Mijn zadel verschuift nog steeds iets naar voren maar ik heb ook het idee dat deze fairfax te breed is. De singel veroorzaakt wel allemaal huidplooien bij haar bovenbeen.
Ik heb er 2 keer mee gereden beide keren erg kort en niet veel activiteit. Beide keren geen drukkingen, en heb het idee dat mijn paard iid ruimer loopt in het begin maar dat kan natuurlijk ook nog komen door het koude weer.
Ik ga hem zeker nog een keer of 10 lenen voordat ik een echt oordeel heb
mijn merrie is extreem gevoelig op de huid, een klap met je hand of zweep lijdt tot een zwelling..ik kreeg geen zwellingen maar moet iid mijn stalgenoot even vragen of het narrow is of standaard
cam
Geplaatst: 13-03-13 20:52
De narrow is pas vanaf half april leverbaar. Dus het zal geen narrow zijn.
Ik heb de mijne binnen en ga er morgen gelijk mee aan de slag.. Ik heb een erg nerveurze merrie met ernstige zadel en singeldwang en ze lijkt er wel rustiger mee. Ik kan hem alleen maar aanraden.... Zeker bij paarden die moeilijk hun rug loslaten en moeilijk zijn in de mond...
tita
Geplaatst: 15-03-13 08:20
rug los laten is hier niet aan de orde net zo min als de kaak loslaten
Heb er gister weer mee gereden en had les, vroeg of de instructie wilde opletten of ze ruimer liep en of ik rechter bleef zitten.
Nou is mijn merrie de laatste rijd sowieso ruimer gaan lopen en zij zag geen verschil door de singel, helaas ging ik nog steeds iets scheef zitten.
Enig wat telt is dat er geen zwelling zijn.
Tja morgen heb ik wedstrijd en dan moet ik met mijn eigen singel dan kan ik even voelen hoe het zit met de ruimte van de gangen
Ik kan me wel voorstellen dat als je last hebt van drukkingen achter je voorbenen, je niet fijn loopt en dus andere lichaamsdelen vast zet en houdt. Wij hebben al verhalen gehoord van paarden die weigerden achterwaarts te gaan en dat met deze singel zonder probleem doen, tongproblemen die opgelost zijn en inderdaad paarden die ineens in het gehele lijf veel losser laten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard van het ene last heeft en ergens anders symptomen krijgt. Ik denk dat je met alleen een singel ook al veel verschil kunt merken aan je hele paard. Als het kan met alleen een bit of alleen een zadel, waarom dan niet met een singel?
Ben erg benieuwd Tita! In ieder geval succes op wedstrijd morgen.
Hmm zou hem ook wel eens willen proberen! Heb nu een h-singel omdat dit de druk op haar maag beter verdeelt (luchtzuiger). Heeft iemand ervaringen met deze singel met een paard met maagproblemen?
Ik heb een Eric le Tixerant singel besteld. Deze heb ik ook voorbij zien komen, en lijkt me een prima ding maar de prijs !! En hij lijkt me best stug en dik, weinig ademend vermogen. Dus ik ben benieuwd hoe mijn merrie met de eric gaat lopen.
Anoniem
Geplaatst: 18-03-13 13:18
Ik heb er nog nooit van gehoord en kan ook niet zo snel een prijs vinden. Wat kost deze singel?
edit: heb de prijs intussen gevonden. Ten eerste vind ik hem niet zo mooi en wel erg breed. Denk dat het voor de smallere paarden niet erg fijn zit. En hij is grotendeels van elastiek, dan is hij wel zeer prijzig. Ben wel erg benieuwd naar je ervaring.
Hij is inderdaad van elastiek, daardoor kan het paard vrijer ademen. Er zit een beveiliging in voor te strak aansingelen. Mooi issie niet nee dat ben ik met je eens, maar als het werkt... Die 'flap' zie je niet, je ziet alleen de uiteinden van deze singel zie j en die zijn wel netjes, ik vind het mooi dat de gespen zijn weg gewerkt.
Anoniem
Geplaatst: 18-03-13 14:26
Ja, dat vind ik ook wel mooi. Ik ben bang dat de "flap" te groot is voor mijn paard. Heb voorheen een singel van Otto Schumacher gehad (was ook best prijzig 150, = of zoiets.). Deze is van leer, met elastiek aan de gespen, maar doordat mijn paard weinig schoft heeft is elastiek niet handig. Het zadel gaat dan makkelijk schuiven.
Daarom heb ik erg hoge verwachtingen van de Fairfax singel.
Ik ben ook wel erg benieuwd naar jouw ervaring met de Tixerant singel. Wil je die met ons delen?
Moratoetje
Geplaatst: 18-03-13 14:37
Wat voor rolgespen heeft de fairfax, dezelfde als die van Kieffer????
