voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:14

vertrouw niet echt de drukmetingen zolang ik ze niet zelf heb gedaan.
als de ruggegraat niet vrij is hebben de inlages ook weinig nut :)

heeft het paard een opliggende ruggegraat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:32

Safiera schreef:
@ Pmarena: stel, je hebt (zoals wij) een vps-zadel, maar moet nieuwe inlages kopen. Welke raad je dan aan? De inlages die in de grandeurpad (wel 2e hands, dus ik weet niet zeker of het origineel was) zaten zijn te dun.

Heb de boel nog niet uitgezocht, dus nog geen idee wat er nu in zit. Het voelde als een dun laagje vilt of zo toen ik er op drukte :? Ik lees veel positieve berichten over die 'luchtige' inlages, maar zijn deze niet te dun? Feit is wel dat de ruiter relatief groot/zwaar is voor de pony. Heeft dat er nog mee te maken?

Is het echt een Grandeur-pad , of een Barefoot-pad ?
Tegenwoordig maakt Barefoot de pads namelijk zelf , ik verkoop nu dus alleen nog Barefoot-pads en geen Grandeur-pads meer :)

De Grandeurs-pads zijn altijd met stevige inlages geleverd. De materialen zijn wel eens veranderd hoor , in het hele vroege begin waren het grijze inlages die dus zo ongeveer elk jaar vervangen moesten worden omdat ze op een gegeven moment wat dunner werden. Toen zijn ze een poosje aan het experimenteren geweest , er waren zelfs een paar pads met witte inlages :P En daarna hebben ze de zwarte soepele inlages gevonden , soort dik neopreen lijkt het nog het meest , en dat zijn dezelfde inlages zoals de stevige inlages die ik nu in de voorraad heb liggen.

Dit is echt fijn materiaal , stevig en verend.

Als je echt een Grandeur pad hebt (NIET het model met die gaten in de ruggengraat-bies !) en de inlages die er in zitten zijn zwart (niet grijs) dan heb je dus een pad met een setje stevige inlages. (inderdaad alleen als de pad + inlages nog origineel zijn...) Als dat bij jullie niet genoeg is om de ruggengraat vrij te laten liggen , dan zou ik er nog een setje zwarte stevige inlages bovenop doen.

Zo zag ik de dekjes voor het VPS ook het liefste , met 2 setjes stevige inlages voor extra bescherming.

Nu komt het nog wel eens voor dat het beter is om daar weer voor te kiezen , al is het maar zelden hoor.

Kun je wellicht een foto maken van de inlages ? Bij een een beetje duidelijke foto kan ik wellicht wel zien welke inlages het zijn :)
Ze horen ongeveer 1,5 cm dik te zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:52

Hey!

Thx voor de duidelijke uitleg :) De bies van de pad staat Grandeur op, maar op een labeltje stond barefoot. Een tussenmodel wellicht?
Toen we eindelijk hadden uitgevonden waar het klittenband zat (:+ serieus, we dachten al dat deze pad geen opening had... ik had die namelijk bovenop verwacht, maar hij zat vooraan verstopt _O- ) bleek er een soort zwart rubber/neopreen in te zitten. Het spul dat jij beschrijft denk ik.

Hoe zien de inlages voor VPS er dan uit? Wat is het verschil? Foto kan ik morgen wel even maken denk ik. Waarschijnlijk zal ik dan toch nog een setje van dit spul er bij moeten kopen?
Hoe zit dat eigenlijk met 'dubbeldikke' inlages? Wat wordt daar mee bedoelt? Dit?

edit: op de officiele site vind ik geen inlages? Heb jij dan ook nog een eigen winkel of begrijp ik het verkeerd?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:58

Op equixantosbarefoot kun je inlages vinden :3

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:19

Je bent geweldig! Ga direct kijken :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:43

Ik heb sinds een paar dagen, een grotere pommel in mijn zadel, maat M knelde toch wel op mijn fjord.
Toen ik hem ook los op hem legde zag ik ook goed dat het echt een maatje groter moest zijn.
Nu ligt het zadel veel mooier en mijn paardje komt ook niet meer in verzet met aanzingelen, alleen 1 klein probleempje.
Ik zag dat de haren achter wat gebroken waren, nu had ik gehoord dat het wel vaker voor kwam en dat het niet zo erg is, maar nu vroeg ik me af of jullie dat ook bij jullie zadel hebben en zo ja, of je er iets aan kunt doen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:08

Komt waarschijnlijk doordat ze nu aan het verharen zijn, de oude winterharen breken makkelijk af.
De mijne heeft ook achter op zijn rug wat afgebroken haren, terwijl het zadel daar niet eens de rug raakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:59

uudje schreef:
Ik zag dat de haren achter wat gebroken waren, nu had ik gehoord dat het wel vaker voor kwam en dat het niet zo erg is, maar nu vroeg ik me af of jullie dat ook bij jullie zadel hebben en zo ja, of je er iets aan kunt doen?

