Wie heeft er een Custom zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:38

Bij mij zijn ze gisteren langsgeweest. Ik heb nu een icon star zwart met vienna leer. Zadel paste goed (hoop ik) en mocht het zadel gelijk houden om zo uit te proberen. En ik voelde me er meteen goed in.
En normaal ben ik nogal moeilijk in een nieuw zadel. Had nog een andere geprobeerd, maar deze zat ik niet goed.
Alleen had ik erg gehoopt om een donkerbruin zadel te bestellen, zonder vienna (vind dat eigenlijk echt niet mooi, en heeft volgens mij geen voordelen).
Maar als ik een bruin wou dan was het 4 maand wachten...
Dus heb hem genomen, en kan nu 2 weken uitproberen. Want een leenzadel kon ik ook niet krijgen. (hadden er geen mee)
Nu is het mijn eerste maatzadel en begrijp het verschil niet goed met een gewoon zadel dat je koopt in de winkel, aangezien ik hem zo mocht houden, en wel aan dezelfde prijs dan ik hem zou bestellen.
Moet eerlijk zijn ik twijfel wel zo.. ook al zit ik goed en reageerde mijn paard niet op het zadel.

Ben ook wel geinteresseerd in de vraag van het vienna leer. Hoe onderhoudt je dat dan? Lijkt me niet dat je daar met gewone zeep ofzo op kan?

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:32

Ik vind dat vienna wel snel minder mooi wordt. Als je het niet poetst dan blijft het wel langer stroef, maar als je het normaal poetst is het na 3x poetsen al bijna zo als glad leer. Nu ik dat gedeelte gewoon niet meer poets blijft het tot nu toe stroef, maar het heeft voor mij weinig meerwaarde.. al zal dat per persoon wel verschillen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:10

Tja als je donkerbruin wil zou ik donkerbruin bestellen := Vind het behoorlijk veel geld voor een zadel wat niet 100% naar je zin in..
Al is 4 maanden wachten ook lang, ben er nu ook wel klaar mee :o Ze beginnen op mijn werk al te grappen ondertussen. Ik ben nu 16 weken zwanger van mijn zadel :')

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:29

Goldie schreef:
Tja als je donkerbruin wil zou ik donkerbruin bestellen := Vind het behoorlijk veel geld voor een zadel wat niet 100% naar je zin in..
Al is 4 maanden wachten ook lang, ben er nu ook wel klaar mee :o Ze beginnen op mijn werk al te grappen ondertussen. Ik ben nu 16 weken zwanger van mijn zadel :')

Ja vind ik ook. Maar heb helemaal geen zadel. En dan is het bijna terug winter tegen we kunnen beginnen. En als het vriest liggen we ook weer stil.
Nu ik probeer hem uit, heb 2weken. Kan het even laten bezinken.
Eventueel kan ik altijd nog contact opnemen en toch vragen om een leenzadel ofzo.
Ja, ik weet niet goed hoe het systeem werkt van de leenzadels. Moet je hiermee geluk hebben of is het een betalende dienst.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:36

Citaat:
u is het mijn eerste maatzadel en begrijp het verschil niet goed met een gewoon zadel dat je koopt in de winkel, aangezien ik hem zo mocht houden, en wel aan dezelfde prijs dan ik hem zou bestellen
is het zo toch ook niet, een maatzadel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:35

vencedor schreef:
Citaat:
u is het mijn eerste maatzadel en begrijp het verschil niet goed met een gewoon zadel dat je koopt in de winkel, aangezien ik hem zo mocht houden, en wel aan dezelfde prijs dan ik hem zou bestellen
is het zo toch ook niet, een maatzadel.

