Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:24

anders dan een skelet van het merendeel van de kwpn ers bv
Afbeelding

ik zet ze even onder elkaar
Afbeelding

Ladyson

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:28

Goed verwoord Olympia96. De inhoud van het topic is nu nauwelijks nog ontopic helaas.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:31

Ik denk dat iedereen dat wel weet. Net Als een Arabisch volbloed weer anders is. Maar wat wil je precies duidelijk maken op gebied van de zadels?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:40

Olympia96 schreef:
48 cm is helemaal niet zoooo kort. Draagvlak bij mijn merrie (vooropgesteld dat je weet hoe je moet meten) is 43 cm. Dat is pas kort.

Daar heb je gelijk in, Olympia. Ik had die foto niet mogen plaatsen daar ik zelf wist dat de achterste lijn niet volledig correct was.
Ik zocht een correct plaatje via internet, maar vond er geen en heb dan maar deze foto geplaatst.
Mijn excuses hiervoor ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:42

Wat ik me afvraag na het lezen van dit topic (de vervuiling ed achterwege gelaten): Kan een zadel ook te kort zijn? Ik ben zelf een ruiter met weinig kont (broekmaat 34 als t niet kleiner is) en reed eerst met een zadel van 18 inch (of groter; heb de precieze maat niet gecontroleerd). Nu heb ik een kleiner zadel gekregen, omdat ik bij het vorige zadel moeilijk stil kon zitten (was ook nog kunststof). Maar zou dit kleinere zadel nu ook te kort voor mijn paard kunnen zijn?

het gaat hier om een geleased manegepaard waarbij we proberen een zo prettig mogelijk zadel voor beide partijen te vinden ")

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:13

Sorry Nombrado maar ik kan je helemaal niet volgen; niet op zadelkussens en de breedte daarvan en de skeletfotos :?
Vind het ook nogal gewaagd om van een foto zulke conclusies te trekken en dan meteen met een "passend" advies te komen. Een echte zadelpasser zou dit nooit zo doen. Stel je voor dat iemand er naar luistert, klakkeloos je advies overneemt en een dergelijk zadel koopt met alle gevolgen van dien. Kan diegene dan bij je aankloppen?

Cross95, volgens mij is dat niet een probleem. Zolang het past is het voor je paard prima. Het wordt wel belastend als er iemand op rijdt die veel te groot voor het zadel is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:38

Lente76 schreef:
Sorry Nombrado maar ik kan je helemaal niet volgen; niet op zadelkussens en de breedte daarvan en de skeletfotos :?
Vind het ook nogal gewaagd om van een foto zulke conclusies te trekken en dan meteen met een "passend" advies te komen. Een echte zadelpasser zou dit nooit zo doen. Stel je voor dat iemand er naar luistert, klakkeloos je advies overneemt en een dergelijk zadel koopt met alle gevolgen van dien. Kan diegene dan bij je aankloppen?

.

wat begrijp je niet?
ik heb nergens een passend advies gegeven
alleen dat er met die rug absoluut niet een te breed kussenkanaal op mag. (die dragen dan namelijk naast de spieren op de ribben, en dat vinden de paarden niet fijn, en wij ook niet)
druk maar eens met je vingers naast je rugspier, en visualiseer dat er daar kussens dragen , naast je rugspier. Das nie fijn ;(

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:48

CRos95 schreef:
Wat ik me afvraag na het lezen van dit topic (de vervuiling ed achterwege gelaten): Kan een zadel ook te kort zijn? Ik ben zelf een ruiter met weinig kont (broekmaat 34 als t niet kleiner is) en reed eerst met een zadel van 18 inch (of groter; heb de precieze maat niet gecontroleerd). Nu heb ik een kleiner zadel gekregen, omdat ik bij het vorige zadel moeilijk stil kon zitten (was ook nog kunststof). Maar zou dit kleinere zadel nu ook te kort voor mijn paard kunnen zijn?

het gaat hier om een geleased manegepaard waarbij we proberen een zo prettig mogelijk zadel voor beide partijen te vinden ")

