Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:35

Dani62 schreef:
xx_Horsiex schreef:
Het gaat er om hoe Dani, de manier waarop.

Wat bedoel je daarmee?

Een bit hééft negatieve kanten, hoor. Ik vind dat dat best op een duidelijke manier in een openingspost mag komen te staan. Moet alles dan altijd genuanceerd worden hier?

Het is gewoon een informatief topic, er wordt helemaal niets door je strot geduwd. Ik voel het niet althans. 'De manier waarop'... Bah, dat is iets dat gewoon tussen de oren van bokt zit tegenwoordig Clown .

Laten we vooral onze ogen sluiten voor de negatieve gevolgen van het bit, dus reageren we gewoon niet meer inhoudelijk op discussietopics, maar gaan we gewoon lekker zaniken over 'de manier waarop'.

Dat laatste is niets persoonlijks trouwens, gewoon even iets dat me in het algemeen van het hart moet Haha! .

Je begrijpt me verkeerd, jij zegt dat pleiten voor diervriendelijkheid niet mag. Dat mag wel, maar op een goeie informatieve manier, dit is niet informatief, nog onderbouwd. Het filmpje slaat nergens op, en haar manier van pleiten is vrij opdringerig, zo gaan mensen inderdaad zich weg draaien van dit soort dingen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:42

Voor iedereen die nu door de bomen het bos niet meer ziet en graag wat feiten op een rijtje wil kan ik de website van Nancy Nicholson aanraden.
De hele website is interessant, en de atlas zou iedere serieuze ruiter in de boekenkast moeten hebben Knipoog
Om het makkelijk te maken hier een link rechtstreeks naar het onderdeel ademhaling:
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... ebit3.html
De relatie tussen hoofdhouding, arbeid en bitgebruik wordt hier duidelijk uiteen gezet. Overigens niet door een bitloze ruiter, maar door iemand die met zeer veel kennis een paardgerichte gymnastiek nastreeft (met bit, maar kan even goed zonder).
@ woods: een paard kan met een bepaalde hoofdhouding wel degelijk door de mond ademen, zie tweede prentje op de link hierboven. Het kan echter niet altijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:46

Bedankt voor de link! Lachen

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:48

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:52

xx_Horsiex schreef:
Je begrijpt me verkeerd, jij zegt dat pleiten voor diervriendelijkheid niet mag. Dat mag wel, maar op een goeie informatieve manier, dit is niet informatief, nog onderbouwd. Het filmpje slaat nergens op, en haar manier van pleiten is vrij opdringerig, zo gaan mensen inderdaad zich weg draaien van dit soort dingen.

Dit is mijn laatste reactie, want het wordt een welles-nietes... Maar waar zeg ik dat pleiten voor diervriendelijkheid niet mag? Ik ben daar juist erg vóór!

En tja, 'de manier waarop', 'opdringerigheid'... Nogmaals vind ik dat dit tussen de oren zit, ik voel er namelijk niets van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:53

Dani62 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Dit is mijn laatste reactie, want het wordt een welles-nietes... Maar waar zeg ik dat pleiten voor diervriendelijkheid niet mag? Ik ben daar juist erg vóór!

En tja, 'de manier waarop', 'opdringerigheid'... Nogmaals vind ik dat dit tussen de oren zit, ik voel er namelijk niets van.

Dan ken je de TS niet goed genoeg.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:29

heb het filmpje trouwens nog eens gekeken..maar als ik de mijne met een pessoa-teugel longeer heb ik m nooit zo strak als op het filmpje. Altijd de losse stand waarbij ze eigenlijk op de manier met haar hoofd kan lopen, waarbij ze dus volgens de site het meeste lucht kan krijgen...toch loopt ze met boogjes in de touwtjes altijd in een nageeflijke (de juiste) boog met haar hals waarbij ik de bovenste spier (de juiste) mooi zie opbollen. Hier kiest ze dus zelf voor zonder dwang. Na een zware 3 kwartier hijgt mijn merrie nog niet eens zo gebrekkig, dat paardje op het filmpje heeft ook ademhalingsproblemen maar dat ligt dan aan het paardje of op de manier hoe het paardje is bijgezet. Dat het door het bit komt geloof ik niet, door de halshouding wel. Daarom is het zo belangrijk dat paarden niet in de krul of valse knik lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:37

Wat ik nou zo vaag vind aan zo'n discussie als deze; er word altijd uitgegaan van een ruiter die zijn paard in een valse knik rijdt, of met dermate strenge hand dat het paard lijdt onder het bit.
Zet zo'n ruiter met die strenge hand op een paard met een bitloos hoofdstel, en dan zal de neus dermate onder druk komen te staan dat het paard niet eens meer KAN ademen.