Dat is zeker erg.
Het kan namelijk een gevolg zijn van disbalans in c.q. drukking op de nieren.
Kijk hier mee uit. Waarschijnlijk geeft jouw zadel nog drukking achter de laatste wervel/rib en dat moet je beslist niet hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:19

Udje : het ligt er een beetje aan waar de haren zitten en waardoor ze afgeschuurd zijn.

Dikke kans dat het gewoon komt door de rand van het dekje die steeds langs de oude en zwakke winterharen strijkt , waarna de haren op een gegeven moment een keer afbreken.

Dat is op zich niet zo'n groot probleem , het ziet er alleen een beetje lüllig uit.

Is te verhelpen door voor een zachter materiaal te kiezen waardoor de haren niet zo snel afgeschuurd worden.

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:22

Boomloze zadels zoals barefoot geven geen optimale drukverdeling door niet ingebouwde kussens.
Maar welke ik wel aan zou raden zijn de zadels van trekker!
ze hebben een goeie drukverdeling door ingebouwde kussens,
en het gevoel van meer steun,
en het contact met de paardenrug is ook beter dan met boomzadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:31

Onzin.

Of kussens nu in het zadel ingebouwd zijn of er los onder liggen in een dekje (in de vorm van inlages) maakt geen fluit uit voor de drukverdeling :P

Wat je wel hebt met vaste kussens is dat de pasvorm van het zadel moeilijker wordt , waardoor je juist grote kans hebt op dezelfde soorten puntdruk als bij boomzadels.

Sowieso heb je alleen een goede drukverdeling als je een voldoende netjes zittende ruiter hebt.
Het zadel is van ondergeschikt belang , die kan de drukverdeling niet veel beter maken bij een slecht zittende ruiter , maar wel veel slechter maken als het zadel van zichzelf al niet de juiste pasvorm heeft.

En bij het ervaren van welk zadel meer steun geeft , de ene persoon ervaart een stevigere / zekerdere zit in een zadel met weinig wrong en dunne kussens zoals een Cheyenne type zadel , en de andere persoon ervaart juist meer steun in een zadel met meer wrong en / of dikkere kussens.

Er zijn zat voorbeelden van paarden waar een Barefoot veel beter op ligt en een veel betere drukverdeling op geeft , dan een Trekker doet met hetzelfde paard en de zelfde ruiter. Omdat een Trekker gewoon wat lastiger is qua pasvorm :)

Natuurlijk komt het andersom ook voor : dat een Trekker betere resultaten geeft dan een Barefoot.

Maar je kunt het echt niet zo simpel stellen dat een Trekker beter is dan een Barefoot , want dan deed ik de Barefoots nog vandaag de deur uit en legde ik m'n voorraadruimte helemaal vol met Trekker , dat zou wel simpel zijn :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:08

JoviBan schreef:
uudje schreef:

Dat is zeker erg.
Het kan namelijk een gevolg zijn van disbalans in c.q. drukking op de nieren.
Kijk hier mee uit. Waarschijnlijk geeft jouw zadel nog drukking achter de laatste wervel/rib en dat moet je beslist niet hebben.

Ik ben wel zo ver dat ik weet dat de druk niet zo ver komt, het is namelijk zo dat de druk alleen maar zit op de plek waar je zit en niet er achter, zoals met een boomzadel, dat kun je dus niet vergelijken.
Maar bedankt dat je meedenkt.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:16

Pmarena bedankt.
Ik heb er een barefoot dekje onder liggen en hij zit al zo goed als in zijn zomervacht, zal het nog maar even aan kijken, moet ook wel zeggen dat ik een paar dagen achter elkaar behoorlijk lange ritten heb gemaakt, dus misschien dat het daar aan ligt.

