Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:27

Wij hebben er twee geprobeerd. De ene zonder knop, de andere met en met luxe (maar achteraf onslimme) bontje; http://www.mijnalbum.nl/Foto-RUUTLOKX.jpg .
Ter vergelijking hadden we een española, een flexboom vaquera en twee ´engelse´ veelzijdigheidszadels.
Die laatste twee haden geen ons passende geometrie en lagen te ver op de schouders van de paarden voor gymnastische vrijheid. Die zijn gelijk doorgeschoven naar engelsen die paarden verhuren aan toeristen.

De stockzadels reden zálig doch zijn toch vlot verkocht want ze gaven teveel steun en stonden het ontwikkelen van een goede zit en techniek in de weg. Zelfs hier waren de poolies overdreven.
Ze zitten echter heel stevig dus en daarom zijn ze gretig overgenomen door..... engelsen. Die rijden er nog steeds mee en hun zit is ook nog steeds niet onafhankelijk van steunen, beugels en teugels.

Daarna hebben we een Barefoot, twee ´bareback´ modellen (met en zonder stijgbeugels) en een Malibaud gardian gekocht.
De bareback pads mogen de naam zadel niet hebben, zijn duidelijk niet voor rijden maar wel zinvol voor kortdurende gymastische oefeningen in de picadero.
De Barefoot werd door de paarden overduidelijk níet gewaardeerd en is weer verkocht.

De Malibaud was voor ons de weg om te gaan doch ík had de española nodig als overgangsmodel :o
De española is een ont-zet-tend fijn zadel; hét veelzijdige zadel van ´a-la-brida´; http://www.mijnalbum.nl/Foto-OZEEDO8P.jpg
Zonder dit vergevingsgezinde zadel zou ik nooit naadloos van ´a-la-jineta´ naar de Malibauds zijn gekomen, laat staan naar het ecuyer model daarvan.

Moraal van dit verhaal; elluk voordeel hep zu eiguh nadeel.
De poolies van de stock geven écht veel steun. Dat is heel fijn als je dat wil doch voorkomt ook de noodzaak om het zélf zonder te kunnen dus een nadeel als je dát wil :D

Let als je aan stockzadel koopt HEEL goed op.
De oorspronkelijke is gebaseerd om het engelse cavalleriezadel met twee panelen.
Veel aanbod heeft een ´engelse´ veerboom op dikgevulde kussens.
Dit geeft en andere zit en stijl.
Het is maar wat je wil doch let wel op dat je krijgt wat je denkt.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:22

Oke super bedankt!
Het is voor een nog in te rijden hengst dus een stevige zit is vooral in het begin mooi genomen. Ik rij zelf ook veel met barebackpad en er zal ter zijner tijd ook een tweede zadel bij komen met een onafhankelijkere zit. Dus ik denk niet dat het heel gevaarlijk zal zijn voor mijn onafhankelijke zit.

Ik informeren bij horseman op wat voor boom het zadel gebouwd is en of het uberhaupt wel voor een smaller paard geschikt is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:39

Huertecilla schreef:
... en twee ´engelse´ veelzijdigheidszadels.
Die laatste twee haden geen ons passende geometrie en lagen te ver op de schouders van de paarden voor gymnastische vrijheid.

.

Wat ik zie is dat Engelse zadels idd snel wat minder schoudervrijheid geven (maar niet altijd natuurlijk ;-) ). M.n. korte arabierruggetjes zijn moeilijk passend te maken onder een Engels zadel, tenzij je er 2 a 3.000 euro tegenaan gooit.
Maar misschien ligt dit aan mij?

Hoe ziet de boom van een GM er eigenlijk uit? Ik begreep dat deze boom een combinatie is van Engels x Western?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:52

scoxxx schreef:
Huertecilla schreef:
... en twee ´engelse´ veelzijdigheidszadels.
Die laatste twee haden geen ons passende geometrie en lagen te ver op de schouders van de paarden voor gymnastische vrijheid.

Wat ik zie is dat Engelse zadels idd snel wat minder schoudervrijheid geven (maar niet altijd natuurlijk ;-) ).

