wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:08

Misschien een domme vraag.
Maar als ik op een luchtbed moet slapen dan word ik 's ochtends stijf wakker omdat het luchtbed zo hard als een plank werd. Ook al verminderde ik de lucht, maakte niet uit, het bleef een harde plank.
Gebeurd dit ook niet met de kussens met flair? Als die gevuld zijn en het zadel ligt, dan wordt lucht hard.
Hoe verhoudt dit zich tot de WOW zadels?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:52

nee dan moet je ze wel heel hard oppompen :+ ze zijn lekker zacht, zoals een wolzadel waarvan net de vulling is vervangen,
overal mooi gelijkmatig zacht,

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:04

Het is zacht zolang lucht kan bewegen. Dus los op het paard, zonder ruitergewicht. Op een gegeven moment kan lucht geen kant meer op. Dan wordt het hard.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:28

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:31

Dank je Splinter die ga ik eens lezen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:34

Wat mij in deze tekeningen opvalt is dat het middenstuk geen lucht zichtbaar is. Ze laten alleen de beweging zien van de voor en achterkant. In het tussenstuk zit ook lucht. Daar gebeurdt ook iets.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:39

Goed dat je daar zo over nadenkt Belker. Ik ben ook erg aan het twijfelen wat voor zadel ik ga aanschaffen. MR - Sadles komt langs, ik wil Arno Brandt erbij hebben en ook Arie Boer met een WOW zadel. Alleen wil ik dus wel zeker weten dat die lucht idd goed is voor de rug van het paard.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:39

er staat ook nog een druktest op die site, die heb ik nog niet helemaal gelezen ( moet helaas ook nog een soort van werken :+ )

Bij die druktest zie je wel wat er in het midden gebeurt :j

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:40

Als test moet je eens je hand onder de kussens van de wow leggen als je erop zit en hetzelfde doen met een wol zadel.

Dan voel je het verschil duidelijk :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:41

ik heb mijn zadel nu 6 á 7 jaar, alleen niet op hetzelfde paard, mijn huidige paard heeft hem nu ruim een jaar op,
staat onder controle bij osteo en heeft nooit iets, ook bij bodegraven vonden ze haar zo soepel in de rug

paard hiervoor heb ik er denk 4 jaar meegereden, stond altijd onder controle van osteo, maar hoefde eigenlijk nooit behandeld te worden. Daarvoor had ze vaak een blokkade bij de schoft of net achter het zadel ( toen ik nog wol had) daarna nooit meer eigenlijk

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:45

Skipper, vertel eens, heb jij dat gedaan?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:51

Skipper schreef:
Als test moet je eens je hand onder de kussens van de wow leggen als je erop zit en hetzelfde doen met een wol zadel.

Dan voel je het verschil duidelijk :)

Ik denk dat je dat in beweging moet doen en niet stilstaand.
Anders kan je het verschil niet beoordelen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:54

Belker schreef:
Wat mij in deze tekeningen opvalt is dat het middenstuk geen lucht zichtbaar is. Ze laten alleen de beweging zien van de voor en achterkant. In het tussenstuk zit ook lucht. Daar gebeurdt ook iets.

Deze opmerking zie ik toch echt niet terug in de Four Air Bags ik zie daar toch beweging.

As the horse rounds its' back the air can move from the center of the saddle to the back and front and allow freedom for the back to work

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:00

Beweging van het paard wel, maar de airbag ligt niet zoals het onder een zadel zit, de getekende lijn van de airbag loopt terug naar de rug van het paard. Het kussen ligt anders op het paard dan hoe dit lijntje het simplistisch laat zien. Juist waar dat lijntje op de rug ligt, heb ik twijfels over. Daar gebeurdt ook wat in de beweging, maar wat daar gebeurdt, dat kan ik hier niet uithalen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:04

Belker schreef:
Beweging van het paard wel, maar de airbag ligt niet zoals het onder een zadel zit, de getekende lijn van de airbag loopt terug naar de rug van het paard. Het kussen ligt anders op het paard dan hoe dit lijntje het simplistisch laat zien. Juist waar dat lijntje op de rug ligt, heb ik twijfels over. Daar gebeurdt ook wat in de beweging, maar wat daar gebeurdt, dat kan ik hier niet uithalen.

De airbags overlappen elkaar.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:07

Los daarvan, het lijntje gaat naar de bovenkant van de rug. Wat daar gebeurdt met lijntje tijdens de beweging is niet te zien.

De tekening zou anders opgezet moeten worden, dan zou die duidelijker zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:09

Misschien moet je Wow even mailen daarover.

Zijn er ook zulke onderzoeken van wolzadels?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:10

op die site staat een drukverdelingonderzoek van flair vs wol :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:15

Die zullen er niet zijn, ik ken ze niet en het interesseerd me ook niet. Daar gaat het ook niet om. We hebben het hier over WOW en mijn vraag over hoe de lucht zich verhoudt als het geen kant meer op kan.
Ik wil geen discussie over welk zadel het beste is lucht of wol, ik ben op zoek naar een afdoend antwoord, op mijn vraag.

Ik ga gelijk kijken Splinter

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:12

Belker, als er lucht wordt bijpompt gaat dat met een speciaal slangetje, volgens mij is het een soort van voetbal-ventiel idee? :P
Iig, er gaat geen zuchtje lucht uit :n Heb m'n zadel nu dik een jaar en er is nooit lucht uit gegaan :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:14

Patriciavt schreef:
Belker, als er lucht wordt bijpompt gaat dat met een speciaal slangetje, volgens mij is het een soort van voetbal-ventiel idee? :P
Iig, er gaat geen zuchtje lucht uit :n Heb m'n zadel nu dik een jaar en er is nooit lucht uit gegaan :)

Dat zeg ik ook niet en dat is ook niet mijn vraag.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:01

Belker schreef:
Die zullen er niet zijn, ik ken ze niet en het interesseerd me ook niet. Daar gaat het ook niet om. We hebben het hier over WOW en mijn vraag over hoe de lucht zich verhoudt als het geen kant meer op kan.

De lucht kan zich altijd verplaatsen omdat de kussens niet strak worden opgepompt.
Het zijn dus geen keiharde balonnen, maar er zit nog voldoende ruimte in voor luchtverplaatsing.
De kussens worden zodanig opgepompt dat de lucht echt een laagje vormt zodat de rug mooi vrij blijft..
Aan de hand van het model rug/bespiering wordt bepaald waar er iets meer/minder lucht in moet.
Dit wordt altijd gedaan onder de man om zo het zadel passend te krijgen onder het ruitergewicht.
Een zwaardere ruiter heeft bv net wat meer lucht nodig als een lichte ruiter.

Ik schrijf het een beetje onhandig, maar hoop dat je het snapt :o

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:47

Belker schreef:
Dat zeg ik ook niet en dat is ook niet mijn vraag.

Ow sorry :=
Ik heb je vraag niet goed gelezen :o
Als er mensen vragen hebben over de lucht is het vaak of het niet lekt :P

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:52

effe heel erg offtopic:

YES!! Mijn zadel gaat 25 okt. op de post vanuit Engeland, 4 nov. krijg ik 'm!! :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:21

Ik heb net met rijden tijdens het stappen even m'n hand onder m'n zadel gestopt, maar niets hard. "Veert" nog net zo.