Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

FahyaFemke

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:42

mika mee eens. opdringen is op geen enkele manier netjes.

laat ieder in zijn waarde.

ja ik rijd bitloos met Fahya-Femke, en dat gaat zeer goed.
Maar ik heb ook echt paarden waar ik een bit in wil, dat is gewoon gevaarlijk als je die zonder rijd. Ik zal ook nooit iemand opdringen om het bitloos te proberen. en als ze me vragen als instructrice of ze het kunnen doen, of ik het voor ze wil doen: ik geef het een een kans, maar wat niet gaat; gaat niet. En dan zie ik het probleem niet van een bitje er in doen.

Ik heb een eigen merrie die soms met bit prettig te rijden is, en soms zonder bit. Waarom zou ik dan bitloos blijven rijden wat zeer ongemakkelijk gaat, terwijl het met bit veel prettiger voor haar is.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:42

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:46

Ik vind het zo grappig dat mensen zeggen "het lijkt me leuk", want er is in principe weinig "anders" aan normaal rijden :')

Zelf doe ik het alleen in de bak, buiten vind ik met bit toch praktischer (ook al zit dat vooral in mijn hoofd dat ik dan meer te zeggen heb)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:48

minajtje schreef:
Mika11, weet jij wat hoefijzers doen dan? wel eens in verdiept?

Ja, ook gelezen hoe natuurlijk bekappers de hoeven doen en waarom.
De foto's erbij gezien wat voor schade een hoefijzer zou aanrichten.
Het zou te makkelijk zijn om een mening te hebben, zonder dat je je hebt verdiept waarom een ander het op een andere manier doet.
Dat is juist interessant.
Maar dat wil nog steeds niet zeggen, dat je het er dan mee eens moet zijn.

Edit, zie dat jij een site hebt geplaatst, zal ik bekijken!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:54

Mijn hoefsmid heeft weer een mening over natuurlijk bekappers.
Voornamelijk dan mensen die een keer een cursus hebben gedaan en dan zelf hun paard gaan doen.
Hij heeft al meerdere malen meegemaakt, dat hij uiteindelijk is gebeld, om de schade te herstellen.
Niet dat het natuurlijk bekappen niet goed is, maar wel dat onervaren mensen er mee bezig gaan.
Bij normale gezonde hoeven zal het nog wel gaan, maar je moet ook goed kunnen kijken naar de stand, probleemhoeven etc, en dan gaat het alsnog fout als een onkundig iemand gaat bekappen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:57

mika11 schreef:
Mijn hoefsmid heeft weer een mening over natuurlijk bekappers.
Voornamelijk dan mensen die een keer een cursus hebben gedaan en dan zelf hun paard gaan doen.
Hij heeft al meerdere malen meegemaakt, dat hij uiteindelijk is gebeld, om de schade te herstellen.
Niet dat het natuurlijk bekappen niet goed is, maar wel dat onervaren mensen er mee bezig gaan.
Bij normale gezonde hoeven zal het nog wel gaan, maar je moet ook goed kunnen kijken naar de stand, probleemhoeven etc, en dan gaat het alsnog fout als een onkundig iemand gaat bekappen.

Ik heb ook een "gewone" hoefsmid, die altijd een mening heeft over natuurlijke hoefbekappers en al die mensen die zelf gaan bekappen enz enz. hele fijne hoefsmid, hij zegd zelf ook het liefst paarden zonder hoefijzers te zien.
ik ben ook niet tegen "gewoon" hoeven bekappen, maar wel tegen hoefijzers, die komen er bij mijn paarden niet onder.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:01

Oké, ja dat is duidelijk.
Mijn vorige paard had ook geen hoefijzers.
Niet omdat ik er tegen ben, maar omdat ze zonder kon.
Maar mijn merrie die ik nu heb, heeft voor wel hoefijzers.
Dit omdat ze de neiging tot platvoeten heeft en het met hoefijzers nu heel goed gaat.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:03

mika11 schreef:
Maar het verschil is dat mensen die met bit rijden, niemand hun mening probeert op te dringen om het precies zo te doen.
Desnoods met enge filmpjes van gebroken paardenneuzen door bitloos hoofdstel, totaal scheef gereden paarden etc, om maar te laten zien hoe slecht iets is.
Ook niet sarcastich doen, ook niet zichzelf maar op de borst slaan omdat je het zo goed doet.
Dat wil niet zeggen dat iedereen die met bit rijdt, het goed doet, want dat is niet zo helaas.
Maar dat geld voor bitloos rijden ook zo.

