[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:19

Darkchrystal, vast wel, kwestie van de maten bekijken en dekjes opmeten. De meeste mensen willen toch een dekje die er mooi onder past, in dezelfde stijl (bij de Christ dan)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:39

Buitenzinnig schreef:
In principe wel, hangt er alleen vanaf hoeveel spieren er missen...
Ik denk dat boomloos een goede tussenoplossing is, als je toch een boomzadel wilt, als je paard spier atrofie heeft. De spieren kunnen makkelijker groeien en je bent minder kosten kwijt aan een zadelmaker die elke zoveel maanden langs moet komen om de boom aan de voorzijde te verbreden.

Dat zou het idee wel zijn. Moet je dan bij opvullen?

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:55

Ik denk dat dit een kwestie wordt van proberen, of eerst vanaf de grond een tijdje werken zodat er wat meer spieren op komen... Deze heeft wel erge atrofie achter de schoft...
Of even contact opnemen met Teteltee, zij kan je ter plaatse adviseren en kun je testen, via bokt/de mail een advies geven vind ik vrij spannend.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:31

Het is niet zozeer atrofie, als wel algeheel ontbreken van spieren.
Teteltee is wat ver weg.
Ik overweeg een tweedehands zadel, maar die tikken ook gauw aan in prijs als 'probeersel'.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:34

Oryani schreef:
Het is niet zozeer atrofie, als wel algeheel ontbreken van spieren.
Teteltee is wat ver weg.
Ik overweeg een tweedehands zadel, maar die tikken ook gauw aan in prijs als 'probeersel'.

Teteltee rijdt ook in België en volgens mij zit er een subdealer in jouw buurt van Ghost

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:41

De spieren kunnen zeker weer terug komen, daar zit ik niet over in!
Ik weet niet hoe ver je vanaf Jokari ruitersport zit? Anders kun je daar een zadel ophalen om te testen. Mocht dat te ver weg zijn mag je ook met mij contact opnemen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:00

Mijn oude pony had sowieso weinig rugspieren toen ik hem kreeg. Heb toen onder m'n Ghost nog HD inlages + zachte inlages gebruikt. Nu inmiddels zijn er mooi vetjes én spieren bij, dus alleen nog maar de HD er onder. Achter de schoft heeft hij ook wat atrofie, daar komt de spier duidelijk langzamer terug als op de rug. Maar gaat prima zo :j Over niet al te lang wil ik een gewone Ghost-pad proberen, kijken hoe dat gaat.

Zadel staat mooi op die haf!

Ik pas met mijn maat 40 heel ruim in de gewone maat Quilty. Heb achter best wat ruimte nog. Dus maat 42 moet zeker passen! Maar de quilty heeft de wrongen wat rechter staan, waardoor je in theorie minder ruimte hebt voor stevige bovenbenen. Dat is gewoon een kwestie van proberen. De Quevis geeft daar meer ruimte. (En dan heb je hetzelfde met de Firenze en Roma, allebei lange zweetbladen maar hetzelfde verschil tussen de wrongen. Al vraag me niet welke welke is, daar vergis ik me steeds in)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:09

Firenze lange versie van de Quevis en de Roma de lange versie van de Quilty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:42

Buitenzinnig schreef:
Darkchrystal, vast wel, kwestie van de maten bekijken en dekjes opmeten. De meeste mensen willen toch een dekje die er mooi onder past, in dezelfde stijl (bij de Christ dan)

Das zeker zo. Maar wellicht wist iemand zo wat te noemen.
En qua inlages, kan je ook extra inlages bij de huidige instoppen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:45

Ligt eraan hoe dik je het doet.. Als het teveel wordt past het klittenband niet meer.

Maar waarom zou je dat allemaal willen?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:51

Ieman die de FRA Unica pad heeft cq heeft getest? En wat zijn de bevindingen? Weet niet wat ik er van moet verwachten gezien het bedrag van €50

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:57

Ja ik heb de Unica pads gehad (rood en blauw). Inlages die erin zaten vond ik te dik (bijna 2cm), maar met eigen inlages prima pad. Synthetische fleecevoering, wel mooi zacht. Helaas waren ze voor mijn maat 1 zadel en paard met korte rug te lang. Heb ze verkocht aan iemand met een Cherokee maat 2 en zij is er blij mee!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:59

darkadia schreef:
Ja ik heb de Unica pads gehad (rood en blauw). Inlages die erin zaten vond ik te dik (bijna 2cm), maar met eigen inlages prima pad. Synthetische fleecevoering, wel mooi zacht. Helaas waren ze voor mijn maat 1 zadel en paard met korte rug te lang. Heb ze verkocht aan iemand met een Cherokee maat 2 en zij is er blij mee!

Hmm hij zou onder een ghost roma piccolo moeten, dus ook niet echt een groot zadeltje....

