rondom het paard komt een steeds grotere groep van probleemoplossers die allemaal hun graantje meepikken.
Mensen hebben nogal eens de neiging om zich belangrijker te willen maken dan ze zijn. Zadelpasser is een beroep dat niet bestond. Een zadel dat de ruiter niet past, kan veel schade aanrichten. Ik zie veel mensen met een te groot achterwerk in een te klein zadel. Dan ga je een paardenrug verkeerd belasten. De rest is hokus-pokus. En kost voornamelijk geld

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:34

tagger schreef:
Het is geen onzin. Het is de waarheid.
Maar het is makkelijker om te geloven in iemand die het voor je zal oplossen

Niemand oppert hier kwakzalverij? Als jij overigens niet eens weet dat een springzadel sowieso qua pasvorm niet te vergelijken is met een dressuur dan ben je mij al kwijt, sorry. Ik heb een 'doorsnee' KWPN maar met haar wat korte rug zal daar onmogelijk een standaard 18 inch op passen. Dus ook al past mij dat, haar past het niet.