Prince schreef:ElineS schreef:
Dat klopt.. Heel veel winkels hanteren dat als je iets ruilt je dus geen geld terug krijgt, maar voor dat geld een waardebon terugkrijgt en dus ander product(en) kan kopen. Dit mag niet, is illegaal. Toch word het door heel veel winkels gedaan en je hebt er niet veel tegenin te brengen. Behalve als je het weet en gewoon terugkomt met een wetboek en ze het haarfijn uitlegt. Dan willen ze nog wel eens geld terug geven, maar soms ook niet.
Gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen, ook met de wet... Want ze kunnen je van alles maken en de enige manier om je gelijk te krijgen is naar de rechter stappen, wat superduur is en wat je dus niet doet voor iets kleins zoals een waardebon terug krijgen of garantie... En dus kunnen winkels het mooi blijven maken. Hun eigen regeltjes bedenken voor ruilen.
Ik ben geen jurist, maar deed sociaal juridische dienstverlening om jurist te worden, voor mijn ongeval en ik moest stoppen. Veel consumentenkoop gehad. Toch, wil je zeker weten wat je rechten zijn kun je toch het beste het Juridisch Loket bellen.
Dit is dus NIET zo. Check de site van de autoriteit consument en markt:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consu ... k-product/
Hier staat het volgende in vermeld:
Wat zijn de regels als het product voldoet, maar de consument spijt heeft van zijn aankoop?
Als een product goed functioneert, dan is een verkoper niet verplicht om het product te ruilen of het aankoopbedrag terug te geven. Koop is koop.
De verkoper kan wel als extra service aanbieden het product te ruilen. Of hij kan ook geld terug geven.
Verkopers die deze extra service willen bieden, mogen om de aankoopbon vragen. De verkoper mag zelf bepalen binnen welke termijn producten geruild kunnen worden. Voor verkopen aan de deur, via internet of via de telefoon gelden speciale regels.
Het gaat hier niet om spijt, maar om dwaling, dus heeft de koper wel het recht de overeenkomst nietig te verklaren. Dat is toch net wat anders dan ruilen. Met een nietigverklaring heeft de overeenkomst nooit bestaan en dus hoort ze het volledige bedrag terug te krijgen. Met ruilen als het gewoon een goed product is, met alle juiste info meegegeven, daarmee hebben de verkopers inderdaad wat vrijheid om hun eigen regels/voorwaarden te bepalen.. Maar met dwaling absoluut niet en dit is een geval van dwaling.
Ik ben geen jurist dus ik kan niets voor 100% zekerheid zeggen (zelfs juristen kunnen nooit 100% zeker zijn want het hangt allemaal af van interpretatie van de wetregels), maar ik ben toch wel aardig zeker dat het hier echt wel om dwaling gaat en dat deze regels dus gelden en dat TS dus in haar recht staat om geld terug te krijgen.
@Lusitana: Zelfs als de verkoper niet wist dat het zadel zo oud is (wederzijdse dwaling dus, lid 1 sub c) en er dus niet moedwillig iets verzwegen is, heeft TS nog recht om het zadel terug te brengen.
Daarnaast, zoveel geld voor een 15 jaar oud zadel hoe mooi en netjes het zadel nog is, leeftijd is wel belangrijk en heeft invloed op de waarde, of het zadel nou 15 jaar in een magazijn heeft gelegen of op een paard. Leeftijd haalt de waarde wel omlaag.
@Cayenne: Ik wist zelf ook niet eens dat er een serienummer instaat waar je het jaartal van kunt aflezen. Nu wel, en dat is zeker iets om op te letten bij een zadel aankoop.
@Luxje en alle anderen die vallen over dat TS het zadel beter had moeten onderzoeken en nu dus geen rechten heeft. Dat klopt volgens de wet niet.
Dat TS er nu later is achter gekomen en niet in de winkel het nummer bekeken heeft betekend in dit geval niet dat TS daardoor geen recht heeft op een nietigverklaring of ruil omdat ze niet voldaan heeft aan haar onderzoeksplicht.
Je hebt inderdaad op grond van de wet als koper een onderzoeksplicht. Maar dit onderzoeksplicht geld ook nog als het product al geleverd is.
Citaat:Artikel 7:23 lid 1 Burgerlijk Wetboek.
1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Oftewel, als de koper het artikel ontvangen heeft, heeft de koper nog een termijn van twee maanden waarin de koper onderzoek mag doen. Als de koper binnen die twee maanden gebreken ontdekt heeft de koper een aantal rechten; vorderingsrechten. Waaronder nietig verklaren er één is.
Het staat zelfs duidelijk in het artikel. Heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doe die hij niet heeft meegedeeld... De afwijking is hier de leeftijd van het zadel die de koper behoorde te kennen maar die niet zijn meegedeeld. Deze 'afwijking' heeft de koper gevonden binnen die twee maanden na levering van het artikel. Dus heeft de koper aan de onderzoeksplicht voldaan en mag de koper aanslag doen op de vorderingsrechten, in dit geval de vorderingsrechten; de nietigverklaring die valt onder dwaling.
Oftewel, dat TS op het moment van het kopen het zadel niet compleet onderzocht heeft, betekend niet dat ze niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan en daardoor geen rechten meer heeft. Ze heeft namelijk simpelweg die termijn van twee maanden.
Er word van TS verwacht dat ze het geleverde product onderzoekt of het deugdelijk is, de onderzoeksplicht. Is het product niet deugdelijk dan moet ze zich beroepen op de klachtplicht en de klachtplicht betekend dat ze binnen de termijn van twee maanden het 'defect' aan moet geven aan de verkoper. Wat TS gedaan heeft.
Ze handelt allemaal binnen de grenzen van de wet en staat gewoon in haar recht hiermee.