Als iemand bitloos wil rijden, daar is niks mis mee. Alleen maar mooi als iemand daar goed mee kan rijden.
En dat geldt andersom ook zo, ik snap niet waarom mensen die bitloos rijden het zo proberen op te dringen.
Helemaal als die mensen ook nog tegen stallen, dekens, hoefijzers zijn. :D

mee eens, en mooi gezegd...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:05

heb ook een natuurlijk bekapper gehad, en die wilde mijn paard ook niet beslaan, heb nu een andere smid en die beslaat wel, alleen de voorhoeven. Mijn paard heeft ijzers nodig...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:06

mika11 schreef:
Als iemand bitloos wil rijden, daar is niks mis mee. Alleen maar mooi als iemand daar goed mee kan rijden.
En dat geldt andersom ook zo, ik snap niet waarom mensen die bitloos rijden het zo proberen op te dringen.
Helemaal als die mensen ook nog tegen stallen, dekens, hoefijzers zijn. :D

Ja je kan wel altijd naar een compromis zoeken en nooit iemand op de tenen trappen zo. En op persoonlijk vlak wil ik dat ook niet.

Maar ik durf wel gewoon zeggen dat ik bitloos 'beter' vind, in alle aspecten, met op kop diervriendelijkheid. Een mening die op Bokt niet neergeschreven mag worden als je het gewoon zegt zoals je het in de kern wel echt voelt.
Dan krijg je persoonlijke aanvallen, mensen die met bit rijden die denken dat je het persoonlijk over hen hebt en hen voor dierenbeul houdt, enz.. met als gevolg non-discussies en geruzie.
Met aan de bron: ik ken beide, ik heb ruim ervaring met bitloos, mijn ervaring daaruit is dat bitloze optoming het in alle aspecten beter is. Daar staat dus nergens: 'en jij met je bit bent een dierenbeul'.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:07

minajtje schreef:
Air schreef:
Wat moet je er mee eens zijn? Kan idd. prima met bit, maar kan ook prima zonder bit. Ik zie er geen reden toe om iets wat nutteloos is te gebruiken..

helemaal met je eens Air!

Ik denk ook dat veel mensen denken dat een bit veiliger is, kom vaak mensen tegen als ik aan het rijden ben die vragen of het niet gevaarlijk is zonder bit, al helemaal als ik met m'n pony voor de kar ben zonder bit..

dat heb ik nog niet eerder gezien een pony bitloos voor de kar, hoe heb je dat dan geleerd??
ben wel heel benieuwd, in de positieve zin dan...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:08

Wij hebben toevallig de oplossing in een natuurlijk bekapper gevonden. En nee, een natuurlijk bekapper is niet iemand die een cursus van een dag heeft gedaan.
Meerdere hoefsmeden vonden de oplossing ijzers, maar dat is eigenlijk alleen een verdoezeling van het probleem.
Ik denk dat geen enkel paard ijzers nodig heeft, en het is alleen hoeveel tijd je er zelf in wil steken om de hoef weer gezond te maken na ijzers. En dan wegen praktische redenen ook mee.

Maar dat wijkt wel erg af van het onderwerp ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:09

delvira schreef:
heb ook een natuurlijk bekapper gehad, en die wilde mijn paard ook niet beslaan, heb nu een andere smid en die beslaat wel, alleen de voorhoeven. Mijn paard heeft ijzers nodig...

waarom dan? uit ervaring weet ik dat hoefsmeden er nog wel eens ijzers onder zetten om een of andere "goeie" reden.
mijn paard had een aantal jaren geleden ook ijzers, omdat mijn hoefsmid zei dat dat nodig was. (hij had een scheur in z'n hoef) hij zei dat er een ijzer onder moest om de spleet dicht te houden, ik dacht hij weet het vast wel, hij is hoefsdmid.
heb nu een andere hoefsmid (geen natuurlijke) en het eerste wat hij deed is de ijzers er onderuit halen, hij zei dat het totaal onnodig was.. het gaat ook echt super zonder ijzers, nooit geen problemen gehad.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:12

mijn paard heeft een steile hoef, en toevallig schraapt hij ook veel met dit been. Als ik geen ijzers onder doe, kan de hoef niet van stand veranderen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:12

dat heb ik nog niet eerder gezien een pony bitloos voor de kar, hoe heb je dat dan geleerd??
ben wel heel benieuwd, in de positieve zin dan...[/quote]

hetzelfde als iedere andere pony, alleen dan zonder bit (en oogkleppen). nou heb ik wel de makkelijkste van pony van de wereld :D

