Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:19

Mijn pony gaat nooit met halster de wei op! Ik wil dit gewoon liever niet. Ze komt altijd naar je toe, en zo niet, dan is ze erg makkelijk te pakken, dus ik vind het niet nodig.

Straks op de pensionstal moet het eigenlijk wel, maar ik ga proberen te regelen dat ze het halster af laten, en dat ik haar dan zelf uit de wei haal s'avonds (Anders doen de staleigenaren dit)

Farfalla_

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:49

Mijn paard staat altijd zonder halster in de wei. Hij komt altijd naar je toe, het enige waar ik wel een beetje mee zit: wat als hij uitbreekt, zal hij dan ook nog zo goed naar je toekomen als in de wei?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:52

Zo'n verhaal als in de beginpost zou ik mijn stalhouder wel eens willen vertellen. Die wil nl perse dat ze op de dagen dat hij binnenhaalt met halster omstaan omdat hij het een heel werk vind al die halsters om te doen! Ik doe ze ook altijd af. Sowieso krijgen ze snel kale plekken van het halster en gaat het met warm weer eronder zweten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:16

Heel simpel; stalhouders die volhouden dat dat moet een contractje laten tekenen dat bij verwonding of erger van een paard door het moeten dragen van een halster alle kosten van DA, etc. , + smartgeld voor zijn/ haar rekening komen.
Stalhouder wil dat dus mag deze ook het risico dragen!

Als ze daar geen zin in hebben moeten ze geen paarden in pension willen hebben, dan gaat het ze blijkbaar alleen erom dat ze hun zakken kunnen vullen.
Ik zou persoonlijk niet snel op zo'n stal gaan staan, vraag me dan altijd af waar ze nog meer "makkelijk" in zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:31

Mij ponys staan ook nooit met halster om in stal of in de wei. In de winter wordt het halster nog weleens omgelaten met binnen en buiten zetten door anderen, ik haal ze altijd zo snel mogelijk af! Vindt het altijd zo'n eng idee en gezicht..en zo zie je maar weer, het gaat te vaak verkeerd, misschien zouden ze bij de verkoop van halsters erbij moeten zeggen dat het niet om kan blijven in de wei of stal, er zijn veel mensen die zich er echt niet bewust van zijn.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:56

ElCid schreef:
Heel simpel; stalhouders die volhouden dat dat moet een contractje laten tekenen dat bij verwonding of erger van een paard door het moeten dragen van een halster alle kosten van DA, etc. , + smartgeld voor zijn/ haar rekening komen.

Als ze daar geen zin in hebben moeten ze geen paarden in pension willen hebben, dan gaat het ze blijkbaar alleen erom dat ze hun zakken kunnen vullen.
Ik zou persoonlijk niet snel op zo'n stal gaan staan, vraag me dan altijd af waar ze nog meer "makkelijk" in zijn.

Ik denk dat er geen stalhouder is die daarvoor gaat tekeken _O- Zijn land, hij moet het werk doen en hij doet dat onder zijn voorwaarden. Zou wel dom zijn als hij een contract gaat tekeken wat hem verantwoordelijk maakt voor eventueel letsel!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:59

rommie schreef:
ElCid schreef:

Ik denk dat er geen stalhouder is die daarvoor gaat tekeken _O- Zijn land, hij moet het werk doen en hij doet dat onder zijn voorwaarden. Zou wel dom zijn als hij een contract gaat tekeken wat hem verantwoordelijk maakt voor eventueel letsel!

Op een goede pensionstal gebeuren dit soort dingen niet, daar gaan de halsters, zeker op stal; af
Het is maar hoe je het bekijkt, als eigenaren van pensionpaarden dit allemaal zouden eisen of gewoon een andere plek zouden zoeken, zou hij wel eieren voor zijn geld kiezen. Het is toch te gek voor woorden dat je iedere maand een stevig bedrag mag neertellen voor pensionstalling en dat een stal eigenaar dus willens en wetens je paard in gevaar brengt.
Maar blijkbaar zijn pensionklanten dus te bang/ ongeinteresseerd/ zich niet bewust van het gevaar om er wat aan te doen. En als je dan je paard dood in het land vind doordat het halster om " moest" blijven is het dus je eigen stomme schuld.
Maar je hebt mensen met paarden, paardenmensen en staleigenaren!! En paardenmensen stallen hun paarden niet bij op winst en gemak belustte lieden die geen verstand van paarden hebben.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:11

Bij ons gaan de halsters op stal inderdaad af, maar in de wei houden ze ze om. Tsja, wellicht zouden stalhouders het wel anders gaan doen als alle klanten besluiten te vertrekken, maar de kans dat dat gebeurt lijkt me bijzonder klein. Begrijp me niet verkeerd, ik zou aan de ene kant de halsters ook liever af hebben in het land. Aan de andere kant staan de paarden aan een drukke weg en ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ze uitbreken zonder halster om. Een paard in paniek is mét halster al lastig te grijpen, laat staan zonder en waarschijnlijk ook nog door een vreemde.

