[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkPrincess

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:16

nog steeds ben ik niet over mijn keuze uit, wel ik graag met jullie mijn nieuwe ervaring delen.
Ik heb de beugels van mijn zadel afgehaald om zo eens een ander gevoel te krijgen.
Waar vroeger (7 jaar geleden) geen probleem mee was, ben ik toch wel even geschrokken van mijn eigen lichamelijk kunnen. oef!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:31

Iets om aan te werken dus :)

Je bent iig nog niet zo oud dat je het voor lief neemt en de beugels er voortaan gewoon aan laat zitten ;)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:44

DD we blijven ons altijd verbeteren! :D

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:35

Naar aanleiding van dit topic heb ik kort geleden bij Suzanne een ghostpad besteld met katoenen onderkant. Vandaag kwam hij binnen ( fijn zo snel!) en heb ik meteen even getest. Voor de liefhebber wat foto's van de pad en op mijn pony voor en na het rijden. Ook meteen voor mij eens een kritische blik van jullie hoe jullie vinden dat het allemaal ligt, kan nooit kwaad.

Afbeelding

Afbeelding

Voor het rijden.
Afbeelding

Na het rijden.
Afbeelding

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:07

Heeft iemand misschien een foto van een Kifrapad onder een Barefoot Wellington?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:13

@ Viola: vind het pad erg mooi liggen, kleur is ook prachtig, je pony is wel écht klein zeg! Heb je een frontriser in je zadel zitten? Hij oogt voor mij aan de voorkant hoger dan dat ik normaal vaak zie.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:44

Mara2000 schreef:

foto van een paar maanden terug, kan deze week wel nieuwe foto maken waar het helemaal op staat (als ik t niet vergeet :o )

Afbeelding

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:46

rollyjogered schreef:
Mara2000 schreef:

foto van een paar maanden terug, kan deze week wel nieuwe foto maken waar het helemaal op staat (als ik t niet vergeet :o )

[ [url=m/ecar8N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is goed te zien zo, bedankt :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:47

Klopt, er zit een frontriser in. Ik ben er op sommige momenten nog niet helemaal van overtuigd of ik er blij mee ben. Meestal wel, maar soms heb ik er opeens last van. Zal misschien net aan mijn houding liggen, ik ben niet elke dag even soepel.
Pony is idd erg klein, 1,35 net denk ik. Maar ik ben ook niet zo groot, gaat net.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:00

En hoe bevalt het katoen? Ik ben nu wel nieuwsgierig :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:21

Ohh wat een mooie pad, die kleur moet ik eigenlijk ook hebben. :P Ben ook benieuwd hoe katoen bevalt!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:56

Ik heb er natuurlijk nog maar één keer mee gereden dus kan er nog niet veel over zeggen, maar vind het al fijn dat niet het hele sympanova patroon in zijn vacht staat gedrukt na het rijden. Of zijn wintervacht nu heel blijft en niet schuurt is moeilijk te zien omdat er inmiddels al een stuk wel geschuurd is. En eenmaal in zomervacht heeft hij er normaal geen last meer van.

Wat mij wel opviel en ik weet niet of jullie dat ook zien is dat het zadel wel wat naar achteren geschoven is. Dat heb ik nog nooit eerder echt gemerkt. Maar dat kan natuurlijk veel oorzaken hebben. Misschien net ff anders opgezadeld of iets, hoeft niet direct aan de pad te liggen.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:16

Mooi pad, Viola! Ben benieuwd naar je verdere ervaringen ermee.
Ik zie nog iets dat mijn interesse wekt en dat is hoe jij je beugels op hebt gestoken! Ik heb daar suede 'touwtjes' maar als dat los hangt vind ik het niet zo mooi staan, zeker niet straks op wedstrijd. Wat jij hebt staat heel netjes, blijft waarschijnlijk beter vast zitten en valt een stuk minder op als de beugels los hangen. Heb je dit zo besteld of heb je het zelf ergens van gemaakt?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 04:50

Dit zijn bithangers van mijn oude kaptoom. Kaptoom werd gestolen, maar de bithangers lagen los ergens achterin mijn kast en hebben ze niet gevonden. Toevallig paste dit zo netjes. Draven zo zonder ruiter met beugels opgestoken werkt trouwens niet echt, dat klappers veel te hard. Is dat met die touwtjes ook?
Ik vind jouw touwtjes juist best leuk staan.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:09

mooie pad!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:11

viola schreef:
Dit zijn bithangers van mijn oude kaptoom. Kaptoom werd gestolen, maar de bithangers lagen los ergens achterin mijn kast en hebben ze niet gevonden. Toevallig paste dit zo netjes. Draven zo zonder ruiter met beugels opgestoken werkt trouwens niet echt, dat klappers veel te hard. Is dat met die touwtjes ook?
Ik vind jouw touwtjes juist best leuk staan.

