Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:50

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:16

Misschien is dit al gezegd hoor (maar ga even geen 9 pagina's teruglezen :o ). Heb je al eens uiercreme geprobeerd? Mijn staleigenaresse heeft ook een paard die altijd zijn mondhoeken stuk had. Dit was al zo toen hij hier kwam. Hij had aan de binnenkant van zijn mondhoeken een soort kloven zitten en het was heel droog. Zij heeft ook van alles en nog wat geprobeerd, tot iemand gewone simpele uiercreme van de kruidvat aanraadde. Ze smeert in iedere mondhoek een dikke klodder en in de hoeken van bit zelf wat. Haar paard werd gelijk een stuk fijner in de aanleuning, waarschijnlijk ook omdat het nu geen pijn meer doet. De kloven zijn inmiddels zo goed als verdwenen en hij lijkt nergens meer last van te hebben. Wel blijft ze voor de zekerheid iedere keer voor het rijden er wat crème op smeren zodat het niet terugkomt, maar ach uiercreme kost gelukkig bijna niets ;).

Wat je hierboven vertelt over het snijden is hier toen ook ter sprake gekomen. Maar onze da was er toen wat twijfelend over omdat je waarschijnlijk wel weer litteken weefsel krijgt.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:39

Cheminee schreef:
_maaike_D schreef:
Aan welke kant zit het wondje? Of aan beide kanten?

Afwisselend maar voornamelijk rechts

Eerder las ik dat je aan gaf dat je paard links weinig contact neemt en rechts wat sterk is.
Het paard is links gebogen, dus links hol en rechts bol.
Kan het zijn dat je rechts vaker in moet werken om de gewenste reactie te krijgen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:58

Heel herkenbaar. Ik heb hier ook zo'n paard staan en ook nog eens eentje die best sterk kan zijn in de mond. Ik heb denk ik wel 50 bitten hier liggen, niet allemaal wegens mijn paard aangeschaft, maar wel voor andere paarden ook. En kan me inmiddels expert noemen op het gebied van bitfitten en zou me ook wel als bitfitter kunnen voordoen. Maar: Een bitfitter werkt niet, want je rijdt er maar even op en je moet minstens een maand iets echt probereren wil je weten of het werkt. Soms denk je dat het wat is, maar na 2 weken wordt je paard enorm sterk. Dan blijkt het toch aan het eerst zo fijne bit te liggen. Een bitfitter kan hooguit helpen met hoeveel ruimte er is in de mond. En dat kun je zelf ook prima, of je instructeur.
De mijne kan niet over dubbelgebroken watertrensen. Dan is het gewoon mis. Dus dan moet je al naar bustrensen. Dan wil ze liever geen druk op de tong, dus dubbelgebroken is juist niet zo fijn. Enkelgebroken beter. Ongebroken stuurt niet vind ik zelf.

Ik mis hier de tip van de Myler level 2 en level 3. De Level 2 heb ik nu voor mijn paard en dit gaat best goed. Level 3 is met een grotere tongboog en er is zelfs een correctietrens van Mylder (naam is onjuist natuurlijk).
Helaas mogen de sprenger comforttrensen niet meer, want die zouden vermoedelijk ook goed zijn. Of het RC stangengebiss.

Verder loopt mijn paard het meest kauwend als er GEEN neusriem gedragen wordt. Met sperriem kauwt ze minder en blijft de mond makkelijker heel, maar ik wil juist een kauwend paard, dus rij geregeld zonder neusriem, of met een zeer losse niet meer functinerende engelse neusriem. En heb nu een paar bitten waarbij het goedgaat. Het ideale bit heb ik nog niet, maar met een hele dikke enkelgeborken bustrens van 23mm gaat het goed, met de Myler Level2 comfort ook. En met een wedsternhulstrensje enkelgebroken. Deze bitten wissel ik af. En de neusriemen ook. En dan ook nog bitloos, de sidepull of kaakgeruist. Dit samen maakt dat mijn paard erg happy is en ik denk dat ze net als ik af en toe gewoon in andere schoenen wil lopen omdat het fijner is, mijn paard gewoon meerdere bitjes en neusriemen wil. Mijn bijrijder rijdt met 1 bit. En zo gaat het goed.

