Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sannum schreef:Weet je wat ik nou het meest bijzondere vind? Het is een oneindige discussie over wat wel en wat niet goed is voor een paard, en wat het meest natuurlijke is.
Volgens mij he.. Hoor je van nature helemaal niet op een paard te zitten. Het zijn dieren, die lekker met z'n allen een gezellig paardenbestaan moeten leven.
Dus eigenlijk moet je helemaal niet op z'n rug gaan zitten, en hem lastig vallen met allerlei kunstjes.
Toch???
Even heel erg kort door de bocht misschien, maar feitelijk gezien is het zo. Iedereen heeft z'n eigen manieren om zo'n wild beest te 'temmen'. Want dat is wat we doen, ik heb nog nooit een paard gezien wat zich aan een mens heeft aangeboden om op zijn rug te mogen klimmen er er vervolgens rondjes mee te gaan lopen op het tempo dat de mens wil.
AdindaPony schreef:Sannum schreef:Weet je wat ik nou het meest bijzondere vind? Het is een oneindige discussie over wat wel en wat niet goed is voor een paard, en wat het meest natuurlijke is.
Volgens mij he.. Hoor je van nature helemaal niet op een paard te zitten. Het zijn dieren, die lekker met z'n allen een gezellig paardenbestaan moeten leven.
Dus eigenlijk moet je helemaal niet op z'n rug gaan zitten, en hem lastig vallen met allerlei kunstjes.
Toch???
Even heel erg kort door de bocht misschien, maar feitelijk gezien is het zo. Iedereen heeft z'n eigen manieren om zo'n wild beest te 'temmen'. Want dat is wat we doen, ik heb nog nooit een paard gezien wat zich aan een mens heeft aangeboden om op zijn rug te mogen klimmen er er vervolgens rondjes mee te gaan lopen op het tempo dat de mens wil.
daar heb je een punt

Er zijn namelijk zoveel dingen in de paardensport nutteloos, maar je kunt er uiteindelijk toch niks aan veranderen, want het gaat nu eenmaal zo. 
Sannum schreef:Ik zit zelf ook net zo goed iedere dag op de rug van een paard hoor, maar vind dit van die eindeloze discussies, waarin iedereen vind dat hij/zij het het beste doet voor zijn of haar paard. Het nut van een stang en trens is volgens mij onderhand wel duidelijk. Degenen die het willen gebruiken gebruiken het, degenen die dat niet willen niet.
) 
JoviBan schreef:Bovendien:
Wie kent de binnenkant van de mond van z'n paard?
Wie heeft de mond dusdanig geïnspecteerd dat ie weet wat er in de mond gebeurt zodra er een bit (of twee) in zit?
Wie weet wat er in de mond gebeurt wanneer er met dat bit ingewerkt wordt?
Wie is werkelijk op de hoogte van deze zaken:
Hoe dik en hoe lang is de tong?
Hoe is de bouw van de onderkaak (is de onderkaak breed en diep genoeg om de tong in te kunnen opbergen, of is de onderkaak smal zodat het bit op de tong drukt of knelt?
Hoe is het wangslijmvlies; dik, dun, weinig, overmatig (en lopen ze over op de lagen, waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft)?
Waar zit de hechting van de voorste en achterste tong en ligt het bit niet net op die (gevoelige) plek?
Heeft je paard een korte of een lange mondspleet en weet je dus hoe hoog of laag je het bit in moet hangen?
Hoe is het rooster? (een laaghangend rooster is pijnlijk met een bit in), oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel.
Heeft je paard (blinde) wolfskiesjes en/of hengstentanden? Ook deze kunnen zeer pijnlijk zijn met bit in.
Etcetera.
De meeste mensen hebben geen idee hoe de mond van hun paard er van binnen uit ziet.
En toch stoppen ze er een bit in (en het liefst twee, want dat geeft je "status") en rijden ze met het bit, zonder te weten hoe dit bit in die betreffende mond inwerkt. Terwijl een bit gewoonweg maatwerk is, net zoals een zadel dat is.