Per definitie altijd Scoxxx.
Een kenmerk van ´engels´ is de veerboom, niet het uiterlijk.
Die veerboom is zo, met een omgekeerde V op de schouder en lus onder de zit, ontworpen als deze is om deze ver naar voren te kunnen leggen.
Wanneer een zadel met deze boom verder naar achter gaat is de boom niet geschikt voor de plek want verkeerd van vorm.
Een ´engels´ zadel wat correct op de zadelplek van het paard ligt heeft óf geen veerboom óf ligt met een voor de rugvorm op die plaats verkeerde boom op de rug.

Jouw opmerking is mogelijk veroorzaakt doordat het begrip ´engels´ veelal kant noch wal raakt én veel zadels puur verkeerd zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:58

@ HC: ah thanks.... duidelijk inderdaad. De omgekeerde V-vorm dus op de schouders als kenmerk!
Weet jij wellicht of GM ook een omgekeerde V-vorm hanteert in de boom?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:09

scoxxx schreef:
M.n. korte arabierruggetjes zijn moeilijk passend te maken onder een Engels zadel, tenzij je er 2 a 3.000 euro tegenaan gooit.
Maar misschien ligt dit aan mij?

Een ´engels´ zadel is juist zeer geschikt voor de arabier omdat het zadel bedoeld is om ver naar voren te liggen.
De vraag is of die ligging en het type passen bij het gebruiksdoel.
Voor endurance is het geen ideaal type boom en geen ideale ligging. Zie de site van Gaston Mercier.

Bij endurance op een arabier heb je drie complicerende factoren.
- de rug van dit ras is minder geschikt voor het dragen van gewicht
- het gebruik vraagt een vrij bewegende schouder
- de zadelplek is door een relatief korte rug en een klein paard niet lang

Dit beperkt je in het draagvlak terwijl het wél nodig is.
Je moet de beschikbare ruimte dus optimaal benutten en zelf zo weinig mogelijk wegen.
De enie speelruimte die je hebt is dat er realtief minder laterale bewegingsvrijheid van het zadel gevraagd wordt omdat de rug van de aarbier relatief stijl is en endurance relatief minder extreme lateraal gymnatische toeren eist.

De beste oplossingen komen van Gaston Mercier.
Een goedkoper alternatief biedt Zaldi. Die hebben een model waar ze de rechten op naamgebruik van Miguel Vila Urbach voor betalen; http://www.trekkingsaddles.com/html2006 ... i-vila.htm
Een echt prima zadel zonder meer, doch logischerwijze geen Gaston Mercier.

Deze zin spreekt boekdelen: ´we durven wel te zeggen dat het 't beste endurancezadel is in haar prijsklasse´
Ik onderschrijf dit met overtuiging ;)
Als ik de Zaldi Villa zou hebben, zou ik er een CorrecTor onder leggen bijvoorbeeld en bij Gaston Mercier een superdek van hem.´

Oh, en ze zijn beiden niet ´engels´ maar specifieke endurance zadels.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-10-09 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:12

scoxxx schreef:
@ HC: ah thanks.... duidelijk inderdaad. De omgekeerde V-vorm dus op de schouders als kenmerk!
Weet jij wellicht of GM ook een omgekeerde V-vorm hanteert in de boom?

Als je serieus geïnteresseed bent in GM neem dan met bv. Greendistance conatct op of direct met GM.
Het loont met een dergelijke uitgave de moeite om te weten wat je koopt.
GM staat op verschillende beurzen en je zal het aanwezige personeel blij verrast vinden als je met enig inzicht naar hun toegevoegde waarde vraagt.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:13

Huertecilla: haha ja dat is ook zo. In Tunesie is het misschien wat minder professioneel, maar realiseer me steeds vaker dat veel mensen toch op bepaalde punten een stuk respectvoller met hun paard omgaan (buiten het toerisme dan).

Bandida: hehe, ze leren het nog wel eens he!

Caj, zeker mooi zadel, haha er kan idd van alles in. Een zak friet zou ook best passen :)

Iemand een tip voor een goede winkel waar ze iberische zadels verkopen? Bestellen gaat niet lukken, ben maar een paar dagen in NL. In de randstad zit niets??

