Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmy81

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:48

Straks ga ik ff bij Divoza korte stijgbeugelriemen scoren. Iemand moest me er gisteren optillen omdat ik er geen beugels aanhad. Vanavond hoop ik dan dus echt te kunnen rijden ermee. Ik zal echt aan de foto's denken vanavond haha. Sukkel dat ik ben.....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:07

De Butterfly zit op een westernpad van 66 of meer cm lang...de Iberica op een pad voor een Spaans zadel (maximaal 60cm). Die wordt ook gewoon achter de schoft geplaatst, de Butterfly er overheen. Dat ziet er anders uit - ik vermoed - ondanks dat verhaaltje van de Duitse dame - dat alles op dezelfde plek zit verhoudingsgewijs (singelstoten, beugelringen) En aangezien jullie allemaal een kort paardje hebben - is een kort Velzadel (nieuw woord volgens mijn spellingscontrole) beter geschikt, anders ga je te ver naar achteren zitten. Als het weer mee wil werken zullen we hem vandaag of morgen nog een keertje gebruiken en daar foto's van maken.

Wij vinden de singelstoten ook relatief kort en haalden het maar net! (wel goed voor de handel - wie zo'n Velzadel koopt, moet gelijk een nieuwe singel O:) )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:20

Even over de singelstoten - heb net productie aan de telefoon gehad. Ze krijgen gewoon een hele bos standaard singelstoten binnen (allemaal de zelfde maat) en wanneer je een kort/klein zadel hebt, dan eindigen ze hoger dan bij de Velzadels in dressuurmodel. Dus langere er aan zetten kan niet, want ze hebben eenvoudig geen langere....

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:25

dan hopen dat onze singels lang genoeg zijn :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:39

Mijnes pastte NET... Maar ik heb dan ook een redelijk lange dressuur singel. Na aansingelen had ik aan beide kanten het 2e gaatje van onderen. Maar ik weet nu niet precies welke lengte beugelriemen ik moet nemen. Die van mijn dressuur zadel waren wel ik schat 35 cm te lang :?

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:51

@ Carmy81, hoe lang schat je jouw dressuursingel in cm?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:54

Dat is toch niet zo vreemd Carmen? Beugelriemen voor een gewoon zadel zitten aan die haak vast die helemaal hoog aan de boom zit en bovendien nog met kussens boven het paard wordt getild. Bij het Velzadel zit het ten eerste lager aan de pad genaaid en niet bovenop de rug en ten tweede worden die ringen niet met kussens hoog boven je paard getild.

Nu moet je net als een klein kindje de riemen om je beugels slaan :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:54

Andapanda schreef:
@ Carmy81, hoe lang schat je jouw dressuursingel in cm?

Zij heeft het dressuurmodel!!!!! Dus niet vergelijken!

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:56

das waar ;) ben nog niet helemaal wakker geloof ik

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:00

@ Don: Is ook niet raar, maar wel vervelend.
Riemen om de beugels slaan? OMG dacht het niet, dat is me lelijk.
Ik ga zo es ff koekeloeren bij Divoza.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:32

Er worden hier net een paar Iberica's naar binnen gebracht - 2x bruin, naturel is al uitverkocht en wordt binnenkort weer aangeleverd *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:40

ik wil de bruine... helaas moet ik nog even wachten... dit weekend nog een keer testen met zadel en met alleen een pad en mijn echtgenoot wil kijken hoe mijn barefoot op zijn paard ligt, omdat die van mij van leer is en hij een drytex heeft. Hij wil dan evt liever de drytex verkopen, als er eentje wordt verkocht.

We zullen zien..

Heeft trouwens iemand ervaring met een opstaphulp? Lijkt me dat die erg strak trekken om de buik met opstappen? (ik stap altijd vanuit een verhoging op, maar het is altijd handig iets achter de hand te hebben voor noodgevallen)
Ik vraag mij eigenlijk af of een opstaphulp niet prettiger zou zijn voor het paard als hij wordt bevestigd aan de beugel van de tegenover gestelde kant van het opstappen en dan door de beugel aan de opstapkant heen (zou dus een soepele/buigzame) opstaphulp moeten zijn?
(misschien een idee voor de verkoopmensen om te denken over een dergelijke hulp en de toepasbaarheid? Ik heb er nog geen patent op :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:42

Ik vroeg mij af of jullie met de christ ook echt vanplan zijn om te rijden zoals op de eerder genoemde sites. Dus ook met beugels lichtrijden enzo. Aangezien er bij de verkoop in nederland van barebackpads er zo op gehamerd word dat het niet goed is om te gaan lichtrijden op een bbp met beugels. Ik heb zelf de premium en een paardje die super hoog opgooit met veel beweging. De pad zit super en zij loopt er ook super onder maar ik houd het maar heel kort vol om dus te draven enz. Aangezien ze dus zo veel beweging heeft. Als jullie gewoon normaal zouden rijden (met lichtrijden) op de pad met wat voor pad/inlages zouden jullie dan gaan gebruiken? of gewoon zonder?

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 13:44

Daphneeeej, ik ga em niet als zadel gebruiken, dus echt zonder beugels.
Ik ga em zeker met inlages en waarschijnlijk met grandeur pad gebruiken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:49

liljebo - Wij zijn bezig met een opstaphulp - gaat een beetje traagjes allemaal om het uit te leggen, maar even geduld het komt er aan.