En toch is bitloos altijd beter want een hoofdstel met bit is schadelijker?
Ligt nog steeds er aan hoe je ermee omgaat.

Ik rijd Viva ook weleens bitloos, meer voor het afwisselen. Dan loopt ze net zo nageeflijk als zonder bit, ik heb ook bijna niets nodig aan contact, mits ze los is.
Toch zie ik het probleem nog steeds niet, foute ruiters daargelaten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:39

Denk dat het ook meer met hoofd/halshouding te maken heeft dan met een bit hoe de ademhaling van een paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:41

Ik ook. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:45

Die pony op het filmpje in de beginpost....

Op een achterlijke manier bijgezet, hoe bedoel je opgericht, gelijk naar voren gejaagd en bovendien volgens mij nog dampig ook Clown ademhaling is iig niet normaal en dat heeft niets met het bit te maken.. nee deze gaat zeker niet op!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:59

Welshcobfan schreef:
Denk dat het ook meer met hoofd/halshouding te maken heeft dan met een bit hoe de ademhaling van een paard is.

Idd, dat en de gemoedsrust van het paard. De pony op het filmpje is helemaal gespannen, dan kan geen enkel dier normaal ademen.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:18

suleilitha schreef:
Het is niet gek dat mensen in de verdediging gaan HELder want ten eerste is het, overigens volgens de meesten hier, een filmpje van lik me vestje en ten tweede is de TS geen wetenschapper. Wij weten dat allemaal, jij volgens mij nog niet.

Je hebt mensen die alles uit de kast trekken om vooral tegen ruiters aan te kicken die met bitten rijden en daar was dit topic ook voor bedoeld.

Haha, nou ik lees lang genoeg mee om hier wel een mening over te kunnen vormen, geloof me! Het is gewoon erg jammer dat een onderwerp waar volgens mij zeer zinvolle discussies over gevoerd kunnen worden op deze manier om zeep wordt geholpen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:38

HELder schreef:
suleilitha schreef:
Het is niet gek dat mensen in de verdediging gaan HELder want ten eerste is het, overigens volgens de meesten hier, een filmpje van lik me vestje en ten tweede is de TS geen wetenschapper. Wij weten dat allemaal, jij volgens mij nog niet.

Je hebt mensen die alles uit de kast trekken om vooral tegen ruiters aan te kicken die met bitten rijden en daar was dit topic ook voor bedoeld.

Haha, nou ik lees lang genoeg mee om hier wel een mening over te kunnen vormen, geloof me! Het is gewoon erg jammer dat een onderwerp waar volgens mij zeer zinvolle discussies over gevoerd kunnen worden op deze manier om zeep wordt geholpen.

Om over een onderwerp een discussie te voeren moeten beide partijen met goede bewijzen komen, wij hebben genoeg ervaringsbewijzen, de ts komt met een raar filmpje met in de hoofdrol een arme opgejaagde en in de krul getrokken pony, de man die deze praktijken uitvoert heeft tevens al een foute reputatie. Dus nee meid er is geen zinvolle discussie om zeep geholpen, er is gewoon suggestieve manipulatie een halt toegeroepen. Knipoog

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:42

@Lara_Silver: tja, daarover kun je van mening verschillen. Ik snap het best als je het beu bent dat de TS steeds met zulke berichten komt, maar je bent er toch zelf bij wat je ermee doet? Schiet je in de verdediging, ga je erover discussieren met medebokkers of gebruik je gewoon het kruisje bovenaan de pagina?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:47

Ik heb dr ook niet echt problemen mee.
Zij wil ons overtuigen, prima Lachen
Alleen zou ze dan beter wat ander 'bewijs' materiaal kunnen gebruiken dan zo'n filmpje als deze Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:48

HELder schreef:
@Lara_Silver: tja, daarover kun je van mening verschillen. Ik snap het best als je het beu bent dat de TS steeds met zulke berichten komt, maar je bent er toch zelf bij wat je ermee doet? Schiet je in de verdediging, ga je erover discussieren met medebokkers of gebruik je gewoon het kruisje bovenaan de pagina?

