Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:39

Reden dat ik het zadel niet meegeef met een zadelmaker is idd de prijs die je er dan voor krijgt. En wellicht een ietswat gekke reden.. Zadel is van mijn merrie die eerdaags wordt ingeslapen, wil graag een fijn nieuw baasje voor haar Wow vinden. Ik weet het.. Ben een beetje gek.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:43

Dat is helemaal niet gek !! En veel sterkte de komende tijd !

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:20

Dankjewel!

Wil trouwens iedereen hier bedanken voor de tips en het meedenken over de onderdelen van mijn WoW zadel. Want hierdoor heb ik het zadel in 1 dag kunnen verkopen en hoop dat de koper er erg veel plezier mee zal hebben :D .

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:39

Sterkte Cardy! en fijn dat je hem zo snel heb kunnen verkopen.

Zijn er hier mensen die met een WOW singel rijden en toevallig hier een foto van willen sturen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:58

Ik rijd ermee:

Afbeelding

Afbeelding

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook een H singel

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:11

Ach Cardy, zitten de dagen voor Lavita erop? Gut, wat was Mano verliefd op 'r toen bij Nakita... Die is alweer bijna zes jaar naar de paardenhemel. Sterkte!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:08

wittepit schreef:
Ach Cardy, zitten de dagen voor Lavita erop? Gut, wat was Mano verliefd op 'r toen bij Nakita... Die is alweer bijna zes jaar naar de paardenhemel. Sterkte!

Ja ze zijn nu echt op, vind het vreselijk |( ... Leuk dat je haar nog herkent! Het is alweer 11 jaar geleden dat ze toen bij Nakita stond. Wat gaat de tijd hard hè?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:35

Dank voor de foto's. Ik plaats hier ook maar even mijn 'probleem', wellicht hebben jullie een goed idee :).

WOW ligt perfect met passier curved/banaan singel. 55cm zat erom, dat is 5 maanden goed gegaan en daarna lag ze iedere keer in haar oksel open. Dit gebeurde echt opeens, er is verder niks veranderd aan zadel/training. Uiteindelijk na wat probeersel nu een 65cm singel erom. Zelfde singel. En weer het gaat een tijdje goed en daarna niet meer. Voor de WOW hadden we een boomloos zadel en zelfde singel probleem. Enige singel die goed eruit kwam was een airoforme anatomische singel. Helaas heeft deze elastiek en kan dus niet in combinatie met WOW. Toch eigenwijs om keertje uit te proberen en inderdaad geen wondjes. Vorige week weer een nieuwe singel gekocht: een airoforme zonder elastiek, alleen ditmaal een rechte. Want anatomisch bestaan ze niet zonder elastiek. Geen wondjes: maar het zadel lag echt belabberd. Conclusie: ik heb een banaan/anatomische singel zonder elastiek nodig. Maar alsnog wondjes bij de banaan passier. Na lang nadenken en weer wat probeersel tot de conclusie gekomen dat ze niet tegen dingen op de singel kan. Bij de passier zit er een lusje op voor de singelstoten en precies daar krijgt wondjes. Met al mijn naaitalent heb ik bontjes om de lusjes genaaid en verdomd het paard krijgt geen wondjes meer. Helaas zijn die bontjes het ook niet, want om dit schoon te houden is een ramp. En als je iets maakt met klitteband/rits kan het niet zo strak erom als nu met als gevolg schuiven en dus weer wondjes. Nu komt maandag mijn fitter met een 70cm passier in de hoop dat dat helpt en nog net aan kan. 75cm wordt te lang.

Mijn opties nu:
-70cm passier banaansingel
-andere singel, maar welke
-mijn luchtkussen omwisselen voor wolkussens en dan gewoon mijn anatomische met elastiek gebruiken

De laatste optie heeft absoluut niet mijn voorkeur want ik ben echt dol op lucht (en merrie ook!). Als een ander zadel een optie was, dan hadden we daar naar kunnen kijken. Maar helaas zijn de mogelijkheden die een WOW biedt ook echt de mogelijkheden die mijn merrie nodig heeft. Waaronder singelaanpassingen.