Daphneeeej - wanneer je er een setje extra inlagen, in doet of eventueel een pad voor boomloos onder, denk ik dat het op een paard met een goede rug wel kan. Niet overdrijven, maar het ding is behoorlijk dik - top is 3cm dik lamsvacht, dan de pad en de inlagen van 1,5cm en vervolgens nog een keer 3cm dik lamsvacht. Nu zitten de riemen niet over het hele zadel, maar die inlagen + dik vacht is al bijna net zoveel als een gewoon boomloos zadel.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:58

@ Buitenzinnig: ik heb zelf idd een barefootpad met de vps inlages en de stevige inlages er in. Dus dat zou dan eigenlijk genoeg moeten zijn?
Ik was idd ook al van mening dat de druk van de ophanging niet heel erg zou zijn aangezien die heel netjes laag op de pad zitten dus niet bovenop de rug.
Ik heb al wel een keer een stap rit gemaakt met beugels (zonder inlages) er aan en kleine stukjes draf.(paardje leek nergens last van te hebben) Heb ze ook gewoon gebruikt om mee optestappen (was even geen opstapje in de buurt) en alles bleef super netjes liggen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:09

@ Daphne: Ik ben zeker van plan om er echt mee te gaan rijden.
Heb zojuist pony stijgbeugelriemen gekocht en kunststof stijgbeugels ( lekker licht ).
Dus vanavond een poging om ECHT te rijden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:21

Daphneeeej schreef:
@ Buitenzinnig: ik heb zelf idd een barefootpad met de vps inlages en de stevige inlages er in. Dus dat zou dan eigenlijk genoeg moeten zijn?
Ik was idd ook al van mening dat de druk van de ophanging niet heel erg zou zijn aangezien die heel netjes laag op de pad zitten dus niet bovenop de rug.
Ik heb al wel een keer een stap rit gemaakt met beugels (zonder inlages) er aan en kleine stukjes draf.(paardje leek nergens last van te hebben) Heb ze ook gewoon gebruikt om mee optestappen (was even geen opstapje in de buurt) en alles bleef super netjes liggen.

Ja, dat zou moeten kunnen. Het hangt uiteraard -zoals bij alle zadels - af van hoe je lichtrijdt. Iemand die zich zwaar afzet in de beugels en totaal geen balans heeft - heeft ook kans op nare gevolgen bij welk zadel dan ook. En de rug van het paard is belangrijk - die dame van die Duitse test heeft een brede Haflinger - daar zal je minder snel serieuze klachten bij krijgen dan bij een volbloed zonder spieren en vet. Bij alle paarden kan je natuurlijk een drukplek krijgen onder de beugelriemophanging als er te veel druk onder komt.... Dat is net als bij het dragen van een te strak kledingstuk - dat gaat irriteren....

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:42

Don: Als ik er extra inlages in zou willen doen, extra dik of zo.
Wat zijn dan de beste inlages om te gebruiken? ( sorry ik heb er ECHT geen verstand van )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:03

Van het duitse forum begreep ik dat de Iberica wat sneller naar achteren schuift als b.v. de premium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:54

Carmy81 schreef:
Don: Als ik er extra inlages in zou willen doen, extra dik of zo.
Wat zijn dan de beste inlages om te gebruiken? ( sorry ik heb er ECHT geen verstand van )

Persoonlijk vind ik de inlages van grandeur de aller beste. Ze worden moosegummie genoemd en zijn onder andere verkrijgbaar bij greendistance.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:01

@ Juliette: OK dank je wel. Ik heb dus echt alleen de inlages nodig he, niet een complete pad.
Ik zal es kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:09

Carmy81 schreef:
@ Juliette: OK dank je wel. Ik heb dus echt alleen de inlages nodig he, niet een complete pad.
Ik zal es kijken.

Als in jouw bbp inlages kunnen dan heb je inderdaad geen pad nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:09

Ik heb hier verschillende soorten inlages liggen.

- De Moosgummi van Grandeur.....maar nu dan ook hetzelfde (rubberfoam) van Barefoot.
- de zachtere inlages voor VPS-zadels van Barefoot
- Memory foam inlages van Barefoot (nieuw in de collectie)
- Heavy Duty inlages van Barefoot (test-setje)
- geperste schuim inlages van Christ
- vilt inlages
- ademende FRA inlages
- en nog wat exotische andere dingen

De nieuwe Heavy Duty inlages van Barefoot hebben voor mij de beste drukverdeling / schokdemping.
Er zit een drukverdelend kunststof plaatje in dat geheel omsloten is door het rubberfoam materiaal zoals van de stevige inlages van Barefoot.

Dat veerkrachtige materiaal zorgt voor een comfortabele ligging , zacht & flexibel gevoel en schokdemping.
Het plaatje er in zorgt voor de drukverdeling. Het geheel is ook afgerond aan de randen aan de kant van het paard.

Deze inlages heb ik nu dus in de pad zitten voor onder de Butterfly want ik vind het anders echt niet genoeg voor het lichtrijden op Rena haar wat ouder wordende ruggetje, schaap wordt toch snel dun. Heb hem nog niet geprobeerd overigens , hoop dat dat morgen even lukt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:12

Ah kijk BF heeft ook nieuwe inlages :) . Die zachte van de VPS vind ik namelijk wel heel erg zacht en de inlages van HAF vind ik dan weer vrij dik. Die geperste van christ heb ik ook gehad en die waren ook wel fijn maar net iets minder stevig dan de grandeur (terwijl ze even dik zijn).