Oh ja, als een paard rechts vastpakt is het taak om 1 of 2 keer sterker in te komen rechts, en dan los te laten. Dan kom je pas weer sterker in als het paard gewoon echt linksgebogen loopt. continu terugtrekken is juist wat je paard uitlokt en dat moet je niet doen. Helaas werkt geheel loslaten ook niet, maar kortstondig goed inkomen werkt goed. Daarna belonen. Zo krijg je je paard vanzelf rechter. En veel voltes rijden. Ik rij dan graag kleine voltes 10m. 1 linksom, 1 rechtsom, 1 linksom, 2 rechtsom, schouderbinnenwaarts op de volte rechts, en weer normaal. Enz. Nooit saaie rechte lijnen waar trekken juist uitgelokt wordt.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 14:59

Voorheen trok ik wel veel aan rechts, eerlijk is eerlijk dat is een veel voorkomende ruiter fout en daar ben ik ook schuldig aan. Maar nu ben ik heeeel bewust aan het rijden en toch scheurt hij Y;(

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:44

Welke maat bitten heb je? Ik zit namelijk te denken dat je bitten te breed zijn en dat je dus smallere moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:50

Natascha van Eijk kan ik aanraden.
Ze geeft ook KNHS bijscholingen ( over effect van de neusriem bv ) .
Laatst nog een artikel over haar in Dressuur magazine.

Lastig probleem, sterkte.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 23:01

vur schreef:
Welke maat bitten heb je? Ik zit namelijk te denken dat je bitten te breed zijn en dat je dus smallere moet hebben.

12.5

11,5 past niet dan dit de bitring in zijn mond.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:09

Enn..hoe beviel het rijden met de sidepull?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:10

Mijn 50 bitten zijn maat 13.5 en 14.5, dus daar heb je niets aan.

Ik zou graag een myler correctiebit nog eens testen. Dat is het enige correctiebit wat nu nog mag van de knhs.

Bitloos en Z rijden mag helaas ook niet. Dus ik zie bitloos nog niet als een definitieve oplossing. Wel als tussentijdse. Ben je m2 dan moet je alsnog weer oefenen met bit. Helaas.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:15

Cheminee schreef:
vur schreef:

12.5

11,5 past niet dan dit de bitring in zijn mond.

Oke. Duideijk. Alleen omdat je zei dat de mond zo klein is. 12,5 is tegenwoordig wel redelijk standaard, dus zou ik denken dat 11,5 dan misschien beter past. De meeste mensen hebben namelijk een te breed bit terwijl ze zelf denken dat het past. Wonden aan de binnenkant komen vaak door te brede bitten namelijk. Je geloof het of niet, maar als je dan op 1 teugel meer druk hebt, komt het schanier al erg dicht in de buurt van de mondhoek en bij een dubbelgebroken bit helemaal. Die schanieren veroorzaken dan de wonden. Een enkelgebroken smalle bustrens zou dan een oplossing kunnen zijn.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:40

Cheminee schreef:
Ik heb vandaag de dierenarts gesproken..
Zalfjes raad hij af. Heef toch geen nut want ze likken het eraf.

Ik ga het eerst proberen met de bitfitter die aangeraden wordt door mijn DA. Wanda heet ze.
Zij gaat hem even goed bekijken.

De dierenarts raadde aan om hem te laten behandelen door de DA. Dan snijden ze het wondje eruit en hechten ze die weer mooi dicht zodat geen dikke litteken bobbel blijft zitten. Want door die bobbel scheurt hij waarschijnlijk steeds open. Daarna kan ik dan samen met Wanda op zoek naar een perfecte bit en daarna lekker verder trainen.. helaas ligt hij er wel 8 weken uit na de "operatie". Iets om dus over na te denken. Maar eerst een afspraak maken! Misschien zegt Wanda wel dat het helemaal niet nodig is!

Als dit helpt voor je paard wat maakt het dan uit dat ie er even uit ligt?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 13:19

Hele erg veel.. hij wordt echt heel stout als hij niet aan t werk is en gaat over de omheining springen etc _-:(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:39

Uitbreken heeft meer met huisvesting te maken dan met trainen. Maar 8 weken bitloos kan altijd he.
Maar ik snap je punt qua opereren. Denk namelijk niet dat het helpt, is er echt een verdikking geconstateerd doorje zelf? Krijg je het niet gewoon weer terug? Maar zonder bit rijden is tijdelijk natuurlijk altijd een optie.
Maar uitbreken ligt echt aan de huisvesting. Mijn paard doet dat als ze iets mist. Is ze tevreden, dan niets aan de hand. Een paard hoeft van zichzelf niet bereden teworden he. Dat willen wij immers.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:57

