Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:31

Mrijn schreef:
Ik heb altijd de Tri-zone allsports gebruikt voor mijn vorige paard. Dat zijn echt de eerste en enige peeskappen die ik heb gebruikt waaronder de benen helemaal cool blijven. Voor mijn huidige pony gebruik ik niets. Deze kappen passen niet en ik koop pas nieuwe als ik echt het idee heb dat ze ze nodig heeft. Een paard zonder ijzers dat in balans loopt zal zichzelf niet zo snel aantikken (hoop ik :o )

Wat goed, waar zijn ze van gemaakt?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:05

phietje schreef:
Mrijn schreef:
Ik heb altijd de Tri-zone allsports gebruikt voor mijn vorige paard. Dat zijn echt de eerste en enige peeskappen die ik heb gebruikt waaronder de benen helemaal cool blijven. Voor mijn huidige pony gebruik ik niets. Deze kappen passen niet en ik koop pas nieuwe als ik echt het idee heb dat ze ze nodig heeft. Een paard zonder ijzers dat in balans loopt zal zichzelf niet zo snel aantikken (hoop ik :o )

Daar heb ik ook naar zitten kijken. Beschermen deze ook wel voldoende bij springen?

Volgens de beschrijving wel. Er zit een harde smelle plaat in die de pezen beschermd. De rest heeft natuurlijk weinig klappen op te vangen bij een normale rit.

Marvel

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:18

Hier tevreden gebruiker van PE aircooled beschermers. Net als TS, om dezelfde reden een klein jaar geleden alles op marktplaats gezet. De PE's bevallen goed, voor beter dan achter. Ze komen er helemaal droog onderuit en zorgen er ook voor dat zand/water er niet in komt. Achter draaien ze soms nog iets en zit er rondom de randen binnen wel wat zand. Maat niet zo erg als dat het was.

Toch verbaasd het me wel hoe koel de benen bij bandages blijven. Jammer dat het zoveel werk is en dat bijv de eskadron 3 in 1 (zonder harde schaal, volledig neopreen) dan niet van ander materiaal zijn.

Mijn voorkeur gaat naar crossbeschermers, echter lees ik daar redelijk veel negatieve ervaringen over de pasvorm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:11

Ik heb niet het gehele topic doorgelezen maar ook ik ben erg bang voor over verhitting.

Probeer beschermers zo minimaal mogelijk om te houden maar door een zeer ernstige peesblessure kunnen we niet zonder.

Ik rijd met Harry's Horse Memoryfoam beschermers. Dit zou gemaakt zijn van air neopreen.
Of het werkt geen idee maar de benen komen er nooit echt warm onderuit.

liefssonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:27

Ook ik heb niet het hele topic doorgelezen. En over het feit of neopreen in peeskappen schadelijk zou zijn? Ik weet het niet. Lang heb ik ook zonder peesbeschermers gereden omdat ik niet EXACT het nut ervan wist...natuurlijk, ze beschermen de pezen maar hebben die pezen dan echt zo nodig bescherming nodig? En weegt het op tegen de nadelen van het gebruiken van peeskappen?

Na de volgende documentaire te hebben gezien wist ik dat peeskappen wel degelijk nut hebben. De pezen van de voorbenen komen in galop onder zo'n druk te staan dat deze klappen bij t kleinste tikje. Deze situatie (het aantikken) zal echt niet zo snel gebeuren maar als het gebeurd ben je ver van huis.

Maar ja, dan inderdaad de vraag, welke peeskappen..?? Blijft lastig...

Hieronder de link van de documentaire. LET OP: beelden kunnen als schokkend worden ervaren. Het betreft een overleden racepaard die 'gebruikt' wordt voor onderzoeksdoeleinden. Rond de 16e minuut laten ze zien hoe een peesklap ontstaat.
http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE

liefssonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:31

Zat wat info op te zoeken van mn eigen peesbeschermers en toen las ik de volgende regel:

De peesbeschermers zijn goed ademend door de harde PU- schaal met ventilatiegaten en de 4 mm dikke neopreen voering.

