[WN] Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:12

Air schreef:
Waarom zou je oordelen over bitloos als je het fijne er niet van weet? Met een sidepull kan je prima met aanleuning rijden, waarom niet?

Lees bijvoorbeeld de site www.bitloos.nl en dan de veelgestelde vragen.
Daar staat meerdere keren beschreven dat het niet de bedoeling is om met een bitloze optoming met aanleuning te rijden. Misschien moet jij je eens verdiepen wat bitloos rijden nu eigenlijk is. Want ik zie hier vooral mensen voorbij komen die zich er een stuk beter in verdiept lijken te hebben dan jij.
Citaat:
Paard loopt in een 50-50 verhouding en de andere foto laat geloof ik een schoudervoor zien, geen volte of wending, daarbij kijk je niet rechtuit.

Het eerste paard leek toch echt meer gewicht op de voorhand te hebben.
Een schoudervoor rijd je met buiging in het lichaam, het paard op de foto heeft teveel buiging in de nek waardoor de schouder er uit loopt. Een veelgemaakte fout trouwens.
Citaat:
Zeggen dat zij een paard niet voor elkaar kan krijgen is onzin, daarvoor heeft ze echt teveel 'probleem'paarden weer er bovenop geholpen :)
Maar dat kun je ook lezen.

Nogmaals: definieer wat je verstaat onder 'voor elkaar krijgen'.
Ik zie op de site een hoop blabla en weinig feiten. Niks over achtergronden, opleidingen, bereikte resultaten. Niet van het mens en ook niet van de paarden.
Citaat:
Waar schrijf ik dat die release niet weg is? Staat er toch? Maar dat werkt hetzelfde bij een sidepull.
Er zijn inderdaad kaakgekruiste en kingekruiste hoofdstellen waarbij de release inderdaad helaas niet goed is, maar er zitten gelukkig ook wat tussen die wel een goede release hebben.

Nee, zoals anderen ook al schrijven werkt het niet hetzelfde als bij de sidepull.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:27

@Wendy : ik had net ook weer een poging gedaan om de argumenten te weerleggen. Jammer dat het steeds in dovemansoren valt. Ik bemerk ook erg weinig tegenargumenten. En een beetje sarcasme wordt hier duidelijk ook niet op prijs gesteld. :D

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:30

join the club sevke, de mods hebben mij ook al op de vingers getikt. met name over het feit dat ik in de antwoorden van een aantal nh/bitloos/whatever verblinde adepten de kenmerken sectarisch gedrag vaststelde.

daarom ben ik erg opgetogen over de reactie die stelde dat er hier een aantal onder ons op dit forum, die zeker niet tot de bitloos adepten, horen zich blijkbaar meer in deze materie verdiept hebben dan de adepten zelf.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:17

Wendy schreef:
Air schreef:
Waarom zou je oordelen over bitloos als je het fijne er niet van weet? Met een sidepull kan je prima met aanleuning rijden, waarom niet?

Lees bijvoorbeeld de site http://www.bitloos.nl en dan de veelgestelde vragen.
Daar staat meerdere keren beschreven dat het niet de bedoeling is om met een bitloze optoming met aanleuning te rijden. Misschien moet jij je eens verdiepen wat bitloos rijden nu eigenlijk is. Want ik zie hier vooral mensen voorbij komen die zich er een stuk beter in verdiept lijken te hebben dan jij.

Waar dat Wendy? Ik zie het nergens staan.
''Dit vraagt veel trainen, oefenen, goed les en blijven geloven in je streven. Dit zal beloond worden in het feit dat je paard steeds beter in balans, in aanleuning en op eigen benen loopt. Mooie, soepele nageeflijke momenten zullen minuten worden, steeds langer duren, met tussendoor even geen aanleuning naar continue in aanleuning en nageeflijkheid. Aanleuning die het paard zelf heeft leren te vinden en te behouden, van achteren uit door het hele lijf.
Wanneer dit bitloos niet lukt, dan ligt dit dus of aan de optoming en/of aan je manier van rijden/communiceren en/of te snel opgeven.''