Jij gaat er vanuit dat staleigenaren de halsters om laten uit gemakszucht, maar dat is natuurlijk helemaal niet in alle gevallen zo...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:24

Hier ook geen halsters aan in de wei. Nooit. Ze staan 24/7 buiten, met schuilstal, zonder halsters (en zonder dekens en andere dingen... mijn merrie heeft hooguit op erge vliegrijke dagen een vliegennetje voor haar ogen, omdat zij erg veel last heeft van vliegen)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:25

Ze staat in de wei zonder halster, ik kan haar zo pakken want ze komt altijd naar me toe :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:59

Nou ik was anders net heel blij dat de paarden hier in de wei een halster dragen. Dr brak hier noodweer uit flinke onweer. En omdat ze in een groot stuk land zijn zonder bomen etc waar ze dus het hoogste punt zijn moesten ze dr snel uit. En als je dan met zn 3en gauw 35 paarden binnen moet halen ben je heel blij dat ze een halster omhebben ;)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:28

Bij mijn vorige stalling werden de paarden vaak met halster op wei/stal gezet, terwijl ik dat liever niet wilde hebben. Nu op haar nieuwe plekje staat ze lekker zonder halster op de wei, en straks op stal ook :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:31

ElCid
Dan kies je toch gewoon voor een ander stal.
Je moet niet bij een bepaalde stal gaan staan, is vrije keuze. :)

Mijn paarden staan in de weide ook met halster
Ik vind het erg fijn als ik ze in paniek ook kan pakken.
Zo kan ik ze pakken wanneer ik wil, dat is het niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:47

Ik heb mijn paarden bij huis staan, dus ik ben ,godzijdank, niet meer afhankelijk van staleigenaren. In de tijd dat ik dat wel was, gingen de halsters ook af en nu thuis, nog steeds.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:38

ElCid schreef:
Ik heb mijn paarden bij huis staan, dus ik ben ,godzijdank, niet meer afhankelijk van staleigenaren. In de tijd dat ik dat wel was, gingen de halsters ook af en nu thuis, nog steeds.

Dat is mooi.

Maar om dan te gaan spreken over contracten die de pensionhouder moet tekenen.
Dan zou ik zeggen je bent vrij om elders heen te gaan. :D

Risico heb en hou je.
Je kunt een veiligheid halster aan doen of een oud leren om het risico te minderen, maar met wat pech heeft hij morgen een gebroken been.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:59

ik heb de paarden liever bij staleigenaren....... want daar is altijd wel iemand..........

als ik het paard aan huis had gehad,,,,,,,,,,, dan is er heel vaak niemand thuis

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:15

Ze staan allemaal zonder halster, Levi alleen wel met Graskorf, dit is dan ook echt nodig.
Op stal ook zonder halster & graskorf offcourse.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:01

Met nylon halsters zie ik het probleem wel, met leren niet zo eigenlijk, als ze keer goed gaan hangen breekt er altijd wel of een stuk leer of een gesp geeft de geest.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:17

Als ze bij mij goed aan een nylon halster gaan hangen knapt er echt direct een knip en is ie stuk... K weet niet wat voor halster jullie dan hebben?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:19

Die van mij staat nu wel met een graskorf om in de wei, anders altijd zonder ;)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 07:30

rommie schreef:
Bij ons gaan de halsters op stal inderdaad af, maar in de wei houden ze ze om. Tsja, wellicht zouden stalhouders het wel anders gaan doen als alle klanten besluiten te vertrekken, maar de kans dat dat gebeurt lijkt me bijzonder klein. Begrijp me niet verkeerd, ik zou aan de ene kant de halsters ook liever af hebben in het land. Aan de andere kant staan de paarden aan een drukke weg en ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ze uitbreken zonder halster om. Een paard in paniek is mét halster al lastig te grijpen, laat staan zonder en waarschijnlijk ook nog door een vreemde.

Jij gaat er vanuit dat staleigenaren de halsters om laten uit gemakszucht, maar dat is natuurlijk helemaal niet in alle gevallen zo...

daarom laat ik ze in de wei ook om ja!.
hiernaast zijn ze nu aan het bouwen en in het begin wilden ze al over het hek heenspringen, en dan niet de kant op van het erf maar naar de weg toe.
idd wat je zegt. echt niet uit gemakszucht. maar veiligheid

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 07:32

rowo schreef:
Als ze bij mij goed aan een nylon halster gaan hangen knapt er echt direct een knip en is ie stuk... K weet niet wat voor halster jullie dan hebben?

ja klopt. hier laatst nog. stond vast aan halstertouw. ging hangen. touw was mooi heel met het halster er aan vast maar het halster was wel op twee plaatsen de gespen kapot. met leren halsters weet ik dat nog ze net niet..... die zijn wel steviger lijkt mij

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:50

Juist andersom, nylon halsters breken minder snel dan een leren halster.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:58

Klopt, leer breekt sneller af. Had een sloper onder het zadel van een collega van mij. Daar kwamen geen leren halsters meer op, duurder en telkens kapot.

Die van mij staan zonder halster in de weide. Oudste merrie is erg makkelijk te pakken. Andere merrie staat er sinds zaterdag. Kon haar eerst niet in de handen krijgen maar toch zondag het halster af kunnen doen. Nu vertrouwen opbouwen dat ik straks makkelijk een halster op en af kan doen. Zelfde geldt voor het veulen.

Vind het link met halster in de weide. Maar goed, bij mij staan ze aan huis en is er dus lang niet altijd toezicht als ik ben werken. Buren kunnen het nu ivm de mais ook niet in de gaten houden.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:11

X_Linz_X schreef:
rommie schreef:

daarom laat ik ze in de wei ook om ja!.
hiernaast zijn ze nu aan het bouwen en in het begin wilden ze al over het hek heenspringen, en dan niet de kant op van het erf maar naar de weg toe.
idd wat je zegt. echt niet uit gemakszucht. maar veiligheid

Ja precies, bij ons liepen twee weken geleden de paarden van de buurman op de kruising. Mijn stalhouder had de beregeningsinstallatie aangezet en daar waren ze nogal van geschrokken. Was een drama geworden als ze die beesten niet hadden kunnen vangen...