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:14

minajtje schreef:

hetzelfde als iedere andere pony, alleen dan zonder bit (en oogkleppen). nou heb ik wel de makkelijkste van pony van de wereld :D[/quote]

super zeg, onze shet is ook heel makkelijk, loopt wel zonder oogkleppen, maar niet zonder bit.
als onze dochters rijden doen we wel vaak zonder bit, zodat we niet het getrek in zijn mond hebben.
overigs moet ik zeggen dat mijn oudste dochter ook netjes rijdt zonder te rukken en plukken en ze is nog maar 8 :) :(:) :(:)

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:17

mijn verzorgpony waarop ik reed, heb ik helaas nooit bitloos kunnen rijden. was een pittige arabierXnew forest merrie, en toen ik haar eindelijk ook zonder zadel ging vertrouwen, werd ze verkocht, dus aan bitloos ben ik nooit toegekomen, helaas.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:18

delvira schreef:
minajtje schreef:

hetzelfde als iedere andere pony, alleen dan zonder bit (en oogkleppen). nou heb ik wel de makkelijkste van pony van de wereld :D

super zeg, onze shet is ook heel makkelijk, loopt wel zonder oogkleppen, maar niet zonder bit.
als onze dochters rijden doen we wel vaak zonder bit, zodat we niet het getrek in zijn mond hebben.
overigs moet ik zeggen dat mijn oudste dochter ook netjes rijdt zonder te rukken en plukken en ze is nog maar 8 :) :(:) :(:)[/quote]
Dat is inderdaad slim, om geen bit om te doen bij die kleine trekkende kinderen ;)
die manegepony's hebben wel veel te voorduren met al die kinderen, snap niet dat manege's (kleine) kinderen niet bitloos laten rijden. vind het toch een perfecte uitvinding voor manege's :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:20

Ik heb 'nee' gekozen. Het rijden met een bit gaat prima dus ik zou niet weten waarom ik bitloos zou moeten gaan rijden.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:20

Ik ben nu mijn fell pony aan het beleren (bitloos).
Met een bloemhackamore, hier reageerd ze super op.
En omdat hij op elk hoofdstel kan rij ik niet bitloos.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:22

irisje2 schreef:
Ik ben nu mijn fell pony aan het beleren (bitloos).
Met een bloemhackamore, hier reageerd ze super op.
En omdat hij op elk hoofdstel kan rij ik niet bitloos.

a leuk, een fell pony :D heb er ook een, ook zelf ingereden, met sidepull!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:22

Ruga, ik begrijp wat je wilt zeggen.
Het is alleen dat het soms wel zo overkomt in bepaalde topics, met bv die enge filmpjes over het bit, dat je uitgemaakt wordt voor dierenbeul.
Sommige mensen zijn bijzonder fanatiek hierin. :D

En dat jij bitloos rijdt en dit op alle vlakken beter vindt, ook qua diervriendelijkheid, daar kan niemand wat op tegen hebben. :)
Aan zulke informatie en discussies heb je meer, dan dat een topic al wordt begonnen met zo'n eng anti-bit filmpje.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:27

zeg irisje2 zag dat je ook uit de achterhoek komt, waar ergens? ik zit nl ook in de achterhoek...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:28

Mijn merrie rijdt ik wel bitloos omdat ze er veel beter op reageert dan met bit, ze is veel rustiger.
Maar mijn ruin rijdt ik wel met een dubbel gebroken bit, heb ook bitloos geprobeerd maar ik rij alleen in het bos met hem en hij is dan te sterk..

Verder vind ik ook dat je moet weten hoe je het moet gebruiken..

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:29

annibel schreef:
Mijn merrie rijdt ik wel bitloos omdat ze er veel beter op reageert dan met bit, ze is veel rustiger.
Maar mijn ruin rijdt ik wel met een dubbel gebroken bit, heb ook bitloos geprobeerd maar ik rij alleen in het bos met hem en hij is dan te sterk..

Verder vind ik ook dat je moet weten hoe je het moet gebruiken..

mooi voorbeeld van beide gevallen... en dan vooral hoe het naast elkaar kan...