Zoek maar eens op aanleuning(ctrl + f).

Het enige wat er staat is dat je niet met constante druk moet rijden. Maar dat is ook geen aanleuning.

Citaat:
Nogmaals: definieer wat je verstaat onder 'voor elkaar krijgen'.
Ik zie op de site een hoop blabla en weinig feiten. Niks over achtergronden, opleidingen, bereikte resultaten. Niet van het mens en ook niet van de paarden.

Niet van de paarden? Staat er toch echt.
Heb ik al uitgelegd.

Maar kreupele paarden die nu weer zuiver lopen door de juiste balans, paarden met veel spanning in de rug die nu ontspannen in een correcte nageeflijkheid kunnen lopen.
Maar sinds wanneer gaat het hier over de achtergrond van mijn instructise?

Citaat:
Nee, zoals anderen ook al schrijven werkt het niet hetzelfde als bij de sidepull.

''Geen continue druk, maar de mogelijkheid tot release
Eén van de verschillen tussen met bit en zonder bit rijden, is dat er met een bit continue druk is, ook wanneer je met doorhangende teugels rijdt of zachte en stille handen hebt. Het (veelal zware metalen) bit ligt hoe dan ook in de paardenmond en er is nooit een release wanneer je die zou willen geven (release = vrij van druk). Zonder bit rij je - als het goed is - zonder of met minimale druk en kun je te allen tijde een release geven en behouden.
Release bij bitloos is ook daadwerkelijk release; bij een bit niet, want het bit ligt er altijd.
Naast bit of geen bit, zie je dat mensen die overstappen op bitloos, ook op een geheel andere manier met hun paard (willen) omgaan, waardoor er zoveel meer vertrouwen en een diepe/zuivere communicatie is ontstaan bij het paard en de ruiter en in hun relatie. En dat doet toch meer dan welke optoming ook. ''
Op de site te vinden die je aanhaalde. :)

Blijkbaar is er nergens vastgelegd dat er nooit met aanleuning wordt gereden in de basis van de western, aangezien veel mensen het gewoon gebruiken. Ook mensen die hier gereageerd hebben.

Wbt het neckreinen Dofuzz: Ik bedoel daarmee dat wanneer het paard toch nog op de schouder valt je dat op moet kunnen lossen met de neckreining.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:38

Air schreef:
''Geen continue druk, maar de mogelijkheid tot release
Eén van de verschillen tussen met bit en zonder bit rijden, is dat er met een bit continue druk is, ook wanneer je met doorhangende teugels rijdt of zachte en stille handen hebt. Het (veelal zware metalen) bit ligt hoe dan ook in de paardenmond en er is nooit een release wanneer je die zou willen geven (release = vrij van druk). Zonder bit rij je - als het goed is - zonder of met minimale druk en kun je te allen tijde een release geven en behouden.
Release bij bitloos is ook daadwerkelijk release; bij een bit niet, want het bit ligt er altijd.
Naast bit of geen bit, zie je dat mensen die overstappen op bitloos, ook op een geheel andere manier met hun paard (willen) omgaan, waardoor er zoveel meer vertrouwen en een diepe/zuivere communicatie is ontstaan bij het paard en de ruiter en in hun relatie. En dat doet toch meer dan welke optoming ook. ''
Op de site te vinden die je aanhaalde. :)

Blijkbaar is er nergens vastgelegd dat er nooit met aanleuning wordt gereden in de basis van de western, aangezien veel mensen het gewoon gebruiken. Ook mensen die hier gereageerd hebben.