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:38

ik heb een trekker zadel , voor een van mijn paarden , vind het een fijn zadel , tinker heeft een moeilijke rug , na lang zoeken op de trekker uit gekomen , ruggegraat word super vrij gehouden , wij hebben de verstelbare kussens vrij breed gemaakt op de rug , na het rijden zie je mooi dat de ruggegraat helemaal vij is gebleven.
dit zadel is voor haar perfect

ik heb sinds kort een barefoot london, bleef op dit paard niet goed liggen gleed heel erg en was erg lang voor haar , hij paste wel goed bij onze andere tinker , , zo heeft ieder zijn eigen zadel, wat bij hun past

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:00

Ik heb vandaag het speciale dekje voor onder een boomloos zadel ontvangen (met schapenvel). De inlages die er bij zitten zijn echter veel te groot/lang. Is het altijd de bedoeling dat je deze op maat moet knippen? Dat vind ik wel een nadeel dan :P Iemand nog tips hoe dat aan te pakken?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:13

Wat raar, zitten de inlages er niet gewoon in dan?
Heb zelf de grandeur halfpad en barefoot pad en allebij met de inlages er in.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:17

inderdaad vrij apart dat ze niet passen.. waar heb je ze vandaan, jennyxx?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:08

Dus jullie hoefde niet te knippen? Lijkt mij ook een moeilijke taak, omdat ze voorgevormd zijn aan de benenkant zeg maar. Leverancier zegt dat je ze inderdaad moet knippen... Ik krijg het vermoeden dat pad en inlages niet bij elkaar horen? Ik heb overigens wel een dressuurmodel pad, zou dat nog uitmaken? Hmm eens uitzoeken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:30

Sommige pads worden geleverd met losse inlages die je zelf moet knippen
Dat is vrij simpel als je nog oude inlages hebt
Die kun je er bovenop leggen dan zie je precies welke vorm je aan moet houden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:04

Welke pad en welke inlages heb je dan ?

Als je een pad hebt die wat anders dan anders is en daar een paar losse inlages apart bij hebt gekocht dan kan het inderdaad wel zijn dat je die zelf even op maat moet knippen.

Gewoon pad neerleggen , kijken naar het stiksel van de inlagevakken zodat je kunt zien hoe groot die zijn , en beginnen met stukken van de inlages af halen zodat de inlages ruim binnen die oppervlakte en vorm passen.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:17

Mensen ik vind mijn boomloos zadel niet fijn/mooi meer. Wie kent een boomloos zadel die mij meer steun geeft en wat mooier eruit zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:44

Dat ligt er aan wat je zoekt , en wat je zelf mooi vindt ? De ene persoon vindt dingen mooi die de ander spuuglelijk vindt..... :)

Wat heb je nu voor zadel , welke punten vind je daar fijn aan , en welke dingen zou je graag anders hebben ?

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:47

Ik ben nu een barefoot London aan het testen. Toen ik 'm de eerste x op mijn paard legde liet ie me niet opstappen, hij vond het doodeng! Er had nog nooit iemand zonder zadel op zijn rug gezeten en volgens mij vond ie het dood eng dat hij alles zo duidelijk op z'n rug voelde, of andere drukpunten...wie zal het zeggen. Ik heb er geloof ik 4 dagen over gedaan voordat ik er weer echt op zat en met hem kon stappen. Ik heb het zadel nog een weekje langer mogen lenen (gelukkig) En nu...meneertje doet het super met de barefoot. Ik moet er wel bij vertellen dat hij een heel lastig paard is. Hij heeft een zéér moeilijke rug (karper rug) en mijn boomzadel lag gewoon nergens naar wat hem natuurlijk pijn bezorgde...waardoor hij mij er steeds van af piepelde. Zijn rug veranderd constant, het is bij hem ook zijn stemming...is ie wat gestresst dan trekt ie z'n rug een beetje rond maar is ie relaxed dan zie je eigenlijk weinig meer aan die rug. Dusss daar is geen boomzadel tegen opgewassen. Vandaar mijn overstap op boomloos. De eerste x in draf liet ie op een gegeven moment gewoon een waslijntje hangen en ging ongevraagd aan de teugel lopen. Het lijkt wel of hij zijn knellende schoenen heeft uitgetrokken en nu op pantoffels loopt :D
Ik ben in elk geval helemaal om, en ik heb vanmorgen mijn eigen barefoot London besteld...een bruine. Kan niet wachten tot ie er is! <3 En dan hoop ik nu dat ik eindelijk mijn parachute op marktplaats kan zetten :D :D :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:29

Hihi :D

Waar heb je nog een bruine London kunnen vinden ? :)

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:48

Bij Equixantos, en nog in de aanbieding ook!!! Scheelde 50 eurie's dat was echt boffen *\o/*
Vrijdag moet het testzadel terug...dus ik hoop dat het nieuwe zadel er snel is. Ik heb intussen mijn oude zadel al verkocht. Niet dat ik dat er ooit nog op zou leggen :n Maar ik voel me nu net een klein kind := kan gewoon niet wachten tot ie er is!