(Te)veel betaald voor KN zadel, blijkt achteraf uit 2001

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:52

Prince schreef:
ElineS schreef:

Dat klopt.. Heel veel winkels hanteren dat als je iets ruilt je dus geen geld terug krijgt, maar voor dat geld een waardebon terugkrijgt en dus ander product(en) kan kopen. Dit mag niet, is illegaal. Toch word het door heel veel winkels gedaan en je hebt er niet veel tegenin te brengen. Behalve als je het weet en gewoon terugkomt met een wetboek en ze het haarfijn uitlegt :'). Dan willen ze nog wel eens geld terug geven, maar soms ook niet.

Gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen, ook met de wet... Want ze kunnen je van alles maken en de enige manier om je gelijk te krijgen is naar de rechter stappen, wat superduur is en wat je dus niet doet voor iets kleins zoals een waardebon terug krijgen of garantie... En dus kunnen winkels het mooi blijven maken. Hun eigen regeltjes bedenken voor ruilen.

Ik ben geen jurist, maar deed sociaal juridische dienstverlening om jurist te worden, voor mijn ongeval en ik moest stoppen. Veel consumentenkoop gehad. Toch, wil je zeker weten wat je rechten zijn kun je toch het beste het Juridisch Loket bellen.

Dit is dus NIET zo. Check de site van de autoriteit consument en markt:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consu ... k-product/

Hier staat het volgende in vermeld:

Wat zijn de regels als het product voldoet, maar de consument spijt heeft van zijn aankoop?
Als een product goed functioneert, dan is een verkoper niet verplicht om het product te ruilen of het aankoopbedrag terug te geven. Koop is koop.

De verkoper kan wel als extra service aanbieden het product te ruilen. Of hij kan ook geld terug geven.
Verkopers die deze extra service willen bieden, mogen om de aankoopbon vragen. De verkoper mag zelf bepalen binnen welke termijn producten geruild kunnen worden. Voor verkopen aan de deur, via internet of via de telefoon gelden speciale regels.

Het gaat hier niet om spijt, maar om dwaling, dus heeft de koper wel het recht de overeenkomst nietig te verklaren. Dat is toch net wat anders dan ruilen. Met een nietigverklaring heeft de overeenkomst nooit bestaan en dus hoort ze het volledige bedrag terug te krijgen. Met ruilen als het gewoon een goed product is, met alle juiste info meegegeven, daarmee hebben de verkopers inderdaad wat vrijheid om hun eigen regels/voorwaarden te bepalen.. Maar met dwaling absoluut niet en dit is een geval van dwaling.

Ik ben geen jurist dus ik kan niets voor 100% zekerheid zeggen (zelfs juristen kunnen nooit 100% zeker zijn want het hangt allemaal af van interpretatie van de wetregels), maar ik ben toch wel aardig zeker dat het hier echt wel om dwaling gaat en dat deze regels dus gelden en dat TS dus in haar recht staat om geld terug te krijgen.

@Lusitana: Zelfs als de verkoper niet wist dat het zadel zo oud is (wederzijdse dwaling dus, lid 1 sub c) en er dus niet moedwillig iets verzwegen is, heeft TS nog recht om het zadel terug te brengen.

Daarnaast, zoveel geld voor een 15 jaar oud zadel hoe mooi en netjes het zadel nog is, leeftijd is wel belangrijk en heeft invloed op de waarde, of het zadel nou 15 jaar in een magazijn heeft gelegen of op een paard. Leeftijd haalt de waarde wel omlaag.

@Cayenne: Ik wist zelf ook niet eens dat er een serienummer instaat waar je het jaartal van kunt aflezen. Nu wel, en dat is zeker iets om op te letten bij een zadel aankoop.

@Luxje en alle anderen die vallen over dat TS het zadel beter had moeten onderzoeken en nu dus geen rechten heeft. Dat klopt volgens de wet niet.

Dat TS er nu later is achter gekomen en niet in de winkel het nummer bekeken heeft betekend in dit geval niet dat TS daardoor geen recht heeft op een nietigverklaring of ruil omdat ze niet voldaan heeft aan haar onderzoeksplicht.

Je hebt inderdaad op grond van de wet als koper een onderzoeksplicht. Maar dit onderzoeksplicht geld ook nog als het product al geleverd is.

Citaat:
Artikel 7:23 lid 1 Burgerlijk Wetboek.
1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

Oftewel, als de koper het artikel ontvangen heeft, heeft de koper nog een termijn van twee maanden waarin de koper onderzoek mag doen. Als de koper binnen die twee maanden gebreken ontdekt heeft de koper een aantal rechten; vorderingsrechten. Waaronder nietig verklaren er één is.

