waarom die zadels zo ver naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:26

Sizzle schreef:
Jolinw, heb je dan wel eerst gekeken of het zadel niet gewoon te smal is?
Want je kunt hem dan wel optisch rechtleggen maar dan gaat de bespiering uiteindelijk wel gewoon kapot.

De enige singel die bij mijn paard de boel op zijn plek houdt is de black country anantomische singel (geen elastiek).

Het zadel knelt niet en wordt regelmatig gecontroleerd. Die inlages die in de correctie pad zaten, waren er om de ontbrekende bespiering 'op te vullen'. Nu de inlages eruit zijn, vult haar eigen bespiering deze op.

Mungbean

Re: waarom die zadels zo ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:40

Ah verkeerd begrepen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:20

Sizzle
Heb jij voor mij een linkje waar ik een lange black Country singel kan vinden?
Op de site zelf zie ik alleen zadels.
En bij Google kom ik om black County singeRs uit :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:40

Vroeger stonden ze duidelijker op de site.
Ik weet niet wie de dealer is in NL (heleen klumper misschien ?). Die heeft misschien de kataloog.

Ik zie dat ze de lange nu ook met elastiek hebben. Ik heb zonder.
Met Black Country Anatomic Girth vind ik wel wat plaatjes.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:48

Heleen is idd dealer van BC. Ze staat deze week op de almelose ruiterdagen :j

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:02

Afbeelding
Hij is al wel wat opgevuld achter, dus ligt iets hoger achter. ben benieuwd haha

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:29

Citaat:
Inderdaad hwn, ik bedoel ook te zeggen dat de singelstoten meestal te ver naar achteren liggen.

Ik heb overigens verschillende producenten van zadels in hun filmpjes horen zeggen dat hun zadels op een dusdanige manier schoudervrijheid geven dat de schouders onder het zadel in kan schuiven.

Dit kreeg ik ook te horen van mijn zadelmaker. Het is niet erg dat de voorkant iets op de schouder ligt, want daar drukt/steunt het zadel niet. Doordat de singel verdergaat achter zitbij dit zadel.

Echter als ik mijn eigen foto zie, ik dit bijna in haar nek terwijl ze achter nog ruimte heeft.. Dit kan niet de bedoeling zijn.

Dat klopt natuurlijk totaal niet. Waarom zou het zadel niet drukken als het op de schouder ligt? Een zadel dat op de schouder ligt zet een paard op de rem (want het klemt). Daardoor gaat alle beweging verloren en het paard vast komt te zitten in z'n hele lijf en in een verkeerde houding loopt. Ik zou maar eens op zoek gaan naar iemand die verstand van zaken heeft.

Het zadel klemt dus niet op die plek en zou er dus onderdoor kunnen bewegen, tot op zekere hoogte. Ik vond het op zich wel logisch klinken.

Na het zien van mijn eigen foto's is het me toch duidelijk dat mijn zadel wel verder naar voren schuift dan zou moeten, zadelmaker komt dan ook terug om dit op te lossen :).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:31

Francieen schreef:
[ [url=m/IfkSSc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij is al wel wat opgevuld achter, dus ligt iets hoger achter. ben benieuwd haha

ik weet niet, foto vind ik niet zo heel duidelijk (je houding is achterover en beetje stoel, dus dat vertekent) plus het zadel is erg veraf..

wat mij wel lijkt (en zoals eerder gezegd, ik heb er niet zo heel veel kijk op), ligt het zadel best behoorlijk naar voren.. je knieën lijken zelfs bijna op de schouder te liggen :(

voor mijn gevoel ligt het zadel helemaal omhoog tegen de schoft en op de schouder (lijkt een behoorlijke hoek te maken naar de rug toe), maar dat kan dus aan mij liggen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:38

@Francien, het is een vzh zadel wss? Dan zou het kunnen dat het wel ver genoeg naar achter ligt, dat moet je dan gewoon voelen waar het kopijzer zit. Zelf vind ik ook dat het eerder te laag dan te hoog ligt achteraan, met stoelzit tot gevolg. Maar idd geen al te duidelijke foto.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:41

Jaa klopt ik zit als een stoel haha, is idd vzh zadel richting spring. Haf eerder een vzh richting dressuur dus moet m'n benen even trainen op naar achteren liggen. Zadel lag idd teveel naar achteren en is recent opgevuld

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:45

Afbeelding
Pony was grand prix paarden aan het kijken dat was heel spannend, denk dat dit betere foto is

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:52

je houding is daar al een stuk prettiger :D
maar ik blijf het gevoel hebben je met een groot deel van het gebied van je knie op de schouder zit een kleine 5 cm erbij en je puntje van je knie kan m in de hals prikken voor mijn gevoel..

maar again, het kan ook zijn dat mijn opmerking als een tang op een varken slaat hoor ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:10

maralyn schreef:
Maar dat is zeker een feit.
Holle zadels op rechte ruggen.. moet je voelen..
Rechte zadels op holle ruggen...kun je ook niet zien.