Wbt het neckreinen Dofuzz: Ik bedoel daarmee dat wanneer het paard toch nog op de schouder valt je dat op moet kunnen lossen met de neckreining.

dus de druk van de sidepull en de sidepull zelf verdwijnen als bij toverslag wanneer je de druk op de teugels lost??? of de siddepull wordt totaal gewichtsloos????

als ik op de linkercirkel ben in galop, en mijn paard valt over de schouder naar binnen (links dus) dan moet ik volgens jouw neckreinen, dus mijn hand naar links brengen en dat gaat dan zijn schouder terug rechtbrengen en liften (dus naar rechts toe)??? dream on sister!! niet in dit leven. hij gaat dan alleen nog harder over de schouder naar links draaien.

vooraleer dergelijke onzin te posten is het misschien aangewezen om jezelf even te verdiepen in de materie en de standpunten van de discussiegenoten die niet jouw mening of geloofsovertuiging zijn toegedaan. net zoals jouw discussiegenoten hier schijnen te doen. bij vrije meningsuiting hoort namelijk ook dat je terecht een mening mag hebben, maar die moet wel gefundeerd zijn maw je moet alle zijden van de medaille bekeken hebben. anders is die mening van nul en generlei waarde en niet de moeite om lucht over op te warmen. ik zie wel dat mensen die in dit topic niet jouw mening toegedaan zijn gefundeerde argumenten geven die nagels met koppen slaan

MidnightPSan

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:59

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:23

Ziet er een fijne optoming uit, MPS :+ Maar bitloos is het wel...

Citaat:

A-HA ! Nu snap ik het. Bij bitloos verdwijnt het hoofdstel automatisch als je de druk op de teugels lost. Dit had ik even niet door, sorry. :)*

Dit citaat vind ik ook echt het einde :

Citaat:

Willen ze daarmee zeggen dat mensen, die op een behoorlijke manier trainen mét bit, hun paard eerder zien als een gebruiksvoorwerp ? Dat er van vertrouwen en zuivere communicatie geen sprake is ? Dat de relatie zich enkel beperkt tot raggen en schoppen ? ~~}>
Wie sprak er hier over hokjesdenken ?
Een artikel wat zoiets durft neerpennen, leg ik direkt naast mij neer als zijnde je reinste bullshit.
Ik heb hier toch ook nog nergens geschreven dat alle bitloosrijders "paardenknuffelaars" zijn ? Ik vind dat iedereen maar moet doen wat hem/haar het beste lijkt. Maar dat wil niet zeggen dat je de nadelen van hetgene je doet niet even nader mag bekijken, want hee, het ideale bestaat niet. Aan alles zijn pro's en contra's. Moest een SP ideaal zijn, alle Bob Avila's, Foncken, Kronsteiners en andere Frappani's zouden er al mee rijden.

Nu zal ik de mods weer tegenkrijgen, maar dit geeft mij toch ook een licht sektarisch gevoel. Wie onze meningen niet deelt is slecht. Je kunt enkel goed zijn als je onze ideeën aanhangt...

Trouwens, ik zal mezelf en dofuzz nog even moeten citeren, want ik wacht nog steeds op het antwoord op mijn vragen aan de bitloosrijders op het einde van blz 8....
Ik zal het ten behoeve van de luie meelezers nog even kort samenvatten :
@bitloosrijders : leg ons, arme drommels, eens even uit hoe je een schouder optilt met een optoming dewelke alleen links-rechts en druk op de neus kan geven.
Alvast bedankt bij voorbaat voor de moeite.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:01

dofuzz schreef:
dus de druk van de sidepull en de sidepull zelf verdwijnen als bij toverslag wanneer je de druk op de teugels lost??? of de siddepull wordt totaal gewichtsloos????

als ik op de linkercirkel ben in galop, en mijn paard valt over de schouder naar binnen (links dus) dan moet ik volgens jouw neckreinen, dus mijn hand naar links brengen en dat gaat dan zijn schouder terug rechtbrengen en liften (dus naar rechts toe)??? dream on sister!! niet in dit leven. hij gaat dan alleen nog harder over de schouder naar links draaien.

vooraleer dergelijke onzin te posten is het misschien aangewezen om jezelf even te verdiepen in de materie en de standpunten van de discussiegenoten die niet jouw mening of geloofsovertuiging zijn toegedaan. net zoals jouw discussiegenoten hier schijnen te doen. bij vrije meningsuiting hoort namelijk ook dat je terecht een mening mag hebben, maar die moet wel gefundeerd zijn maw je moet alle zijden van de medaille bekeken hebben. anders is die mening van nul en generlei waarde en niet de moeite om lucht over op te warmen. ik zie wel dat mensen die in dit topic niet jouw mening toegedaan zijn gefundeerde argumenten geven die nagels met koppen slaan

Geeft jouw kleding druk? Leer wat release is.
Wel grappig dat er zo tegenin gegaan wordt, terwijl er hetzelfde over het bit werd beweert en dat was ja en amen. :+
Maar hé, we zijn niet subjectief hoor.

