WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:48

De forgirth is een stuk betaalbaarder dan de H-singel.
Dus als beide voor jou een optie is, zou ik voor de forgirth kiezen. Deze worden ook met regelmaat 2e hands erg goedkoop aangeboden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:50

@Jenn: volgens 'mijn' fitter heeft een paard minder last van een h-girth dan van een forgirth. Beide zullen niet veel last geven, maar de forgirth heeft echt als doel het zadel aan de voorkant tegenhouden dus geeft altijd druk.

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:15

@ Kaspar, de forgirth is inderdaad 100 euro goedkoper.
En tweedehands zal dat nog meer schelen.

@ Mrijn, Kijk, er zit dus ook een "nadeel" aan de forgirth.
En mocht die H-girth die jij op het spoor bent niet doorgaan, dan houd ik me aanbevolen :))

Ik neig eerlijk gezegd naar de H-girth op de één of andere manier, terwijl daar voor mij juist "nadelen" aankleven.
-duurder
-minder mooi voor het oog :+

Daardoor wil ik ook graag alle ins en outs van de foregirth weten :P

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:48

Voor mijn paard werkte de h-singel dus niet om het naar voren schuiven tegen te gaan + dat hij er erg belabberd mee liep.
Dus ik had als enige optie de forgirth, welke ik tweedehands kon kopen.
Mijn paard heeft nu een bolle buik (winterstop gehad), en staat nu weer fijn in training. Zodra hij weer een mooi strak buikje heeft kan de forgirth er weer af en het standaard singelsysteem weer gebruikt worden.

Overigens ervaar ik niet dat mijn paard 'last' heeft van extra druk aan de voorzijde, veroorzaakt door de forgirth.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:47

Mrijn schreef:
@Jenn: volgens 'mijn' fitter heeft een paard minder last van een h-girth dan van een forgirth. Beide zullen niet veel last geven, maar de forgirth heeft echt als doel het zadel aan de voorkant tegenhouden dus geeft altijd druk.

Inderdaad, dit geloof ik ook. Mijn schuifprobleempje is gelukkig opgelost met de H-girth, want een forgirth zie ik niet zo zitten maar dit is dan puur gevoelsmatig.

Misschien nog een extra toevoeging: mijn paard had vroeger singelnijd (en lichte zadeldwang) maar dat is met Wow en de H-girth verleden tijd.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:44

Het is natuurlijk een hartstikke mooie optie als je zadel anders naar voor blijft schuiven, Kaspar! Maar, als het niet nodig is, zou ik zelf eerder voor een h-girth kiezen. Mijn paard leek het wel prima te vinden en ik hoop dat het voor haar wat verlichting brengt omdat ze erg gevoelig is op de spier die over het borstbeen loopt.
@Jenn, ik hoop vanavond te horen welke maat het is en als hij te groot is voor mijn paard, hoor je het van me.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:53

Mijn merrie liep met de rem erop, ik had het gevoel dat het haar schouder ook in de weg zat. Veel spanning, opblazen. Kortom, het zat haar niet lekker (nou is dit ook weer een typetje merrie gedoe)

H eraan en ze liet meteen los. :) Paard blij, en ik blij. Voelde echt als een verschil tussen dag en nacht.

Maargoed, elk paard is weer anders en ik geloof best dat het voor anderen weer niet werkt :j

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:49

Ik ben op zoek naar een tweedehands WOW.
Vandaag is er een fitter bij me geweest. Wat ik nodig heb is:

17 inch zitting
headplate 2
d panels 16 of 17 inch zonder tab met stich
flat y bar
diepe(re) zit
veelzijdig of dressuur zweetbladen
forgirth en h girth

Volgends de fitter is het moeilijk om een diepere zitting op een flat bar te vinden tweedehands.
Is dat zo of iemand weet?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:37

Wij hebben ook een WoW-zadel, ben er tot nu toe erg tevreden mee :D
Voor de geïnteresseerde, Kerry heeft een nieuwe site:
http://www.kerry-sharp.nl/

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:26

Wel jammer dat bij contact niet staat dat hij engels praat.
Dat is nl wel handig om te weten als je m mailt of de voicemail inspreekt :D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:51

Hmm, wat een rust hier! Ik heb mijn h-girth opgehaald. het is een nogal verwaarloosd exemplaar, maar ik heb er ook maar 75 euro voor betaald. Ben net bezig geweest om hem schoon te klrijgen en nu staat de eerste laag leergel in te trekken.
Zara reageert erg (goed) op de Wow. In stap en draf is ze enorm ruim en loopt ze veel meer over de rug, maar in galop is het niog even drama. Ze bokt flink bij het aanspringen en wordt echt spinnijdig. Als ze dan eenmaal galoppeerd is er niets meer aan de hand. Ik denk dat ze behoorlijk spierpijn heeft van het anders lopen. Het is sowieso een enorm fel en nijdig dier...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:23

Mrijn schreef:
Hmm, wat een rust hier! Ik heb mijn h-girth opgehaald. het is een nogal verwaarloosd exemplaar, maar ik heb er ook maar 75 euro voor betaald. Ben net bezig geweest om hem schoon te klrijgen en nu staat de eerste laag leergel in te trekken.
Zara reageert erg (goed) op de Wow. In stap en draf is ze enorm ruim en loopt ze veel meer over de rug, maar in galop is het niog even drama. Ze bokt flink bij het aanspringen en wordt echt spinnijdig. Als ze dan eenmaal galoppeerd is er niets meer aan de hand. Ik denk dat ze behoorlijk spierpijn heeft van het anders lopen. Het is sowieso een enorm fel en nijdig dier...