Ik begrijp hieruit dat ze adement zijn dóór de neopreen voering...apart...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:49

Vraagje: in de dressageboots van bv BR of Eskadron, worden die ook zo warm?

Ik gok juist zelfs warmer maar ben benieuwd naar gebruikerservaringen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:31

liefssonja schreef:
Zat wat info op te zoeken van mn eigen peesbeschermers en toen las ik de volgende regel:

De peesbeschermers zijn goed ademend door de harde PU- schaal met ventilatiegaten en de 4 mm dikke neopreen voering.

Ik begrijp hieruit dat ze adement zijn dóór de neopreen voering...apart...

Rare zin, adement door de díkke neopreen voering?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:04

Heeft er iemand ervaring met de peesbeschermers en strijklappen van het merk Horze? En dan met name de Salerno.
Hoe vallen de maten en hoe is de kwaliteit? Ze staan op de site van ruitershoponline.nl

Rubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:24

neopreen is schuurvrij :)

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:21

is wol dan ook ventilerend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:59

Hermienlover schreef:
is wol dan ook ventilerend?

Dat mag ik hopen van wel want anders loopt t bij de schapen nat over de rug

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:21

Hallo,

Door het lezen van dit topic ipv de standaard peesbeschermers, geïnvesteerd in lederen peesbeschermers met echt wol.
Nu deed ik ze laatst aan( ik rij trouwens altijd zonder bescherming maar tijdens het springen doe ik wel pees en kogelbeschermers aan) en het viel me op dat zijn benen er veel warmer onder waren dan onder de goedkope met neopreen?
Toch gek?
Ze waren zo duur maar weet niet of ik ze nog durf aandoen.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:10

Hallo,

Ik heb me er ook wat meer in verdiept en ik denk dat de PE aircooled eventing boots de beste oplossing gaan zijn voor mij.
http://www.premierequine.co.uk/PBSCProd ... D=12201737
Persoonlijk wil ik voor deze gaan, maar zoals jullie zien zijn er meerdere varianten.

Ze zijn best prijzig maar dat heb ik er wel voor over. Ondanks dat ik niet weet of het de uitkomst zal zijn voor mij en mijn paard.
Het goedkoopste heb ik ze gevonden op hun eigen site en de verzendkosten waren iets van 12 euro.
Aangezien ze uit Engeland komen.
Hebben meerdere mensen er toevallig interesse in dan kunnen we wat mij betrefd ook samen bestellen en dan de verzendkosten delen.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:31

Gewoon lekker via http://www.eventingshop.be bestellen. Dat scheelt met verzending maar een paar euro en van deze site weet je dat je het snel in huis hebt en gemakkelijk kunt ruilen :)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:51

Ik heb over dit hele gebeuren ook veel zitten lezen toen ik mijn eigen paard kreeg. Van mijn instructrice heb ik het advies gekregen om ze wel om te doen. Ik heb nu ook een peesbeschermer met neopreen erin en met een gaatjes waardoor er frisse lucht in kan komen.

In het begin was ik ábsoluut niet tevreden over de peesjes, omdat mijn paard telkens zweet op de benen had staan toen ik ze afdeed. Tot ik erachter kwam dat ik ze gewoon véél te strak om deed... Als je peesbeschermers met een goede pasvorm hebt, hoef je de banden helemaal niet in de rek te trekken om ze dicht te doen. Alles behalve zelfs. Sinds ik dat zo doe, heeft mijn paard helemaal geen warme benen meer, laat staan zweet erop.

Volgens mij heeft het ook te maken met de tijd dat de pezen warm worden. Paarden die hele dagen met peesbeschermers op de wei staan, lopen naar mijn mening meer en sneller schade op dan paarden die ze alleen een uurtje per dag tijdens het werken dragen. Een goede kwaliteit en pasvorm is wel belangrijk.