Het staat zelfs duidelijk in het artikel. Heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doe die hij niet heeft meegedeeld... De afwijking is hier de leeftijd van het zadel die de koper behoorde te kennen maar die niet zijn meegedeeld. Deze 'afwijking' heeft de koper gevonden binnen die twee maanden na levering van het artikel. Dus heeft de koper aan de onderzoeksplicht voldaan en mag de koper aanslag doen op de vorderingsrechten, in dit geval de vorderingsrechten; de nietigverklaring die valt onder dwaling.

Oftewel, dat TS op het moment van het kopen het zadel niet compleet onderzocht heeft, betekend niet dat ze niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan en daardoor geen rechten meer heeft. Ze heeft namelijk simpelweg die termijn van twee maanden.

Er word van TS verwacht dat ze het geleverde product onderzoekt of het deugdelijk is, de onderzoeksplicht. Is het product niet deugdelijk dan moet ze zich beroepen op de klachtplicht en de klachtplicht betekend dat ze binnen de termijn van twee maanden het 'defect' aan moet geven aan de verkoper. Wat TS gedaan heeft.

Ze handelt allemaal binnen de grenzen van de wet en staat gewoon in haar recht hiermee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:52

@sammie: op zich klopt dat... maar volgens mij ontslaat dat de consument niet van de onderzoeksplicht, dacht ik? Best wel offtopic natuurlijk, maar zit er dan ook verschil tussen de expertise die je kunt/mag verwachten van de ruitersportzaak, ten opzichte van de zadelmaker en (aan het andere eind van het spectrum) de zadelmarkt? Want dat lijkt me nogal een verschilletje, toch?
Maar goed, ik heb het even opgezocht, bij koop heb je wel degelijk een onderzoeksplicht https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:55

ElineS schreef:
@Luxje en alle anderen die vallen over dat TS het zadel beter had moeten onderzoeken en nu dus geen rechten heeft. Dat klopt volgens de wet niet.

Dat TS er nu later is achter gekomen en niet in de winkel het nummer bekeken heeft betekend in dit geval niet dat TS daardoor geen recht heeft op een nietigverklaring of ruil omdat ze niet voldaan heeft aan haar onderzoeksplicht.

Je hebt inderdaad op grond van de wet als koper een onderzoeksplicht. Maar dit onderzoeksplicht geld ook nog als het product al geleverd is.

Citaat:
Artikel 7:23 lid 1 Burgerlijk Wetboek.
1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

Oftewel, als de koper het artikel ontvangen heeft, heeft de koper nog een termijn van twee maanden waarin de koper onderzoek mag doen. Als de koper binnen die twee maanden gebreken ontdekt heeft de koper een aantal rechten; vorderingsrechten. Waaronder nietig verklaren er één is.

Het staat zelfs duidelijk in het artikel. Heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doe die hij niet heeft meegedeeld... De afwijking is hier de leeftijd van het zadel die de koper behoorde te kennen maar die niet zijn meegedeeld. Deze 'afwijking' heeft de koper gevonden binnen die twee maanden na levering van het artikel. Dus heeft de koper aan de onderzoeksplicht voldaan en mag de koper aanslag doen op de vorderingsrechten, in dit geval de vorderingsrechten; de nietigverklaring die valt onder dwaling.

Oftewel, dat TS op het moment van het kopen het zadel niet compleet onderzocht heeft, betekend niet dat ze niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan en daardoor geen rechten meer heeft. Ze heeft namelijk simpelweg die termijn van twee maanden.

Er word van TS verwacht dat ze het geleverde product onderzoekt of het deugdelijk is, de onderzoeksplicht. Is het product niet deugdelijk dan moet ze zich beroepen op de klachtplicht en de klachtplicht betekend dat ze binnen de termijn van twee maanden het 'defect' aan moet geven aan de verkoper. Wat TS gedaan heeft.

Ze handelt allemaal binnen de grenzen van de wet en staat gewoon in haar recht hiermee.

Niet helemaal, want dan moet TS nog bewijzen dat óf verkoper op de hoogte was en het verzwegen heeft, óf dat de verkoper het had moeten weten. En dat laatste is maar de vraag.

sasja0705

Re: (Te)veel betaald voor KN zadel, blijkt achteraf uit 2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:59

Maaaaarrrr: hoezo worden bij een zadel die " hooguit een paar keer gebruikt is" d3 singelstoten vervangen? Dat klopt toch gewoon niet?????