Ik ga er over discussieren. Maar ik vind het 'bewijs' van de ts wel dusdanig sneu dat voor mij eigelijk geen stof om te discussieren over blijft, iedere 'leek' kan zien dat alles wat er op dat filmpje niet klopt. Als ze nu kwam met een filmpje over een correct bijgezet ontspannen paard dat dusdanig ademde dán zou er echte stof om over te discussieren zijn, nu is daar echt geen sprake van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:49

Ik herhaal mijn moderatoropmerking nog eens. Wellicht kunnen mensen nog eens naar de laatste alinea kijken. Terug ontopic naar de inhoud van de discussie zelf. Niet naar hoe die gevoerd wordt. Hoe die gestart is, of wat dan ook. Kan je dat simpelweg niet, dan kun je er ook voor kiezen om gewoon niet te reageren, en de discussie over te laten aan mensen die dat wel kunnen.
Maya schreef:
Moderatoropmerking:
Dit topic is niet de plaats om het verloop van de discussie te bespreken. Of de wijze van reageren / plaatsen van iemand. Dat kun je per pb of TEM melden. Als je een probleem ergens mee hebt, dan kun je dat dus op die manier aankaarten.

Je kunt het als rellen bekijken. Je kunt het ook bekijken als een start om een discussie aan te gaan, en daar op een prettige wijze over te discussiëren. Je hebt zelf als Bokker in de hand hoe een topic verloopt.

Graag on-topic naar de inhoud van de discussie zelf. Kan je dat niet? Reageer dan niet. De eerstvolgende die erover doorgaat in dit topic zelf zal de bijbehorende gevolgen merken Lachen

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:53

@Lara_Silver: tuurlijk, ben ik helemaal met je eens! Wat ik al eerder zei, er valt geen zinnige conclusie te trekken uit het filmpje. Maar je kunt er alsnog over discussieren denk ik. Voor mezelf vind ik het namelijk belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over de voor- en nadelen van een bit of bitloos en door daarover te discussieren ga je misschien anders tegen dingen aankijken. Ik snap ook best dat er vele topics over dit onderwerp gaan, maar we zitten nu toevallig in dit topic. Knipoog

@Maya: sorry!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:07

Sorry,maar dit moet ik toch even kwijt:
Door hardnekkige afwezigheid jaagt Arabesk zelfs haar 'medestanders' tegen zich in het harnas!
Is dat de bedoeling misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:10

Ze wil gewoon een statement maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:14

Goed. En dan zet ik hier nu een slotje Lachen De modopmerkingen staan er niet voor niks. Ze worden herhaaldelijk genegeerd, en er wordt steeds in dit topic zelf aangekaart naar hoe de discussie verloopt / opgestart wordt, ipv de discussie zélf te voeren. Er zijn diverse reacties richting mensen persoonlijk. Sja, dan lijkt het me helder wat jullie ermee willen Lachen Ik heb verschillende malen de keur gegeven om terug naar de discussie zelf te gaan. Ik heb de mogelijkheid aangeboden om het per pb / TEM aan te kaarten.

Jullie hebben een probleem met hoe de discussie opgestart wordt en er niet meer op gereageerd wordt. Kan, is je goed recht. Maar. Waarom kijken jullie daar niet lángs, zet het opzij. Laat de persoonlijke aanvallen en sneren achterwege, maar voer gewoon een discussie over het onderwerp zélf. Je bent verantwoordelijk voor de posts die je zelf plaatst. Voel je je uitgedaagd, uitgelokt of wat dan ook, sta erboven, en reageer alleen op de discussie zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:14

Moderatoropmerking:
En ik zet het topic terug open, voor een frisse start.

Mijn modopmerkingen meen ik serieus. Ik ga er niet in dit topic op in. Dus probeer het ook niet in dit topic.

Daarnaast, zal ik proberen om nog één keer kristalhelder te zijn. Persoonlijk gedoe, op wat voor manier dan ook is NIET de bedoeling. Voer de discussie zelf, speel op de bal, niet op de man.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:29

het zo raar ademhalen, lijkt mij dan Knipoog dat 't net is, alsof de pony problemen met de luchtwegen heeft..
het feit, dat de luchtpijp een soort "tuinslang" is klopt ja ook...
en ben 't verder met 'n gedeelte van de tekst eens..
maar als alles zoooo slecht zou zijn, dan zouden we de paardjes weer gewoon samen in 'n groep moeten gooien en er niet meer naar om kijken... (niet verwaarlozen dus, maar zodat ze weer zo leven als "vroeger" 'k zeg dus ook niet dat ze 't NU slecht hebben Knipoog)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:40

Citaat:
Los daarvan is dit filmpje een slecht voorbeeld.
Er staat letterlijk bij dat de pony een probleem heeft bij de ademhaling. Niet vergelijkbaar met een doorsnee paard.

heb je niet een filmpje van een gezond paard en normale bjizet?