Dofuzz, ik ben niet degene die die zin heeft gepost, jij bent diegene.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe je er op komt. Zit je hier om andere mensen de grond in proberen te trappen door woorden in de mond te leggen die nergens staan?
Sinds wanneer kan je alleen de linkerkant op neckreinen? Maar eigenlijk behoort het niet meer te gebeuren in de showpen.

Hoe je het in de training doet moet je zelf weten, dat gaat over rechtrichten en het zal mij een zorg zijn hoe je rechtricht, als je het maar doet.
Maar dat heeft niks met bit of bitloos te maken, bij mij zit daar geen verschil in iig.

Als je iemand er van beschuldigd zorg dan dat het bij jezelf klopt Dofuzz. Maar dit is geen quote van mij:
dofuzz schreef:
Het interesseert me niet wie het is, al is het Rudi Kronsteiner himself, en ik ben zelf zeker geen penny, wie dan ook welke dan ook van mijn paarden traint, en daarvoor een side-pull gebruikt , wordt het paard gelijk opgehaald en is het einde verhaal. ik heb in 30 jaar nooit meer bloed, blijvende verminking en mishandeling gezien dan die welke door een side-pull werd toegebracht. wat ze verder denken nodig te hebben interesseerd me geen ene moer, zij weten het beter dan ik en daar betaal ik hen voor, maar een side-pull : NOOIT !!!!!!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:26

ik heb nog steeds geen oplossing gehoord hoe ik met neckreinen een paard dat over de schouder valt op te tillen. als ik in voornoemd geval naar rechts zou neckreinen draait hij af naar rechts en dat is niet echt wat ik op dat moment wil.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:38

ik neem het risico dan maar
@air: haal die plaat eens voor je kop weg. Je beantwoordt letterlijk geen enkele vraag.
Niet van mij en niet van anderen. Je blijft maar roepen, want alleen jij hebt de waarheid in pacht blijkbaar? Hoe zat dat ook alweer met mensen die denken dat de hele wereld gek is behalve zij?

Wat release is, is al meerdere malen uitgelegd in het topic en ook dat de release bij een bit sowieso altijd direct is, in tegenstelling tot een aantal bitloze optomingen. Jij brengt daar tegenin dat de release bij een bit juist slechter zou zijn omdat het bit altijd aanwezig blijft en zwaarder is dan een neusriem :?

Om nog even terug te komen op een eerdere discussie: jij hebt het over rijden met aanleuning. Dat woord impliceert dat ergens tegenaan geleund wordt. Met andere woorden, er is constante druk. Ergo, jij rijdt met constante druk (of verbinding, of hoe je het ook wilt noemen) en daar is bijvoorbeeld een sidepul niet voor geschikt, zoals ook op de bitloos site te lezen is.
De reden waarom ik jouw instructrice erbij haalde is omdat ik je vroeg wat jij verstaat onder 'je paard goed voor elkaar hebben'. Daar gaf je geen antwoord op en uit de foto's in je profiel is ook niks op te maken. Vandaar dat ik aan nam dat je les hebt van iemand die haar paarden wel goed voor elkaar heeft, volgens jou. Als deze redenering niet klopt, mijn excuses daarvoor.
Wat ik op die site zie is allesbehalve correct, of 'goed voor elkaar'.
Een verkloot paard naar ontspanning rijden door niets van ze te vragen is echt geen kunst. Die ontspanning behouden en tegelijkertijd oefeningen correct uitvoeren is al moeilijker.