Zo niet, maar dat is toch normaal de bedoeling neen?
Pfft vandaag kan ik niet gaan rijden. Maar eigenlijk ben ik nu al redelijk zeker dat ik hem niet ga nemen.
Vind het beetje jammer dat het zo moet gaan. Want ik wil gewoon een maatzadel, en dan wel in het bruin.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:10

Leenzadel hebben wij gekregen en is keurig aangepast op ons paard, Wij hoeven hier niet voor te betalen is echt een super service terwijl wij op ons echte zadel wachten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:29

Zirano schreef:
Leenzadel hebben wij gekregen en is keurig aangepast op ons paard, Wij hoeven hier niet voor te betalen is echt een super service terwijl wij op ons echte zadel wachten

Nu dat zou super zijn. Helaas was het een beetje van te nemen of te laten bij mij.
Ofwel neem je deze, ofwel wacht je 4 maand. Leenzadel kon ik niet krijgen. Had ze niet mee.
Nu ik probeer het zadel die ik nu heb. Mijn maatzadel die dus niet op maat gemaakt is...
En dan als het goed is zal ik toch contact opnemen en een bruin bestellen met de kleuraccenten die ik wou, en leenzadel vragen.
Anders zoek ik helaas verder, ook al zat ik echt goed op het zadel tijdens testrijden.
Stel dat ik toch helemaal over mijn oren verlieft wordt op het zadel dat ik nu heb dan kan ik hem wel lekker houden.
Maar vraag mij dan wel af als het op lange termijn wel goed blijft aangezien hij niet echt op maat is gemaakt. En dit was voor mij 1 van de vereisten. Een zadel die goed aan mijn paard is aangepast en die goed aangepast kan worden. Anders kan ik ook gewoon een winkelpanden halen met verwisselbare boom. Aan de helft van de prijs, lijkt me.
Goed dat ze die bedenktijd geven, anders zou het no go geweest zijn voor mij.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:45

Tja, wat is 'op maat gemaakt'?

De kale bomen van de zadels worden in Engeland in een fabriek gemaakt. In dezelfde fabriek als Albion en Tribal zadels onder andere. De verdere opbouw van het zadel maken hem tot specifiek merk/type. Dan gaat het over de vorm en dikte van de kussens, het soort leer, de lengte van de zweetbladen, de vorm en dikte en ligging van de wrongen, etc. En dan exact de combi van al die dingen maken het zadel pas voor jou en je paard. Misschien is het zadel dat je nu hebt toevallig wel precies samengesteld op de manier die je ook had gekozen als je wel vrije keuze had. Behalve de kleur dan.
Ik zou niet die smak geld neerleggen voor een zadel dat niet 100% jouw type is. Maar houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk precies dezelfde boom zal krijgen als je een nieuwe voor jou gemaakt bestelt.

Zelf ga ik morgen een vergelijkbaar zadel halen (zelfde boom dus) voor een paar honderdjes minder, op maat gemaakt voor mij en mn paard en binnen 2 mnd geleverd.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:22

Ja dat weet ik dus allemaal niet eigenlijk. Heb er te weinig kennis van.
Misschien dat het zo is. Heb ook niet het idee dat het slecht ligt, integendeel.
Wil enkel dubbel checken als hij niet op trapezium spier drukt, want daar heeft ze snel last van.
Dat had ik ook aangegeven. Er is gekeken indien er voldoende ruimte was aan de schoft, maar niet specifiek die spier. En dat ik volgens mij nog anders.
Rug afgetekend, boom aangepast van het zadel, stond iets te breed.
Ik had het zadel nog niet zo goed bekeken zelfs, aangezien het volgens mij om het proefrijden ging, welk type ik op zoek naar was.
De details komen dan later wel dacht ik. Zoals de vorm van de kussens enzovoort. Zijn er nog kleine aanpassingen nodig om het zadel 'op maat' van het paard af te stemmen. Zoals die trapeziumspier, eventueel vorm kussens aanpassen zodat het zeker niet gaat drukken daar. En het leer, en de details dat je wil aan het zadel.
Maar dat kwam dus niet meer... Opeens was het. Zo te nemen of te laten bijna.
Zo van. Zou het zo nemen hoor, want anders moet je wachten. Je laat toch geen zadel liggen voor een kleurtje. Nu goed dat ik 2 weken bedenktijd heb. Anders ging ik helemaal niets hebben genomen/besteld, op die manier :=
Snap heel goed dat het voor haar ver rijden was. En dat het misschien minder handig is nog min 2 x keer langs komen, 1 om nieuw zadel te leveren, dan om misschien nog aan te passen als er toch nog iets blijkt te zijn dat moet worden aangepast, en dan nog eens de eerste controle.
En dat gewoon afleveren handiger was, maar eigenlijk blijf ik wel met een wrang gevoel zitten.
Heb beetje vertrouwen verloren. Weet niet als dat terecht is, tijd zal het uitwijzen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:35