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:03

Een KN staat er om bekend dat het zelfs na jaren nog in goede staat is qua leder .
Heb zelf jaren met een symphony gereden en dat zag er na 6 jaar nog uit als amper jaar oud .
Maar neemt niet weg dat 1100 voor een zadel met een bouwjaar van 2001 veel te veel is .
500,- was een beter bedrag

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:17

Wendy schreef:
Niet helemaal, want dan moet TS nog bewijzen dat óf verkoper op de hoogte was en het verzwegen heeft, óf dat de verkoper het had moeten weten. En dat laatste is maar de vraag.

Juist, zoals ik zei gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen. In zulke zaken is het lastig te bewijzen wat die wist. Toch van een ruiter sportwinkel mag je wel de expertise verwachten dat ze exact weten wat ze verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:24

Wendy schreef:
Op zich maakt dat niet uit, omdat het hier om een winkel gaat. :)
Verkoper had het kúnnen weten omdat hij/zij het in zijn bedrijf verkoopt.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:46

Over welke winkel gaat het hier eigenlijk?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:21

Easy_Rider schreef:
Over welke winkel gaat het hier eigenlijk?

Ik denk dat TS het topic goed is gestart door juist niet de ruitersportzaak te noemen.
Het daadwerkelijk bespreken van ervaringen van ruitersportzaken past beter op ED (Ervaringen en Diensten).

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:24

Onderzoeksplicht?
Dan kunnen ze iedere jandoedel die kan afrekenen wel in een speciaalzaak zetten.

Je loopt als klant soms tegen dingen aan die je nog niet hebt onderzocht.
Dan moet je kunnen vertrouwen op de deskundigheid en eerlijkheid van personeel.

En niet dat ze je een veel te duur zadel verkopen. ...gewoon omdat het kan.
Dat is oplichting.

Maar voor dat soort dingen heb ik mijn zwarte lijst.
Als de winkel geen goede service verleent komt deze zaak ook op mijn zwarte lijst te staan.
Deze deel ik ook met mensen om mij heen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:32

Die ruiterzaak hoort of flink wat geld terug te geven of het zadel compleet in te nemen.
Hun als kenner weten heel erg goed welk jaartal zadel ze verkopen bij kn.
Zo niet zijn het ook maar prutsers.
Ts hoort helemaal niet extra naar het jaartal te vragen als een ruitersport zaak laat weten dat het enkel een paar keer is gebruikt en verdere belangrijk informatie achterwege laat.

Als ik een auto nieuw in de showroom koop geeft de verkoper ook aan dat hij al twee jaar oud is. Als dat het geval is.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:43

Ik zou in deze ook geen naam noemen, wanneer alles rond is, al dan niet naar tevredenheid van ts, kan ze altijd nog haar ervaring delen met anderen

Als ik een auto in de showroom zie, kan ik aan het kenteken (-bewijs) zien hoe oud het is...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:45

Daar zit meestal nog geen kenteken bewijs bij :)
Pas bij kenteken aanvragen komt dat. Meestal bij verkoop.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:07

Wat die slijtage van de zadelboom betreft, voor zover ik weet slijt kunststof alleen maar door UV straling, (en natuurlijk beweging, maar dat is niet van toepassing op een nagenoeg ongebruikt zadel) wat als het goed is niet doordringt tot de boom van een zadel. Volgens de website van KN is de boom gemaakt van polyurethaan. Ik heb gekeken of er iets te vinden is over het uitharden van die stof, maar het enige wat terug te vinden is is dat het slijt onder invloed van UV straling, en niet meer dan dat.
Ik heb hier werkelijk geen verstand van, maar meestal geldt dat als iets niet terug te vinden is het niet het geval is. Nogmaals, ik kan het heel goed verkeerd hebben, maar je hebt best wel eens kans dat er helemaal niks mis is met het zadel als het al die jaren in een donker magazijn heeft gelegen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:14

Het gaat er niet om of er iets mis is met het zadel. Das terloops genoemd. Het ging er meer om dat het zadel die waarde niet meer heeft. :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:24

Heel zwart wit voorbeeld: als ik nu een auto koop, ik rij ermee, zet hem in de garage en over 10 jaar kijk ik er weer naar... Dan is meer waard dan dezelfde auto, die in die 10 jaar 100.000 gereden heeft.

Als ik een zadel koop, dan mag het van mij best al 10 jaar in een winkel hebben gelegen, zolang het past en ik er fatsoenlijk mee kan rijden, wat is dan het probleem?

