Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:12

[***] schreef:
Het is al een wat ouder topic, dus ik bedoel idd na een jaar gebruik.

Heb het zadel nu een half jaar en bevalt uitstekend, behalve dan dat mijn paard er is uit gegroeit (zie bovenstaande post).

Anoniem

Re: Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:08

Dat kan gebeuren natuurlijk. Zijn ze makkelijk aan te passen?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:33

[***] schreef:
Dat kan gebeuren natuurlijk. Zijn ze makkelijk aan te passen?

Ze hebben een flexibele boom, dus kleine veranderingen dat kan die compenseren. Bij mij wordt er eind dit jaar een nieuwe boom in geplaatst. Hij moet dan wel weer opgestuurd worden naar Engeland.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:03

quinoa schreef:
Ze hebben een flexibele boom, dus kleine veranderingen dat kan die compenseren. Bij mij wordt er eind dit jaar een nieuwe boom in geplaatst. Hij moet dan wel weer opgestuurd worden naar Engeland.

Boom wordt in GB gewoon onder de pers gezet,hoor.
Gaat echt geen nieuwe boom in, is veels te arbeidsintensief, en de klant heeft dat toch niet door.

Een voordeel voor jou, het verbreden, of versmallen, gebeurt bij de producent, dus je houdt gewoon je garantie, mocht ie krom terug komen.

Maar, geloof mij, ze zetten er echt geen nieuwe boom in..

Wat is er overigens zo bijzonder aan dit zadel, zoals ik nu lees kan er weinig aangepast worden, tov een conventioneel zadel??

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:24

Ze zetten er wel degelijk een nieuwe boom in, het zadel gaat weer helemaal open. Maar waar haal je deze wijsheid vandaan heb je in de Strada fabriek gewerkt?

Maar goed die discussie ga ik verder niet aan.

Voor meer info www.stradazadels.nl

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:59

Strada bomen kunnen niet eens in de pers.
Dus het vooroordeel van frasier is klinkklare onzin.
Ja, nieuwe boom is arbeidsintensief, dat verklaart dan meteen het prijsverschil in het verwisselen van de boom in een Strada en het plaatsen van een zadel in een pers om het kopijzer te openen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:55

ik moet zeggen dat ik frasier in meerdere zadeltopics voorbij zie komen en over elk zadel negatief is..
vreemd :\

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:10

De boom van de strada is van een speciaal materiaal en er gaat idd een nieuwe boom in.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:30

quinoa schreef:
Ze zetten er wel degelijk een nieuwe boom in, het zadel gaat weer helemaal open. Maar waar haal je deze wijsheid vandaan heb je in de Strada fabriek gewerkt?

Maar goed die discussie ga ik verder niet aan.

Voor meer info http://www.stradazadels.nl

Top +:)+

Excuses voor mijn, wat kort door de bocht reactie, ik heb helaas de andere ervaringen met (maatwerk) zadels die, zgn nieuwe bomen zouden krijgen. Hierdoor al helaas een aantal keren mogen ontdekken dat het bewuste zadel onder de pers werd gezet, zodoende ben ik enorm sceptisch met de term 'nieuwe boom'.

Het lijkt mij wel een vrij arbeidsintensieve operatie, is het dan voor strada niet makkelijker om iets verwisselbaars ala wow etc te bedenken?

quibje schreef:
ik moet zeggen dat ik frasier in meerdere zadeltopics voorbij zie komen en over elk zadel negatief is..
vreemd :\

Negatief of reëel?
Paardenminnend NL heeft echt geen benul hoe er wordt gekloot met zadels om maar geld uit jullie zak te kunnen krijgen. Ik ben mij hier,door schade en schande, zeer bewust van geworden, en wil jullie behoeden. Mijn reactie zijn misschien niet met stroop en honing bekleed, maar vandaar ook mijn onderschrift.

Maar, alsnog, excuses voor het fout interpreteren van Strada, nogmaals top dat het werkelijk zo gaat als gezegd wordt.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:53

Ik denk wel dat Strada de boom wisselingen zelf in de hand wil houden zodat ze zeker weten dat er geen problemen komen met ruggen van paarden.
Callista is de enige in Nederland die deze zadels mag verkopen, de "strada uitvinder" is ook persoonlijk enkele dagen bij haar langs geweest om er zeker van te zijn dat zijn zadels door een prof. worden aangemeten.