Dus mocht iemand een tip, idee of iets ander hebben dan graag! Is erg welkom. Dit probleem wordt door meerdere mensen al bekeken, maar tot nu toe nog niks wat écht helpt dus. Instructie, fitter en chiropractor kijken en denken mee

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:54

Ik rij met een fairfax met mijn wow en gaat goed

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:19

Ik had wel een singel met elastiek in combinatie met mijn wow ...... Waarom zou dat niet kunnen dan ?
Ik heb gereden met een freeform (banaan)singel en later met een tixerant singel, beide met elastiek.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:57

Ik heb de Prolite singel in combinatie met mijn WOW zadel en dat gaat super. Singel met elastiek werkte hier ook niet, zadel lag minder stil op mijn paard.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:13

Ik heb de anatomische van Rossner, te koop bij divoza..Met elastiek werkte bij mij ook niet.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:15

Ik heb altijd begrepen dat dat niet kan ivm drukpunten. Daarnaast schuift alles met elastiek op mijn pony.. Fairfax vind ik een beetje duur om even te proberen, die staat wel op mijn lijstje maar dan kijk ik eerst even naar de opties van 80 euro (die ook al duur zijn als je bedenkt dat er iedere maand wel minimaal 1 singel bij komt haha!)
Prolite en rossner heb ik ook gehoord via mijn lopende topic erover nu, thanks voor de tips!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:21

Ik heb een anatomische singel met bont, dacht van Harry's Horse, heb 'm bij EJ gekocht (helaas alleen in naturel bont, staat toch minder fraai onder mijn zwartje). Fijne singel!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:37

Ik heb een anatomische singel van Mattes met afneembare schapenbont en zonder elastiek

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:11

FelineNanet schreef:
Dank voor de foto's. Ik plaats hier ook maar even mijn 'probleem', wellicht hebben jullie een goed idee :).

WOW ligt perfect met passier curved/banaan singel. 55cm zat erom, dat is 5 maanden goed gegaan en daarna lag ze iedere keer in haar oksel open. Dit gebeurde echt opeens, er is verder niks veranderd aan zadel/training. Uiteindelijk na wat probeersel nu een 65cm singel erom. Zelfde singel. En weer het gaat een tijdje goed en daarna niet meer. Voor de WOW hadden we een boomloos zadel en zelfde singel probleem. Enige singel die goed eruit kwam was een airoforme anatomische singel. Helaas heeft deze elastiek en kan dus niet in combinatie met WOW. Toch eigenwijs om keertje uit te proberen en inderdaad geen wondjes. Vorige week weer een nieuwe singel gekocht: een airoforme zonder elastiek, alleen ditmaal een rechte. Want anatomisch bestaan ze niet zonder elastiek. Geen wondjes: maar het zadel lag echt belabberd. Conclusie: ik heb een banaan/anatomische singel zonder elastiek nodig. Maar alsnog wondjes bij de banaan passier. Na lang nadenken en weer wat probeersel tot de conclusie gekomen dat ze niet tegen dingen op de singel kan. Bij de passier zit er een lusje op voor de singelstoten en precies daar krijgt wondjes. Met al mijn naaitalent heb ik bontjes om de lusjes genaaid en verdomd het paard krijgt geen wondjes meer. Helaas zijn die bontjes het ook niet, want om dit schoon te houden is een ramp. En als je iets maakt met klitteband/rits kan het niet zo strak erom als nu met als gevolg schuiven en dus weer wondjes. Nu komt maandag mijn fitter met een 70cm passier in de hoop dat dat helpt en nog net aan kan. 75cm wordt te lang.

Mijn opties nu:
-70cm passier banaansingel
-andere singel, maar welke
-mijn luchtkussen omwisselen voor wolkussens en dan gewoon mijn anatomische met elastiek gebruiken

De laatste optie heeft absoluut niet mijn voorkeur want ik ben echt dol op lucht (en merrie ook!). Als een ander zadel een optie was, dan hadden we daar naar kunnen kijken. Maar helaas zijn de mogelijkheden die een WOW biedt ook echt de mogelijkheden die mijn merrie nodig heeft. Waaronder singelaanpassingen.

Dus mocht iemand een tip, idee of iets ander hebben dan graag! Is erg welkom. Dit probleem wordt door meerdere mensen al bekeken, maar tot nu toe nog niks wat écht helpt dus. Instructie, fitter en chiropractor kijken en denken mee

En welke singelophanging heeft je zadel nu? Met forgirth? of eerste singelstoot vast aan panel? Hoe liggen de singelstoten? Al een Wow h-singel geprobeerd, in dit geval zeker de soft opteren?

Mbt tot wel of geen elastiek gebruiken. Nergens wordt gezegd dat niet te doen. Enkel is de theorie erachter dat het zadel normaliter zonder te strak aan te singelen mooi in balans zou horen te liggen. Vanuit die idee, en uiteraard de rekbaarheid van elastiek, kan je wel eens te veel beweging krijgen; wat dus niet wenselijk is (nu blijft het gros van de mensen toch graag strak singelen en dan kan een elastiek heus wel)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:15

Elastische singel aan de Wow wordt idd niet geadviseerd omdat er dan teveel beweging kan komen. Maar als het bij jouw paard werkt niet te ingewikkeld over doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:34

Ik heb jarenlang bij mijn merrie een elastische barefoot singel aan mijn WoW gehad en dat ging prima.
Nu bij mijn rondere paard wel een singel zonder elastiek.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:18

Elastiek zorgt enkel voor geen wondjes, wel een schuivend zadel dus.
Daarnaast heeft mijn fitter het afgeraden.