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:42

Jazeker, www.animoruitersport.nl heeft een heel uitgebreid assortiment. Heb er net naar portugese zadels zitten kijken (naar aanleiding van een opmerking van HC uit een ander topic).
Ik zie door de (zadel)bomen echt het bos niet meer en weet niet welke richting ik op moet met m'n korte brede 'holle' Merensrug.
Ik overweeg om een mevrouw met d'r Vaguera zadel langs te laten komen om te zien hoe dat ligt, zadel is 55cm lang maar ik ga er van uit dat dat de voorkant van't zadel verder naar voren ligt dat waar ik gemeten heb.
Stocksaddle en iets iberisch heb ik dan ook nog in m'n kop. Maliboud gaat em niet worden en als ik iets vergelijkbaars wil dan moet het op maat gemaakt en daar hebben we nu de centen niet voor... En dan heb je ook nog de handicap dat je het zadel niet eens op je eigen paard kunt uitproberen omdat je dat zadel juist nodig hebt om hem in te rijden. Fijn...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:45

Vond dit er ook nog wel interessant uit zien:
Spaans zadel model Riaño
Afbeelding

Maar de Alta Escuela is misschien ook wel een goeie optie... mits wijd genoeg natuurlijk.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:01

Ja Animo is idd goed, heb wel eens een hoofdstel bij hen besteld en dat ging al perfect. Ze hebben een flink aanbod ook. Maar ik zit er dus ook mee, paardje heeft ook een korte rug, en een enigzins hoge schoft, heb het idee dat veel spaanse zadels daar toch een beetje op zouden liggen dan..
Dit is m'n paardje:
Afbeelding
wat denken jullie ervan?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:06

Wel een vrij hoge schoft (en atrofie op de schouders?) maar wel een mooie rechte rug (die van mij is kort en heeft ook nog es een 'holle' rug door die hoge billen van 'em) en niet te breed ook, daar moet volgens mij zat op te vinden zijn. Ik heb juist 't idee dat veel iberische zadels best ruim zijn op de schoft. Kijk maar naar dat plaatje van't spaanse zadel wat ik hier boven gezet heb. Ik denk dat je er alleen goed op moet letten dat het zadel niet te breed is en over de schouder gaat zakken, denk dat jij daar met jouw paardje eerder last van hebt dan dat er er - bij de juiste breedte - niet genoeg schoftruimte zou zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:40

Francis schreef:
Wel een vrij hoge schoft (en atrofie op de schouders?)

Is héél typisch voor de Tunesische berber.
Oude afbeeldingen van een eeuw en meer terug geven eenzelfde bouw weer.
De ´Berber´fokkers in west-europa welke het ras ´geadopteerd hebben, hebben laten ´erkennen´ en een stamboek bijhouden streven naar wat zijn mooier vinden en dus beter noemen.
het is ook hilarisch dat het stamboek inmiddels gesloten is voor importen. Import in de zin van inschrijven van paarden uit NoordAfrika zonder erkend afstammingsbewijs....
Echt typerend voor de westerse arrogantie en :$ belangen.
De berber als ras is minimaal vanaf 2500 bc tot en met nu rastypisch bewaard gebleven. Dat gaat men nu verbeteren _O-
Verbeteren = veranderen = verlies van rastype.

Je zal hier in het westen geen producten van moderne verbeterde berber-fok treffen welke lijken op het paard van Lakshmi wat exact is zoals veel oude fotos en gravures.
Top Lakshmi, zo´n typische Tunesische berber.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:24

Ik vind de spaanse en portugeese zadels ook heel mooi, maar ik denk dat dat haast onmogelijk word om op mijn paard te leggen. Ik zal eens kijken of ik een foto heb waar zijn bouw goed op te zien is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N6ZYPLHR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-K4UQ3BK7.jpg

Dit zijn de enige twee foto's die ik op dit moment heb aangezien mijn laptop stuk is.
Deze komen nog uit de verkoop advertentie in Juni.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:24

Jij bedoelt dat die schijnbare atrofie (kan het slecht zien op de foto maar hij lijkt echt 'deuken' naast de schoft te hebben) rastypisch is HC? Ok, dat kan natuurlijk... maakt het zadel aanmeten er niet makkelijker op denk ik maar 't is een gegeven waar je gewoon rekening mee moet houden. Bolle ronde schouders is trouwens net zo lastig heb ik ervaren dus wat dat betreft maakt 't ook niks uit.

