zadel voor vrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Re: zadel voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:07

Nouja helaas heb ik hier meer problemen mee naast zadels. Dankzij ondergewicht op mijn 17e kan ik nu nog altijd überhaupt nergens langer als een half uur meer op zitten zonder pijn. Maar met proefrijden heb ik hier ook wel verschil in gemerkt in dat "randje" bij een ideal vzh zadel. Daar rap weer af gestapt... Was hem toch voor het paard ook al niet. Maar doorrijden zal, denk ik dan, voor mij hoe dan ook een probleem blijven. Ga het mee maken hoe het zal gaan met de nieuwe k&m. En of ik dan niet meer zo inzak en rug bol maak

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:11

woeliej schreef:
Nouja helaas heb ik hier meer problemen mee naast zadels. Dankzij ondergewicht op mijn 17e kan ik nu nog altijd überhaupt nergens langer als een half uur meer op zitten zonder pijn. Maar met proefrijden heb ik hier ook wel verschil in gemerkt in dat "randje" bij een ideal vzh zadel. Daar rap weer af gestapt... Was hem toch voor het paard ook al niet. Maar doorrijden zal, denk ik dan, voor mij hoe dan ook een probleem blijven. Ga het mee maken hoe het zal gaan met de nieuwe k&m. En of ik dan niet meer zo inzak en rug bol maak

dat heeft niets te maken met je zadel, dat heeft alles te maken met je houding en hoe je recht hoort te staan, lopen of zitten.
Ik denk, als je dat voor elkaar hebt? je geen last meer zal ondervinden van bovenstaande.
Heb jij een holle rug?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:32

Nou je dat zo zegt.. Komen er idd weer dingen boven van cesar therapie.. :o En nee, heb geen holle rug. Als ik me goed herinner is er zelfs een keer gezegd dat ik de rug te recht had. Zak meer van boven in zegmaar, laat m'n schouders erg naar voren hangen. Maar na zoveel jaren geklooi met die rug en stuk of 6 verschillende mensen.. Weet ik het ook allemaal niet meer zo wat er nu wel en niet gezegt is en waar was en of dat nu nog altijd van toepassing is. Ga wel ondervinden met het nieuwe zadel hoe het dan allemaal gaat en anders weet ik dat ik meer aan mezelf moet sleutelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:36

woeliej schreef:
Nou je dat zo zegt.. Komen er idd weer dingen boven van cesar therapie.. :o En nee, heb geen holle rug. Als ik me goed herinner is er zelfs een keer gezegd dat ik de rug te recht had. Zak meer van boven in zegmaar, laat m'n schouders erg naar voren hangen. Maar na zoveel jaren geklooi met die rug en stuk of 6 verschillende mensen.. Weet ik het ook allemaal niet meer zo wat er nu wel en niet gezegt is en waar was en of dat nu nog altijd van toepassing is. Ga wel ondervinden met het nieuwe zadel hoe het dan allemaal gaat en anders weet ik dat ik meer aan mezelf moet sleutelen.

Sorry, was niet de bedoeling hoor :o
rug te recht, heb ik nog nooit gehoord , maar goed. Iedereen heeft daarover een verhaal idd.
Ik zat ook altijd een beetje ingezakt op een paard.
Het bleek te komen door een minimale bekkenkanteling wat ik moest maken om mijn lijf recht te houden. (eigenlijk heel logisch) Ik ben toen echt 3x per week zonder zadel op mijn paarden gestapt om heel bewust mijn lichaam recht te krijgen en lekker te kunnen zitten. Hoe meer ik recht zat, hoe beter en rechter de paarden gingen bewegen. Hoe meer ik alles kon loslaten om mij recht te houden. Als het "verkeerde" eenmaal in ere hersteld is, voel je je beduidend beter en kost het je niet meer zoveel moeite om recht te zijn, blijven, lopen en zitten.
Geen fisio, osteo of mensendieck therapeut heeft mij dit ooit zo uitgelegd of verteld.
Heb veel hulp gehad van een amerikaanse wetenschapper die zich verdiept heeft in de beweging. Toen pas gingen de kwartjes vallen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:08

Zo, heel het topic doorgelezen, ontzettend interessant. Ik heb zelf lage rugklachten gehad die -achteraf gezien- door een niet passend zadel kwamen. Er heeft een Anatomica Cygnus en een Anatomica Octant op mijn paard gelegen. Met beide zadels rugklachten. Tevens kon ik aan die laatste echt niet wennen. Aangezien ze slecht op mijn paard pasten heb ik zadel nummer 3 aan laten meten, een Schutte zadel. Ik rij nu sinds 10 weken nog op een leenzadel maar mijn rugklachten zijn verleden tijd! Ook heb ik nauwelijks hoeven wennen aan dit zadel. Wat een verschil kan dat uitmaken!