Er wordt ook voor gewaarschuwd om de eerste tijd voorzichtig te rijden omdat de kans bestaat dat je het paard gaat overbelasten.
Paarden gaan vaak heel ruim lopen terwijl ze dat niet gewend zijn.

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:10

Ik ga ook voor de H-girth :j
Heb er gelijk eentje besteld :$ :):)

@ Mrijn, :oo 75 euries voor een H-girth is niet mis zeg. Dat scheelt een hoop. :))
Hopelijk is ie na de leergel weer zo goed als nieuw!

Hoe bergen jullie eigenlijk je Wow op?
Bij mij hing hij in de garage over een oud wasrek met een aantal dekjes en een fleecekleed eronder.
Nu blijkt dit dus te dik/breed te zijn, waardoor mn kussens vervormen.
En dat moeten we natuurlijk niet hebben! :\

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:23

Ik heb mijn zadel op een zadelkruier liggen in mijn zadelkast. Kussen blijven in ieder geval goed

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:49

Je moet het zadel op een stang weghangen, zodat er geen gewicht op de kussens komt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:49

Mijn zadel ligt op een zadelsteun. Ik heb er even een foto'tje bijgevoegd. Naar mijn idee vervormen mijn kussens er niet door, maar als ik mijn zadel net van de steun heb afgenomen dan zie je wel waar het gesteund heeft op de kussens. Maar eens de lucht zich begint te verplaatsen, trekt alles weer mooi.

Jenn_Mellow, hoe zagen jouw kussens er dan uit?

http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 1308ed.jpg

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:04

mhoogenbos schreef:
Je moet het zadel op een stang weghangen, zodat er geen gewicht op de kussens komt.

Dat is dan ook vreemd. De lucht neemt zijn plaats weer in zodra je het zadel optilt. Dan zou je een wolgevuld zadel of dergelijken al helemaal niet op een gewone steun kunnen leggen, of bijv. een ander paard.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:09

Inderdaad ankie_boris, dat bedacht ik me ook net.

Als je zadel op zo'n zadelsteun ligt, komt er toch geen extra gewicht op de kussens? Enkel het gewicht van het zadel zelf. Het lijkt mij dat de kussens daar wel tegen bestand zijn, gezien ze nog een mensengewicht kunnen dragen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:11

Met mijn wolzadel werd ik gewaarschuwd voor een zadelsteun zoals Precious laat zien, maar mi kan dat met een wow niet zoveel kwaad. Wij hebben van die simpele wegklapbare zadelsteunen in de kasten op stal.
75 euro is echt niets, hè? Wat kosten ze nu nieuw? Met het zadelpassen heb ik een nieuwe in mijn handen gehad en die is toch wel een stik zachter hoor. Ik ga denk ik een lamswolletje verbouwen zodat dat onder het verbindingsstuk kan.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:19

Precious20 schreef:
Mijn zadel ligt op een zadelsteun. Ik heb er even een foto'tje bijgevoegd. Naar mijn idee vervormen mijn kussens er niet door, maar als ik mijn zadel net van de steun heb afgenomen dan zie je wel waar het gesteund heeft op de kussens. Maar eens de lucht zich begint te verplaatsen, trekt alles weer mooi.

Zo'n steun is mij afgeraden, mijn zadel hangt dus gewoon op een simpel stangetje zodat de kussens niet belast worden.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:22

Esther28 schreef:
Precious20 schreef:

Zo'n steun is mij afgeraden, mijn zadel hangt dus gewoon op een simpel stangetje zodat de kussens niet belast worden.

Mijn hangt ook altijd op deze steun
alleen wel met dekje eronder :j
nooit iets gemerkt aan dat de kussens zich anders vormen :n

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:24

Kerry zei mij ook dat het slecht is voor de kussens om het op zo'n zadelsteun te leggen. Het beste is gewoon een simpele buis. Tot ik een goed afsluitbare kast heb ligt mijn zadel thuis, op een groot dik kussen. Hopelijk kan dat niet veel kwaad voor de kussens van het zadel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:24

heb hem op een zadel bokje dik dekje dr onder die gebruik ik toch nooit hoes er over :D

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:36

Precious20 schreef:

Bij mij was mijn zadelsteun breder dan het kussenkanaal/boom, waardoor er een soort van inhammetje in mijn kussens kwam net naast het kussenkanaal. Mijn zadelsteun duwde dus de kussens een beetje aan de kant als het ware. Er werd mij wel verteld, dat wanneer ik het zadel aangesingeld op mn paard heb, de lucht zich als het goed is gewoon weer verdeelt over het hele oppervlak. Dus ook over dat inhammetje.
Maar toch is het natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Denk dat ik ook maar voor een "buis" ga kijken, zodat mijn kussens in ieder geval vrij hangen.

@ Mrijn, nieuw is de H-girth nu €250 :$

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:25

Wauw Jenn, heb je nog ribben over :D Ach, voor iemand die niet van plan was meteen een ander zadel te kopen, heb ik deze week toch ook een mooie 2000 euro over de balk gesmeten. En blij dat ik ermee ben! Mèn wat zit mijn zadel heerlijk! Even een klein vergelijkje van mijn houding in mijn vorige zadel (een heel mooie en goed zadel, dar niet van) en op de Wow. Ik doe op geen van beide mijn best om netjes te zitten oid...

AfbeeldingAfbeelding