Een vriendin van mij had een pony die helemaal open lag in de mond, zelfs de tong ging kapot. Uiteindelijk bleek de pony allergisch voor bijna alles dat in de mond gestopt werd. Juist van de latex bitbandage en rubberen bitjes werd het erger.
Zij is uitgekomen op een soort plastic bitje dat uit Engeland kwam. Pony heeft nooit meer problemen gehad. Jouw verhaal doet mij hier erg aan denken. Mocht je meer willen weten dan stuur je maar een pb en geef ik haar gegevens aan je door.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 18:12

germie schreef:
Uitbreken heeft meer met huisvesting te maken dan met trainen. Maar 8 weken bitloos kan altijd he.
Maar ik snap je punt qua opereren. Denk namelijk niet dat het helpt, is er echt een verdikking geconstateerd doorje zelf? Krijg je het niet gewoon weer terug? Maar zonder bit rijden is tijdelijk natuurlijk altijd een optie.
Maar uitbreken ligt echt aan de huisvesting. Mijn paard doet dat als ze iets mist. Is ze tevreden, dan niets aan de hand. Een paard hoeft van zichzelf niet bereden teworden he. Dat willen wij immers.

Hoe kan je dat achter je computer vandaan beoordelen? Mijn paard heeft een jaar blessures gehad en stond lekker op het land. Maar brak uit. Nu is hij lekker aan het werk. Zelfde ritme als altijd en hij breekt niet meer uit. Oja. Mijn omheining is 1.50 en ja daarn komt hij met gemak overheen

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:22

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 18:44

bettyvn schreef:
vriendin van mij haar paard heeft dit ook, ze smeerde wat van die neutrale glijmiddel (ja voor sex ja) als het heel erg was aant bit en heeft er een speciaal bit voor, https://www.divoza.com/nl/hs-flexcontrol-watertrens en rijd met bitringen

Ik ga de flexcontrole ook bestellen! Bij doc Horse.. 5 dagen testen!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:46

Bestaat die toevallig ook in D trens? O:)

madeliefjesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:50

Cheminee schreef:
wat voor stang heb je gebruikt? Hier hoor je veel goede verhalen over https://www.kramer.nl/watertrens-stang. ... &ci=257090

ik heb hele slechte ervaringen met dit bit !
1e 2 weken ging super ( ja ik ben die muts die mijn bit altijd tijdens het afspoelen aftast op scherpe randjes) na de 2 weken begonnen er haken op het bit te ontstaan. niet fijn dus !

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:55

madeliefjesx schreef:
Cheminee schreef:
wat voor stang heb je gebruikt? Hier hoor je veel goede verhalen over https://www.kramer.nl/watertrens-stang. ... &ci=257090

ik heb hele slechte ervaringen met dit bit !
1e 2 weken ging super ( ja ik ben die muts die mijn bit altijd tijdens het afspoelen aftast op scherpe randjes) na de 2 weken begonnen er haken op het bit te ontstaan. niet fijn dus !

Dat hangt ook gewoon heel erg af van hoe hard je paard op het bit bijt. Ik heb mijn appeltrensje al ettelijke jaren en geen randje op te bespeuren :)

TS, ik heb de struggles om het juiste bit te vinden. Hopelijk kan de fitter wat voor jullie betekenen!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:56

Ik ben nu toch wel erg benieuwd naar een foto van die beruchte mondhoeken....

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 20:00

Moet je even helpen een foto maken.. :=

Telefoon moet bijna in zijn mond.. vind paard niet echt fijn en krijg ze dan niet scherp op de foto..

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:09

Cheminee schreef:
bettyvn schreef:
vriendin van mij haar paard heeft dit ook, ze smeerde wat van die neutrale glijmiddel (ja voor sex ja) als het heel erg was aant bit en heeft er een speciaal bit voor, https://www.divoza.com/nl/hs-flexcontrol-watertrens en rijd met bitringen

Ik ga de flexcontrole ook bestellen! Bij doc Horse.. 5 dagen testen!

Ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 20:15

Ik ben ook heel erg benieuwd!!

En nu gaa ik eindelijk na 2 dagen uitstellen de sidepull proberen!! Ben zo benieuwd :))