Bruggende zadels of zadels die van achteren oo komen kun je zien. Zowel van foto (mits juist genomen) als in het echt. Echter als je gaat voelen... komt de waarheid volledig aan het licht!

Maar het meest waardeloze is... als je een boom hebt die echt tot op de mm past en je zadelmaker vult ongebalanseerd op.

Ook dat zie je niet... voel je wel...

Ik ken een uitzondering op de regel die niet liep met zadels die perfect lagen. Liep alleen als een trein (en fijn) als het zadel brugte. Osteo/fysio en thermo kon geen verklaring geven waarom paard alleen daarmee wou lopen. Fotos van aankoop waren toen ook nog recent (rug ook op de foto geweest)

Niets te zien..

Die hebben ze telkens heeeel minimaal de kussens bij moeten vullen tot hij uiteindelijk netjes paste.. Ging er teveel per keer in om hem mooi te krijgen stopte paard gewoon met lopen.

Wil niet zeggen dat t niet uitmaakt wat je er op gooit.. Maar in het algemeen tegen iedereen dat naar het paard kijken/luisteren het belangrijkst is.

(Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen haha, niet bij mijn paard gelukkig.. Maar das ook al zon piepert.. Die wil niet meer draven als je de singel 1 gaatje te strak doet.. Singel hangt eigenlijk half los.. Gelukkig blijft t zadel goed liggen :) )

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:24

elenaMM77 schreef:
je houding is daar al een stuk prettiger :D
maar ik blijf het gevoel hebben je met een groot deel van het gebied van je knie op de schouder zit een kleine 5 cm erbij en je puntje van je knie kan m in de hals prikken voor mijn gevoel..

maar again, het kan ook zijn dat mijn opmerking als een tang op een varken slaat hoor ;)

Zou het kunnen dat het ligt aan de blokjes onder m'n bovenbenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:21

Afbeelding
Heb idee dat te ver naar voren ligt maar ben wel benieuwd naar jullie mening?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:46

S_en_Z schreef:
maralyn schreef:
Maar dat is zeker een feit.
Holle zadels op rechte ruggen.. moet je voelen..
Rechte zadels op holle ruggen...kun je ook niet zien.

Bruggende zadels of zadels die van achteren oo komen kun je zien. Zowel van foto (mits juist genomen) als in het echt. Echter als je gaat voelen... komt de waarheid volledig aan het licht!

Maar het meest waardeloze is... als je een boom hebt die echt tot op de mm past en je zadelmaker vult ongebalanseerd op.

Ook dat zie je niet... voel je wel...

Ik ken een uitzondering op de regel die niet liep met zadels die perfect lagen. Liep alleen als een trein (en fijn) als het zadel brugte. Osteo/fysio en thermo kon geen verklaring geven waarom paard alleen daarmee wou lopen. Fotos van aankoop waren toen ook nog recent (rug ook op de foto geweest)

Niets te zien..

Die hebben ze telkens heeeel minimaal de kussens bij moeten vullen tot hij uiteindelijk netjes paste.. Ging er teveel per keer in om hem mooi te krijgen stopte paard gewoon met lopen.

Wil niet zeggen dat t niet uitmaakt wat je er op gooit.. Maar in het algemeen tegen iedereen dat naar het paard kijken/luisteren het belangrijkst is.

(Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen haha, niet bij mijn paard gelukkig.. Maar das ook al zon piepert.. Die wil niet meer draven als je de singel 1 gaatje te strak doet.. Singel hangt eigenlijk half los.. Gelukkig blijft t zadel goed liggen :) )

Mijne ook. Vorig zadel lag voor het oog en voelen beter, en paard wou niet lopen. Huidig zadel ligt zeker voor het oog slechter, paard loopt. Is wel een zeer 'vrij' zadel, geen diepe zit, geen wrong, geen keilkussens.

Paard heeft ronde buik, lange shoft, ver doorlopende schouder en singelpunt letterlijk in de oksel. Ik leg het ver naar achter --> wrijfplekken aan de singel door het naar voor schuiven. Ga weer eens kijken voor een goede anatomische singel dus...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:44

S_en_Z schreef:

Niets te zien..

Klopt...sommige vooral hypermobiele paarden bewegen met een zadel die in stilstand iets brugt beter dan een zadel die precies pas is. Ik heb er thuis ook zo 1.
Zelf heb ik dit ook uitgetest, en voel dat hij in de beweging de rug omhoog brengt, dus die ruimte nodig heeft. In rust zie je hem ook lekker met een "hol" ruggetje staan. Terwijl met rijden het bekken iets kantelt en de rug "rechter" is. Niets mis met de rug, niets met het paard. Hij is alleen super lenig en flexibel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:51

Dat komt nog best vaak voor, meestal bij paarden die erg berg op gebouwd zijn met sterk ontwikkelde schouders. Het gedeelte wat dan de meeste ruimte nodig heeft is het gebied zo'n 20cm achter de schoft.
Als je deze paarden met zadel longeerd zie je vak ook dat ze achter dan gaan zweven omdat ze aan de voorkant het zadel omhoog tillen, ook als het eigenlijk zelfs te breed is. Hierdoor schuiven ze dan ook de zadels op de hals.