Als je er geen goed gevoel over hebt zou ik het niet doen. Sowieso niet voor de volle mep. Waarschijnlijk is dit zadel over / teruggekomen van een andere klant, en die moeten ze ook weer kwijt.
Maar je hoort gewoon te kunnen kiezen voor de volledige service.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:02

GJ9 schreef:
Als je er geen goed gevoel over hebt zou ik het niet doen. Sowieso niet voor de volle mep. Waarschijnlijk is dit zadel over / teruggekomen van een andere klant, en die moeten ze ook weer kwijt.
Maar je hoort gewoon te kunnen kiezen voor de volledige service.

Neen je hebt gelijk. En ik heb ook voor custom gekozen voor de service.
Zal nog een keer rijden, zodat ik zeker weet als ik het juiste type heb.
En dan zal ik contact opnemen. Mag ze hem gelijk komen ophalen als ze wil/kan. En hoop een leenzadel ter beschikking te krijgen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:54

@ Chocobesnier: ik heb ook een Custom laten maken, paste niet op mijn Fries. Toen nog eens twee zadels van een ander merk: was het ook niet.

Toen weer terug naar Hulsebos, die had een demozadel bij zich wat super op mijn Fries ligt. En ik zit er heerlijk in. Tja, daar ga ik dan niet moeilijk over doen hoor. Als je goed zit en het ligt goed op je paard en paard loopt er goed onder, wat is dan het probleem?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:06

nadita schreef:
@ Chocobesnier: ik heb ook een Custom laten maken, paste niet op mijn Fries. Toen nog eens twee zadels van een ander merk: was het ook niet.

Toen weer terug naar Hulsebos, die had een demozadel bij zich wat super op mijn Fries ligt. En ik zit er heerlijk in. Tja, daar ga ik dan niet moeilijk over doen hoor. Als je goed zit en het ligt goed op je paard en paard loopt er goed onder, wat is dan het probleem?

Ja, dat is het juist. Ik twijfel wel.
Maar het is sowieso niet zoals ik het wil. En vind het duur genoeg om het wel zoals ik wil te hebben.
Ik vraag een maatzadel, krijg eigenlijk geen maatzadel. Maar een zadel die wel nieuw is, maar niet op maat gemaakt. Maar past volgens mij wel. Maar dit vind ik moeilijk om zelf te zien.
Denk ook niet dat mijn paard een super moeilijke rug heeft. Misschien daarom dat het ook zo makkelijk ging.
En in een kleur dat ik niet wil.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:07

je bent zelf accoord gegaan. Ik zou dr bellen en een neiuwe bestellen zoals je hem hebben wilt en vragen om leenzadel,. misschien kun je deze wel zolang houden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:08

nadita schreef:

Ik denk dat het probleem is dat ze geen zwart zadel wilde hebben, maar een bruine en ook de details anders, als je zoveel geld uitgeeft voor een zadel zou ik eerlijk gezegd ook geen compromis willen doen tav de kleur.

Daarnaast lees ik hieruit dat ze nogal voor het blok is gezet voor de verkoper, dat zou mij ook geen prettig gevoel geven eerlijk gezegd.

@ Chocobesnier - zijn er geen andere leveranciers die custom kunnen leveren? Dan laat je dit zadel ophalen en ga je met een ander in zee die wellicht wel een leenzadel hebben voor je.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:28

ingvdh schreef:
nadita schreef:

Ik denk dat het probleem is dat ze geen zwart zadel wilde hebben, maar een bruine en ook de details anders, als je zoveel geld uitgeeft voor een zadel zou ik eerlijk gezegd ook geen compromis willen doen tav de kleur.