Ik ben zelf geen zadelpasser of zadelkenner maar vroeg me dat ook af en ben op zoek gegaan (omdat ik ook in dat geval zat een heel eindje geleden).
Ik kwam een voorbeeld tegen van een zadel die te kort was, waardoor de ruiter niet op de juiste plaats zat, kont tegen de lepel gedrukt en daardoor kwam achteraan piekbelasting (was van een engels zadel).
Ook kwam ik een voorbeeld tegen van iemand met een boomloos trekker zadel (dat zadel heeft van die dikke blokken latex kussens in de oorspronkelijke modellenhttp://www.permicavallo.nl/flexibel.jpg, weet niet of het nu nog zo is) had en dat zadel was in feite te kort voor haar paard. Mede door het feit dat ze zelf wat zwaarder was en redelijk achteraan in het zadel zat, ontstond er weeral piekbelasting. De kussens gingen achteraan in de spieren gaan drukken waardoor het paard last kreeg.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-12-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:49

Cambiar schreef:
Jouw zadel paste niet, dat is duidelijk!
.

sorry, maar ik heb jou géén zadel geleverd....
heb je ooit advies gegeven over een zadel die je nieuw had gekocht van ludomar (en niet paste)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:56

nombrado schreef:
Cambiar schreef:
.

sorry, maar ik heb jou géén zadel geleverd....
heb je ooit advies gegeven over een zadel die je nieuw had gekocht van ludomar (en niet paste)

Helemaal off topic, maar vooruit... :D

Eu Nombrado,...deze quote van mij...dat is niet op jouw bedoeld, dat is hier heel duidelijk, ik herhaal gewoon wat Loverly zegt, dat haar spaans zadel niet past, ze zegt het zelf :D

Citaat:
loversyl schreef:
Ik vind dat Emma_s_girl gelijk heeft.
Het maakt niet uit waar het zadel vandaan komt zolang hij goed ligt op je paard.
Wat betreft dat zadels van het land waar het paard vandaan komt gemaakt zijn voor de paarden ben ik het niet mee eens.
Dit dacht in namelijk ook maar dat is de grootste fout die ik ooit in mijn leven heb gemaakt.
Nu heb ik een passend engels zadel op mijn PRE en hij heeft nergens last van.
Dus engelse zadels kunnen wel degelijk beter zijn voor een PRE dan een spaans zadel.
Natuurlijk heb ik niet alle spaanse zadels geprobeerd dus er zullen vast wel zadels zijn die wel goed kunnen liggen, daarom ben ik ook heel benieuwd wie dat wel heeft. :)

Ik zeg niet dat alle spaanse zadels goed zijn voor alle spaanse paarden. Het moet ook passen é?
Bvb een zaldi schooler, 57 cm lang, leg ik die op mijn korte PRE en die komt tot aan haar achterste.
Binnen Spaans/Portugees heb je ook oneindig veel keuze.

Meld dit bericht

Ik heb hier ook NOOIT beweerd dat jij me een zadel geleverd hebt :D , wel advies om een engels model type zaldi te proberen ipv een spaans zadel, na de gaetan die ik gekocht had die niet paste (was een maatj te smal hier), wat ik ook gedaan heb uit nieuwsgierigheid. Niet bij jou, maar bij een Zaldi verdeler in de buurt. Ik geloof dat het een zaldi new kent was die je me adviseerde om eens te proberen, zal het even opzoeken. Ik heb dat bericht nog ergens staan, moet ik het hier even plaatsen?
Is off topic, doet hier in feite niets ter sprake.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-12-13 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:58

Cambiar schreef:
Meld dit bericht

Ik heb hier ook NOOIT gezegd dat jij me een zadel geleverd hebt, wel advies om een engels model type zaldi te proberen ipv een spaans zadel, na de gaetan die ik gekocht had die niet paste (was een maatj te smal hier), wat ik ook gedaan heb uit nieuwsgierigheid. Niet bij jou, maar bij een Zaldi verdeler in de buurt. Ik geloof dat het een zaldi new kent was die je me adviseerde om eens te proberen, zal het even opzoeken. Ik heb dat bericht nog ergens staan, moet ik het hier even plaatsen?
Is off topic, doet hier in feite niets ter sprake.