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:04

Hier nog wat foto's, stonden ook in het vorige topic.
Op zich kon hij voor het zadel prima, maar mijn paard is licht overbouwd, en kreeg daardoor schuurplekken bij zijn lendenen. (ook door gevoelig huidje)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:15

Buitenzinnig schreef:
Ligt eraan hoe dik je het doet.. Als het teveel wordt past het klittenband niet meer.

Maar waarom zou je dat allemaal willen?

Is mijn onzekerheid. Dat ik bang ben dat de druk dan niet genoeg verdeeld wordt.
Ik wil er mogelijk ook met beugels mee gaan rijden.

Ik rijd al jaren met rugklachten. Vanalles geprobeerd. Heb een fijn boomzadel nu maar t blijft lastig.
In mijn zit/balans gaat eea mis en daarom zou ik wel een tijdje met een hele fijne bbp willen gaan trainen.
Eentje die ook genoeg stevigheid biedt, en dat spreekt met zo aan van de iberica.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:30

Zelfs met drie dubbel dikke inlagenn wordt de druk niet zo goed verdeeld als bij bv een boom of boomloos zadel... (mijns inziens)
Behalve richting de Grandeur, welke blijkbaar een erg stevig plaatje erin hebben.

Beugels aan de bbp an sich is niet zo een probleem, als je er maar niet teveel in steunt. Tijdens de show afgelopen zaterdag had ik ze er ook aan, maar toen werd er met vuurwerk, zeil en magnesium gespeeld (ik heb alleen gestapt). Toen had ik ze er voor de zekerheid ook aan, voor het geval Goya besloot opzij te springen. Wat niet gebeurde gelukkig.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:16

Vandaag komt als het goed is mijn nieuwe Arizona nut binnen... Ze hadden hem al eerder aangeboden maar toen waren we niet thuis... Heb van de week ook een auto ongeluk gehad dus had hem toch niet uit kunnen proberen... Maar het gaat wat mij betreft goed genoeg met mijn nek om het zadel uit te proberen :P

Volgens Lilianne liggen de zadels heel goed met een FRA super singel. Ik heb er 1 van 75 cm en die past prima op mijn ene haf. Maar voor mijn andere haf heb ik eigenlijk een kortere nodig. Heeft er toevallig nog iemand 1 liggen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:27

Heb nieuwe,kortere westip singels? Zijn zelfde... misschien ook wel gebruikt,welke maat/kleur?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de ghost western al even geprobeerd :) Erg leuk zadel en hij ligt net als de andere Spookjes mooi op mijn paardjes..Heb vandaag op twee geprobeerd de anderen komen ook nog even aan de beurt :j ..Bij het bovenste paard schuift alles heel snel en bij haar lag het lekker stabiel,ook in galop..Het onderste paard laat altijd heel duidelijk merken wat ze van een zadel vind en vond hem zo te merken echt helemaal prima..Deze week toevallig een keer met bbp gereden en dat vond ze dus niets,dan is er gewoon niet fatsoenlijk mee te rijden en gaat ze steeds mesten..Ik had verwacht veel breder te zitten,maar dat was niet echt een verschil en hij zat ook lekker stabiel..Al met al echt een lekker zadel.Alleen mocht de knop en pommel wat steviger zijn van mij..Maar zoals gezegd die zit er voor de sier :D Na het rijden heb ik nog even een foto gemaakt van de afdruk en die was heel mooi..Je ziet wel dat er een grote plek minder nat/vies is als de rest maar dat is voor mij een normaal beeld,het was ook niet droog..De ruggetjes voelden na het rijden lekker aan,geen gevoeligheid :) Ik zal een dezer dagen nog een foto proberen te laten met mij erop voor het beeld :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:22

Wat fijn dat de ghost western goed bevalt.
Ik liet hem mijn vriend zien en die zei meteen "Waarom is die knop zo lelijk metaal? daar kan je toch ook gewoon leer omheen vouwen?"
Mij boeit dat niet zo maar leer zou denk ik wel mooier zijn.

Misschien als ik de loterij win dat ik er dan een koop :Y)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:25

Ik vond die knop juist weer erg leuk zo :P

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:48

pleiada schreef:

Ik ook! Vind dat juist zo'n moderne look geven......
Zo zie je maar: het iedereen naar de zin maken gaat echt nooit lukken :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:06

Ik vind de knop ook leuk zo! En een heel mooi zadel zeg :)

Is er niet iemand die het leuk vindt om een dagje/weekje van zadel te ruilen om te kijken hoe verschillende dingen bevallen? Dan krijg je van mij een mooie Barefoot London :D

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:19

als iemand nog mooie bruine fenders heeft waar die van af wil, houd ik me aanbevolen ;-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:33

pleiada schreef:

Vind ik dus ook. Alleen jammer dat er een erg grote pad onder zit.

Maar die knop als paard maf gaat doen geeft die dan wel voldoende stevigheid om te blijven zitten. :+