Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ijzers.htm 
minajtje schreef:Mika11, weet jij wat hoefijzers doen dan? wel eens in verdiept?
mika11 schreef:Mijn hoefsmid heeft weer een mening over natuurlijk bekappers.
Voornamelijk dan mensen die een keer een cursus hebben gedaan en dan zelf hun paard gaan doen.
Hij heeft al meerdere malen meegemaakt, dat hij uiteindelijk is gebeld, om de schade te herstellen.
Niet dat het natuurlijk bekappen niet goed is, maar wel dat onervaren mensen er mee bezig gaan.
Bij normale gezonde hoeven zal het nog wel gaan, maar je moet ook goed kunnen kijken naar de stand, probleemhoeven etc, en dan gaat het alsnog fout als een onkundig iemand gaat bekappen.
mika11 schreef:Maar het verschil is dat mensen die met bit rijden, niemand hun mening probeert op te dringen om het precies zo te doen.
Desnoods met enge filmpjes van gebroken paardenneuzen door bitloos hoofdstel, totaal scheef gereden paarden etc, om maar te laten zien hoe slecht iets is.
Ook niet sarcastich doen, ook niet zichzelf maar op de borst slaan omdat je het zo goed doet.
Dat wil niet zeggen dat iedereen die met bit rijdt, het goed doet, want dat is niet zo helaas.
Maar dat geld voor bitloos rijden ook zo.
Als iemand bitloos wil rijden, daar is niks mis mee. Alleen maar mooi als iemand daar goed mee kan rijden.
En dat geldt andersom ook zo, ik snap niet waarom mensen die bitloos rijden het zo proberen op te dringen.
Helemaal als die mensen ook nog tegen stallen, dekens, hoefijzers zijn.
mika11 schreef:Als iemand bitloos wil rijden, daar is niks mis mee. Alleen maar mooi als iemand daar goed mee kan rijden.
En dat geldt andersom ook zo, ik snap niet waarom mensen die bitloos rijden het zo proberen op te dringen.
Helemaal als die mensen ook nog tegen stallen, dekens, hoefijzers zijn.
minajtje schreef:Air schreef:Wat moet je er mee eens zijn? Kan idd. prima met bit, maar kan ook prima zonder bit. Ik zie er geen reden toe om iets wat nutteloos is te gebruiken..
helemaal met je eens Air!
Ik denk ook dat veel mensen denken dat een bit veiliger is, kom vaak mensen tegen als ik aan het rijden ben die vragen of het niet gevaarlijk is zonder bit, al helemaal als ik met m'n pony voor de kar ben zonder bit..
delvira schreef:heb ook een natuurlijk bekapper gehad, en die wilde mijn paard ook niet beslaan, heb nu een andere smid en die beslaat wel, alleen de voorhoeven. Mijn paard heeft ijzers nodig...
minajtje schreef:dat heb ik nog niet eerder gezien een pony bitloos voor de kar, hoe heb je dat dan geleerd??
ben wel heel benieuwd, in de positieve zin dan...
[/quote]
delvira schreef:minajtje schreef:dat heb ik nog niet eerder gezien een pony bitloos voor de kar, hoe heb je dat dan geleerd??
ben wel heel benieuwd, in de positieve zin dan...
hetzelfde als iedere andere pony, alleen dan zonder bit (en oogkleppen). nou heb ik wel de makkelijkste van pony van de wereld
[/quote]
annibel schreef:Mijn merrie rijdt ik wel bitloos omdat ze er veel beter op reageert dan met bit, ze is veel rustiger.
Maar mijn ruin rijdt ik wel met een dubbel gebroken bit, heb ook bitloos geprobeerd maar ik rij alleen in het bos met hem en hij is dan te sterk..
Verder vind ik ook dat je moet weten hoe je het moet gebruiken..