Daarnaast lees ik hieruit dat ze nogal voor het blok is gezet voor de verkoper, dat zou mij ook geen prettig gevoel geven eerlijk gezegd.

@ Chocobesnier - zijn er geen andere leveranciers die custom kunnen leveren? Dan laat je dit zadel ophalen en ga je met een ander in zee die wellicht wel een leenzadel hebben voor je.

Fokfanaat: Ben zelf akkoord gegaan omdat ik die 2 weken bedenktijd heb, anders ging ik helemaal niet akkoord zijn gegaan. En eigenlijk heb ik nu geen zin om tout court te bestellen.

Omdat ik inderdaad zoals hierboven gezegt nogal voor blok ben gezet.
Dacht na het proefrijden, nu gaan we details bekijken en bespreken.
Maar was meteen van, ziezo ja kan hem houden, rij er maar mee. Mooi hoesje voor erover. En na 2 weken stuur ik factuur op.
Zag ook erna dat ze al 2 proefstaaltjes van effax om zadel mee te poetsen in mijn cap had gelegt.

En dan gaf ik aan, dat ik geen zwart zadel wil. En heeft ze op me in zitten praten, dat het anders 4 maand levertijd is en dat er geen leenzadel is. Heeft ze niet mee.
Enkel nieuwe zadels. Dit doet ze altijd als ze naar België komt.
En dat is ook nu het probleem. Voor Custom geen andere fitter in België.

Maar aan de andere kant, heb ik wel zoiets van. Als hij goed ligt en ik zit goed wat is het probleem.
En 4 maand is lang. Dus ik wil wel een leenzadel. Maar als ik er geen kan krijgen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:36

Als je een bruin zadel wilt, dan moet je echt voor een bruin zadel gaan :o
Jij moet hem toch betalen en voor dat geld wil je toch echt wat jij wilt.
Maar mag je dit zadel niet houden als zijnde leenzadel? Misschien eens een belletje wagen naar de fitter of naar Custom :o

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:50

Moratoetje schreef:
Als je een bruin zadel wilt, dan moet je echt voor een bruin zadel gaan :o
Jij moet hem toch betalen en voor dat geld wil je toch echt wat jij wilt.
Maar mag je dit zadel niet houden als zijnde leenzadel? Misschien eens een belletje wagen naar de fitter of naar Custom :o

Vanavond rij ik er pas voor de eerste keer mee. Dus daarna ga ik belletje wagen.
Dan weet ik ook als ik overtuigd ben van het model.
Het is wel een nieuw zadel. Dus weet niet als ze deze als leenzadel ter beschikking willen stellen natuurlijk.
Maar vragen kan natuurlijk altijd wel.
Wil zelfs zelf naar nederland rijden om leenzadel af te halen. Als hij hetzelfde is afgesteld als huidig zadel, dat kan makkelijk worden nagekeken. Dan moet het toch goed zijn. Dus ze moet geen extra moeite doen om even 300kilometer hierheen te rijden.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:52

GJ9 schreef:
Tja, wat is 'op maat gemaakt'?

De kale bomen van de zadels worden in Engeland in een fabriek gemaakt. In dezelfde fabriek als Albion en Tribal zadels onder andere. De verdere opbouw van het zadel maken hem tot specifiek merk/type. Dan gaat het over de vorm en dikte van de kussens, het soort leer, de lengte van de zweetbladen, de vorm en dikte en ligging van de wrongen, etc. En dan exact de combi van al die dingen maken het zadel pas voor jou en je paard. Misschien is het zadel dat je nu hebt toevallig wel precies samengesteld op de manier die je ook had gekozen als je wel vrije keuze had. Behalve de kleur dan.
Ik zou niet die smak geld neerleggen voor een zadel dat niet 100% jouw type is. Maar houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk precies dezelfde boom zal krijgen als je een nieuwe voor jou gemaakt bestelt.

Je moet je inderdaad niet teveel voorstellen bij het concept 'op maat gemaakt'.
Een zadel bestaat uit verschillende onderdelen, die samen de pasvorm voor zowel ruiter als paard bepalen.

