Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:34

Ben ook heel hard op zoek, maat weet eigenlijk niet wat ik nu precies zoek. Hoop dat iemand kan helpen.

Heb een Edix zadel op proef en daarbij een Edix crescent singel. Die vindt mijn merrie dus niet prettig :o Ze had sinds een jaar ongeveer een 'gewone' anatomische bontsingel van profirider (vzh, dus die kan ik nu niet gebruiken). Die leek goed te liggen, zadel lag goed vast en niks schoof. Sinds ik deze gebruik hapt ze weer naar me met singelen en het zadel lijkt ook een klein beetje te schuiven naar links.

Maar de singel is ook veel te kort, zou dat de reden kunnen zijn dat ze hapt of zou het het 'crescent' idee zijn, of wil ze gewoon alleen bont? Waarom kan ze niet praten..?

Heb een soort van zijkant foto's, maar weet niet of iemand er iets mee kan? Ze is nogal bol (dik), maar waar de singelgroeve ligt en welke type ze eigenlijk moet hebben, heb ik geen idee van..

Zo lag de singel (onaangesingeld) voor het rijden, hij lijkt me hier al wat te ver naar voren te liggen.
Afbeelding
En zo na het rijden. Lijkt me nog verder naar voren geschoven (singel ook weer losser gedaan).
Afbeelding

(zeiknat vd regen, maar de beste 'kale' foto die ik heb van de zijkant)
Afbeelding

Hoop dat iemand er iets over kan zeggen, want met deze singel wil ik om meerdere redenen eigenlijk niet meer rijden..

(oh, zie ook nog mijn vorige singel die ze dus wel accepteerde en waarmee het zadel stevig lag)
Afbeelding

Daphara

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:37

Die dressuursingel mag zeker 25 cm langer. Wat je nu hebt kan echt niet in mijn opinie. Dat betekend niet dat het model niet goed is, maar hij is zo kort dat geen enkel model goed zou vallen op deze lengte. Ik snap jouw paard prima, de gespen zo laag kan echt pijn doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:37

Lies, de singel is te kort voor jouw paard, de gespen zouden haar oksels zo best kunnen irriteren.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:43

Jetta schreef:
Lies, de singel is te kort voor jouw paard, de gespen zouden haar oksels zo best kunnen irriteren.

Niet alleen de oksel, de gespen liggen precies op het gevoelige deel van de buikplaat, dit kan echt pijn veroorzaken, de druk van elke beweging komt precies op het gevoeligste gedeelte.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:45

Ja, ik vind het zelf ook veel te kort, dus zoals ik al zei; ik wil er niet meer mee rijden om alle genoemde redenen. Maar wat voor vorm moet ik nou gebruiken voor mijn paard? Gewoon terug naar een rechte anatomische of is deze vorm juist voor haar gemaakt?

Had nog nooit een dressuurzadel gehad, dus wist niet dat de singel veel te kort was. Na het lezen van dit topic dus wel, vandaar dat ik mijn vraag hier stelde, maar had de zadelmaker me geen andere singel erbij moeten doen? Ze zei alleen dat ie 'iets' te kort was, ging er vanuit dat zij het wel zou weten.. Vind het wel wat onprofessioneel bij nader inzien :\

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:46

Daphara schreef:
Jetta schreef:

Niet alleen de oksel, de gespen liggen precies op het gevoelige deel van de buikplaat, dit kan echt pijn veroorzaken, de druk van elke beweging komt precies op het gevoeligste gedeelte.

Oh hou op, voelde me al schuldig, nu nog meer ;(

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:48

lies schreef:
Ja, ik vind het zelf ook veel te kort, dus zoals ik al zei; ik wil er niet meer mee rijden om alle genoemde redenen. Maar wat voor vorm moet ik nou gebruiken voor mijn paard? Gewoon terug naar een rechte anatomische of is deze vorm juist voor haar gemaakt?

Had nog nooit een dressuurzadel gehad, dus wist niet dat de singel veel te kort was. Na het lezen van dit topic dus wel, vandaar dat ik mijn vraag hier stelde, maar had de zadelmaker me geen andere singel erbij moeten doen? Ze zei alleen dat ie 'iets' te kort was, ging er vanuit dat zij het wel zou weten.. Vind het wel wat onprofessioneel bij nader inzien :

Ik weet niet hoe lang het geleden is, maar dit is echt een fout van je zadelmaker dan. Het is ongelofelijk hoeveel zadelmakers niets van singels weten.

Ik denk dat je met asymmetrisch een heel eind komt, maar dan wel 25 cm minimaal langer.