Heb momenteel geen forgirth op zadel, wel gehad maar daar bleef het probleem hetzelfde. Uit mijn hoofd even: voorste singel stoot zit op de eerste van het panel en achter is er een soort driehoek ingemaakt. Weet niet precies hoe hij vast zit, daarvoor zou ik het even kunnen openmaken. Idee erachter is dat hij daardoor achter meer op de rug gehouden wordt. Iets wat (nog) niet veranderd kan worden. Pony heeft XL schouders, en 0 schoft. Ik heb headplate maat 6 erin zitten :+ . Er was nog nooit iets simpels aan deze pony in combinatie met zadels, dus ja...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:07

hmm lastige puzzel dus...

ik heb er een 5 in zitten en singelstoten op dezelfde manier als jij volgens mij.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:44

FelineNanet schreef:
Elastiek zorgt enkel voor geen wondjes, wel een schuivend zadel dus.
Daarnaast heeft mijn fitter het afgeraden.

Heb momenteel geen forgirth op zadel, wel gehad maar daar bleef het probleem hetzelfde. Uit mijn hoofd even: voorste singel stoot zit op de eerste van het panel en achter is er een soort driehoek ingemaakt. Weet niet precies hoe hij vast zit, daarvoor zou ik het even kunnen openmaken. Idee erachter is dat hij daardoor achter meer op de rug gehouden wordt. Iets wat (nog) niet veranderd kan worden. Pony heeft XL schouders, en 0 schoft. Ik heb headplate maat 6 erin zitten :+ . Er was nog nooit iets simpels aan deze pony in combinatie met zadels, dus ja...

Ik veronderstel dat het het paard in je profiel is?

Dan ben ik er bijna zeker van dat je het verkeerde kussen eronder hebt liggen. Zowieso wel tab, maar allicht hebben ze je stitchline gegeven? of een kussen met extra inlage (gusset)(best checken bij je fitter).

HP 6 lijkt me ook wel echt extreem groot. Standaard vallen paarden tussen 1-3 en ok de jouwe is nu wel rond, maar vet mag je niet mee inmeten. Vaak zie je verkeerde en vaak dus te grote boommaten ter compensatie van een foutief kussen. En dan krijg je wel balans problemen, als schuiven etc

Ik zou op foto zeggen dat je een standaard breder kussen (dwg) met tab nodig hebt, geen stitchline en zeker geen gussets. En dan is singelophanging belangrijk, Ook hierin heb je heel wat keuze.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:47

Ik heb xDWG met stitch, zonder tab erop liggen en dat zijn de kussens die erop moeten liggen. Het is geen vetprobleem ze heeft gewoonweg geen schoft. Daarnaast hele brede en lange schouders waardoor je met een tab een kussen op de schouder opsluit.

Kussens onder het zadel wat ik had gekocht waren gusset en dat kan er absoluut niet op.

Pony heeft lange en brede schouders, waardoor het schoft dus bijna wegvalt van wat er al is. HP 6 ligt perfect, 5 is al te knijpend.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:14

FelineNanet schreef:
Ik heb xDWG met stitch, zonder tab erop liggen en dat zijn de kussens die erop moeten liggen. Het is geen vetprobleem ze heeft gewoonweg geen schoft. Daarnaast hele brede en lange schouders waardoor je met een tab een kussen op de schouder opsluit.

Kussens onder het zadel wat ik had gekocht waren gusset en dat kan er absoluut niet op.

Pony heeft lange en brede schouders, waardoor het schoft dus bijna wegvalt van wat er al is. HP 6 ligt perfect, 5 is al te knijpend.

JE zou zeggen dat je met een brede (geen) schoft juist wel tab moet hebben.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:24

Ze heeft dus geen breed schoft, practisch geen schoft. Denk een beetje aan een brede pitbull: hele brede dikke schouderpartij en een schoft wat een centimeter hoger is dan de schouderpartij. Anatomisch gezien is alles wat in de hoogte voor het schoft in de breedte van de schouders gaan zitten. Er heeft DWG, met tab, met stitch en zonder tab op gelegen. Wat er bij iedere kussens gebeurde met tab is dat de schouders werden opgesloten omdat het het zadel lifte, maar het kon op niks liften dus viel het op de schouder. Zo misschien iets duidelijker :)