Maar goed, jij rijdt dressuurmatig, met aanleuning etc. Er is meerdere malen aangegeven dat veel ruiters uit de western hoek radicaal anders rijden en jij blijft maar doorzeuren. Waarom?
De vraag die bijvoorbeeld dofuzz en sevke stellen is echt niet uniek en alleen voor wedstrijdruiters, ook de fanatiekere recreanten komen dit soort issues tegen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:05

Wendy, is lezen nou echt zo moeilijk?
Ga je nou werkelijk dingen verzinnen terwijl ze niet op die site staan? Lees bovenstaande stuk waar ik op je heb geantwoord nog maar eens door. En je hebt nog meer antwoorden van mij over het hoofd gezien. Zoals wat ik versta onder een correct gereden paard.
Als je ook verder had gelezen had je kunnen zien wat ik schreef:
Air schreef:
Maar met release wordt bedoeld of de druk ervan afgaat als je de druk er af haalt, en dat is bij een goedpassende sidepull het geval. Hetzelfde als bij een goedzittend bit.

En je moet woorden niet zo letterlijk nemen. Als je zo over het woord aanleuing valt omdat je waarschijnlijk dus niet weet hoe het aanvoelt, misschien vind je de andere benaming er voor dan beter: in de hand gesteld. Paard neemt de hand aan.

Zoals je ook kan lezen heb ik begrepen dat in de basis ook bij western gebruik wordt gemaakt van een aanleuning. En nee ik ben niet gek want ik heb gister nog even gezocht en toch redelijk wat mensen gevonden die dat bevestigen.
Maar die mensen zullen ook wel weer gek zijn.
Correcte nageeflijkheid bereik je niet door niks te doen.
Lees dan zelf eerst a.u.b. even goed voordat je er iemand anders van beschuldigd een plaat voor de kop te hebben.

Dofuzz: Als je paard al zo verfijnd is zou ie toch niet meer op een schouder mogen vallen in de showpen. Geldt het doseren niet?
Op 2 teugels kan je het makkelijk begrenzen. Of laten vallen en de volte verkleinen waardoor het binnenachterbeen moet ondertreden.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:30

Air schreef:
Dofuzz: Als je paard al zo verfijnd is zou ie toch niet meer op een schouder mogen vallen in de showpen. Geldt het doseren niet?
Op 2 teugels kan je het makkelijk begrenzen. Of laten vallen en de volte verkleinen waardoor het binnenachterbeen moet ondertreden.

De vraag is hoe je die verfijning denkt te bereiken met een sidepull. Hoe denk je dat je een paard kan leren niet op de schouder te vallen met behulp van een sidepull? en hoe denk je dat je in de showpen je paard daar aan kan helpen herinneren? Daarbij wel rekening houden dat je op 1 hand moet rijden. 2 handig is namelijk wel heel makkelijk begrenzen, maar niet toegestaan. Daarbij is een volte verkleinen ook niet heel handig, want dat kost je punten.

Jij stelt dat je met een sidepull evenveel kan bereiken als met een bit, als niet meer. Wij willen graag weten hoe jij tot een showklaar paard wil komen met een sidepull. En dan bedoelen wij een serieus reining getraind paard die klaar is om minimaal een 71 score te lopen (zeg maar M2 in de dressuur).

Dit is een onbevooroordeelde open vraag.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:06

@HT, laat het showpen verhaal maar weg,daar willen de TS en de andere ''bitloos'' mensen niet heen,maar zelfs je paard goed rond rijden is op deze wijze niet mogelijk, deze mensen denken dat een bit erg is, ik ben er verder klaar mee, zie je op ''het leven is een ritje''

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:18

haha jup cu there!

Air geeft wel aan dat je iets kan bereiken met bitloos en ik wil dat graag vertaald zien in serieuze zaken. Een rechtgericht paard betekent voor mij drie keer niks, maar een 71 score rijden daarentegen wel.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:46

Ik voel mijn kleren de hele tijd zitten hoor. Het ene kledingstuk al wat meer dan het ander maar da's dan vooral mijn probleem (moet ik maar van al die chocotofs blijven).

