ik zet ze even onder elkaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Olympia96 schreef:48 cm is helemaal niet zoooo kort. Draagvlak bij mijn merrie (vooropgesteld dat je weet hoe je moet meten) is 43 cm. Dat is pas kort.
Lente76 schreef:Sorry Nombrado maar ik kan je helemaal niet volgen; niet op zadelkussens en de breedte daarvan en de skeletfotos
Vind het ook nogal gewaagd om van een foto zulke conclusies te trekken en dan meteen met een "passend" advies te komen. Een echte zadelpasser zou dit nooit zo doen. Stel je voor dat iemand er naar luistert, klakkeloos je advies overneemt en een dergelijk zadel koopt met alle gevolgen van dien. Kan diegene dan bij je aankloppen?
.
CRos95 schreef:Wat ik me afvraag na het lezen van dit topic (de vervuiling ed achterwege gelaten): Kan een zadel ook te kort zijn? Ik ben zelf een ruiter met weinig kont (broekmaat 34 als t niet kleiner is) en reed eerst met een zadel van 18 inch (of groter; heb de precieze maat niet gecontroleerd). Nu heb ik een kleiner zadel gekregen, omdat ik bij het vorige zadel moeilijk stil kon zitten (was ook nog kunststof). Maar zou dit kleinere zadel nu ook te kort voor mijn paard kunnen zijn?
het gaat hier om een geleased manegepaard waarbij we proberen een zo prettig mogelijk zadel voor beide partijen te vinden ")
nombrado schreef:Cambiar schreef:Jouw zadel paste niet, dat is duidelijk!
.
sorry, maar ik heb jou géén zadel geleverd....
heb je ooit advies gegeven over een zadel die je nieuw had gekocht van ludomar (en niet paste)
Citaat:loversyl schreef:
Ik vind dat Emma_s_girl gelijk heeft.
Het maakt niet uit waar het zadel vandaan komt zolang hij goed ligt op je paard.
Wat betreft dat zadels van het land waar het paard vandaan komt gemaakt zijn voor de paarden ben ik het niet mee eens.
Dit dacht in namelijk ook maar dat is de grootste fout die ik ooit in mijn leven heb gemaakt.
Nu heb ik een passend engels zadel op mijn PRE en hij heeft nergens last van.
Dus engelse zadels kunnen wel degelijk beter zijn voor een PRE dan een spaans zadel.
Natuurlijk heb ik niet alle spaanse zadels geprobeerd dus er zullen vast wel zadels zijn die wel goed kunnen liggen, daarom ben ik ook heel benieuwd wie dat wel heeft.
Ik zeg niet dat alle spaanse zadels goed zijn voor alle spaanse paarden. Het moet ook passen é?
Jouw zadel paste niet, dat is duidelijk!
Bvb een zaldi schooler, 57 cm lang, leg ik die op mijn korte PRE en die komt tot aan haar achterste.
Binnen Spaans/Portugees heb je ook oneindig veel keuze.
Cambiar schreef:Meld dit bericht
Ik heb hier ook NOOIT gezegd dat jij me een zadel geleverd hebt, wel advies om een engels model type zaldi te proberen ipv een spaans zadel, na de gaetan die ik gekocht had die niet paste (was een maatj te smal hier), wat ik ook gedaan heb uit nieuwsgierigheid. Niet bij jou, maar bij een Zaldi verdeler in de buurt. Ik geloof dat het een zaldi new kent was die je me adviseerde om eens te proberen, zal het even opzoeken. Ik heb dat bericht nog ergens staan, moet ik het hier even plaatsen?
Is off topic, doet hier in feite niets ter sprake.
nombrado schreef:Noem het de stormende kerststress
Kweet niet of je al boodschappen hebt gedaan, maar het lijkt hier wel of het de laatste dag is dat de winkels ooit open zijn , of er een hongerwinter komt.
domme kerstgekte!
hahahahahahaha
Belker schreef:Cambiar en Nombrado, begin een eigen topic over zadels voor spaanse/portugese paarden maar vervuil dit topic niet verder met jullie welles/ nietes gezeur.
Het was een interessant topic met lengtematen van diverse zadels, het is nu een zeurtopic waarin jullie alleen maar elkaar tegenspreken. Doe dat via PB maar vervuil dit topic niet verder.
CRos95 schreef:Wat ik me afvraag na het lezen van dit topic (de vervuiling ed achterwege gelaten): Kan een zadel ook te kort zijn? Ik ben zelf een ruiter met weinig kont (broekmaat 34 als t niet kleiner is) en reed eerst met een zadel van 18 inch (of groter; heb de precieze maat niet gecontroleerd). Nu heb ik een kleiner zadel gekregen, omdat ik bij het vorige zadel moeilijk stil kon zitten (was ook nog kunststof). Maar zou dit kleinere zadel nu ook te kort voor mijn paard kunnen zijn?
het gaat hier om een geleased manegepaard waarbij we proberen een zo prettig mogelijk zadel voor beide partijen te vinden ")
Cambiar schreef:Ik ben zelf geen zadelpasser of zadelkenner maar vroeg me dat ook af en ben op zoek gegaan (omdat ik ook in dat geval zat een heel eindje geleden).
Ik kwam een voorbeeld tegen van een zadel die te kort was, waardoor de ruiter niet op de juiste plaats zat, kont tegen de lepel gedrukt en daardoor kwam achteraan piekbelasting (was van een engels zadel).
Ook kwam ik een voorbeeld tegen van iemand met een boomloos trekker zadel (dat zadel heeft van die dikke blokken latex kussens in de oorspronkelijke modellenhttp://www.permicavallo.nl/flexibel.jpg, weet niet of het nu nog zo is) had en dat zadel was in feite te kort voor haar paard. Mede door het feit dat ze zelf wat zwaarder was en redelijk achteraan in het zadel zat, ontstond er weeral piekbelasting. De kussens gingen achteraan in de spieren gaan drukken waardoor het paard last kreeg.
Cambiar schreef:Ik vroeg me alleen af, empatisch denkend dan, mocht ik zo'n platte rug hebben en daar komen bolle, smallere kussens op ipv platte, hoe zou dat aanvoelen? Misschien zie ik het ook verkeerd, wil alleen maar bijleren en kan ook zijn dat ik fout zit.
Mijn excuses hiervoor. Ook voor de topic vervuiling.
Zit namelijk zelf met zo'n kort paard, vind het allemaal heel interessant.