Dus daar zit het vooral in... Een zadel dat maar een half jaar is gebruikt (en goed onderhouden) is voor mij meer waard dan een nieuwer (jaartal) zadel, dat 3 jaar is gebruikt.

(maarja, was van de week op een 2e handsbeurs en wat ik allemaal daar voor troep heb zien liggen voor prijzen dat ik dacht "WHY???! dan vind ik opeens €1.100 voor een zadel dat er goed uitziet, goed past en lekker rijdt, niet veel...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:37

Ik denk dat het TS vooral om het principe gaat. :j

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:46

KoudbloedKim schreef:

Ja, snap het aan de ene kant ook wel, maar wilde even zwart/wit uitleggen dat het dan minder uitmaakt. (En ja, als ik een auto koop, mag ie ook niet ouder zijn dan een bepaald jaartal ;) maar dat heeft vooral met techniek te maken) bij een zadel is dat gewoon minder.

Het blijft banketstaaf dat het niet gezegd is dat het een zadel uit 2001 is, vindt persoonlijk wel dat als je iets koopt, dat gewoon verteld moet worden.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:51

KoudbloedKim schreef:

Klopt, maar het maakt heel veel uit of ze niet verteld hebben hoe oud het zadel is omdat het dan minder waard lijkt, of omdat het dan minder waard is.
(met waard heb ik het over de waarde voor de koper, dus hoelang het zadel meegaat, niet over eventuele verkoopwaarde als de koper het zadel door wil verkopen)
Laatst bijgewerkt door _Ezra op 08-05-16 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:52

Maar ts heb je niet liever nog wat extra korting en wel gewoon het goedpassende zadel?
Wie weet krijg je dat wel voor elkaar?

Ik snap je wel hoor, je verwacht geen 15 jaar oud zadel, ondanks dat hij weinig is gebruikt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:54

Techniek of niet. De garage houder mag niet doen alsof die auto net uit de fabriek komt.
En zo ook niet de fiets. Dan staan ze zelfs te koop als overjarig en gaat er een paar honderd euro af.

Ts heeft nu een prijs betaald die niet klopt bij de leeftijd.
ZE had dat zelf moeten mogen kiezen of haar die prijs waard was.
Misschien had ze het wel gedaan bij eerlijke informatie.

Die ruitersport zaak is gewoon niet eerlijk geweest en zal dat nu dus wel netjes op moeten gaan lossen.

Doen ze dat niet zou ik ook aan iedereen die ik kende vertellen dat je daar nooit heen moet gaan.
En mond op mond praat gaat hard.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:26

Ik heb het topic doorgespit en de oplossing lijkt me vrij simpel; contact opnemen met de zaak, het geld terugeisen en eventueel vertellen dat je overweegt juridische stappen te ondernemen (al is dit bluf).

Informatie verzwijgen is één ding, dan kan je prima terugvallen op onderzoeksplicht. Maar blijkbaar heeft de verkoper verteld dat het om een jong (refererend naar het bouwjaar) en nieuw zadel ging. Ja, dan spreken we toch van bedrog. Het zal niet de eerste keer zijn dat klanten voorgelogen worden.

Als je precies hetzelfde zadel in vergelijkbare tweedehandse staat kan krijgen voor de helft van de betaalde prijs, dan zou ik er wel werk van proberen te maken. Het gaat om een behoorlijk bedrag en geld groeit niet aan bomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:29

Dat het ergens anders goedkoper is is geen argument.
Als de spagetti bij de super de helft kost dan bij de spar dan kun je die ook niet terug brengen.

De prijs zelf is ook hier geen argument waarmee je wat kan, echter wel de eventuele dwaling.

Ik heb een lijstje met richtlijnen voor de in/verkoop van 2e handszadels.
Als ik uitga van een nieuwprijs van 1800 euro (die 1200 is niet de normale prijs) dan kom ik op ongeveer 800 euro verkoop voor een zadel in die staat.
Dat lijkt me een reeele prijs die je kan proberen te onderhandelen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:47

Sizzle schreef:
Als de spagetti bij de super de helft kost dan bij de spar dan kun je die ook niet terug brengen.

Wel je kan gewoon terug naar de winkel met de bon en geld terug krijgen :D

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:51

shilady schreef:
Sizzle schreef:

Wel je kan gewoon terug naar de winkel met de bon en geld terug krijgen :D

Nog maar een keer dan: nee dat kan dus niet gewoon, dat ligt aan de voorwaarden van de winkel..
Enkel in specifieke gevallen kan dat, maar prijsverschil valt daar niet onder.