oke, dan is dat duidelijk.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:03

Ik heb het allemaal wat cru verwoord, maar ik schrok zelf toen ik de kussens zag van dat zaldi zadel.
zal de wind zijn hier, het stormt nogal :D , mijn excuses hiervoor.
Er zullen wellicht ook paarden goed zijn met zo'n zadel.
Ik vroeg me alleen af, empatisch denkend dan, mocht ik zo'n platte rug hebben en daar komen bolle, smallere kussens op ipv platte, hoe zou dat aanvoelen? Misschien zie ik het ook verkeerd, wil alleen maar bijleren en kan ook zijn dat ik fout zit.
Mijn excuses hiervoor. Ook voor de topic vervuiling.
Zit namelijk zelf met zo'n kort paard, vind het allemaal heel interessant.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:26

Noem het de stormende kerststress ;-)
Kweet niet of je al boodschappen hebt gedaan, maar het lijkt hier wel of het de laatste dag is dat de winkels ooit open zijn , of er een hongerwinter komt.
domme kerstgekte!
hahahahahahaha

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:28

@CRoss95 het kan minder kwaad dan een te lang zadel, maar de druk is bij een te kort zadel niet optimaal verdeeld over het draagvlak

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:47

nombrado schreef:
Noem het de stormende kerststress ;-)
Kweet niet of je al boodschappen hebt gedaan, maar het lijkt hier wel of het de laatste dag is dat de winkels ooit open zijn , of er een hongerwinter komt.
domme kerstgekte!
hahahahahahaha

Inderdaad, volledig gelijk in, k*tperiode ;-). Hongerwinter, ja, de horrorwinter :D !
Sorry nog eens...ik heb je naam vernoemd, maar jij hebt me geen zadel geleverd, enkel had je een tip gegeven. Daar is niets mis mee, ik heb dat hier verkeerd aangebracht ;)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:20

Cambiar en Nombrado, begin een eigen topic over zadels voor spaanse/portugese paarden maar vervuil dit topic niet verder met jullie welles/ nietes gezeur.

Het was een interessant topic met lengtematen van diverse zadels, het is nu een zeurtopic waarin jullie alleen maar elkaar tegenspreken. Doe dat via PB maar vervuil dit topic niet verder.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:05

Belker schreef:
Cambiar en Nombrado, begin een eigen topic over zadels voor spaanse/portugese paarden maar vervuil dit topic niet verder met jullie welles/ nietes gezeur.

Het was een interessant topic met lengtematen van diverse zadels, het is nu een zeurtopic waarin jullie alleen maar elkaar tegenspreken. Doe dat via PB maar vervuil dit topic niet verder.

We zijn toch gestopt zeker? Nu vervuil jij het topic :D :D :D :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:27

Tijdelijk een slotje, aangezien hier meer een overleg plaats vindt tussen Cambiar en Nombrado.
Beetje jammer.
We gaan even in overleg.
Mogelijk zal het topic spoedig weer open gaan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:19

Moderatoropmerking:
En het topic is weer open. Wel met de mededeling, persoonlijke aanvallen of andere zakelijkheden via PB te bespreken en niet openbaar in een topic

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:15

Ik vind dit een bijzonder interessant topic. Hoop dat mensen weer willen posten en hun ervaring aan zadels en korte zadels willen delen..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:45

CRos95 schreef:

Hoe groter het oppervlak, hoe minder druk per vierkante centimeter.
Echter, een paard kan niet overal (evenveel) druk verdragen.