Ik geef het maar weer even op, zit al weer veel te lang achter dit flaptopding naar zadels te staren. Ik ga een pony klei-vrij maken, Josfoto komt mooie herftsplaatjes schieten en daar komt lekker helemaal geen zadel, hoofdstel of halster aan te pas, mooi 'vrije' foto's op de boswei van een pony die mooi is in al z'n ruwheid.
Grappig hoe een mens kan veranderen. Hoe gaaf vond ik m'n strak getoiletteerde Showpaint altijd (en nog trouwens hoor) en hoe ontzettend gaaf vind ik m'n Merens nu hij weer in wintervacht compleet met baard en woloren komt. Wat zou het gaaf zijn die ruwe bolster ooit te kunnen rijden...

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:30

Hmmm ik herinner me lange buitenritten op een spaans zadel met bontje... Ow wat zit dat toch goddelijk! En voordeeltje: paard kon de trucendoos opentrekken, maar ik zat stevig. Dus wat dat betreft snap ik de vriend van de ts wel hoor :j

Maar eerste vereiste is natuurlijk dat paardlief het fijn vindt.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:43

er staat op marktplaats ook weer een leuk zadel.

westernzadel spaanse merk uit california

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:46

Francis schreef:
Jij bedoelt dat die schijnbare atrofie (kan het slecht zien op de foto maar hij lijkt echt 'deuken' naast de schoft te hebben) rastypisch is HC?

Is niet meer of minder dan hoge uitsteeksels aan de wervels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:06

Imitador schreef:
Hmmm ik herinner me lange buitenritten op een spaans zadel met bontje...

Ik weet niet wat voor type je bedoelt.

Het hier in het zuiden typische zadel is het vaquera-zadel wat hand in hand gaat met de doma vaquera die hier iedereen rijdt.

Dat vaquera zadel is een zadel wat de vriend van Bandida níet wil.
Het is een feautuil, een woonzadel wat helemaal goed is voor paard en ruiter als je dag in dag uit dagenlang op het paard zit.
Het inherente nadeel is dat het minder communicatie tussen ruiterkont/-benen en paard toestaat.
Bij het stierenvechten te paard zoals dat na WO2 in Spanje weer uit Portugal is overgekomen, rijden de spaanse rejoneadores met een behoorlijk veranderde, zeg maar verportugeeste, versie van de vaquera.
Deze wordt wat de steunen betreft ´mixta´ genoemd. Wil je echt meer contact, dan moet je een versie met een ´uitsparing´ in de onderbouw zoeken.
Wij hebben een traditionele vorm op een rejoneador onderbouw door Sayra Armenta.
Het is ideaal voor een feria/fiesta maar geen ´dressuur´-zadel.

Op de site van Paco Hermoso de Mendoza http://www.pablohermoso.net/tienda.htm
staat een zadel te koop http://www.pablohermoso.com/catalogo/images/silla.jpg wat een portugese dressuur-versie van de vaquera genoemd kan worden:
´Silla de montar mixta, talla mediana, mezcla de estilos vaquero y portugués. Es una montura mucho más ligera que la vaquera aunque respeta bastante sus formas pero es más cerrada al estilo de las portuguesas.´

Het vaquera-zadel leidt verder een beetje aan hetzelfde als de ´engelse´ zadels. In overgelijkbaar minder mate maar ook hier is door de groei van de hobbymarkt het zadel ook in niet functionele versies verkrijgbaar. Ze komen in toenemende mate ook uit het India en het verre oosten.
Er is veel kaf onder het koren op de markt.

Ik denk dat de Riano een prima keuze is welke ontwikkeling ondersteunt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:32

Zo, even thuis voor koffie en toiletbezoek voor ik weer richting wei moet voor de hoefsmid. :D Ik krijg echt zúlke gave foto's van Ben!

