Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 15:46

Madje1992 schreef:
Ik heb zelf ook een massimo dressuur II en ik kan er prima in zitten. Ik vind het een heerlijk zadel om mee te rijden.

Zou jij eens willen meten aan je zadel wat de breedte van het kussenkanaal is?En de lengte van je kussens?
Heb je gewone kussens of franse?

Madje1992

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:50

Volgens mij heb ik gewone kussen en ik heb een 17,5 inch, volgens de binnenkant van de zweetbladen. maar ik zal het eens voor je opmeten.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:56

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:59

De lengte van mijn kussen is 45 cm. Breedte bij de achterkant is 8 cm, midden is 7,5 cm, en voorkant is iets van 10 of 11 cm. Even vluchtig opgemeten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:04

Bedankt Madje +:)+ mijn zadel blijft steeds als smalste zadel eruit komen -O- pfff
Hier is het kussenkanaal niet breder dan 5 cm,slaat nergens op! |o

Jos ik ken die richtlijnen idd,dankjewel in ieder geval. :*

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:18

En dan nog een vraagje....

Hoe is het bij jullie gegaan tijdens een passessie?

Bij mij werd het zadel meteen met dekje eronder op de rug van mn paard gelegd en moest ik rijden.
Daarna werd de boom nog wat aangepast en klaar was het.
Het ging allemaal heel snel zonder verder te kijken hoe de afdruk was enz. dat vond ik al zo vreemd?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:25

Bij mij werd er eerst een afdruk gemaakt van de schoft van het paard. Er werd gekeken tot waar het zadel mocht komen, waar haar schouders begonnen, hoe breed haar ruggenwervels waren. Maar ik moet even weg, zal zo nog even verder reageren

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:29

Hier is vertrokken van de kale boom op de kale rug :D Eerst zien welke boom qua vorm en grootte paste op het beestje. Daarna mogen proefrijden met zadels met die boom en gekeken hoe en wat voor de zweetbladen en de zit. Zadel dus precies gemaakt naar wens van de combinatie :)
Na een dikke 6 maanden controle en kleine aanpassing wat betreft de dikte van de kussens.
Was Ninon Schutte overigens...vakvrouw !

Ik ben het trouwens ook met je eens dat het staken van jouw paardje komt door dit zadel...alles knelt vooraan bij de schouders en dit is geen fijn gevoel...

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:35

@funnyhorses: ik las dat je ook een thorowgood T4 hebt gehad, wellicht kun je ook kijken naar een Thorowgood cob, dit scheelt al snel een aantal cm in de lengte (hierbij zou ik je een T6 of T8 aanraden omdat deze beter zijn dan de T4). Bovendien is het zadel van zichzelf wat platter, waardoor je makkelijker een kleinere maat past of waarbij 18 inch wel goed is.
Bij Kent&Masters hebben ze ook Cob modellen, zij hebben ook een lijn met een wat diepere zit mocht je dat zoeken.
Voordeel hierbij vind ik dat de boom nog verstelbaar is, vooral omdat je paardje nog niet zolang onder het zadel is, is dit met spierontwikkeling wel fijn.

Bovendien zou ik gaan kijken voor een andere zadelpasser, hij moet jou niks aanpraten. Vooral omdat het bij je dochter ook tot uiting komt - ook al is dit minder en wat later, je paard geeft wel aan dat hij het bij haar ook niet fijn vind.
Het dekje laten ze er vaker onder liggen vanwege de haren, ik stond daar eerst ook raar van te kijken omdat mijn eerste zadelpasser dat niet deed, maar toen had ik zelf al een zadel aangeschaft.
Ik zou ook vooral meerdere zadels passen en zorgen dat je er zelf ook in kan zitten. Ook al past het zadel bij jou paard super en niet bij jezelf, dan krijg je uiteindelijk toch spijt van je aankoop.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:41

Dat was de thorowgood cob hahaha en die was volgens deze zadelpasser te lang,maar liefst 5cm!