Kun je niet wat dressuursingels lenen? Dan kun je verschillende lengtes en modellen passen en dan heb je een beter idee. Ik denk dat dit een 55 cm is, dus ik zou sowieso voor 80 cm gaan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:49

lies schreef:
Oh hou op, voelde me al schuldig, nu nog meer ;(

Niet doen, afdoende leert men, het is even balen, maar het is zoals het is en nu kun je er iets aan doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:54

Waar woon je? Ik heb nog een horka 75cm liggen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 21:13

Lenen wordt wel lastig, ze staat aan huis en ik heb geen idee van wie ik die singels moet lenen.. Ze heeft denk ik ook wel een afwijkende maat, ik denk dat ze wel een 85 nodig heeft, want dit is een 60 of 65. Zal straks even kijken wat voor maat het is.
De zadelmaker was er vorige week. Heb er 3 keer mee gereden, dus hoop dat ik geen schade heb veroorzaakt.

Marjan, dank voor het aanbod. Woon op de grens Overijssel/Drenthe. Waar zit jij? Ik denk alleen dat een 75 ook nog te kort is.
edit; zie dat je in Nijmegen woont, das wat ver om even te proberen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 21:41

Heb de singel opgemeten, hij is volgens mij 70cm :wow:
Heb ik dan zo'n dik peerd of komt het oa door de dikke edixpad en haar ronde vorm?

Moet ik dan serieus een 95cm singel kopen? Bijna genant en beperkt de keuze ook nogal geloof ik.
Kan bijna mijn vzh singel van 125 eraan hangen, haha.

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 21:45

Als je denk ik correct van gesp naar gesp meet denk ik dat deze doorgaat voor 65 cm
Voordeel met Edix is wel dat ze veel groter gaan dan "normale" merken, dan stop het vaak al bij 75/80 en heel soms nog eens een 85 cm...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 21:47

Edix valt naar mijn idee ook klein.
Staat de officiele maat niet gewoon op de singel?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 21:47

lies schreef:
Lenen wordt wel lastig, ze staat aan huis en ik heb geen idee van wie ik die singels moet lenen.. Ze heeft denk ik ook wel een afwijkende maat, ik denk dat ze wel een 85 nodig heeft, want dit is een 60 of 65. Zal straks even kijken wat voor maat het is.
De zadelmaker was er vorige week. Heb er 3 keer mee gereden, dus hoop dat ik geen schade heb veroorzaakt.

Marjan, dank voor het aanbod. Woon op de grens Overijssel/Drenthe. Waar zit jij? Ik denk alleen dat een 75 ook nog te kort is.
edit; zie dat je in Nijmegen woont, das wat ver om even te proberen

Ik zit in de buurt van Deventer met de paarden en woon zelf tussen Zwolle en Deventer in (met de auto 15 minuten onder Zwolle)
Ik heb een weinig gebruikte Horka Anatomic 80 cm liggen die ik nu niet gebruik, die zou je best even mogen lenen en als het goed ligt, mogen overnemen. Ik heb ook een oudere Rossner Comfort 85 cm, nog in gebruik, maar ik heb de nieuwe al binnen. Wilde deze nog eventueel het natte seizoen door gebruiken, is nog niet “op” maar ook niet super meer, het leer aan de binnenkant begint wat ruw te worden, maar daar hebben ze met wintervacht geen last van.

Dus mocht deze regio voor je aan te rijden zijn, dan heb ik twee singels voor je om te proberen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 22:42

Saaams schreef:
Edix valt naar mijn idee ook klein.
Staat de officiele maat niet gewoon op de singel?

Oh haha, je hebt gelijk. Heb weinig licht in de zadelkamer, zag t niet staan en heb toen in huis een meetlint gepakt. Maar het staat onder de gespen idd. Maat 65. Dus heb dan een 85 a 90 nodig.

Daphara schreef:
Ik zit in de buurt van Deventer met de paarden en woon zelf tussen Zwolle en Deventer in (met de auto 15 minuten onder Zwolle)
Ik heb een weinig gebruikte Horka Anatomic 80 cm liggen die ik nu niet gebruik, die zou je best even mogen lenen en als het goed ligt, mogen overnemen. Ik heb ook een oudere Rossner Comfort 85 cm, nog in gebruik, maar ik heb de nieuwe al binnen. Wilde deze nog eventueel het natte seizoen door gebruiken, is nog niet “op” maar ook niet super meer, het leer aan de binnenkant begint wat ruw te worden, maar daar hebben ze met wintervacht geen last van.

Dus mocht deze regio voor je aan te rijden zijn, dan heb ik twee singels voor je om te proberen.

Das lief! Ik onthoud het even. Maar de 80 is wel te klein, denk ik. En jij hebt Shires en jouw singel is te klein voor mijn dikke Sjors.. Hoe genant :o
Ik heb een paar opties gevonden, niet al te duur, bij een ruiterzaak in de buurt, ga er dinsdag eentje halen. Die kan ik wel weer kwijt als t niks is, denk ik.