Dus maak ik uit jouw verhaal goed op dat het vaquera zadel perfect voor trektochten is maar minder/niet voor gymnastiseren? Zoiets vermoedde ik inderdaad al wel, ik had ook al wel wat reserves over het zadel. Vermoed ook dat het net wat te 'rigide' is om geschikt te zijn voor een PTV.
Toch fijn HC, dat soort 'zadelbesprekingen' van jou, hoef ik het wiel niet helemaal zelf uit te vinden, ik begeef me nu toch weer in een vrij onbekende sector qua zadels en vind maar eens iemand die er verstand van heeft hier. Ben al zo de boot in gegaan met mensen die goed bekend zouden staan maar dan toch weer net niets of niet voldoende kennis hadden van de zadels waar het mij om ging (westernzadels toen dus).
Wat zou jouw advies zijn voor zadel als je mijn wensen en de eisen die mijn paard stelt samen vat? Ik nijg nu naar 't alta escuela zadel, ben bang de de riaño ook te lang zal zijn, hij oogt in ieder geval vrij lang. Heb Animo wel al gemailt voor exacte lengtes van de zadels, maar dat blijft toch relatief omdat het ook afhankelijk is hoe het op de rug ligt. Heb al gemerkt dat een zadel wat op papier te lang zou zijn toch beter (maar niet ideaal natuurlijk) kan liggen dan een zadel wat qua centimeters zou moeten passen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:38

nieuwe van Gaston Mercier vind ik wel erg mooi :) maar ff een blond vraagje rij je nu ook anders op zoon zadel? of is het te vergelijken met engels of western?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:48

Inderdaad Francis, de vaquera is ideaal voor lang in het zadel dus trektochten.

Ik weet niet echt hoe jij rijdt en niet hoe je wil gaan rijden. Dát zijn de belangrijkste criteria. Het zadel in de juiste maat is daarbij altijd wel te vinden.

Bv. de rejoneo van PH is in totaal 53 cm. lang, doch door de afgeronde kussens is het draagvlak slechts zo´n 45 cm. lang en door de constructie van die kussens op een zadelplek vanaf pakweg zo´n 40 cm. te gebruiken.
Kun je nagaan, dan heb je het over een vaquera!
Portugesas kan je nog korter vinden als dat nodig is.

De Riano van Marjoman is van een vrij grote zadelmaker, net als Zaldi. Dat moet je zien als confectie, voor modaal, dus met relatief weinig in de grootste en kleinste maten. Toch kan je zelfs daar verschillende modellen in verscillende breedtes en lengtes vinden.
Er is echt heel veel.
Je moet maar eens door de zadelcatalogus van Zaldi http://www.zaldi.com/index3.html klikken wat daar aan zadeltypes gemaakt wordt in ´confectie´.
Ze kunnen de meeste van die zadels ook op bestelling op afwijkende maat bouwen.
Bepaal wat je wil en het is er echt.

@Alexandra; de manier van rijden vs. verschillende soorten zadels is uitgebreid aan bod gekomen. Gewoon even doorlezen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:58

Huertecilla schreef:
Imitador schreef:
Hmmm ik herinner me lange buitenritten op een spaans zadel met bontje...

Ik weet niet wat voor type je bedoelt.

Het was een alta escuela met losse bonthoes...

edit: nu ik de plaatjes van zadels vergelijk op internet, is het iets geweest dat tussen een portugees en spaans zadel inzit. Wel wat eenvoudiger qua versieringen, maar een wat langere 'rand' aan de voorkant dan een spaans zadel, maar weer niet zo lang zoals sommige portugese zadels. Een beetje zoals de Zaldi Mixta.

Maar goed, lekker boeiend ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:12

Hier het zadel waarmee ik de weg naar ´a-la-brida´ ben begonnen:
http://www.hermanosgomez.com/sp/venta-t ... gomez.html

Van de gebroeders Goméz: http://www.hermanosgomez.com/sp/venta-t ... illas.html

@Imitador: de Alta Escuela is inderdaad comfortabel en fijn. Omdat het een suede zit heeft is een overtrek zinvol voor buitenritten.
Het is alleen in detail anders dan het model bekend als española.

De paardzijde van de iberische zadels is in de regel érg vriendelijk voor de paardenrug met een riant draagvlak waarvan de randen niet kritisch zijn mbt. maatvoering tov de zadelpek.
Deze zadels zijn bedoeld om zonder (of met dun zweet-) dekje op het paard te liggen en wel één paard opdat de kussens zich naar de rug van het paard kunnen vormen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:16