Oja, ik heb wel eens op een flexchair gezeten en die liet zien dat ik zelf heel goed in balans zat. Dan denk je dat je dus goed zit, maar door zo'n slecht passend zadel krijg je toch klachten.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 06:31

Ik dacht van de week...laat ik eens zonder zadel op win gaan zitten. Ik ging enorm in de stoelstand zitten. Ik kon mijn benen niet lang maken vanwege pijn aan mijn heup en liezen. Het zonder zadel rijden is voor mij nu dus echt een stap te ver. Dan maar proberen zonder beugels op mijn zadel.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:50

Fionami schreef:
Dan maar proberen zonder beugels op mijn zadel.

Leer je ook al veel van hoor!

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:15

Interessant topic zeg. Ik ben ook eerst een poosje bezig geweest met zadels voor mijn paard. Uiteindelijk uitgekomen op een k&m high wither s line. Ligt ook volgens de osteopaat goed op mijn paard. Maar mijn eigen zit....phoe nog steeds belabberd. Ik ga binnenkort ook eens op de flexchair en op otto (electrisch paard) om te kijken waar het probleem vooral zit. Ik heb iig erg veel moeite om mijn benen lang te maken en hakken uit te drukken. Nu probeer ik met het rijden altijd even zonder beugels te rijden en ook heb ik van de week zonder zadel gereden (laatste 10 minuten), vooral dat laatste is confronterend zeg.....maar goed, dit moet ik dus meer gaan doen (wel blij met een superbraaf paard!)

En wat ik verder lastig vind......wat is een goede zadelpasser? Waar de 1 goede ervaringen mee heeft, is altijd wel weer een ander die er slechte ervaringen mee heeft. Die van mij heeft nu bv echt naar mijn paard gekeken en niet naar mij (tenminste dat denk ik), wel moest ik rijden van haar en dat heb ik bij 2 anderen niet hoeven te doen, terwijl die wel beiden een goede naam hebben (maar mijn zadels lagen na hun aanpassingen helemaal nog niet goed op mijn paard!)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:17

Nooit doen als je pijn hebt, zonder beugels rijden.Zeker niet als je pijnlijke heupen, lies of onderrug hebt. Om goed te kunnen zitten, moet je ontspannen en pijnvrij zijn. Anders kan je beter gewoon je beugels gebruiken. Veel mensen rijden tegenwoordig met te lange beugels. Dat kan ook pijnklachten veroorzaken, omdat je gewrichten niet genoeg op kunnen vangen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:13

nombrado schreef:
woeliej schreef:

dat heeft niets te maken met je zadel, dat heeft alles te maken met je houding en hoe je recht hoort te staan, lopen of zitten.
Ik denk, als je dat voor elkaar hebt? je geen last meer zal ondervinden van bovenstaande.
Heb jij een holle rug?

Het blijft jammer dat Nombrado zulke reacties blijft plaatsen waar zo duidelijk uit blijkt dat er echt geen verstand van zaken is.
Ik hoop dus dat jij, woeliej, je hier niets van aantrekt :)

Het inzakken in de (onder)rug en het bol maken van de rug heeft alles te maken met je zadel.
In dit artikel Zadelpasvorm & de ruiter - deel I ga ik daar al een stukje op in. Er komt nog veel meer bij kijken, dat ik ook nog in latere delen zal bespreken en waar ik altijd in individuele zadelevaluaties op in ga, maar uit dit artikel kun je in ieder geval al een indruk krijgen en wat basisinformatie op doen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:17

woeliej schreef:

Rug te recht komt heel veel voor. Zeker bij vrouwen die zitles krijgen van mannen, of op de mannelijke manier proberen te zitten.
De natuurlijke krommingen van je rug komen dan te weinig tot hun recht, waardoor je rug niet of minder goed als schokdemper kan functioneren. Je hebt die krommingen in je rug nodig. Dat kan alleen als je bekken in de natuurlijke middenpositie is zodat de wervelkolom daar met de dubbel s-vorm boven kan komen en het bekken mee kan swingen met de beweging van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:33

Aimee schreef:
Rug te recht komt heel veel voor. Zeker bij vrouwen die zitles krijgen van mannen, of op de mannelijke manier proberen te zitten.
De natuurlijke krommingen van je rug komen dan te weinig tot hun recht, waardoor je rug niet of minder goed als schokdemper kan functioneren. Je hebt die krommingen in je rug nodig. Dat kan alleen als je bekken in de natuurlijke middenpositie is zodat de wervelkolom daar met de dubbel s-vorm boven kan komen en het bekken mee kan swingen met de beweging van het paard.

Vrouwen die zitles krijgen van mannen? Wat een rare verklaring.
Recht is gewoon recht. Dat is staan , zitten en bewegen in je fundament.
Bone deep strength (al meegekregen tijdens de geboorte)
Dat geld trouwens voor elk zoogdier/mens.
De natuurlijke kromming hebben zowel mannen als vrouwen.
Enig verschil tussen mannen en vrouwen in het skelet is de vorm van het bekken (kinderen baren)
recht is recht
Zodra je iets met gemak op je hoofd kan dragen, zonder enig moeite sta je recht.
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:33

Je begrijpt het niet Nombrado :)
Dat komt omdat je te weinig kennis hebt van anatomie.
Dat geeft niet, maar het is wel jammer dat daardoor verkeerde informatie op zo'n forum als Bokt rond blijft zwerven.