Ik ben van plan om de singel aan te schaffen, vanavond eens even meten of mijn paarden standaard of small moeten hebben.
Hier nog een tester van de singel (bij E pony van 1.52m), momenteel heb ik 'm drie dagen in huis en 2x ermee gereden. Ik vond het eerst véél te veel geld voor een singel maar de omschrijving en de ervaringen maakten me zo nieuwsgierig dat ik het toch wilde proberen. Baat het niet dan schaadt het niet, toch? Mijn paard heeft al vanaf ik hem heb pittige singelnijd en met rijden is hij lange tijd erg tegen het been geweest en eerder te traag dan te snel. Toevallig was nu ook de ideale periode om te testen. Afgelopen maanden zijn we anders gaan trainen en ging het erg goed maar vorige week uit het niets was hij weer erg met de rem erop gaan lopen. Afgelopen maandag en dinsdag heb ik hem eerst flink voorwaarts gelongeerd (met 'oude' singel) voor ik erop ging en dan ging het wel. Woensdag toen ik de singel binnen kreeg heb ik 'm gelijk maar volop getest en zonder te longeren gelijk gaan rijden...
Wauw wat was ik verrast! Ik hoefde er veel minder aan te rijden en hij liep veel makkelijker en constanter nageeflijk. Z'n basistempo lag aanmerkelijk hoger dan de dagen en week ervoor. Gisteren had ik les en m'n instructrice was ook erg enthousiast, hij liep nog fijner dan woensdag. Ook met stukken middendraf en middengalop bleef hij veel fijner nageeflijk lopen. Viel me ook op dat ie met in- en uitstappen en tussendoor stappen hij veel vlotter doorstapte. Maar goed, kán natuurlijk ook zijn dat ie nu net weer uit z'n dip is. Morgen -als de bak niet bevroren is althans- zou een stalgenoot ermee rijden dus ben benieuwd of zij ook verschil merkt. Zondag ben ik bang dat de bak echt bevroren is dus dan hoop ik maandag-dinsdag-woensdag er nog mee te kunnen rijden. Dinsdag heb ik ook les dus dan gaat m'n instructrice er nogmaals naar kijken. Maar tot nu toe dus zeker positief! Had ik echt niet verwacht eigenlijk, was nogal sceptisch erover wat een singel nou verschil kon maken....
En hierbij ook complimenten naar ruitershop Pas de Deux, super service
pmarena
Geplaatst: 22-03-13 17:13
Leuk zeg dat iedereen zo enthousiast is over de singel
Ik vind het vooral opvallend dat de ervarings-verhalen van mensen die de singel testen, zo ontzettend overeenkomen met de verhalen die ik van mensen hoor die een boomloos zadeltje testen....dat geeft mij toch wel duidelijkheid dat de singel echt iets soortgelijks doet en dus echt meer bewegingsvrijheid en comfort aan de paarden geeft, want dit zijn daar typische gevolgen van, paarden die ineens veel blijer, fijner, ruimer en krachtiger lopen
Superleuk dat hij zo goed werkt en veel paarden helpt
Anoniem
Geplaatst: 22-03-13 17:26
Thanks Myour voor het delen van je ervaring! Ik moet nog even wachten tot de "small" leverbaar is maar ik heb hem in ieder geval besteld en ben ook bijzonder benieuwd naar de singel.
En idd erg opvallend pmarena dat de ervaringen zoveel gelijkenissen tonen met het rijden met een boomloos zadel. Moet ik misschien ook nog eens proberen bij mijn paard
Als ik er meer mee gereden heb, dan zal ik nog een update plaatsen ik twijfelde eerst of ik niet ook de narrow moest afwachten, maar de standard past heel mooi bij hem. Heb eventueel wel foto's voor de liefhebber, die zou ik even moeten uploaden. Zag dat er nog niet zoveel ponytesters zijn namelijk
Anoniem
Geplaatst: 22-03-13 18:15
Ik zou graag foto's zien. En als je er nog meer ervaringen mee hebt dan ook een update! Ik ga nu ook weer twijfelen over de standard. Mijn paard is 1.60. Nou ja, ik kan hem altijd nog ruilen.
Hij ligt wel erg dichtbij de elleboog, is dat bij iedereen zo? Een leren singel zou als hij zo ligt wondjes geven bij mijn paard. Hoe ervaren anderen dit? Hoe hard is de rand die tegen de elleboog aan komt?
Het is een vrij flexibele singel en de buitenste randjes zijn super zacht. De foto's kunnen iets vertekenen omdat mijn paard z'n voorbenen meer onder z'n lichaam zet als hij stilstaat. Heb de foto's ook doorgestuurd aan de ruitershop en die vonden de singel zo ook goed zitten.