Oh, slim! Ik heb ook zoiets, van mijn Micklem hoofdstel, maar die gebruik ik nog dus dat is jammer. Eens kijken of ik iets soortgelijks kan vinden.
Draven met de beugels opgestoken is een goede vraag, volgens mij hangt dat wel redelijk stabiel. Verschil is natuurlijk dat je met die touwtjes de beugels veel strakker tegen het zadel aan kan hangen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:45

Eens een vraagje... Ik heb een barefoot just adjust op een hele ronde fjord liggen. Deze is gepast geweest door een barefooot verdeler.Nu heb ik er vandaag voor de eerste maal mee gereden. Vooral stap en een beetje draf... Maar het zadel schuift toch. Zelf dusdanig dat ik op een moment mijn evenwicht verloor en het zadel helemaal opzij schoof. Ik ge gebruik de barefoot neopreen singel...

Is er iets dat ik kan doen om dit te voorkomen?

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:30

Hadden wij precies hetzelfde, een schaapvel eronder en een andere singel, helpt echt. Anatomische singel met zo'n boog (rossner comfort)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:48

Wat vervelend Aprella :(:) Heb je tijdens het passen ook met ditzelfde zadel gereden, of met een al wat vaker gebruikt zadel? Nieuwe zadels kunnen sneller schuiven, die liggen er vaak toch nog wat hoog bovenop en moeten nog even goed inzakken.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:52

pmarena schreef:
Wat vervelend Aprella :(:) Heb je tijdens het passen ook met ditzelfde zadel gereden, of met een al wat vaker gebruikt zadel? Nieuwe zadels kunnen sneller schuiven, die liggen er vaak toch nog wat hoog bovenop en moeten nog even goed inzakken.

Helemaal nieuw. Het zit wel geweldig .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:51

Dan is het waarschijnlijk toch een kwestie van even door de zure appel heen bijten en zadel dat van standje nieuw naar standje beetje ingezakt ingereden moet worden :(:)

Wat ook regelmatig gebeurd is dat mensen zelf het zadel net iets verder naar voren (of heel soms juist naar achteren) leggen dan de ideale plek, dat kan ook enorm schelen met schuiven :j

Sowieso is een nog helemaal nieuw zadel wat lastiger te plaatsen altijd omdat het nog zo "vierkant" is zeg maar en nog niet helemaal lekker ingezakt is.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:10

Oke :D
Dan kijk ik het even aan. Ik zal anders de volgende keer dat ik ga rijden een foto nemen om et laten zien het zadel op de rug leg :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:19

Dat is altijd goed +:)+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:57

Hier na een jaar inlezen, twijfelen en toch steeds weer bij dit zadel uitkomen toch de knoop vorige week doorgehakt en een HM Vogue uit Engeland gekocht.

Hier even getest met een dressuurdekje er onder.
Afbeelding

Nu heeft mijn merrie een nogal sterke mening over wat wel en niet ok is :') . Ghost was bijvoorbeeld mwaoh met opzadelen. In stap ging het nog wel, draven was echt BOOS. Barefoot (westernmodel) hoefde ik al niet eens te proberen een singel eraan te doen. StarTrekk idem dito. Kent & Masters ook BOOS.

De Freemax was tot dusver het enige zadel waar ze blij mee was (mijn conclusie: het moet flexibel zijn, maar niet té flexibel). Maar de HM Vogue lijkt ze ook fijn te vinden! Hoe ze er onder de ruiter op reageert moeten we nog gaan zien, maar als ze het zo goed vind, verwacht ik ook geen problemen onder de man (ze is net aan zadelmak, dus gaan we rustig weer oppakken komende tijd).
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:47

Sowieso spannend bij een net zadelmak paard, wat ze wel of niet fijn vinden...die van mij was gewoon bereden maar moest niks hebben van boomloos of bloot op de rug zitten eerst, gewoon omdat het zo anders voelde dan ze gewend was :) Na rustig er aan laten wennen wilde ze niet anders meer :D

Hopelijk is dit zadel het voor jullie :j