Trouwens wat mij opvalt bij de WOW is dat ik er vrij veel te koop zie staan, zowel op bokt als op marktplaats. Dat zou dan theoretisch toch niet nodig zijn??

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:15

quinoa schreef:
Trouwens wat mij opvalt bij de WOW is dat ik er vrij veel te koop zie staan, zowel op bokt als op marktplaats. Dat zou dan theoretisch toch niet nodig zijn??

:D Theoretisch niet :D
Maar als je op ebay engeland 'wow' intypt, krijg je er een hele rits voor je neus, en die zijn minder duur dan in NL. Als je dan zo'n zadel koopt en je haalt er een dealer bij die aangeeft dat er toch echt andere kussens onder moeten, rond de 600, of een zitting, 1000nogwat, ja, dan komen ze snel op marktplaats.. dan is goedkoop,duurkoop...

En, de inruil van een wow blijft vrij hoog, dus als het net allemaal niet zo netjes meer past, heb je voor een net bedrag een nieuwe, met leuke kleurtjes etc etc...

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:41

hallo,
ik ben ook van plan om het strada zadel te gaan proberen. ik heb bianca boonacker van 2bone hiervoor benaderd. zeer prettige vrouw!! zij heeft bij mij een zadelpasconsult gedaan en daaruit bleek dat mijn beide zadels voor geen meter liggen. het paard heeft dus jaren en jaren met een niet goed passend zadel gelopen terwijl mijn zadelmaker iedere keer vertelde dat hij goed lag. geen wonder dus dat het paard iedere keer in verzet ging. ik hoop dat dit zadel voor mij de uitkomst is. hoe lang hebben jullie moeten wachten op het zadel?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:11

Ik vind na een half jaar al niet meer passen toch wel erg snel. Zeker als er dan meteen aan een andere boommaat gedacht moet worden. Kan de boom van een stradazadel niet aangepast worden?
Er zijn merken waar je de boom 1 tot 2 maten kunt verbreden of versmallen. Wil dat niet bij een strada?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:25

bij strada zijn het geen maten maar boomsoorten. het zijn verschillende vormen bomen. dus voor verschillende type paarden heb je verschillende vormen qua boom.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:49

Bianca Boonacker is inderdaad een super fijne zadel-pas-juf (en meer trouwens)!!

Strada propageert trouwens zelf wel op de site dat het geen zadels zijn voor probleem paarden. De paarden moeten eigenlijk al goed in conditie zijn tijdens het aanpassen.

Als je een paard nog naar "conditie" toe moet brengen kun je denk ik beter een zadel nemen wat makkelijker aan te passen is.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:12

Zeker is het snel na een half jaar, maar ik heb een jong paard waar ik de laatste tijd veel afstanden mee rij. Hij is in bespiering ontzettend gegroeit vandaar dat het zadel niet goed meer past. Op zich is het natuurlijk wel heel goed dat het zadel geen hinder heeft gegeven in de spiergroei.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:35

germie schreef:
Ik vind na een half jaar al niet meer passen toch wel erg snel. Zeker als er dan meteen aan een andere boommaat gedacht moet worden. Kan de boom van een stradazadel niet aangepast worden?
Er zijn merken waar je de boom 1 tot 2 maten kunt verbreden of versmallen. Wil dat niet bij een strada?

Een feit is dit een complement voor het zadel. Het paard heeft de gelegenheid gehad om zijn rug te gebruiken waardoor de bespiering is gegroeid. Ik zelf heb dit met een op maatgemaakt zadel. Paard is enorm in bespiering toegenomen. Het kan zelfs in drie maanden hoor dat een zadel niet meer past.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:46

nou ik heb een strada zadel besteld hoor. esprit de luneville.
10 ribben uit mijn lijf!!
ik heb er van bianca boonacker les op gehad en beviel heel goed. ik heb het type i maar er bestaat een kleine kans dat ze uiteindelijk naar boommaat s gaat. dan kan het ook gewoon aangepast worden. nu 6 tot 8 weken wachten en dan kan ik lekker gaan rondhobbelen op mijn nieuwe strada zadel!!