De ene verkoper van 'maatzadels' zal beginnen met een kale boom op het paard te leggen en dan het zadel verder 'op te bouwen' (kussens, zitting, zweetbladen, wrong,...). Hiervoor worden dan wel telkens bestaande patronen/mallen gebruikt. Er wordt niet snel iets helemaal nieuw ontworpen voor een paard (tenzij het echt nodig zou zijn). Vaak kom je dan ook uit bij een bestaand model uit hun assortiment. Dit omdat de zadels in het assortiment ook gewoon uit goede combinaties bestaan. De modellen in het assortiment zijn meestal ontstaan omdat de zadelmaker merkte dat een bepaalde combinatie vaak terug kwam. Het werkt sneller en prettiger als je als zadelmaker het model al voorhanden hebt en dus niet telkens opnieuw moet 'samenstellen'.

Custom heeft zo heel veel verschillende modellen van zadels in hun assortiment. Eigenlijk hebben zij dus bij hun verschillende types/modellen van bomen ook al verschillende versies van zadels gebouwd (andere zit, zweetbladen in een andere vorm, andere kussens,...). Deze zadels hebben dan elk een 'naam' gekregen. Zo gebruiken zij dus kant-en-klare modellen bij hun pasconsult. Omdat ze zoveel verschillende modellen hebben, moeten ze dus niet meer voor elke combinatie (paard/ruiter) het zadel nog samenstellen.

Waar zit dan het maatwerk nog in? In de verdere details. Bijvoorbeeld een kleine ruiter die een wat korter zweetblad wil, het type van wrong (hoewel dit ook deels in het model is opgenomen als 'verkrijgbaar met korte of lange wrong'), eventueel een korter kussen, speciale kleurtjes of andere 'versieringen'... Deze aanpassingen zijn echter ook bij veel andere merken mogelijk (als je er maar naar vraagt).
Occasioneel zullen er misschien wat ingrijpendere aanpassingen gebeuren. Bijvoorbeeld een samenstelling van twee zadels uit het assortiment om zo het ideale zadel voor de klant te verkrijgen. Maar dit komt volgens mij maar heel zelden voor. Ook dit wordt door sommige andere merken gedaan (ook merken die niet bekend staan als zogenaamde 'maatzadels').

Wat zijn dan de voordelen nog van Custom? Dat ze zo een ruim assortiment hebben met zoveel mogelijkheden. Ze werken met verschillende bomen, wat erg belangrijk is. Een merk dat voor elk zadel met ongeveer dezelfde boom zal werken (bijvoorbeeld Stubben), zal dus lang niet zo'n ruime mogelijkheden hebben als Custom, ook al bieden ze ook 'maatwerk' aan. De bomen en kussens waar ze mee werken, hebben ook een goede pasvorm (uiteraard op het juiste type paard). Er zijn merken waarvan geen enkel zadel echt goed op een paard zal passen, vanwege de boom waar ze mee werken of vanwege de kussens. Verder is de boom ook aanpasbaar, wat ervoor zorgt dat je niet meteen een ander zadel moet gaan kopen als je paard wat breder bespierd wordt (of net afneemt in bespiering). Bijkomend voordeel is dat je niet afhankelijk bent van boommaten, maar dat ze de boommaat exact juist kunnen zetten voor jouw paard. Maar er zijn dus ook weer wat dit betreft (verschillende bomen en aanpasbare bomen) nog genoeg andere merken die op deze manier werken (maar zichzelf geen maatzadels noemen).
Uiteraard mogen we ook de enorm uiteenlopende mogelijkheden in kleurtjes en decoratieve elementen bij Custom niet vergeten. Ik denk niet dat er veel merken zijn die zoveel mogelijkheden bieden. Dit is volgens mij ook de reden waarom jullie zo lang moeten wachten op een zadel. Elk zadel wordt pas op bestelling gemaakt om de mogelijkheid op verschillende kleurtjes aan te kunnen bieden.