Leer is inderdaad beter ademend. Het is dan wel zaak om er eentje te vinden zonder neopreen binnenin en dat is nog wel een uitdaging.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:30

Ook een interessante vraag:

Wat vinden jullie van Air neopreen?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:06

bokker88 schreef:
Heel interessant al deze informatie in dit topic! Wat vinden jullie van de Rider pro leren peesbeschermers? Deze kwam ik tegen in mijn zoektocht naar beschermers zonder nropreen, de prijs staat mij ook wel aan.
Wel vraag ik mij af of deze genoeg bescherming geven voor het springen. Iemand die hier een mening over wil geven?

Deze heb ik gisteren besteld en hoop ze in de loop van volgende week te ontvangen. Zal terzijnertijd wel laten weten of ze me bevallen :)

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:28

En hoe bevallen de Rider pro's? Ik heb deze ook besteld na een lange zoektocht naar neopreen-vrije beenbescherming... Wou er eerst met wol, maar heel vaak komt er toch nog neopreen aan te pas bij die beenbeschermers! Deze van rider pro vallen hopelijk ook mee qua kwaliteit! Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:20

Mij bevallen ze goed :) Ze hebben een goede pasvorm en de pezen blijven er mooi droog onder tot nu toe. Ik gebruik ze enkel met wat simpel springwerk.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:46

Super, ben benieuwd naar de mijne! :-) Hopelijk komen ze deze week toe! Het verbaast me nu eigenlijk wel hoe vaak ik in advertenties zie staan "Met dit super ademende neopreen" ... Mensen die geen achtergrond informatie hebben, zullen denken WAUW, die moet ik hebben! Terwijl ze hun eigenlijk veel problemen op de hals jagen. Zou echt iets aan gedaan moeten worden vind ik! :-(

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:33

Ik heb sinds vandaag leren beschermers met echt wol. Ga binnenkort een keer deze aan het ene been doen en die 'standaard' neopreen peesjes. Ben benieuwd of ik verschil kan merken..

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:02

ben ik ook wel benieuwd naar!

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:53

Oeh, dit wist ik helemaal niet, maar het is eigenlijk niet meer dan logisch.. Ik doe alleen peesbeschermers om in de bak, omdat mijn bak super zwaar is. Wat zouden jullie aanraden? Andere peesbeschermers zoeken die wel goed ventileren of gewoon zonder rijden? Ik heb trouwens niet altijd met peesbeschermers gereden in de bak en op zich ging het daarvoor ook altijd goed..

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:22

Hallo,

Voor mijn paard ben ik op zoek naar andere beenbeschermers, vandaar dat ik dit topic helemaal heb doorgelezen. Wat ik uit dit topic opmaak is dat neopreen niet ideaal is en niet luchtdoorlatend. Nou ben ik aan het kijken op internet en alles wat ik tegenkom is neopreen. Ik heb ook gegoogeld op de beschermers uit de berichten hierboven, maar TriZone beschermers zijn volgens mij ook gemaakt van neopreen.

Nu train ik dagelijks 30/40 min. met de BR Promax beschermers, de benen worden hierbij wel warm, soms wat nat. Na het rijden gebruik ik vaak cooling gel. De BR's slijten bij mij heel erg snel aan de binnenkant, waardoor ze lelijk worden. (Anderen hier ook ervaring mee?) Ik heb ook getraind met de Stretch & Flex beschermers, deze bevielen wel goed, maar zijn wel moeilijker in onderhoud. Deze zijn overigens ook gemaakt van neopreen. En het is eigenlijk een lapje stof, dus weinig bescherming.

Nu zit ik te dubben over welke beenbeschermer ik moet aanschaffen. Het is voor een paard wat 30/40 min per dag dressuurmatig getraind wordt. Ik zit te twijfelen over beschermers met bont, ik lees negatieve en positieve verhalen. Maar ik vraag me wel af hoeveel % van de beschermers werkelijk uit écht bont bestaat. Ook heb ik gekeken naar het merk Veredus, maar ook hier zit neopreen in. Iemand een advies of ervaringen?

Alvast bedankt!