Even ter aanvulling: Ja hier ook eerst de schoft gemeten en de rug en idd gekeken tot hoe ver het zadel mocht komen.
Deze bepaalde dus dat ik echt hele korte kussens moest hebben vandaar die franse kussens.Maar als ik de lengte van de kussens meet kom ik uit op ruim 45cm lengte das toch niet meer kort?Of ben ik nou koekoek?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:54

Kijk ik op de site is de dressuur 2 bij 17,5 inch 42 cm lang, bij fk 41.
En nu kan ik me niet voorstellen dat een 18 inch zoveel langer gaat worden.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:58

@funnyhorses: de lengte van de cob 18 inch is 46 cm, lijkt me dan niet helemaal kloppen wat die man heeft gezegd :9
Bij thorowgood scheelt het per 0,5inch 1,5 cm. Dus denk inderdaad dat het niet veel gaat schelen @bruinte123

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:01

Madje1992 schreef:
Bij mij werd er eerst een afdruk gemaakt van de schoft van het paard. Er werd gekeken tot waar het zadel mocht komen, waar haar schouders begonnen, hoe breed haar ruggenwervels waren. Maar ik moet even weg, zal zo nog even verder reageren

Daarna is die zadelmaker het op gaan schrijven wat hij allemaal gemeten had. Toen heeft hij de massimo dressuur II erop gelegd, gekeken of dat goed op haar rug lag, door met zijn hand overal te gaan voelen.
Daarna moest ik erop, moest ik zelf gaan voelen hoe ik het vond. Ik moest echt gewoon gaan rijden zoals ik normaal ook deed. Dus ik ging de bossen in en heb toen goed kunnen voelen of ik het iets vond. Ik moest namelijk verplicht van de zadelmaker gaan rijden zoals ik normaal ook deed, dan kon ik echt voelen of ik het iets vond.
Daarna mocht ik mijn ongezouten mening geven over het zadel. Maar ik vond het meteen een heerlijk zadel en ik merkte dat mijn paard het ook een verademing vond.
Trouwens een foto van hoe ik in het zadel te paard zit.
Afbeelding

Ik ben trouwens met paardrijkleren maat 40 en met gewone kleren maat 38.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:02

Nou, ik heb het topic doorgelezen.
Wat ik eigenlijk opmaak is dat de TS al veel zadel-ellende heeft gehad, de zadels waar ts qua lengte in past zijn eigenlijk te lang voor de rug van het paard en een diepe zit is voor TS niet fijn ivm holle rug en rugklachten.

Ik heb zelf ook een Tinker met een korte rug, ik heb een holle rug en soms ook wat rugklachten na het rijden. Ik heb zelf een boomloos zadel, een Barefoot Cheyenne.

Ik heb een tijdje terug een paardenmasseur laten komen die ook fysio is, en zij heeft ook even naar mijn zadel gekeken. Ze zei dat ivm met de korte rug en rondgeribtheid van mijn pony een dergelijk boomloos zadel in haar ogen de beste en ook enige oplossing is.

Ik heb ergens gelezen dat je boomloos niet fijn vindt, maar heb je dit dan ook voldoende getest? Zo niet, dan kan ik je dat echt aanbevelen. Je hebt dan niet meer het probleem van een te lang zadel, het past waarschijnlijk beter dan de zadels die je tot nu toe hebt geprobeerd, het drukt je niet in een houding en je kunt het goedkoop testen.

Edit: over de breedte van het tussenkanaal:
Citaat:
De breedte van het zadel
De breedte van veel zadels op het gebied onder de zit is dikwijls zo smal dat het zadel drukt op de werveluitsteeksels. De ideale positie is dat het zadel 2 à 3 cm van de werveluitsteeksels ligt. Het zadel moet op de rugspieren rusten. Dit komt bij veel paarden al gauw neer op een totale breedte van 10 à 14 cm (volwassen vuistbreedte). Daarbij komt ook dat de werveluitsteeksels van voor tot achter vrij moeten liggen. Het zadel mag dus niet smaller toelopen in het laatste deel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 18:29

Boomloos vind ik niet fijn rijden helaas,de brede zit geeft bij mij pijn helaas.
Daarbij had ik toen de pech (met mn fjord) dat het zadel te lang was zowel de Cheyenne als de London mt2.
Ook kreeg mn pony toen drukplekken van de beugelophanging,de drukverdeling was niet best.