Bij paarden die de rug sterk omhoog brengen en recht maken (tuigers bijv) is het juist weer zaak om niet te bruggen maar het zwaartepunt in de beweging te bepalen ipv op stand. Vaak krijgen deze mensen commentaar op stal (of op bokt) dat hun zadel niet goed ligt op de foto in stilstand.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:41

Een tuiger is het niet Sizzle ;-), wel een paard met wat ze noemen een "weke" rug.
Naar voren duwen van het zadel doet hij niet...of naar achteren. Enige is, als de kussens niet een beetje bruggen, wil hij niet meer bewegen
Hieronder wat foto's waarin je kan zien, hoe het rond het middelpunt veranderd.
Ook als hij met zadels loopt met te korte kussentjes (die je tegenwoordig veel ziet) duwt hij trouwens wel het zadel naar voren. Hij is dus gebaat met een normaal zadel, in lengte en iets bruggend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:53

Interessant topic. Ik ben er ook altijd erg mee bezig geweest. Heb ook een buikig type paard, met een singelgroeve te ver naar voren. Laatste dressuurzadel was een MSFC Xtreem. Dat lag erg fijn, maar ging maar net.
Hier een foto, ook te ver naar voren. Achter weinig ruimte.
Afbeelding

Nu rijd ik western en heb nu een paar maanden dit zadel. Nieuw gekocht, dit is een foto van toen ik het zadel net had. Nog wat stug.
Maar mooi in model op zijn rug :j
Schouder ligt vrijer en het dragende deel van het zadel is korter (verkijk je niet op de skirts, die dragen niet). Het was met rijden ook duidelijk te merken, hij beweegt een stuk vrijer in de schouder.
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:35

Nombrado, Dat is precies het type paard wat ik in het eerste stukje bedoelde :j
Als je die met precies aangesloten kussens rijd dan kunnen ze gewoon niet meer fatsoenlijk aandraven en kruipen daardoor achter de teugel of trekken se ruiter uit het zadel, brengen de schoft nog verder omhoog zodat je achter los komt of gaan zelfs bokken
Ik ben het er echter niet mee eens dat je dan te lange kussens moet hebben. Vaak zijn zulke paarden ook niet goed ontwikkeld in het lendengebied. Zeker merries kunnen dan erg boos of zelfs gevaarlijk worden.

Amanda, welke goede western fitter neemt genoegen met skirts die zowat op de heup liggen....
Had hij niet gewoon roundskirts kunnen bestellen?
Beetje jammer om een passend zadel te maken en daarin niet meteen alles perfect te maken. Zo ingewikkeld is dat toch ook niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:45

@Tobbes, je zadel ligt idd veel te ver naar voren, maar ook qua pasvorm lijkt het me niet goed aan te sluiten en zo.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:51

Sizzle schreef:
Amanda, welke goede western fitter neemt genoegen met skirts die zowat op de heup liggen....
Had hij niet gewoon roundskirts kunnen bestellen?
Beetje jammer om een passend zadel te maken en daarin niet meteen alles perfect te maken. Zo ingewikkeld is dat toch ook niet.

De regel die ik ken is dat tussen het zadel en de heup minimaal 2 dikke vinger diktes moet zitten. Volgens mij is dat het geval dus snap dit niet zo?

Ik weet niet hoe het paard beweegt natuurlijk, maar zoals ik het nu op de foto kan zien zal het paard geen hinder hebben tijdens bewegingen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:57

Er staat nergens dat ik het zadel passend heb laten maken. Ik heb het nieuw gekocht, dat is heel wat anders.
En verder, wat PowerReiner zegt. Hij heeft hier helemaal geen last van. Spde skirts liggen ruim voldoende bij de heup vandaan. De pad is wel lang, maar flexibel en ook hier heeft hij dus geen last van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:11

Sizzle schreef:
Nombrado, Dat is precies het type paard wat ik in het eerste stukje bedoelde :j
Als je die met precies aangesloten kussens rijd dan kunnen ze gewoon niet meer fatsoenlijk aandraven en kruipen daardoor achter de teugel of trekken se ruiter uit het zadel, brengen de schoft nog verder omhoog zodat je achter los komt of gaan zelfs bokken
Ik ben het er echter niet mee eens dat je dan te lange kussens moet hebben. Vaak zijn zulke paarden ook niet goed ontwikkeld in het lendengebied. Zeker merries kunnen dan erg boos of zelfs gevaarlijk worden.

ja precies.
Oei oei, ik zeg niet lange kussens, ik zeg normale kussens. zoals het zadel waar ik op rijd bv.
Wat betreft dit paard? hem moet je krachtiger trainen, lenig is ie al, zelfs hyperflexibel..en dat voorkomt dat het paard achter de achterhand laat hangen of zijn achterhand niet gebruikt.
Goed met been rijden dus (en weinig met hand)