(deze bijvoorbeeld; https://hypostore.nl/kavalkade-dressuur ... -foam.html of https://www.agradi.nl/harrys-horse-dres ... 94QAvD_BwE
De ruiterzaak hier heeft ze wel in 85 en 90. De tweede spreekt me wel aan, heel betaalbaar en bont vond ze bij de vorige singel in ieder geval wel heel fijn).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 22:57

Ik zal wel voor een rechte singel gaan met je merrie :j super goed dat je hier vraagt juist :D

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 00:01

Gebaseerd op haar vorm, bedoel je? Ik had dus een rechte (bont) op mijn vzh zadel en die leek idd wel goed te zitten en ze hield ook op met happen, wat ze wel deed met een volledig leren crescent singel. Maar of dat toen nou de vorm of het leer was weet ik niet.
Beide die ik gevonden heb bij die ruiterzaak zijn recht (anatomisch), dus ga de goedkope met bont halen dinsdag.

Dank voor jullie hulp! Als ik bokt toch niet had.. :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 00:06

lies schreef:
Gebaseerd op haar vorm, bedoel je? Ik had dus een rechte (bont) op mijn vzh zadel en die leek idd wel goed te zitten en ze hield ook op met happen, wat ze wel deed met een volledig leren crescent singel. Maar of dat toen nou de vorm of het leer was weet ik niet.
Beide die ik gevonden heb bij die ruiterzaak zijn recht (anatomisch), dus ga de goedkope met bont halen dinsdag.

Dank voor jullie hulp! Als ik bokt toch niet had.. :D

Doe bij het passen een dubbel gevouwen handdoek er tussen, dan kun je terug brengen als het toch niet goed past.

Post je de foto’s? Ik ben heel erg benieuwd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:44

Dank voor de tip. Ja, zal foto's posten als ik 'm heb :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:13

Ok, ben ik weer..
Ik was laat terug van werk, dus het was al donker. Ze had natuurlijk honger, dus wou niet op 4 benen en een beetje charmant staan, maar bij deze de foto's.
Ik denk dat ie toch te lang is (90cm). Ze is vrij bol momenteel, beetje overvoerd ivm vuurwerk afgelopen weekend en ze zit natuurlijk dik in d'r vacht. Ik denk dat ik 'm ruil voor een 85. Twijfel ook over de vorm, maar had zo weinig keuze in vorm vanwege de maat. In 85 heb ik iets meer keus, maar niet veel.

Afbeelding

Afbeelding

flodje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:35

Hoihoi, ik heb ook een singel vraagje! Ik had een fijne singel, maar deze is helaas kapot gegaan. Dit was een beetje een anatomische singel met elastieken bij de gespen. Helaas is deze kapot gegaan en hierna heb ik de lemieux gel geprobeerd. Echter kreeg hij hier singelnijd van. Deze singel stond ook open aan de onderkant dus deze past helaas niet lekker… nu probeer ik de f.r.a. Singel maar deze vind ik te recht. Ik lees goede verhalen over de edix crescent. Zou dit wat voor mijn paard zijn?

Ik heb wel het liefst iets met elastiek omdat ik het idee heb dat hij hier het beste op reageert.
De zadelmaker heeft ons geadviseerd om de achterste singelstoot een gaatje strakker te doen.
Heeft iemand nog singel tips voor ons?
Afbeelding

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:06

Als je elastiek wil is misschien de equisoft van stubben een optie?
Je kan deze testen bij dochorse

Mij Fries vind deze zeker wel fijn! Zadel bleef ook netjes liggen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:22

Mag ik jullie advies vragen?
Ik zoek een crescent singel 65 of 70 cm, met elastiek aan beide kanten en een (afneembare en liefst ook los verkrijgbare) wollen/lamsbonte voering.

Ik heb een heel fijne anatomische singel waar mijn haflinger goed onder loopt, alleen hij is wat buikiger geworden en daardoor wringt het nu een beetje. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een crescent model.

Zowel elastiek als wol/bont zijn echt absolute voorwaarden, heb heel veel verschillende anatomische singels gehad toen hij nog niet buikig was en alleen die met elastiek zorgen voor een ontspannen lopend paard en alle singels zonder bont zorgen op den duur voor singel plekken.

Maar dat maakt de zoektocht naar een andere singel er niet makkelijker op...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:28

Ik heb losse bontjes van lemieux geloof ik, speciaal voor zulke singels. Heb er 2 zodat ik ze kan wassen en dan was het een stuk makkelijker om een singel te vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:32

Zijn er passende bontjes voor een crescent model singel?