Als een kussenkanaal al snel 4 vingers minimaal breed moet zijn dan slaat mijn zadel de plank helemaal mis met die 5cm pfff
Ik kan niet wachten tot het vrijdag is,benbenieuwd wat ie ervan gaat zeggen en hoe het opgelost gaat worden!

Madje hoe breed is jou pony?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:43

Madje1992 schreef:

Zet je uit tijdens het rijden of zo? :D . Je zit trouwens heel netjes.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:47

@Funnyhorses, ik dacht dat je ook boomloze zadels had met smalle twist, dus die versmallen? Heb ik toch net gezien op de site van Barefoot.

Geen idee of flexibele boom iets is (ben het zelf aan het overwegen hier), op de site van PerMiCavallo vind je een heel aantal zadels die je kan testen.

Je kan natuurlijk altijd een langer en smaller paard kopen. :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:50

Aan de hand van de eerste foto's + het feit dat je 12 jarige dochter wel goed zit lijkt het me sterk dat dit een 18'' zadel is! Alleen eerste 2 pagina's gelezen btw! Ik heb maat 36 en in een 18'' zadel glij ik alle kanten op! Puur k dat het voor mijn kont te groot is

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:52

funnyhorses schreef:
Madje hoe breed is jou pony?

Mijn pony heeft een boommaat 40 bij massimo, dus is behoorlijk breed. Kreeg ook van de zadelmaker te horen dat hij nog nooit zo'n dikke fjord had gehad. Maar gelukkig is ze aan het afvallen en wordt ze ook slanker.
Ze was namelijk eerst nog dikker dan nu :\
De zadelmaker moet bij mij ook weer langs komen om het weer op passend te maken.

hwn schreef:
Madje1992 schreef:

Zet je uit tijdens het rijden of zo? :D . Je zit trouwens heel netjes.

Nee, op een of andere manier passen mijn buik en bovenbenen niet in een 38, maar wel een in maat 40 paardrijbroek. Heb ik niet bij gewone kleding
Laatst bijgewerkt door Madje1992 op 26-10-14 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:53

Tegenwoordig heb je ook de Ghost Quilty, die een smalle zit heeft, ook op brede paarden. Daarnaast heb je nu de Barefoot JustAdjust, waarbij een qua lengte een maat 1 zadel hebt, maar deze zelf qua zitgrootte kunt veranderen naar een maat twee. Ik weet niet hoe lang geleden je boomloos hebt getest, maar die zadels worden continu verbeterd. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:59

Ts je hebt alleen barefoot getest blijkbaar? Er zit enorm veel verschil tussen de merken! Ghost heeft nu nieuwe zadels die smal en stevig zitten, je kan testen. Zou dat doen!

Je hebt ook boomloze of semi boomloze zadels die precies op een dressuurzadel lijken. Zoals de nieuwe barefoor, hm flexee en nog meer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:00

Is idd een x-aantal jaren geleden dat ik boomloos heb gereden.
Ik ga eens neuzen,bedankt voor de tip dorientjuh :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:02

Geryon schreef:
Ts je hebt alleen barefoot getest blijkbaar? Er zit enorm veel verschil tussen de merken! Ghost heeft nu nieuwe zadels die smal en stevig zitten, je kan testen. Zou dat doen!

Je hebt ook boomloze of semi boomloze zadels die precies op een dressuurzadel lijken. Zoals de nieuwe barefoor, hm flexee en nog meer.

Nee heb echt een tijd met barefoot gereden toendertijd,in het begin beviel het goed maar na een poosje kwamen er toch een boel minpunten opdoemen helaas.
Dus het liefste wil ik een gewoon boomzadel. :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:20

Inderdaad de ene boomloze is de andere niet. Ik vind namelijk de barefoot zadels echt verschrikkelijk, maar ik rij toch echt het liefste met mijn Ghost boomloos zadel. (oude model)
Daar zit je dus totaal niet breed op en ook niet in stoelzit. Daarbij kun je de beugelophanging ook nog aanpassen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:33

Maar dat zijn dan weer zadels als je een keer een (oefen)wedstrijdje mee wilt rijden dat die weer niet zijn toegestaan he?
Voor nu ga ik toch het liefste voor boomzadel maar alle tips en goede raad neem ik mee,ik speur en lees alles af dus mijn dank aan iedereen die zo lief is en dat met mij deelt! _/-\o_