Iedereen die meer wil weten over de natuurlijke kromming van de wervelkolom, het verschil tussen mannen en vrouwen en de gevolgen voor veel vrouwen van het proberen te zitten zoals mannen, kan ik alleen maar aanraden om mijn website of facebook te volgen. Ik ga daar nu niet verder op in, maar de komende tijd komt dat wel allemaal aan de orde in artikelen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:39

En om te voorkomen dat we allemaal beïnvloed worden door Schleese theorieën en promotie voor eigen bedrijven wil ik graag benadrukken hoe belangrijk het is om informatie te vergaren via meerdere bronnen. En om zélf actief en kritisch na te denken.
Amen :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:48

ja hoor! Ik begrijp het prima. :-)
Zo ingewikkeld is het niet. Lees de onderzoeken er maar op na.
De kromming(welving) van de wervelkolom is voor man en vrouw identiek.
http://www.orthopedie-amphia.nl/paginas ... kolom.html
Vervelend dat je verwijst naar je fb pagina, terwijl je hier prima allemaal links kan plaatsen betreffende anatomie, vorm en bouw van de ruggewervels van de mens en bekken.

Lees hier meer over het verschil van het bekken (en zo groot is dat verschil niet...zelf tussen vrouwen kan het dus variëren)
http://www.sq-lab.com/nl/sqlabor/ergono ... VufsEbIjOs

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:49

Olympia96 schreef:
En om te voorkomen dat we allemaal beïnvloed worden door Schleese theorieën en promotie voor eigen bedrijven wil ik graag benadrukken hoe belangrijk het is om informatie te vergaren via meerdere bronnen. En om zélf actief en kritisch na te denken.
Amen :D

ja, zeker in de tijd van internet, is het gelukkig heel eenvoudig te achterhalen :D Vooral de bouw van het menselijk lichaam.
Daarin is het voor elke ruiter weer verschillend. De ene zit prima in dit zadel, de andere kan weer beter zitten in een ander zadel.

amen :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:05

@Aimee, hoezo proberen als een man te zitten? Wat is het verschil dan.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 20:53

Ik heb dit topic niet geopend om elkaar 'af te branden'. Wel om allerlei info te verzamelen. Dus geef vooral jullie kennis,info en ervaringen door,maar blijf leuk tegen elkaar.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:44

Starbreeze schreef:
@Aimee, hoezo proberen als een man te zitten? Wat is het verschil dan.

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:21

Ik heb inmiddels mijn k&m dresage s serie 17", en moet zeggen dat ik hier een stuk prettiger in zit als de Massimo trail 17,5". Mijn kont zit er goddelijk in (ernstig genieten gewoon in galop :o )en het rijden kost me nu een stuk minder moeite en ik zit veel netter en rechter, maar... Het enige wat ik nog jammer vind/mis is dat voor mijn gevoel de beugelophaning te ver naar voren zit. Kan mijn benen op zijn plek houden maar dit kost redelijk wat moeite en opletten. Is dat ook zo'n man-vrouw ding? Of moet ik dit toch ook bij mijzelf zoeken? Momenteel wel aardig last van de onderrug weer.. Maandag chiropractor en dan maar nog eens kijken hoe ik het er af maak :=

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:50

Het hangt echt van de ruiter af vind ik. Iets meer dan een jaar geleden kon ik kiezen uit 2 westernzadels doe pasten voor mijn toenmalig paard. Identieke zadels, 1 mannenzit andere vrouwenzit.
Zadelpasser direct vrouwversie opgelegd om test te rijden. Echt dat was een hel, noooit meer! Had geen steun, zat zo smal dat ik precies niks tussen mijn benen had, zat erop als een idioot dat nog nooit gereden had...
Mannenzadel erop en reed ik direct mee weg, zalig zadel! Ik hou gewoon van brede zadels, daar vind ik meer steun in. Mijn huidige zadel is ook een heel breed zadel, heerlijk gewoon.
Vrouw zijnde ga ik dus heel hard van vrouwenzadels lopen, past gewoon echt niet bij me. Terwijl ik wel vrouwen ken die zeer content zijn van hun vrouwenzadel.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:51

Het zal vast al eens genoemd zijn, maar zoeken met telefoon gaat niet zo makkelijk. Weet iemand de lengte van de kussens op de rug bij een dk of schleese zadel? Rond de 17 inch.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:54

Fionami schreef:
Dank je wel koper. Schleese zag ik wel inderdaad ergens staan, maar man man wat een geld voor de gewone ruiter.

Klopt veel geld maar wauw ik wil nooit meer anders! Ook mijn knieklachten zijn weg met springen en nooit meer pijntjes en kwaaltjes!

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 08:17

Ik Heb gister op een thorowgood gezeten. Heel stom maar zat best oke. Kent en masters is de meer leren variant hiervan.maar zijn ainsley en albion nou ook met een smalle twist en passend op brede paarden?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:00

kesha1 schreef:
Dames zadel??

Die is door een man ontworpen toen ie zijnbeen gad gebroken :P

Vrouwenzadels zijn vaak op de zitting wat smaller aan de voorkant. Ik kan er niet op zitten. _/-\o_