Ideaal gezien wordt het meeste gewicht van de ruiter door middel van het zadel verdeeld over de longissimus dorsi (lange rugspier) ter hoogte van de 8e tot en met de 14e borstwervel.
Anatomisch gezien is het paard in staat om ook gewicht te dragen over de lange rugspier ter hoogte van de 15e tot en met de 18e borstwervel. Hier heeft de lange rugspier echter een andere structuur en aan deze wervels hechten al belangrijke spieren van de achterhand.
Om het paard in staat te stellen op te bollen in de rug, is het daarom wenselijk als er minder druk over dit achterste stuk te verdelen dan over het deel van de rug ter hoogte van de 8e t/m 14e borstwervel.
Als de ruiter in een kleiner zadel past, dat niet het maximale zadeldraagoppervlak beslaat, zou dat bij een correct aangemeten zadel daarom geen problemen moeten geven.

Cambiar schreef:
Ik ben zelf geen zadelpasser of zadelkenner maar vroeg me dat ook af en ben op zoek gegaan (omdat ik ook in dat geval zat een heel eindje geleden).
Ik kwam een voorbeeld tegen van een zadel die te kort was, waardoor de ruiter niet op de juiste plaats zat, kont tegen de lepel gedrukt en daardoor kwam achteraan piekbelasting (was van een engels zadel).
Ook kwam ik een voorbeeld tegen van iemand met een boomloos trekker zadel (dat zadel heeft van die dikke blokken latex kussens in de oorspronkelijke modellenhttp://www.permicavallo.nl/flexibel.jpg, weet niet of het nu nog zo is) had en dat zadel was in feite te kort voor haar paard. Mede door het feit dat ze zelf wat zwaarder was en redelijk achteraan in het zadel zat, ontstond er weeral piekbelasting. De kussens gingen achteraan in de spieren gaan drukken waardoor het paard last kreeg.

Dit is correct.
Echter, dit heeft niets te maken met of het zadel te kort is voor het paard.
Wanneer het zadel een te kleine inchmaat voor de ruiter heeft, is het zadel te kort (klein) voor de ruiter en niet per definitie voor het paard.
Wanneer het zadel te klein is voor de ruiter, komt de ruiter inderdaad te veel achterin het zadel te zitten en dan ontstaat piekbelasting in de achterste regio van het zadeldraagvlak.
Dit is absoluut onwenselijk, de reden is mijn reactie op het bovenste geciteerde bericht.
Piekbelasting is sowieso onwenselijk, maar zeker in de achterste regio van het zadeldraagvlak.
Het is daarom belangrijk dat het zadel de correcte zitmaat voor de ruiter heeft en tegelijkertijd niet te lang is voor het paard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:09

Cambiar schreef:
Ik vroeg me alleen af, empatisch denkend dan, mocht ik zo'n platte rug hebben en daar komen bolle, smallere kussens op ipv platte, hoe zou dat aanvoelen? Misschien zie ik het ook verkeerd, wil alleen maar bijleren en kan ook zijn dat ik fout zit.
Mijn excuses hiervoor. Ook voor de topic vervuiling.
Zit namelijk zelf met zo'n kort paard, vind het allemaal heel interessant.

Afbeelding

Een afbeelding kan meer zeggen dan duizend woorden.
Daarom maar even wat informatie geupload :)
Het betreft een bladzijde uit het boek "The horse's pain-free back and saddle-fit book" van Joyce Harman.

In m'n vorige bericht had ik al aangegeven dat het de bedoeling is dat het zadel het ruitergewicht gelijkmatig verdeeld en dat er geen piekbelasting plaats vindt.
Wanneer de kussens niet de vorm van de rug volgen, geeft dat piekbelasting. Bolle kussens zijn daarom over het algemeen niet geschikt voor rondgeribte paarden met een "platte" rug.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:11

Dat hangt ervan af wat voor type boom (hart van het zadel) erin zit.
Kussens gaan namelijk altijd de rug vormen (met wol gevuld)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:13

Mooi duidelijk plaatje Aimee.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:28

Heel erg bedankt voor deze afbeelding Aimee, geweldig interessant is dit!
Ik nam een kijkje op uw site, ben heel blij deze te leren kennen. Hele interessante zaken staan er op.
Ik schaf me graag het boek aan, zadelpassen vind ik moeilijk, maar wel heel belangrijk!
Mijn off topic gezwets leidt dan toch nog naar een zeer interessant wending :D
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 07-01-14 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt