Stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:47

Nee, ik ook niet. Maar ik rijd die rondjes graag en ik wil dat mijn paard daarbij zo min mogelijk hinder ondervindt van dingen die hem pijn kunnen doen (fysiek of geestelijk) Laten we wel wezen: als er geen mensen zouden zijn die paardrijden zou mijn paard ook nooit gefokt zijn, en dus niet bestaan :Y)

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:51

ik heb niets tegen de stang en trens, maar het moet wel door de juiste persoon worden gedaan wie er mee rijd.
mij hoef je er nog niet mee te laten rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:59

Ik ben de term 'natuurlijk' hier nog niet tegengekomen hoor. ;)

Maar als ik zonodig op de rug van mijn paard wil zitten en met haar wil samenwerken omdat ik dat leuk, nodig of belangrijk vind, dan wil ik dat zo zacht, vriendelijk, geduldig en respectvol mogelijk doen.
En dat houdt onder andere in: geen ijzerwerk in haar mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:03

Tja, en zo wil de andere ruiter weer geen gesjor aan de neus of druk achter de oortjes... paarden zijn zo makkelijk, ze passen zich aan. Te veel soms :(:)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:10

Sannum schreef:
Weet je wat ik nou het meest bijzondere vind? Het is een oneindige discussie over wat wel en wat niet goed is voor een paard, en wat het meest natuurlijke is.

Volgens mij he.. Hoor je van nature helemaal niet op een paard te zitten. Het zijn dieren, die lekker met z'n allen een gezellig paardenbestaan moeten leven.
Dus eigenlijk moet je helemaal niet op z'n rug gaan zitten, en hem lastig vallen met allerlei kunstjes.

Toch???

Even heel erg kort door de bocht misschien, maar feitelijk gezien is het zo. Iedereen heeft z'n eigen manieren om zo'n wild beest te 'temmen'. Want dat is wat we doen, ik heb nog nooit een paard gezien wat zich aan een mens heeft aangeboden om op zijn rug te mogen klimmen er er vervolgens rondjes mee te gaan lopen op het tempo dat de mens wil.

daar heb je een punt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:11

AdindaPony schreef:
Sannum schreef:
Weet je wat ik nou het meest bijzondere vind? Het is een oneindige discussie over wat wel en wat niet goed is voor een paard, en wat het meest natuurlijke is.

Volgens mij he.. Hoor je van nature helemaal niet op een paard te zitten. Het zijn dieren, die lekker met z'n allen een gezellig paardenbestaan moeten leven.
Dus eigenlijk moet je helemaal niet op z'n rug gaan zitten, en hem lastig vallen met allerlei kunstjes.

Toch???

Even heel erg kort door de bocht misschien, maar feitelijk gezien is het zo. Iedereen heeft z'n eigen manieren om zo'n wild beest te 'temmen'. Want dat is wat we doen, ik heb nog nooit een paard gezien wat zich aan een mens heeft aangeboden om op zijn rug te mogen klimmen er er vervolgens rondjes mee te gaan lopen op het tempo dat de mens wil.

daar heb je een punt

zeg dat wel

e_horse

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:21

Dat heeft niks te maken met het onderwerp..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:23

wel een beetje' ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:43

Ik vind anders geen aansluiting aan de vraag waar een stang en trens voor dient en wat het nut is van een dubbele optoming ;)
Het heeft echt niks te maken met het onderwerp, want uiteindelijk zal alles wat gerelateerd is aan het hebben en houden van paarden aan deze uitspraak gekoppeld kunnen worden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:44

dat zal, maar waar wij het over hebben, dat het nutteloos is,..heeft ook niks met de vraag van de TS te maken ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:50

Nee het gaat hier inderdaad nogal offtopic, waardoor ik me ook terug getrokken had uit de discussie ;) Er zijn namelijk zoveel dingen in de paardensport nutteloos, maar je kunt er uiteindelijk toch niks aan veranderen, want het gaat nu eenmaal zo.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:02

Zelf rijd ik ook met s&t en ik denk als je er echt een goede discussie van wilt maken moet iedereen een keer met s&t gereden hebben anders kan je er niet over oordelen. Het is inderdaad om de hulpen te verfijnen en je hebt zoveel stangen net als met gewone bitten, heel vriendelijk en heel onvriendelijk. Het maakt niet uit wat je in je paard z'n mond hangt als je zelf niet vriendelijk of rustig bent met je hand, dan kan je er nog zo'n dik bit in hangen maar dan is het nog niet vriendelijk. Ik denk dat je eerst zelf de ervaring moet hebben met s&t wil je hier uitspraken over doen. En natuurlijk ook naar je paard kijken want ieder paard is verschillend dus gewoon niet direct zo snel oordelen dat het onvriendelijk is!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:06

Ik heb wel eens met s&t gereden. En het zag er niet uit, zo jammer dat ik niet wist wat ik moest doen :+

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:38

Dat je idd niet op een paard hoort te zitten is een punt.. maar als we dat dan toch zo nodig willen waarom dan niet zo gemakkelijk mogelijk om het voor hun ook fijn te houden ;)

S&T daar hoef je mij niet mee aan het werk te zetten ik vind dat mijn paard beter op alleen de trens loopt dus waarom die stang erbij inhangen. Ik ben het wel eens met een vriendelijke stang want een paardje dat ik ken word op westernmanier gereden met alleen stang een hele vriendelijke. Maar toch hoeft van mij het S&T niet

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:56

Ik zit zelf ook net zo goed iedere dag op de rug van een paard hoor, maar vind dit van die eindeloze discussies, waarin iedereen vind dat hij/zij het het beste doet voor zijn of haar paard. Het nut van een stang en trens is volgens mij onderhand wel duidelijk. Degenen die het willen gebruiken gebruiken het, degenen die dat niet willen niet.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:45

Sannum schreef:
Ik zit zelf ook net zo goed iedere dag op de rug van een paard hoor, maar vind dit van die eindeloze discussies, waarin iedereen vind dat hij/zij het het beste doet voor zijn of haar paard. Het nut van een stang en trens is volgens mij onderhand wel duidelijk. Degenen die het willen gebruiken gebruiken het, degenen die dat niet willen niet.

Inderdaad. En zoals ook al eerder in dit topic is genoemd: Iedereen gaat met een eigen manier om met een paard en gaat echt niet elke dag heen met het idee, hoe kan ik mijn paard zo veel mogelijk afmatten vandaag.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:51

ja inderdaad.. ik kan me niet voorstellen dat mensen naar hun paard gaan van hoe kan ik hem zo veel pijn doen? iedereen wil het beste voor zijn paard en niet ieder paard is even makkelijk! Dat is zo jammer dat mensen vergeten dat er ook 'minder' leuke paarden tussen zitten.. Denk maar niet dat er op de grote stallen alleen maar leuke paarden staan en dan wil je echt niet weten wat daar gebeurd! mjah dat zullen de meesten van jullie wel weten..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:54

Wat is in vredesnaam de link tussen s&t en "minder leuke paarden"?

Er zullen heus weinig mensen zijn die hun paard opzettelijk pijn willen doen... maar hoe veel mensen zijn er wel niet die geen idee hebben hoe hun bit inwerkt, of die wat gebruiken omdat iedereen die ze kennen dat heeft, of die het gewoon niet interesseert? Of die hun winstpunten belangrijk genoeg vinden om concessies te doen aan het welzijn van het paard? (niet persé met s&t natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook van die types waarvan het paard absoluut niet met vriendjes in de wei mag, hij zou zich eens kunnen bezeren, en voor wie "paard naar buiten" een kwartiertje in de stapmolen betekent :\ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:04

Bovendien:
Wie kent de binnenkant van de mond van z'n paard?
Wie heeft de mond dusdanig geïnspecteerd dat ie weet wat er in de mond gebeurt zodra er een bit (of twee) in zit?
Wie weet wat er in de mond gebeurt wanneer er met dat bit ingewerkt wordt?

Wie is werkelijk op de hoogte van deze zaken:

Hoe dik en hoe lang is de tong?
Hoe is de bouw van de onderkaak (is de onderkaak breed en diep genoeg om de tong in te kunnen opbergen, of is de onderkaak smal zodat het bit op de tong drukt of knelt?
Hoe is het wangslijmvlies; dik, dun, weinig, overmatig (en lopen ze over op de lagen, waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft)?
Waar zit de hechting van de voorste en achterste tong en ligt het bit niet net op die (gevoelige) plek?
Heeft je paard een korte of een lange mondspleet en weet je dus hoe hoog of laag je het bit in moet hangen?
Hoe is het rooster? (een laaghangend rooster is pijnlijk met een bit in), oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel.
Heeft je paard (blinde) wolfskiesjes en/of hengstentanden? Ook deze kunnen zeer pijnlijk zijn met bit in.
Etcetera.