wieteke01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:56

Hier nog iemand die de weken aan het aftellen is. :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:33

Germie: Het kan betekenen dat het aanmeten niet helemaal wijs is gedaan, maar het komt wel meer voor hè? Ik wil dat echter niet meteen aannemen. Mijn paard heeft geen strada natuurlijk, maar ook hij ging in 4 maanden tijd enorm groeien toen er een goed passend zadel op zijn rug kwam te liggen. Het zadel gaf hem de ruimte om te groeien! Ik heb mijn zadel al een keer laten aanpassen. Het kan dus zeker wel, ook bij een strada.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:56

Ik bedoel hiermee trouwens niet, dat een strada zeker aan te passen is, maar dat een paard wel heel snel uit een zadel kan groeien. Niet dat ik nu verkeerd geïnterpreteerd ga worden. Het paard krijgt immers met zo'n zadel ook bewegingsvrijheid en ruimte om zich te ontwikkelen als het goed ligt en goed gebruikt wordt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:36

idefix: Als een volwassen paard al een bepaalde (gezonde) vorm heeft, waarom zou deze dan ineens gaan veranderen? Voorheen toch met niet zo+n goed passend zadel gereden?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:19

germie schreef:
En toch heb ik ook al weer iemand gesproken die niet te spreken was over WOW. Zal met elk produkt wel zo zijn.
Ik zou het best eens willen proberen hoor zo'n WOW-zadel, maar ze zijn mij gewoon even te duur om de overstap te maken.

Als je paard een moeilijke rug heeft komt de WOW verkoper niet eens langs... :+

Laatst bij zadelpassessie geweest bij 'n stalgenootje. Ook voor Strada.
Het paard veranderde compleet met dat zadel op zijn rug... was werkelijk bijzonder om te zien!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:16

Germie: Is dat zo? Haha, ja ik ken er ook meerdere die het er al uit hebben laten halen, bij andere zadels. Wow is meer waard als de lucht er in blijft hè?

Laura: Mijn paard zijn zadel was niet ideaal voor hem. Toen er een goed zadel op zijn rug kwam te liggen ging hij met zijn 11 jaartjes echt groeien hoor! Op zijn rug kwamen spieren, die hij nog nooit had kunnen ontwikkelen, omdat het zadel simpelweg te smal was aangemeten. En dat gebeurt nog best veel. Ik heb laatst een DA gesproken, die kon zo aanwijzen welke verkoper er in mijn omgeving zowiezo een potje van maakt. Ik ga geen namen noemen. Dat past niet in mijn normen en waarden.

Als je paard een dergelijk zadel op zijn rug heeft, dan maakt het niet uit wat voor merk zadel er op je paard komt. Het belangrijkste is echt dat het past! En dat kan ook een goedkoop zadel zijn, dat gewoon de perfecte pasvorm heeft. Met perfect bedoel ik ook de ruimte die een zadel geeft om spieren te laten ontwikkelen. Aanmeten is een vak. ;) Het kan ook zijn dat een zadel beter ligt dan het vorige en dan krijg je ook dat effect. Op de lange termijn loop je dan toch weer tegen dat probleem aan. Zaak is dat degene die het zadel aanmeet echt weet wat ze of hij doet.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:26

Ik heb ook sinds kort een Strada. Helemaal happy mee, mijn vorige zadel lag goed maar net niet 100% waardoor ik problemen kreeg in mijn zijgangen/scharen etc. Merkte dat hij last had bij zijn schouder en oefeningen hierdoor dus niet 100% gingen.

Eerst met Marcel van Trekkingsaddles gekeken maar die zadels voegde ook allemaal niet 100%, daarom doorverwezen naar Callista. Super tevreden over de service!!

Ik rij nu ca 2 maanden met de Strada, durf weer met mijn paard aan de slag te gaan, bespiering bij de schouder/schoft en over het gehele lijf is weer terug aan het komen. En bovenal, ik merk geen problemen meer bij hem. Zit een stuk fijner op mijn paard :D

Hoewel ik wel eerst heel erg moest wennen aan de vrijheid die je hebt in dit zadel, je moet echt een onafhankelijke zit hebben (wat jou als ruiter uiteindelijk alleen maar ten goede komt), maar dat was wel even wennen want mijn vorige zadel bood juist veel steun.