De zadels in het assortiment van Custom zijn stuk voor stuk goed gekozen samenstellingen van de verschillende onderdelen. Ze zijn dus allemaal goed voor een bepaald type van paarden (dus voor veel paarden). Ze vertrekken ook vanuit combinaties van bomen en kussens die een goede pasvorm hebben. Jij (chocobesnier) hebt 'geluk' gehad dat de fitter toevallig net het geschikte type voor jou en jouw paard bij had. Jammer dat het de verkeerde kleur is. Maar ook al zou je hem in een andere kleur bestellen, ga je toch verder exact hetzelfde zadel krijgen (op de kleur na). Tenzij je er bijvoorbeeld ook nog een andere wrong ofzo bij zou willen.

Overigens begrijp ik ook heel goed dat de customfitter die bij jou geweest is, voor België liever op deze manier werkt en dus het zadel liefst meteen bij het eerste consult verkoopt. Ze moet namelijk een hele afstand afleggen om naar België te komen. Voor zover ik weet, krijgen de fitters ook geen enkele vergoeding voor elk consult of voor de afgelegde kilometers. Ze krijgen alleen hun commissie op elk verkocht zadel (na betaling van het zadel).
Ik begrijp ook heel goed dat jij gekozen hebt voor de service van Custom en dat je dus ook dezelfde service verwacht als elke andere klant. Maar dit is volgens mij een probleem van Custom zelf. Ik begrijp namelijk niet dat ze niet gewoon een fitter in België aanstellen om de Belgische markt (en eventueel ook een gedeelte van Nederland) te bedienen.
Laatst bijgewerkt door juleke op 21-03-14 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:56

Als fitter kan je toch ook gewoon voorrijkosten laten betalen? Vind het niet meer dan logisch eigenlijk :=
Een fitter in België zou denk ik ook wel makkelijk zijn :j

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:58

Ja, maar dat is tegen het 'principe' van Custom... En het is uiteraard niet alleen de kilometervergoeding. Het kost haar ook enorm veel tijd om telkens naar België te komen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:22

Juleke: bedankt voor de volledige uitleg! Brengt wat klaarheid bij mij.
Was op het eerste moment ontgoocheld dat ik bruin zadel heb/had, maar nog later (midden in de nacht, in bed) dacht ik, heb ik mij nu net een niet maatzadel laten aansmeren?
Maar dat valt dan wel mee.
Ik heb wel kilometervergoeding moeten betalen. Maar heb er geen probleem mee. Want ik kies ook wel voor een nederlandse fitter (uit gebrek aan een Belgische wel) die helemaal tot bij mij moet komen om een zadel aan te meten.
Denk dat in Belgïe de Custom zadels nog niet echt bekend zijn. Ik had er nog nooit van gehoord, en eigenlijk niemand die ik ken, kent het merk. En ik helemaal enthousiast doen, haha.
Heb het merk op bokt leren kennen en zo verder onderzoek gedaan.

IDtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:11

ik heb de zadels ook via via leren kennen en heb nu 10-11 weken geleden ook mijn custom besteld, benieuwd hoelang het nog gaat duren. hoop het snel te hebben :-)

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:18

Van de vergoeding was ik inderdaad niet zeker. Eigenlijk is het wel logisch dat er toch voor de kilometers betaald moet worden. Anders zou de fitter echt wel grote kosten maken voor een consult in België. De fitter die normaal naar België komt, zit ook niet bepaald dicht bij de grens.

De zadels zijn hier (in België) inderdaad nog niet echt bekend. Maar ze beginnen wel op te komen. Ik zie op facebook toch vaker berichtjes voorbijkomen van Belgen die een customzadel gekocht hebben (via vrienden van vrienden of op de custompagina volgens mij). Het zou toch schelen als er ook iemand in België zou zitten, of toch op zijn minst in NL dicht bij de grens. Ook al zou deze fitter het bijvoorbeeld maar deeltijds doen. Dan zouden de Belgen dezelfde service kunnen krijgen zonder dat het de fitter immens veel tijd kost.

Ik vind de zadels overigens ook geweldig hoor (het concept toch, heb er nog nooit op gezeten). Maar voorlopig vallen ze buiten mijn budget.