De meeste mensen hebben geen idee hoe de mond van hun paard er van binnen uit ziet.
En toch stoppen ze er een bit in (en het liefst twee, want dat geeft je "status") en rijden ze met het bit, zonder te weten hoe dit bit in die betreffende mond inwerkt. Terwijl een bit gewoonweg maatwerk is, net zoals een zadel dat is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:11

ik ben daarvan op de hoogte en 2 bitten liggen over het algemeen scheef in de mond en is daardoor niet juist om te gebruiken. Je richt met een stang en trens ook veel schade aan en maakt veel levend weefsel dood op de plekken waar de stang ligt.

Ik vind het zowieso een gang van zaken dat ik zeg van tja als jij S&T wilt gebruik het dan. Maar ik weet veel voor en na delen en de voordelen komen nog lang niet bij alle nadelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:16

Oei, dat weet ik inderdaad niet JoviBan, toen de tandarts er was heb ik wel een blik in mijn ros z'n muil geworpen maar wat bit betreft had ik geen idee waar ik op moest letten. Het is meer door trial and error dat ik erachter kwam op wat voor bit hij het minst onfijn (dus zonder te hangen of zonder onrustig met zijn tong te worden) rondloopt. Sommige mensen zullen het niet met me eens zijn dat dat een heel dun bitje (myler) is, dat ik afwissel met een "dierenbeulenbit" (kimblewick) Mijn paard geeft aan dat hij geen dik bit, en al helemaal geen enkelgebroken exemplaar, kwijt kan, te weinig ruimte, met zo'n bit wil hij steeds zijn mond open doen of smijt hij zijn tong overboord. Als ik zo'n dressuurstang bekijk ziet dat er toch wel heel dik uit, mocht ik ooit om wat voor reden dan ook voor een paard een scharenbit "nodig" hebben dan zou ik in ieder geval met een dunnetje beginnen, maar eigenlijk zou ik dan liever verder zoeken naar een paard dat zo'n bit niet nodig heeft. Aangezien ik zo'n bit niet wil misbruiken en ik van mezelf weet dat ik nogal de neiging heb om te veel met mijn handen te doen :o

Dus het blijft per combinatie verschillend. Er zullen heus ook paarden zijn die je prima met s&t rond kunt sturen, maar of "prima" ook hetzelfde is als "beter"?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:18

JoviBan schreef:
Bovendien:
Wie kent de binnenkant van de mond van z'n paard?
Wie heeft de mond dusdanig geïnspecteerd dat ie weet wat er in de mond gebeurt zodra er een bit (of twee) in zit?
Wie weet wat er in de mond gebeurt wanneer er met dat bit ingewerkt wordt?

Wie is werkelijk op de hoogte van deze zaken:

Hoe dik en hoe lang is de tong?
Hoe is de bouw van de onderkaak (is de onderkaak breed en diep genoeg om de tong in te kunnen opbergen, of is de onderkaak smal zodat het bit op de tong drukt of knelt?
Hoe is het wangslijmvlies; dik, dun, weinig, overmatig (en lopen ze over op de lagen, waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft)?
Waar zit de hechting van de voorste en achterste tong en ligt het bit niet net op die (gevoelige) plek?
Heeft je paard een korte of een lange mondspleet en weet je dus hoe hoog of laag je het bit in moet hangen?
Hoe is het rooster? (een laaghangend rooster is pijnlijk met een bit in), oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel.
Heeft je paard (blinde) wolfskiesjes en/of hengstentanden? Ook deze kunnen zeer pijnlijk zijn met bit in.
Etcetera.

De meeste mensen hebben geen idee hoe de mond van hun paard er van binnen uit ziet.
En toch stoppen ze er een bit in (en het liefst twee, want dat geeft je "status") en rijden ze met het bit, zonder te weten hoe dit bit in die betreffende mond inwerkt. Terwijl een bit gewoonweg maatwerk is, net zoals een zadel dat is.

Het wordt inderdaad tijd dat wij mensen ons eens meer af gaan vragen en onderzoeken
:)*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:19

Voorstel: zodra er het nodige is onderzocht een verplichte cursus voor alle paardenhouders, of op z'n minst een demo op Horse Event :Y)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:26

Een bit in je paard zijn mond maakt niet uit zolang je zelf het bit niet sterk maakt kan je alles der in hangen. Zo reed ik mijn friese merrie van 4 een tijdje op pelham buiten omdat ze sterrk was. En nu loopt ze weer met enkelgebroken. Alleen bij een stang en trens is het zo dat hij ontiegelijk snel scheef zit en dat tast je paard zijn mond aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:26