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:34

@ air

We komen geen stap verder op deze manier. aangezien niemand van ons hier een antwoord van je krijgt is het misschien beter voor ons om het maar op te geven.

ik zal daarom jouw als koningin en experte van het bitloze rijden dan ook maar gelijk geven (niet echt hoor) en hopen dat jij jezelf daar beter bij voelt. daarmee hoop ik dan ook dat je met je aanleuning gaat waar-het-dan-ook-is dat aanleuning en rechtrichten het ultieme doel zijn, maar dat is het niet in het western gebeuren.

tot op heden heb ik nog maar 2 ruiters op 1 hand bitloos goed weten showen : Allain Allard en Jan Boogaerts. beide paarden waren niet bitloos getraind maar Allain paard werd een stuk van zijn tong gebeten door een andere hengst en kon daardoor niet showen met bit op de OKC futurity wegens te groot risico op no score wegens bloeding in de mond, de reden waarom Jan het deed met dat paard heb ik eigenlijk nooit gevraagd.

wanneer jij, my dear air, reiners bitloos traint en showed in de 72 - 76 scores, houdt mij dan aub op de hoogte, ik zet dan misschien wel een reinertje bij jouw in training. alleen aan mij beloven dat je geen conventionele sidepull gebruikt

daarenboven, als hier zowat iedereen zit te wachten op een concreet antwoord van jouw kant, is dat misschien omdat je op onze concrete vragen geen concreet antwoord geeft.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:05

Maar dofuzz toch! Het gaat hier niet over wedstrijdpaarden hé, maar over recreatiepaarden. Die moeten namelijk heel minder kunnen dan een wedstrijdpaard :j .

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:10

Dana82 schreef:
Maar dofuzz toch! Het gaat hier niet over wedstrijdpaarden hé, maar over recreatiepaarden. Die moeten namelijk heel minder kunnen dan een wedstrijdpaard :j .

lieve diana, ik ben het niet met je eens. ze MOETEN misschien niet zoveel kunnen, maar wat is er mooier dan met een paard wat reageert op elke suggestie door bos en veld te rijden en te genieten van de natuur?

alhoewel, als hij maar aanleuning heeft en rechtgericht is zeker??

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:30

dofuzz schreef:
Dana82 schreef:

alhoewel, als hij maar aanleuning heeft en rechtgericht is zeker??

Dat is het belangrijkste!! Moet vooral recht lopen en ik kan me dan in evenwicht houden op mijn teugels.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:34

alhoewel diana, steeds maar rechtdoor gaan is zo moeilijk om weer terug thuis te komenn niet dan??

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:36

Je mag ook Dana zeggen ;) .

Wel ik laat mijn paard gewoon een ander paard volgen, ik moet gewoon heel hard trekken als hij voorbij wilt, dat gaat prima zo. Soms gaat dat echter niet zo goed en ik heb dan ook al vele blauwe knieën want wat ik ook doe, mijn paard gaat altijd te dicht langs de bomen en ik trek dan naar links of rechts maar alleen zijn hoofd gaat dan naar links of rechts en de rest niet! Wat moet ik nu doen?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:39

Dana82 schreef:
Je mag ook Dana zeggen ;) .

Wel ik laat mijn paard gewoon een ander paard volgen, ik moet gewoon heel hard trekken als hij voorbij wilt, dat gaat prima zo. Soms gaat dat echter niet zo goed en ik heb dan ook al vele blauwe knieën want wat ik ook doe, mijn paard gaat altijd te dicht langs de bomen en ik trek dan naar links of rechts maar alleen zijn hoofd gaat dan naar links of rechts en de rest niet! Wat moet ik nu doen?

bit weggooien zeker??? en vooral rechtrichten!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:44

Bedankt voor de tip!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:54

Moderatoropmerking:
Ondanks de herhaalde verzoeken niet persoonlijk te worden, zet men deze discussie wel op die manier voort. Gezien hij nu zelfs een kinderachtige wending krijgt gaat er nu definitief een slotje op.